بهترین تفریحات و جاهای دیدنی مالدیو؛ بیش از 20 جاذبه

4.4
از 48 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مالدیو به غیر از ساحل چه دارد؟
11 خرداد 1402 08:00
0

کشور مالدیو با تعداد زیاد جزایر و سواحل و جاذبه‌های متنوعش، یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر است. وجود تفریحات مختلف آبی، مناظر زیبا و رویایی طبیعت مالدیو، بازار و بناهای تاریخی در این کشور، آن را به مقصدی ایده‌آل برای گردشگران تبدیل کرده است. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند تا تور مالدیو طرفداران بسیاری داشته باشد و هم خانواده‌ها و هم زوج‌های جوان، از سفر به این کشور لذت ببرند. جاهای دیدنی مالدیو، فقط در یک نقطه متمرکز نیستند و با اینکه مالدیو کوچک‌ترین کشور آسیا است، همچنان دیدنی‌های فراوانی دارد که بیشتر آن‌ها را برای شما آورده و معرفی کرده‌ایم.

02.jpg

بهترین جاهای دیدنی مالدیو کجاست؟

از آن جایی که کشور مالدیو در اقیانوس هند قرار گرفته است، جاهای دیدنی مالدیو بیشتر طبیعی هستند و شامل جزایری چون باآتول، هول‌هوماله، اوتیمو، ولیگاندو، سواحلی همچون وادهو، گالی و جاذبه‌های تاریخی و باستانی می‌شوند. به این ترتیب، جاهای دیدنی مالدیو سلیقه‌های بیشتری را برای سفر به این کشور پوشش می‌دهند. ماهی‌های رنگارنگ، آب زلال، شن‌های سفید، درختان نخل و نارگیل و غیره، همگی از دیگر جاذبه های مالدیو هستند که در جای‌جای آن یافت می‌شوند و هر یک را در این مقاله از لست‌سکند مطرح می‌کنیم.

جاهای دیدنی تاریخی و فرهنگی مالدیو

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، مالدیو کشوری نیست که فقط محدود به تفریح کردن باشد و هیچ فعالیت دیگری را نتوانید در آن انجام دهید! بلکه در این کشور می‌توانید علاوه بر مناظر رویایی و تفریحات مختلف، مکان‌های تاریخی و جاذبه‌هایی را ببینید که با فرهنگ مردم این کشور ارتباط دارند.

دین رسمی مردم کشور مالدیو، اسلام است؛ البته شاخه‌های مختلفی مثل سنی و شیعه و غیره در آن دیده می‌شود. به‌همین خاطر، دیدن مسجد در این کشور امری عادی است که خود قسمتی از تاریخ و فرهنگ مالدیو را نمایان می‌کند. چند تا از جاذبه های مالدیو هم که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم، با دین اسلام مرتبط هستند و جزو لیست جاهای دیدنی مالدیو قرار می‌گیرند. در ادامه، دیدنی های مالدیو و همین طور جاذبه های توریستی این کشور را در زمینه‌های تاریخی و فرهنگی، به چند مورد مختلف تقسیم و سپس آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مسجد جامع یا مسجد السلطان (The Grand Mosque)

مسجد جامع، بزرگ‌ترین مسجد کشور و از جاهای دیدنی مالدیو است و در شهر ماله (پایتخت کشور مالدیو) قرار دارد. قدمت مسجد جامع ماله، به سال 1656 برمی‌گردد. از نکات جالبی که می‌توانیم در ارتباط با مسجد جامع عنوان کنیم، این است که در آن افراد مشهور و برجسته‌ای هم دفن شده‌اند که از نظر تاریخی، سرگذشتی مهم داشته‌اند. معماری مسجد السلطان هم در نوع خود جالب توجه است و برخی از مردم از آن به‌عنوان سوژه‌ای برای عکاسی‌های خود استفاده می‌کنند و همین موارد است که آن را به یکی از مکان های دیدنی مالدیو تبدیل کرده است.

محل دقیق مسجد جامع السلطان محمد روی نقشه

Lastsecond.ir-maldives-attractions-sultan-mohammad-mosque.jpg
مسجد جامع السلطان، از جاهای دیدنی مالدیو

موزه ملی ماله (Male National Museum)

موزه ماله که در شهر ماله قرار گرفته است، چند طبقه دارد و در آن آثار مختلفی مثل تاج پادشاهی، زیورآلات، ظروف، اسلحه، لباس و وسایل و اشیاء تزییناتی دیگری را به نمایش گذاشته‌اند. شما می‌توانید با دیدن مجموعه‌های به نمایش گذاشته شده، اطلاعاتی مربوط به تاریخ، فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم کشور مالدیو به‌دست آورید. موزه ماله در پارک سلطان قرار دارد و ساختمان آن در گذشته بخشی از قصر سلطان بوده است. این موزه، یکی از اصلی‌ترین جاذبه های گردشگری مالدیو است که در شهر ماله قرار دارد.

