روز های به یاد ماندنی سفر کرمان

آموزش سفرنامه‌ نویسی
02 اسفند 1402 12:00
4.8K

سلام به عزیزان این اولین سفرنامه من هست که می نویسم خودم از خوانندگان لست سکند هستم و در سفرهام کمک بسیار خوبی برام بود وتوانستم از سفرنامه های دوستان چه در زمینه هتل وچه در مورد اماکن دیدنی و یا رستوران های خوب  استفاده کنم امیدوارم این سفرنامه هم کمک خوبی برای سفر شما عزیزان باشد یک ماه قبل از نوروز 1402 تصمیم به سفرگرفتیم چند گزینه داشتیم همسفر ما خانواده برادر همسرم بودند قبلا با هم چند سفر رفته بودیم و خیلی بهمون خوش گذشته بود همسفر خوب باعث میشه سفر برات دلچسب تر بشه برادر زاده ی همسرم شهر شیراز را  پیشنهاد داد ولی عید نوروز کلا به نظرم  برای سفر به شهر زیبای اصفهان و شیراز مناسب نیست چون به شدت شلوغ هست و امکان بازدید راحت از اماکن نیست.

من از میان تورهای ایرانگردی پیشنهاد سفر به شهر دیدنی و زیبای کرمان را دادم خودم چند سال پیش رفته بودم ولی بچه هام و خانواده برادر همسرم آن جا را ندیده بودند و از اطرافیان شنیده بودم  در ایام عید  نوروز نسبت به بقیه جاها خلوت تر هست و هم جاهای دیدنی کرمان بسیار زیبا هستند، پس تصمیم گرفتیم همراه با خانواده برادر همسرم راهی شهر کرمان شویم. از نظر جا مشکلی نداشتیم محل کار همسرم اونجا سوییت داشتند و می توانستیم آن جا خودمون اشپزی کنیم. بنابراین بزرگترین مشکل در سفر و تور کرمان، یعنی پیدا کردن جا حل شد عصر پنجم فروردین با دو ماشین از شهر مشهد حرکت کردیم شب را در شهر فردوس ماندیم و چون اون جا هم جا داشتیم برامون مشکلی نبود غذایی که اماده کرده بودیم نوش جان کردیم و خوابیدیم تا صبح زود راه بیفتیم.

چون جاده کرمان کویری هست اینجوری گفتیم کمتر خسته می شویم صبح روز ششم حدود ساعت هشت راه افتادیم نزدیک کرمان گردنه ای بود که برف باریدن گرفت و جاده منظره زیبایی پیدا کرده بود  به محض خارج شدن از گردنه هوا خوب شد یک بام دو هوا اینجا مصداق کامل داشت نزدیک کرمان کوه های زیبایی با رنگ های قشنگ می بینید که برای عکاسی عالی هست با استفاده از نرم افزار خوب نشان ادرس محل اقامت را پیدا کردیم با توجه به ایام  نوروز خیابان های کرمان نسبتا خلوت بود وسریع رسیدیم  در سوییت مستقر شدیم و غذایی که قبلا اماده کرده بودیم خوردیم و بعد کمی استراحت به باغ فتح اباد رفتیم.

undefined

اسم دیگر این باغ بیگلر بیگی هست و مربوط به دوره قاجاراست  داخلش چایخانه هم دارد هوا سرد شده بود کلا کرمان شبهای سردی دارد باغ فتح اباد بخاطر نورپردازی که دارد در شب بسیار زیباست البته داخل خودش چیز خاصی ندارد ولی بیرون و نمای ان بسیار زیبا است. صبح روز دوم راهی بازار قدیم کرمان شدیم بازار کرمان مثل شیراز و اصفهان زیباست پته دوزی های زیبایی دارد البته چون کار دست هست قیمت بالایی دارد ولی متناسب با بودجه خودتان میتوانید یک رومیزی کوچک به عنوان یادگاری بگیرید. ادویه و زیره وکلمپه های خوشمزه ای دارد کلمپه هاش هم دو حالت دارد یک مدلش با ارد برنج هست و یک مدل با ارد معمولی هر دو هم عالیه البته غیر از کلمپه کماج هم دارد که بسیار مقوی وخوش مزه هست توصیه میکنم حتما بگیرید.

مجموعه گنجعلی خان هم نزدیک بازار  هست که شامل حمام و ضرابخانه و بازار و مسجد هست و از اثار تاریخی مهم کرمان هست گنجعلی خان از حاکمان دوره صفویه و عهد شاه عباس بوده است که بناهای زیادی بنا نمود و به ابادی این منطقه تلاش زیادی کرد او حدود سی سال حاکم کرمان بود بخش زیادی از اثار متاسفانه در لشکر کشی اقا محمدخان قاجار از بین رفته است  میدان گنجعلی خان یک جورایی شبیه به میدان نقش جهان است  و دارای بازارهای تو در تو و سنتی است قسمتی بازار زرگرها و قسمتی بازار مسگرها و قسمتی ادویه فروشی های کرمان که پر از زیره و قوتو است و در قسمت دیگر لباس فروشی و پارچه فروشی و پته دوزی های زیبا است  حمام گنجعلی خان بسیار زیبا و دیدنی است مانند دیگر حمام های ایران کهن از بخش های مخلف و مجزایی تشکیل شده است که جایگاه اقشار مختلف مانند ثروتمندان و مردم عادی از یکدیگر مجزا میشود.

