کانادا؛ کشور محبوب ایرانی‎‌ ها برای مهاجرت را بهتر بشناسید!

5
از 2 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کشور محبوب برای مهاجرت ایرانیان
23 مرداد 1400 10:00
2

در این مطلب توضیحات مختلفی پیرامون کشور کانادا که شامل اقتصاد کانادا، مهاجرت به این کشور، آب‌وهوای کانادا و سایر موارد مرتبط با آن گردآوری شده است. کانادا به عنوان یکی از محبوب‌ترین کشورهای جهان شناخته شده که از تمامی 7 قاره افراد زیادی به آن سفر یا مهاجرت می‌کنند. 

21.jpg

معرفی کانادا: کشوری بی‌انتها

جغرافیا: کانادا با مساحتی حدود 10 میلیون کیلومترمربع دومین کشور پهناور جهان محسوب می‌شود (تقریباً 6 برابر بزرگ‌تر از ایران). این وسعت کلان سبب شده است تا کانادا اقلیم‌های مختلفی را در خود جای دهد، از صحرای بزرگ اوکاناگان و شفق‌های قطبی گرفته تا جنگل حیرت‌آور پارک ملی بنفو آبشار نیاگارا.

تقسیم‌بندی و جمعیت: کشور کانادا متشکل از 10 استان و 3 قلمرو است که هر کدام از آن‌ها شهرهای کوچک و بزرگی را در دل خود جای ‌داده‌اند قلمرو نوناووت و استان انتاریو  به ترتیب بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین بخش‌های این سرزمین هستند. اما به طور کلی جمعیت کانادا نسبت به وسعت آن بسیار کمتر بوده و  دارای تراکم بسیار کمی است. کمبود جمعیت در نواحی شمالی کانادا که اغلب دارای آب و هوای بسیار سردی است بیشتر به چشم می‌خورد. به طور کلی جمعیت این کشور حدود 38 میلیون نفر است.

اسامی استان و قلمروهای کانادا

جمعیت در سال 2020

استان انتاریو

14,789.000 نفر

استان کبک

8,552,362 نفر

استان بریتیش کلمبیا

5,120,184 نفر

استان آلبرتا

4,428,247 نفر

استان مانیتوبا

1,379,121 نفر

استان ساسکاچوان

1,181,987 نفر

استان نوا اسکوشیا

978,274 نفر

استان نیو برانزویک

780,890 نفر

استان نیو فاندلند و لابرادور

520,437 نفر

استان پرنس ادوارد آیلند

158,717 نفر

قلمرو نورث وست

44,982 نفر

قلمرو یوکان

41,293 نفر

قلمرو نوناووت

39,486 نفر

جمعیت کل

38.100,00 نفر

 

زبان: زبان رسمی این کشور انگلیسی و فرانسوی است که غالباً در اکثر نقاط کانادا زبان انگلیسی رواج بیشتری دارد اما در بعضی مناطق مانند استان کبک زبان فرانسوی به رسمیت شناخته می‌شود. عموما دانستن یکی از این دو زبان برای زندگی در کانادا کفایت می‌کند.

فرهنگ: امروزه کشور کانادا به دلیل فرهنگ متنوعی که جوهره آن توسط مهاجران تزریق شده شهرت دارد. کافی است تا نگاهی بر نقاط مختلف این کشور داشته باشیم، در قلمروهای شمالی، اسکیموها سبک زندگی کاملا متفاوتی با استان‌های جنوبی تجربه می‌کنند. در شهر مونترآل پا در فرانسه می‌گذارید و در ونکوور با سبک زندگی آمریکایی آشنا می‌شوید. فرهنگ کانادا متشکل از قومیت‌های مختلف است که سبب شده تا تبعیض و نژاد پرستی جایی دراین کشور نداشته باشد.