  • ساعات بازدید از موزه ملی ماله: از 10:00 تا 16:00 و جمعه‌ها و شنبه‌ها تعطیل

محل دقیق موزه ملی ماله روی نقشه

Lastsecond.ir-maldives-attractions-national-museum.jpg
موزه ملی ماله، از دیدنی های مالدیو

بازار محلی ماله (Male Local Market)

در هر نقطه‌ای از کره زمین که باشید، اگر به بازار محلی همان جا سری بزنید، خیلی از جزئیات فرهنگی و حتی تاریخی آن محدوده (خواه شهر، خواه روستا یا هرجای دیگر) را در می‌یابید. در شهر ماله یکی از همین بازارهای محلی وجود دارد که می‌توانید از آنجا علاوه بر خرید مایحتاج خود مانند مواد غذایی تازه و صنایع دستی، کالاهای دیگر هم خریداری کنید. در محدوده بازار محلی ماله، می‌توانید بازارهای دیگری هم پیدا کنید و بازارگردی خوبی را هم تجربه کنید.

محل دقیق بازار محلی ماله روی نقشه

Lastsecond.ir-maldives-attractions-sultan-bazaar.jpg
نمایی از بازار محلی ماله، از جاذبه های گردشگری مالدیو

جزیره کوروهینا تاراگاندو (Kuruhinna Tharaagandu)

این جزیره از نظر تاریخی پر اهمیت است و شاید بتوانیم بگوییم که بیشتر جنبه مذهبی دارد. در این جزیره می‌توانید بقایایی را از یک صومعه بودایی ببینید و ردی از سرگذشت بوداییسم را پیش از ورود اسلام به این کشور (در قرن 12) مشاهده کنید.

جزیره در 86 کیلومتری از شهر ماله قرار گرفته است و برای رسیدن به آن باید از ترانسفرهایی مانند قایق استفاده کنید. جزیره کوروهینا تاراگاندو به‌خاطر سبزی‌ها و میوه‌های تازه‌اش هم معروف است که تأمین کننده محصولات فروشگاه‌های ماله نیز هستند.

محل دقیق جزیره کوروهینا تاراگاندو روی نقشه

Lastsecond.ir-maldives-attractions-Kuruhinna Tharaagandu.jpg
بقایایی از صومعه‌های بودایی

موزه و جزیره اوتیمو گاندووارو (Utheemu Ganduvaru)

جزیره اوتیمو به‌تنهایی بسیار جذاب و دیدنی است و طبیعت بکری دارد. آب‌وهوای مطبوع اوتیمو در بیشتر مواقع سال، آرامش، منظره زیبا، صدای امواج و صدای پرندگان، همگی‌شان در کنار هم این جزیره را کامل می‌کنند؛ اما یکی دیگر از اصلی‌ترین جاهای دیدنی مالدیو که در این جزیره جای گرفته، موزه اوتیمو گاندووارو است. این موزه، زمانی اقامتگاه سلطان محمد تاکوروفانو بوده است. شخصی که در بیرون راندن پرتغالی‌ها نقش مهمی داشته و پس از آن حدود 12 سال در مالدیو حکومت می‌کند. سلطان محمد، نیرو دفاع ملی را هم تأسیس کرده که از دیگر کارهای مؤثر او به حساب می‌آید.

قدمت تزیینات داخل موزه اوتیمو بعضاً به 500 سال پیش هم می‌رسد که پر است از جزئیات و ریزه‌کاری‌های زیبا. حکاکی روی چوب، از برخی تزییناتی است که می‌توانید داخل این موزه مشاهده کنید. در این موزه می‌توانید لامپ‌هایی را ببینید که سیستم روشن‌کردن و استفاده از آن‌ها با روغن نارگیل بوده است.

موقعیت دقیق موزه و جزیره اوتیمو گاندووارو روی نقشه

lastsecond.ir-maldives-attractions-utheemu.jpg
نمایی از موزه اوتیمو گاندوواره

کاخ مولی‌آگه (Mulee Aage)

این عمارت که قبل از جنگ جهانی اول و در سال 1906 ساخته شده است، مدتی به‌عنوان مقر مالدیو استفاده می‌شده؛ اما پس از اینکه حکومت مالدیو، جمهوری می‌شود، تا سال 1986 از اینجا برای دفتر ریاست جمهوری استفاده و سپس آن را به جاذبه‌ای برای بازدید گردشگران تبدیل می‌کنند.