در این حمام قسمت شاه نشین هم دارد که مخصوص ثروتمندان است و افراد عادی اجازه ورود به آن را نداشتند یک چیزی مثل vip خودمون هست این بنا یادگار جذاب دوران حکومت صفویه است که قسمتی از مجموعه گنجعلی خان به شمار می آید که در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی فعالیت می کند این بنا دارای کاشی کاری ها وگچبری های زیبایی است  و اب ان از قنات نزدیک حمام تامین شده است و داخل ان مجسمه هایی از ادم ها در حالت های  مختلف قرار گرفته است که هر کدام کار خاصی انجام میدهند  در داخل حمام سینی های قدیمی سنگ پای قدیمی و وسایل شستن به چشم میخورد بعد از بازدید به موزه سکه که در مجموعه گنجعلی خان واقع است رفتیم که در گذشته ضرابخانه بوده است و پس از گذران سالیان دراز به موزه سکه کرمان تبدیل شده است و دارای سکه های مسی و فلزی بسیاری است.

بعد از بازدید به سوییت برگشتیم ناهاری که  از شب قبل نیم پز کرده بودیم اماده کردیم و خوردیم بعد از استراحت عصر همان روز به حمام وکیل داخل بازار رفتیم که تبدیل به چایخانه سنتی شده است فالوده های خوشمزه ای دراینجا میتوانید بخورید که همراه با موسیقی زنده هست فالوده های کرمان به نظرم خیلی خوش مزه هست. صبح روز سوم راهی ارگ راین و ابشار راین شدیم حدود 100  کیلومتر با کرمان فاصله دارد و دومین بنای خشتی جهان هست بسیار بسیار زیبا و دیدنی است حتما توصیه میکنم از این اثر زیبا بازدید کنید بازدید از این مجموعه دو تا سه ساعت زمان میبرد این اثر مربوط به دوره ساسانیان هست بازسازی هایی داخلش انجام شده اما متاسفانه بعضی از مردم واقعا به این مکانها آسیب های جدی وارد می کنند من خودم پسربچه ای را دیدم که رفت پشت دیوار واز انجا بجای دستشویی استفاده کرد کاش والدین اموزش های لازم را هنگام بازدید از این اماکن تاریخی و با ارزش به فرزندان خود بدهند.

بعد از بازدید ارگ به سمت آبشار راین رفتیم حدود هفده کیلومتر با ارگ فاصله داشت جالب بود پر از برف و یخ بود مسیر خوبی داشت ولی نزدیک ابشار بخاطر یخبندان روی زمین امکان لیز خوردن زیاد بود بعضی قسمتها قندیل های زیبایی بسته بود  بعد از گرفتن چند عکس زیبا به سمت باغ شاهزاده ماهان رفتیم خیابان تیگران نزدیک آنجا پر از رستوران هست ناهار انجا خوردیم اسم رستوران یادم نیست غذاش خوب بود کباب و جوجه و غذای مخصوص کرمان بزقورمه سفارش دادیم از همه بهتر بز قورمه غذای مخصوص کرمان به نظرم عالی بود انطور که فهمیدم داخلش گوشت و کشک و نخود دارد  طعم جالبی داشت البته سلیقه ای هست ولی من عاشقش شدم.

بعد از صرف ناهار به سمت آرامگاه شیخ لطف الله ولی یکی از شاعران و عارفان  بزرگ رفتیم. این اثر مربوط به دوره صفوی است و بخشی از آن در دوره تیموری ساخته شده است و در آخر به باغ زیبای شاهزاده ماهان رفتیم هوای عالی و محیط زیبا برای عکاسی و فضای بسیار شاد در نوروز بود این باغ مربوط به دوره قاجاریه است یکی از زیباترین بخشهای ان سردر باغ هست باغ بسیار سرسبز و دارای رستوران است شهر زیبای کرمان در عید نوروز نسبت به اصفهان و یزد و شیراز خیلی خلوت تر هست و برای بازدید از اماکن اذیت نمی شوید.

صبح روز چهارم به گنبد جبلیه رفتیم که یک گنبد هشت ضلعی هست و داخلش موزه سنگ هست و کتیبه هایی از دوره های مختلف و چند  سنگ قبر در آن می توانید ببینید این گنبد تماما از سنگ است و معماری جالبی دارد  و اطراف ان فضای سبز خوبی است بعد هم به آتشکده کرمان رفتیم حیاط زیبایی داشت و یک اتشکده کوچک در یک اتاق نسبتا بزرگ که دور ان صندلی چیده بودند و مسئول انجا برایمان در مورد آتشکده توضیحاتی داد که بسیار جالب بود این اتشکده مربوط به دوره پهلوی اول است و دارای موزه بسیار زیبایی بود که چندین کتاب قدیمی از دوره زرتشتیان در ان قرار داشت در این مکان ظروف قدیمی و عکس های زرتشتیانی که بانی این مکان بودند به چشم می خورد و دارای باغ بسیار زیبایی بود این مکان دارای اصالت و حس بسیار خوبی بود بعد از بازدید راهی بازار شدیم .

