معروفترین مساجد استانبول با شکوهی مثال زدنی + عکس

4.1
از 38 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
معروف‌ترین مساجد استانبول کدامند؟ + تصاویر
05 آذر 1401 08:00
1

با روی کار آمدن حکومت عثمانی و برگزیده شدن استانبول به عنوان پایتخت ترکیه، مساجد زیادی از اواسط قرن 15 در این کشور ساخته شد و هم‌اکنون نیز با گذشت قرن‌ها در استانبول بیش از 3000 مسجد وجود دارد. قسمت جالب ماجرا اینجاست که بسیاری از مسجدهای معروف استانبول در گذشته کلیسا بوده‌اند. مساجد معروف ترکیه در استانبول به قدری در دنیا شهرت دارند که خیلی از علاقه‌مندان معماری اسلامی‌عثمانی، فقط به قصد بازدید از این اماکن در تور استانبول شرکت می‌کنند.

اگر شما نیز قرار است در بین صدها هزار نفری باشید که در آینده‌ای نه چندان دور از مسجدهای معروف استانبول دیدن می‌کنند، در این مطلب از مجله گردشگری لست سکند همراه ما باشید؛ زیرا در ادامه قرار است 10 مورد از زیباترین مساجد استانبول را به شما معرفی کنیم و ضمن اشاره به ساعت بازدید و قیمت بلیط، آدرس و موقعیت هر یک را نیز به شما ارائه دهیم. 

معروف ترین مسجدهای استانبول

10. مسجد شاهزاده (Şehzade Mosque)

پس از مرگ فرزند ارشد سلطان سلیمان اول در سال 1543، دستور ساخت «مسجد شاهزاد محمد» در همان زمان صادر شد تا بزرگ‌ترین معمار ادوار عثمانی‌ها، خواجه معمار سنان آغا ظرف 5 سال، یک شاهکار ماندگار خلق کند. در ساخت مسجد شاهزاده محمد به غیر از معماری عثمانی، نشانه‌هایی نیز از معماری سلجوقی و بیزانس نیز دیده می‌شود درباره عجایب معماری این مسجد حرف بسیار است.

فضای شبستان مسجد مساحتی بالغ بر 1444 متر دارد که در چهارگوشه‌اش گنبدهای کوچکی قرار دارند؛ در مرکزیت این گنبد‌ها یک گنبد بزرگ قرار دارد که 19 متر قطر و 53 متر ارتفاع دارد. وسعت و بزرگی فضای سه بعدی بنا هیچ‌گاه مانعی برای دقت معمار سنان در به کار بردن جزئیات و تزئینات مسجد نشد. بلکه او تمام نبوغ خود را به کار گرفت تا در جای‌جای این مسجد قرینگی و هنر خطاطی وجود داشته باشد.

  • ساعت بازدید از مسجد شاهزاده: 9:00 تا 18:00
  • قیمت ورود به مسجد شاهزاده: رایگان 
  • آدرس مسجد شاهزاده: منطقه فاتح استانبول، مسیر بازار بزرگ

موقعیت مسجد شاهزاده در نقشه استانبول

مسجد شاهزاده استانبول
نمایی از مسجد شاهزاده محمد یکی از زیباترین مساجد استانبول
مسجد شاهزاده محمد
صحن مسجد شاهزاده محمد از مسجدهای معروف استانبول

9. مسجد جدید (Yeni Cami Mosque)

برخلاف نامی که این مسجد معروف استانبول دارد، اصلاً جدید نیست و حتی یکی از قدیمی‌ترین مساجد استانبول است. ساخت‌وساز این مسجد در سال 1597 به دستور صفیه سلطان، همسر سلطان مراد سوم و مادربزرگ احمد سلطان یکم آغاز شد و به دلایل متعددی تا 1665 طول کشید. مسجد جدید علاوه بر داشتن کتابخانه‌ای که بعدها توسط سلطان احمد سوم به آن اضافه شد، محل دفن بیش از 5 امپراطور عثمانی است. مسجد جدید مختصر شده نام «مسجد جدید والد سلطان» است. جدا از تاریخ دور و دراز، عظمت بنای مسجد بسیار خیره‌کننده است. 