  • ساعت بازدید از کاخ مولی‌آگه: از 08:00 تا 14:00 و جمعه‌ها و شنبه‌ها تعطیل

محل دقیق کاخ مولی آگه روی نقشه

Lastsecond.ir-maldives-attractions-Muleeaage.jpg
نمایی از کاخ مولی‌آگه از جاهای دیدنی مالدیو

بنای یادبود سونامی (Tsunami Monument)

سال 2004 سونامی وحشتناکی این کشور را دچار آسیب‌هایی جدی کرد. این سونامی عظیم، همراه با ویرانی‌هایی بود و عامل ازدست‌دادن جان خیلی از مردمان این کشور شد. امروزه در خط ساحلی شهر ماله شاهد سازه‌ای هستیم که به‌عنوان یادبود برای جانباختگان آن واقعه است.

محل دقیق بنای یادبود سونامی روی نقشه

Lastsecond.ir-maldives-attractions-tsunami-monument-1.jpg
بنای یادبود سونامی از دیدنی های مالدیو

بنای یادبود پیروزی (Victory Monument)

بنای یادبود پیروزی در میدانی قرار گرفته که نزدیک به کاخ ریاست جمهوری مالدیو است و تقریباً در مرکز شهر واقع شده. اطراف این بنای یادبود پر است از ساختمان‌های دولتی، اما آنچه که اینجا را مهم و ارزشمند می‌کند، ساختمان‌های دولتی‌اش نیست و خود بنای یادبود است. این بنا به‌عنوان نمادی برای نمایش پیروزی مردم مالدیو علیه متجاوزان سریلانکایی بوده است. سری‌لانکایی‌هایی که قصد تصرف این خاک را داشته‌اند.

نماد بنای یادبود که در مرکز میدان قرار دارد، نشانه‌های مختلفی دارد که از هر کدام آن‌ها می‌توانیم تفاسیر جداگانه‌ای برداشت کنیم. برای مثال، دایره‌بودن این نماد، نشان از محاصره شدن مردم مالدیو دارد، رنگ سبز به‌عنوان نماد پیروزی است و رنگ قرمز، نماینده‌ای از خون‌های ریخته شده و فداکاری‌های مردمان قهرمان مالدیو است.

موقعیت دقیق بنای یادبود پیروزی روی نقشه

lastsecond.ir-maldives-attractions-victory-monument-.jpg
نمایی از بنای یادبود پیروزی

مسجد هوکورو میسکی (Hukuru Miskiy)

مسجد هوکورو میسکی، احتمالاً قدیمی‌ترین مسجد مالدیو است که آن را با عنوان مسجد قدیم جمعه هم می‌شناسند. سال ساخت آن بر اساس منابع تاریخی به سال 1658 میلادی مربوط می‌شود. اینجا یک ساختمان سلطنتی بودایی بوده است که یک‌سری آرامگاه هم در کنار آن وجود دارد. با اینکه مسجد هوکورو میسکی ابعاد کوچکی دارد، همچنان مردم از آن استفاده می‌کنند. درست در نزدیکی این مسجد، خانه نخست‌وزیر مالدیو قرار دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. معماری و حکاکی‌های این مسجد، آن‌ها را از سایر جاهای دیدنی مالدیو متمایز کرده است.

موقعیت دقیق مسجد قدیم جمعه روی نقشه

lastsecond.ir-maldives-attractions-hukuru.jpg
مسجد قدیمی هوکورو میسکی

جاهای دیدنی طبیعی مالدیو

همان طور که اشاره کردیم، این کشور مجموعه‌ای از جزایر مختلف است که هر کدام، جاذبه‌های طبیعی خودشان را دارند. در نتیجه اگر بخواهیم جاهای دیدنی مالدیو را بر اساس طبیعتی که دارند، در یک لیست قرار دهیم، به مجموعه‌ای غنی از جاذبه‌ها بر می‌خوریم که دیدن هر کدام از آن‌ها لطف خود را دارند و شامل ویژگی‌های مخصوص به خودشان می‌شوند. بسیاری از کسانی که با تور مالدیو سفر می‌کنند، مجذوب جاهای دیدنی مالدیو و طبیعتش می‌شوند.

نکته بسیار مهمی که باید در نظر بگیرید، این است که برای رفتن از یک جزیره به جزیره دیگر، می‌توانید از قایق‌های مخصوص این کار استفاده کنید یا اینکه از هواپیماهای کوچکی که برای انتقال شما از یک جزیره به جزیره دیگر وجود دارند، بهره بگیرید. البته تمامی این راه‌ها به امکانات جزیره و شرایط جوی هم بستگی دارد.