در بازار چرخی زدیم و همسفرمون چادر رنگی های قشنگی از انجا خرید به نظرم چادر رنگی شهر کرمان خاص و زیبا بود. بعد از خوردن ناهارکه دسپخت خوشمزه خودمون بود و استراحت در سوییت  به حمام وکیل که چایخانه شده بود رفتیم و برای اخرین بار فالوده کرمانی خوردیم عاشق اینجا بودم حس خوب فضای زیبا و فالوده خوبی داشت شب هم برای شام به پیتزا فروشی بزرگی که نزدیک محل اسکانمون بود رفتیم البته اسمش یادم نیست ولی فکر کنم داخل خیابان آزادی بود.

صبح روز بعد به سمت رفسنجان راه افتادیم تا از خانه حاج علی اقا که بزرگترین خانه خشتی جهان هست دیدن کنیم فاصله کرمان تا رفسنجان حدود صد و هجده کیلومتر است در مسیر تو حاشیه جاده روستای کبوتر خان هست که بستنیش معروفه جاتون خالی بستنی خوشمزه ای خوردیم هوا کمی سرد بود ولی حیف بود بستنی را امتحان نکنیم بعد از صرف بستنی خوشمزه راه افتادیم تصمیم گرفتیم به  دره راگه برویم وارد جاده دره راگه شدیم نصف مسیر  را رفتیم اما  جاده خاکی بود کسی هم نبود که اظلاعات بگیریم. بخاطر خاکی بودن مسیر برگشتیم به سمت رفسنجان به خانه حاج علی آقا رفتیم این بنا اثر دوره قاجاریه است و دارای اتاق ها و تالار های مختلف هست حدود نود اتاق کوچک و بزرگ دارد قسمتی از این اتاق ها به مکان زندگی زمستانه حاج علی اقا و اهل منزل اختصاص دارد و قسمتی دیگر اتاق های تابستانی هستند که منظره زیبایی به حیاط دارند.

undefined

این مجموعه بسیار زیباست و پر از پنجره های رنگی است و برای عکاسی عالیه حتما بازدید کنید پشیمان نمی شوید بعد از بازدید چرخی داخل شهر زدیم پسته رفسنجان معروف هست کمی پسته خریدیم و به سمت شهر بابک حرکت کردیم تا روز بعد به روستا صخره ای و زیبای میمند برویم  فاصله شهربابک تا رفسنجان صد و سی کیلومتر است شب را در شهر بابک ماندیم. شهر کوچک و ارامی است صبح روز بعد به روستای زیبای میمند رفتیم. حدود سی کیلومتر با شهر بابک فاصله داشت این روستا دستکند و صخره ای قدمت چند هزار ساله دارد و مسکونی است و شبیه روستای کندوان در نزدیکی تبریز است  خانه های ان به صورت پلکانی  است  و بسیار شگفت انگیز و زیبا است دارای حسینیه و اتشکده و مدرسه هم هست.

حمام قدیمی ان دست نخورده و بلا استفاده است که میتوان از ان  بازدید کرد  بعضی از این خانه ها تبدیل به شربت خانه شده بود و داخل ان را بسیار زیبا تزیین کرده بودند  سقف اکثر خانه ها سیاه شده بود که بخاطر وجود اجاق در داخل اتاق و استفاده از هیزم بود  روستایی بسیار زیبا و دیدنی حتما در سفر به کرمان به میمند هم سری بزنید و عکسهای خوشگل بگیرید. حیف که اطلاع رسانی ان طور که باید نمی شود انقدر جاهای زیبا و خاص در ایران عزیز داریم که خیلی ها از آن اطلاع ندارند خوشبختانه این روستا ثبت یونسکو شده است.

بعد از بازدید به عمارت موسی خانی در شهر بابک رفتیم که از اثاز بجا مانده از قاجار است بنای زیبا و حیاط قشنگی داشت این بنا دو طبقه بود و حوض بسیار زیبایی در وسط ان بود و گچبری های زیبایی داشت  بعد از بازدید چرخی در شهر زدیم لبنیات شهر بابک عالیه به خصوص ماست چکیده ای  به نام اسپار دارد داخلش سبزی های مخصوص و ادویه بود که خیلی خوشمزه هست ما چند تا سطل کوچک گرفتیم با خودمان اوردیم  و نون خرما های خوشمزه ای داشت که خود این محصولات یک غذای کامل بودند. سفرمان رو به اتمام بود کم کم  وسایل را جمع کردیم و صبح روز بعد راهی مشهد شدیم البته کویر کرمان را  خیلی دوست داشتم برویم ولی متاسفانه محقق نشد با توجه به اب و هوا ومنطقه کویری ان گزینه خوبی برای ایام نوروز است امید دارم این سفرنامه کمک کوچکی برای سفر شما عزیزان باشد.