 

 مهاجرت به کانادا

 

مهاجرت به کانادا

در سالیان اخیر کانادا با تعبیه یک سیستم مهاجرتی نوین، جریان مثبتی در روند جذب مهاجران ایجاد کرده است و همچنین تمایل بالای مهاجران برای ایجاد یک زندگی نو در این کشور، علاقه‌ای مشترک را میان این کشور و متقاضیان به وجود آورده است. چرا که کانادا یکی از توسعه یافته‌ترین کشورهای جهان است و از جهات مختلفی مانند جذب نیروی کار، کمبود جمعیت و پیری جمعیت نیاز به مهاجران دارد.

از طرفی دیگر، با فراهم بودن بستری بی‌نظیر از نظر اقتصاد، ثبات، آرامش و آزادی،  بسیاری از افراد آینده خود را در این کشور روشن تصور می‌کنند. اگر شما هم از علاقه‌مندان این کشور هستید و تمایل دارید که زندگی جدیدی در این کشور داشته باشید. بهتر است بدانید که محوریت اصلی جذب مهاجران این کشور از طریق برنامه‌های اقتصادی صورت می‌گیرد. به عبارتی افرادی که در حرفه خود متخصص هستند یا قابلیت ایجاد کسب و کار و کارآفرینی را در این کشور  دارند، از شانس پذیرش اقامت دائم کانادا (PR) برخوردار خواهند بود. برنامه مهاجرت استانی، اکسپرس اینتری و برنامه‌های سرمایه‌گذاری کانادا از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند. پیشنهاد میکنیم اگر در فکر مهاجرت به کانادا هستید نگاهی به مطلب متداول‌ترین روش‌های مهاجرت به کانادا داشته باشید.

اقتصاد کانادا

از لحاظ اقتصادی، کانادا دهمین کشور قدرتمند جهان شناخته می‌شود. بخشی از این موفقیت به دلیل تولید ناخالص بالای این کشور بوده که تنها 9 کشور جهان از جمله چین و آمریکا در این زمینه تولیدات بیشتری داشته‌اند و علاوه بر آن به نقل از سایت Statista کشور کانادا در مجموع چهارمین کشور غنی از نظر منابع طبیعی محسوب می شود. طبق تخمینی که در سال 2021 زده شد ارزش این منابع 33.2 تریلیون دلار آمریکا محاسبه شد که از این جهت تنها 3 کشور آمریکا، عربستان صعودی و روسیه در رتبه‌های بالاتری قرار می‌گیرند. خارج از موضوع جالب است بدانید که پس از کانادا ایران با 27 تریلیون دلار ارزش در منابع طبیعی پس از کانادا در جایگاه پنجم جهان قرار دارد.

میانگین درآمد در این کشور در سال جاری 120.000 دلار کانادا است. درآمد متوسط یعنی نیمی از افراد شاغل در کانادا بیش از این رقم در سال درآمد دارند و نیم دیگری کمتر از آن.  درآمدزایی در کانادا همانند هر کشور دیگری به فاکتورهای متعددی چون سمت کاری، میزان تحصیلات یا آموزش، تجربه کاری و... وابسته است.

 

درآمد در کانادا

 

هزینه زندگی در کانادا

هزینه زندگی در کانادا به طور کلی مناسب بوده و ایجاد یک زندگی با کیفیت کار دشواری نخواهد بود چرا که میزان درآمد، مالیات و مخارج هم خوانی دارد. البته هزینه زندگی تا حدود زیادی به سبک زندگی و شهر مورد اقامت افراد نیز باز می‌گردد. طبعاً زندگی در شهرهای مهم و پرجمعیتی نظیر ونکوور و تورنتو هزینه بیشتری نسبت به زندگی در شهرهای کوچکی چون وینکلر خواهد داشت. اما در یک مقایسه کلی می‌توان گفت زندگی در کانادا نسبت به کشورهای بزرگی چون استرالیا و آمریکا کمتر خواهد بود و امکان دست‌یابی به یک زندگی با کیفیت در این کشور ارزان‌تر است. البته میانگین درآمد در استرالیا و آمریکا نیز بیشتر از کانادا است که این موضوع سبب می‌شود تا حدود زیادی هزینه زندگی در این کشورها نیز متعادل باشد.