شبستان این مسجد بزرگ استانبول مربعی شکل است و هر ضلع دیوار آن حدود 40 متر طول دارد. ارتفاع گنبد اصلی مسجد نیز حدود 36 متر است. وجه شبه این مسجد با سایر مساجد معروف استانبول نام خلفای چهارگانه در زیر چهار گنبد کوچک آن است و اصلی‌ترین تفاوتی که با بقیه مسجدها دارند، تعداد کم مناره‌هایش است. برای بهره‌مندی از فرصت بهتر برای عکاسی و تماشای نقوش دیوار این مسجد سعی کنید در ساعات و روزهای خلوت از آن بازدید کنید.

  • ساعت بازدید از مسجد جدید استانبول:  9:00 تا 18:00
  • قیمت ورود به مسجد جدید استانبول: رایگان
  • آدرس مسجد جدید استانبول: انتهای جنوبی پل گالاتا، منطقه شاخ طلایی استانبول، خیابان رشادیه

موقعیت مسجد جدید در نقشه استانبول

مسجد جدید استانبول
نمایی از مسجد جدید در استانبول
گنبدهای مسجد جدید استانبول
گنبدهای مسجد جدید استانبول

8. مسجد چاملیجا (Çamlıca Mosque)

اگر به دنبال یک مسجد بزرگ در استانبول می‌گردید و قدمت تاریخی این جاذبه برای شما مهم نیست، حتما از مسجد چاملیجا دیدن کنید؛ زیرا برخلاف بسیاری از بهترین مسجدهای استانبول، این مسجد قدمت تاریخی زیادی ندارد و در قرن حاضر ساخته شده است. برای ساخت این بنای عظیم یا بهتر است بگوییم بنای بسیار عظیم، بیش از 110 میلیون دلار هزینه شد. اما هزینه هنگفت و بزرگی ساختمان، تنها دلیل محبوبیت این مسجد استانبول ترکیه نیست.

چاملیجا 6 مناره بلند و 70 گنبد در اندازه‌های مختلف دارد و یک اجتماع 60 هزار نفری می‌توانند در آن عبادت کنند. اگرچه این مسجد جدید است، اما از سنت‌های معماری مساجد استانبول پیروی کرده و پایه معماری سلجوقی و عثمانی استوار است. مساحت کل این مسجد حدود 15 هزار متر مربع است که یک‌سوم آن فضای روباز و مابقی‌اش سرپوشیده است. اگر اهل عکاسی هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم بازدید خود را برای ساعات غروب بگذارید تا علاوه بر روشنایی نسبی هوا، نورپردازی زیبای این مسجد را هم در زمینه عکس‌هایتان داشته باشید.

  • ساعت بازدید از مسجد چاملیجا: 9:00 تا 17:00 (بازدید در ساعات نماز و اذان امکان‌پذیر نیست)
  • قیمت ورود به مسجد چاملیجا: رایگان 
  • آدرس مسجد چاملیجا: محله کسیسکلی، تپه چاملیجا

موقعیت مسجد چاملیجا در استانبول

مسجد چاملیجا
نمایی از مسجد چاملیجا، بزرگترین مسجد استانبول ترکیه
مسجد چاملیجا استانبول
نمایی از مسجد چاملیجا در استانبول

7. مسجد سلیمانیه (Suleymaniye Mosque)

یکی از بزرگ‌ترین، تاریخی‌ترین و معروفترین مساجد استانبول، مسجد سلیمانیه است که در زمان حکومت سلطان سلیمان یکم توسط معمار مشهور عثمانی، سنان ساخته شد. مسجد سلیمانیه به دلیل واقع شدن در نوک تپه‌ای مرتفع، نمای بسیار عالی از استانبول برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد. این مسجد معروف ترکیه نیز توسط معمار سنان آغا در طی 7 سال ساخته شد. مثل هر مسجد بزرگ استانبول، مسجد سلیمانیه نیز دارای مدرسه مذهبی، حمام، بیمارستان و کتابخانه بوده است. 