همچنین دولت کانادا برای مقیمان دائمی و شهروندان خود امکان تحصیل در مدارس و استفاده از سیستم بهداشتی را رایگان کرده که این دست از افراد می‌توانند بدون پرداخت شهریه تا اخذ دیپلم خود رایگان تحصیل کنند و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای توسط دکتر ویزیت، بستری یا معالجه شوند. این هزینه‌ها در واقع از مالیات افراد تامین شده است.

آموزش و تحصیلات در کانادا

کشور کانادا در زمینه تحصیلات و آموزش نیز همانند بسیاری در از زمینه‌ها عملکرد ممتازی داشته است و با داشتن مراکز تحصیلی معتبر و با رنکینگ فوق‌العاده مقصد بسیاری از دانشجویان بین‌المللی شده است. سیستم آموزشی کانادا در غالب استان‌ها تفاوت‌هایی داشته است ولی عموماً از سه مقطع ابتدایی راهنمایی و متوسطه تشکیل‌شده است که محصلان با 12 سال تحصیل می‌توانند به مدرک دیپلم متوسطه دست پیدا کنند و پس از آن علاوه بر دانشگاه‌ها می‌توانند تحصیلات خود را در کالج و موسسه‌های مختلفی که دانشجویان را آماده بازار کار می‌کند نیز شرکت کنند. لازم به ذکر است که تحصیلات در مدارس کانادا در این کشور اجباری بود و تمامی مقیمان دائم و شهروندان کانادایی موظف هستند تا 16 سالگی به تحصیل بپردازند.

تحصیلات عالی در دانشگاه‌های کانادا به سه مقطع اصلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تقسیم می‌شود که به ترتیب حدود 4، 2 و 4 سال طول می‌کشد. هزینه تحصیلات عالی برای مقیمان دائم و شهروندان کانادایی ارزان‌تر از دانشجویان بین‌المللی است که البته به دلیل بورسیه و کمک‌هزینه‌های تحصیلی متعدد هزینه محصلان خارجی نیز بسته به شرایطشان کاهش می‌یابد.

 

 تحصیلات در کانادا

 

آب و هوای کانادا

معمولاً زمانی که از آب و هوای کانادا صحبت می‌شود به یاد سرمای طاقت ‌فرسای این کشور میفتیم که خیلی هم اشتباه نیست، اما اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر از وضعیت جوی کانادا صحبت کنیم باید بدانیم که کانادا کشور بسیار وسیعی است که هر چهار فصل را در خود جای‌داده است. در مناطق شمالی کانادا که عمدتاً شامل 3 قلمرو یوکان، نوناووت و نورث‌وست می‌شود به دلیل نزدیکی به قطب شمال ساکنین این قلمروها زمستان‌های سرد و طولانی را تجربه می‌کنند که دما تا منفی 30 درجه سانتی گراد نیز ممکن است پایین بیاید. اما در استان‌های غربی و جنوبی کانادا که اکثر جمعیت کانادا نیز در این نواحی متمرکز شده‌اند از الگوی اقلیمی مطلوبی پیروی می‌کند و تابستان‌های گرم و زمستان‌های سردی را در پی خواهند داشت. البته در مناطق شمالی کانادا نیز روزهای گرم تابستان وجود دارد که مدت آن کوتاه است.

در این میان استان بریتیش کلمبیا نسبت به دیگر استان و قلمروها از معتدل‌ترین وضعیت آب و هوایی برخوردار است و شهر وینیپگ در استان مانیتوبا سردترین زمستان را در میان سایر شهرهای کانادا دارد. مناطق تامسون ریور، مولد بِی در قلمرو نورث وست و شفرد بی،  کوگاروک و یورکا در قلمرو نوناووت در سالیان اخیر سابقه سرد شدن تا دمای منفی 50 درجه سلسیوس را نیز داشته‌‌اند.