  • ساعت بازدید از مسجد سلیمانیه: 9:00 تا 18:00 (بازدید در زمان اقامه نماز امکان‌پذیر نیست)
  • قیمت ورود به مسجد سلیمانیه: رایگان
  • آدرس مسجد سلیمانیه: منطقه فاتح، خیابان معمار سنان

موقعیت مسجد سلیمانیه در استانبول

مسجد سلیمانیه
نمایی از مسجد سلیمانیه استانبول
مسجدهای استانبول
داخل مسجد سلیمانیه استانبول

6. مسجد اورتاکوی (Ortaköy Mosque)

زمانی که صحبت از معماری عثمانی می‌شود، منظورمان شاهکارهایی چون مسجد اورتاکوی است که در قرن 19 میلادی ساخته شد. مسجد اورتاکوی در منطقه بشیکتاش، از بهترین محله های استانبول و در نزدیکی تنگه بسفر واقع شده است که به ویژه‌ در شب‌ها زیبایی خاصی به استانبول می‌دهد. این مسجد معروف ترکیه هم به شکل مربعی ساخته شده است اما از نظر مساحت قابل مقایسه با مساجدی که تا این‌جای کار معرفی کردیم نیست و کوچک‌تر است. در ادامه توضیحات می‌توانید ویدئوی زیبایی از مسجد اورتاکوی استانبول هم ببینید. دیدن این مسجد با منظره زیبایی که دارد در پاییز توصیخ می‌شود.

  •  ساعت بازدید از مسجد اورتاکوی: 9:00 تا 18:00
  • قیمت ورود به مسجد اورتاکوی: رایگان (بازدید در زمان اقامه نماز امکان‌پذیر نیست)
  • آدرس مسجد اورتاکوی: منطقه بشیکتاش استانبول، کوچه مجیدیه

قیمت تورهای استانبول آذر

ویدئویی جذاب از مسجد اورتاکوی استانبول

موقعیت مسجد اورتاکوی در نقشه استانبول

مسجد اورتاکوی
نمایی از مسجد اورتاکوی استانبول
مسجد اورتاکوی
مسجد اورتاکوی استانبول

5. ایا صوفیه (Hagia Sophia)

شاید اولین مسجدی که هر کس با شنیدن نام ترکیه به ذهنش می‌رسد، مسجد ایا صوفیه باشد، زیرا این مسجد به واقع یکی از معروفترین مساجد استانبول محسوب می‌شود و در واقع جزو مهمترین جاهای دیدنی استانبول هم هست. ایا صوفیه سازه‌ای کهن‌ است که در قرن 6 میلادی توسط حکومت‌ بیزانس‌ به عنوان یک کلیسای جامع ساخته شد. اما قرن‌ها بعد در سال 1453 میلادی با روی کار آمدن حکومت عثمانی کلیسای ایا صوفیه با اضافه شدن مناره و نمادهای معماری اسلامی به یک مسجد بدل شد. به دلیل وقایع مهم تاریخی که در این مسجد معروف استانبول رخ داده است، به شما پیشنهاد می‌دهیم که مطلب حقایق جالب درباره ایاصوفیه را از دست ندهید.