 

 آب و هوای کانادا 

 

خوراکی‌های کانادا

پوتین

این غذا را می‌توان یکی از اثرگذاری‌های فرانسوی‌ها در کانادا دانست. پوتین محبوب‌ترین غذای کانادایی‌ها است که نخستین بار در استان کبک تهیه شد. این غذای ساده و لذیذ از سیب‌زمینی‌های سرخ شده به همراه پنیر موزارلا تکه‌ای و آب‌گوشت تهیه می‌شود.

رول خرچنگ نوا اسکوشیا

به‌طورکلی غذاهای دریایی در کانادا طرفداران بسیاری دارد اما رول خرچنگ نوا اسکوشیا را می‌توان یکی از خاص‌ترین آن‌ها دانست که همان‌طور که از نامش پیداست از استان نوا اسکوشیا نشأت می‌گیرد. این غذای جذاب نوعی ساندویچ خرچنگ است که به همراه سس و تاپینگ‌های ویژه‌ای سرو می‌شود.

تارت کره‌ای

یکی از شیرینی‌های اصیل کانادایی تارت کره‌ای است. تارت کره‌ای نیز همانند پوتین و بسیاری دیگر از خوراکی‌های کانادا ریشه فرانسوی دارد.

بانوک

نوعی نان محبوب کانادایی است که نخستین بار از اسکاتلند به آمریکای شمالی معرفی شد. طرز تهیه این نان بسیار ساده و بوده و در مدت‌زمان کمی تهیه می‌شود.

اگر  تمایل دارید از خوردنی‌های کانادا اطلاعات بیشتری کسب کنید می‌توانید به مطلب خوشمزه‌ترین غذا و دسرهای کانادایی نیز نگاهی بیندازید.

 

غذاهای کانادا 

 

حقایق جالب درباره کانادا

  • وسیع‌ترین خط ساحلی جهان با بزرگی 243,042 کیلومتر، در کشور کانادا واقع‌شده است. برای درک بهتر این رقم کافی است بدانید اگر شخصی بخواهد روزانه 20 کیلومتر از این مسافت را طی کند 33 سال طول خواهد کشید.

  • در کانادا بالغ‌ بر 2 میلیون دریاچه وجود دارد که 500 تا از آنها بزرگی بیش از 100 کیلومترمربعی دارند.

  • بیش‌ترین منابع آب آشامیدنی جهان در کانادا ذخیره‌شده است.

  • با 8.891 کیلومتر، بزرگ‌ترین مرز مشترک در جهان متعلق به مرز کانادا و آمریکا است.

  • کانادا صاحب تحصیل‌کرده‌ترین مردمان جهان است.

  • ورزش محبوب بسکتبال توسط فردی کانادایی-آمریکایی به نام جیمز نای‌اسمیت به جهان معرفی شد.

  • درخت افرا یکی از نمادهای کانادا محسوب می‌شود و در پرچم این کشور نیز دیده می‌شود.

  • هاکی روی یخ محبوب‌ترین شاخه ورزشی در کانادا بشمار می‌رود.

  • تورنتو به دلیل تنوع بالای نژادی به عنوان چند فرهنگی‌ترین شهر جهان شناخته می‌شود.

  • سردترین دمای ثبت‌شده در تاریخ این کشور منفی 68 درجه سانتی گراد بوده که در سال 1947 در قلمرو یوکان به وقوع پیوست.

کانادا

 

اگر دوست دارید درباره سفر و ماجراجویی در کانادا بیشتر بدانید، دوستان لست سکندی شما خاطرات و تجارب خود را در قالب سفرنامه توصیف به اشتراک گذاشته‌اند. کافیست روی سفرنامه‌های کانادا  کلیک کنید تا تجربه گردشگری کانادا را از هم‌ زبان خود ببینید.

 

 

تالیف: لست سکند

منابع: living-canada , worldometers , statista , advanture

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.