  • ساعت بازدید از مسجد ایا صوفیه: 9:00 تا 23:00 (بازدید در زمان اقامه نماز امکان‌پذیر نیست)
  • قیمت ورود به مسجد ایا صوفیه: رایگان 
  • آدرس مسجد ایا صوفیه: منطقه فاتح استانبول، میدان ایا صوفیه

بهترین جاهای دیدنی استانبول

موقعیت مسجد ایا صوفیه در نقشه استانبول

ایا صوفیه
نمایی از مسجد بزرگ ایا صوفیه استانبول
مسجد ایا صوفیه استانبول
 مسجد ایا صوفیه در استانبول از معروفترین مساجد استانبول

4. مسجد آبی (The Blue Mosque)

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد از معروفترین مساجد استانبول و حتی ترکیه به شمار می‌رود که با داشتن 5 گنبد اصلی، 6 مناره، 8 گنبد فرعی یا ثانویه به عنوان آخرین مسجد بزرگ کلاسیک جهان شناخته می‌شود که ترکیبی از معماری بیزانس و اسلامی نیز در آن وجود دارد. مسجد آبی در زمان امپراطوری سلطان احمد اول و بین سال‌های 1609 تا 1616 میلادی به منظور نمایش عظمت و قدرت حکومت عثمانی ساخته شد. از آن‌جایی که این مسجد استانبول ترکیه در منطقه سلطان احمد قرار دارد، به نام «مسجد سلطان احمد» نیز شناخته می‌شود.

  • ساعت بازدید از مسجد آبی استانبول: 9:00 تا 18:00 
  • قیمت ورود به مسجد آبی استانبول: رایگان
  • آدرس مسجد آبی استانبول: منطقه سلطان احمد

موقعیت مسجد آبی در نقشه استانبول

مسجد آبی استانبول
نمایی از مسجد آبی استانبول
معروف ترین مسجد استانبول
نمای داخلی مسجد آبی از معرفترین مساجد استانبول

3. مسجد فاتح استانبول (Fatih Mosque)

ماجرای ساخت مسجد فاتح استانبول به یک دهه پس از فتح قسطنطنیه به دست عثمانی‌ها بازمی‌گردد. در سال 1463 دستور ساخت این مسجد روی کار آمد و سرانجام پس از هفت سال تلاش معماران خبره، مسجد فاتح استانبول اولین نماز مسلمانان را به خود دید. در زمان گذشته این مسجد شامل بخش‌های مختلفی مثل مدرسه مذهبی، کتابخانه، حمام، بیمارستان و حتی مرکز خرید بود است که متأسفانه به دلیل حوادث طبیعی و انسانی تعداد معدودی از آن‌ها تا امروز باقی‌مانده است. درواقع، چیزی که امروز از مسجد فاتح استانبول می‌بینید، با شکلی که در قرن پانزدهم داشته، بسیار متفاوت است.

  • ساعت بازدید از مسجد فاتح استانبول: 8:30 تا یک ساعت پیش از غروب آفتاب
  • قیمت بازدید از مسجد فاتح استانبول: رایگان
  • آدرس مسجد فاتح استانبول: منطقه تاریخی پنینسولا، منطقه فاتح، خیابان فوزی پاشا

موقعیت مسجد فاتح در نقشه استانبول

مسجد فاتح.jpg
نمایی از فضای بیرونی مسجد فاتح
مسجد فاتح داخل.jpg
درون مسجد فاتح

2. مسجد قلیچ علی پاشا در استانبول (Kilic Ali Pasha Mosque)

مسجد قلیچ علی پاشا نیز یکی از  مساجد معروف استانبول است که توسط یک دریانورد معروف تازه مسلمان، ساخته شد. تاریخ ساخت این مسجد به قرن شانزدهم بازمی‌گردد. اگرچه این مسجد با هدف ساخت یک کپی از ایا صوفیه بنا شد، با این حال معماری‌اش نمونه خوبی از سبک عثمانی‌اسلامی به شمار می‌رود که با هنرمندی هرچه تمام‌تر با هنرهای خطاطی و کاشی‌کاری اسلامی همراه شده است. قلیچ علی پاشا به دلیل علاقه‌ای که به دریا داشت، سعی کرد مسجد را در موقعیتی بنا کند که با آب‌های اطرافش منظره‌ای زیبا بسازد.

  • ساعت بازدید از مسجد قلیچ علی پاشا: فاقد برنامه زمانی (بهترین زمان بازدید در ساعات اذان است)
  • قیمت ورود به مسجد علیچ علی پاشا: رایگان
  • آدرس مسجد قلیچ علی پاشا: میدان توپخانه استانبول، خیابان مسلیس مبوسان

موقعیت مسجد قلیچ علی پاشا در نقشه استانبول

Istanbul36_Kilic Ali Pasa Mosque01.jpg
نمایی از بیرون مسجد قلیچ علی پاشا
Kilic_Ali_Pasha_Mosque_8958.jpg
محراب مسجد قلیچ علی پاشا

1. مسجد نور عثمانیه در استانبول (Nuruosmaniye Mosque)

نور عثمانیه نیز یک مسجد معروف استانبول است که در اواسط قرن هجدهم ساخته شد. شاید دلیل اصلی نام‌گذاری این مسجد به «نور عثمانیه»، تعداد بالای پنجره‌ها و روشنایی کامل این مسجد باشد. مکمل ارزش تاریخی بنای این مسجد عبارتند از: مدرسه مذهبی، کتابخانه‌ای با کتاب‌های دست‌نویس، آشپزخانه قدیمی. گنبد عظیم نور عثمانیه موجب شده است که در لیست معروفترین مساجد استانبول خوش بدرخشد. قطر این گنبد حدود 25 متر است و ارتفاع آن به بیش از 43 متر‌ می‌رسد.

مسجد نور عثمانیه دارای 174 پنجره کوچک و بزرگ است. همچنین در داخل گنبد این مسجد آیاتی از سوره نور نوشته شده است. در بالاترین نقطه مناره بهترین مسجدهای استانبول، هلال‌هایی دیده می‌شود که از برنز ساخته شده‌اند اما هلال‌های مسجد نور عثمانیه از جنس سنگ هستند. دور تا دور دیوارهای شبستان مسجد با آیات طلایی رنگ قرآن و خطاطی بسیار زیبا تزیین شده‌‌اند و ترکیبشان با رنگ سنگ مرمر فضایی زیبا را رقم زده است.

  • ساعت بازدید از مسجد نورعثمانیه: 9:00 تا 18:00
  • قیمت ورود به مسجد نور عثمانیه: رایگان
  • آدرس مسجد نور عثمانیه: محله فاتح، خیابان وزیرهان

موقعیت مسجد نور عثمانیه در نقشه استانبول

2251543598_0116a930e0_b.jpg
نمای بیرونی مسجد نورعثمانیه استانبول
nuruosmaniye-mosque-istanbul-1.jpg
داخل مسجد نورعثمانیه استانبول

کلام آخر

همانطور که مشاهده کردید در این متن به تعدادی از زیباترین و معروفترین مساجد استانبول که دارای قدمت و آوازه‌ بلندی بودند اشاره کردیم. مساجد استانبول یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های ترکیه و استانبول به شمار می‌روند که علاوه‌ بر مسلمانان، سایر گردشگران هم با هر دین و مذهبی که دارند از آن‌ها بازدید می‌کنند.

برای بازدید از همه این مساجد قطعا اقامت طولانی‌ مثل تور استانبول 7 شب و 8 روز لازم است؛ اما اگر سفر کوتاه مدتی به این شهر دارید باتوجه به ویژگی‌های ذکر شده می‌توانید از حداقل یکی از این مساجد دیدن کنید. در آخر بد نیست بدانید که معمولا برای ورود به مساجد استانبول و ترکیه زنان و مردان باید حجاب را رعایت کنند. اگر شما هم فرصت بازدید از این مساجد زیبای استانبول را داشته‌اید خوشحال می‌شویم نظرتان را درباره آن‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.