Lastsecond.ir-maldives-attractions-nature-1.jpg
نمایی از طبیعت مالدیو

دیدنی‌ترین جزایر مالدیو

یکی از اصلی‌ترین اهداف سفر به مالدیو، رفتن به جزایر این کشور است. اکثر این جزیره‌ها از نظر طبیعت، شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند که حتی این شباهت‌ها در حیات‌وحش‌شان هم دیده می‌شود. به همه این‌ها، تفریحات آبی را هم اضافه کنید. با وجود این، جزایر مالدیو وجه تمایزهایی با یکدیگر دارند که در ادامه با معرفی تعدادی از معروفترین جزایر مالدیو، این ویژگی‌ها را عنوان می‌کنیم.

  • جزیره باآتول (Baa Atoll): غیر از ویژگی‌های مختلف طبیعی مثل آب زلال و ساحل شنی که می‌توانیم برای این جزیره عنوان کنیم، صخره‌های مرجانی جزیره باآتول هم جذابیت برجسته آن به شمار می‌روند و علاوه بر آن، تنوع گیاهی و جانوری در این جزیره هم درخور توجه است.

  • جزیره هول‌هوماله (Hulhumale): زیبایی‌های بصری و امکانات این جزیره، هول‌هوماله را برای گردشگران بسیار جذاب کرده است. این جزیره در نزدیکی پایتخت قرار دارد و در حال توسعه است. شاید بتوانیم بگوییم که مهم‌ترین ویژگی جزیره، وجود فرودگاه ولانا در آن باشد که برای دسترسی بسیار مناسب است.

  • جزیره ولیگاندو (Veligandu): بیشتر تعاریفی که از این جزیره می‌کنند، در ارتباط با منظره غروبی است که می‌توانید آن را در یکی از زیباترین حالت‌های خود ببینید. تصویری منحصر‌به‌فرد که عکاسی از آن برای خیلی‌ها جذاب است.

  • جزیره گن (Gan): جزیره گن، دومین فردوگاه بزرگ مالدیو را درون خودش جای داده است. این جزیره از لحاظ تاریخی هم اهمیت دارد و بخشی از برگ‌نوشته‌های تاریخ مالدیو را پر می‌کند. زمانی که جنگ جهانی دوم در شرف وقوع بوده است، انگلستان این جزیره را به پایگاه هوایی تبدیل می‌کند؛ در همین بین، مردم از این جزیره خارج می‌شوند و به نزدیک‌ترین جایی می‌روند که بتوانند در آنجا سکونت کنند. جزیره انتخابی آن‌ها، جایی نیست جز جزیره فیدهو (Feydhoo) که در نزدیکی گن قرار دارد.

  • جزیره هووافن فوشی (Huvafen Fushi): این جزیره بیشتر برای مرکز اسپایی که در زیر آب دارد مطرح شده است. این مرکز اسپا یکی از ابتکاراتی است که فرآیند را برای شما جذاب‌تر و دلپذیرتر می‌کند. دلیل رفتن بسیاری از گردشگران به این جزیره همین مورد است.

  • جزیره الیمثا (Alimatha): یکی از جذابیت‌های این جزیره که بیشتر هم با آن شناخته می‌شود، فراهم‌کردن امکان غذادادن به کوسه‌ها است. علاوه بر این ویژگی، اقامتگاه‌های جذاب، حیات‌وحش دیدنی، تفریحات آبی متنوع مثل غواصی و قایق‌سواری از جمله ویژگی‌ها و مزیت‌های این جزیره هستند که آن را برای خانواده‌ها و زوج‌های جوان مناسب کرده‌اند. یکی دیگر از مزیت‌های این جزیره، آرامش‌بخش بودن آن است.
Lastsecond.ir-maldives-attractions-islands.jpg
برخی از جزیره‌های مالدیو
Lastsecond.ir-maldives-attractions-entertainment.jpg
برخی از سرگرمی‌هایی که می‌توانید در مالدیو جستجو کنید

دیدنی‌ترین سواحل مالدیو

اینکه سواحل، جدا از جزایری هستند که در قسمت بالا آورده‌ایم، به معنای این نیست که هر جزیره کاملاً متفاوت از سواحل است. سواحلی که در ادامه آورده‌ایم، به‌طور مشخص فقط به‌خاطر ویژگی‌هایی که خودشان دارند، بسیار مطرح هستند.

  • ساحل وادهو (Vadhoo): به جرأت می‌توانیم بگوییم که این ساحل یکی از زیباترین سواحل کشور مالدیو است که می‌توانید در تور مالدیو از آن بازدید کنید. این ساحل در شب بسیار دیدنی می‌شود. میکروب‌های دریایی (فیتوپلانکتون) که در آب این قسمت از ساحل وجود دارند، شب‌تاب هستند و وقتی نور روی آن‌ها می‌افتد، روشن می‌شوند و منظره‌ای فوق‌العاده را از شگفتی طبیعت به رخ شما می‌کشند.
  • ساحل مصنوعی ماله: اگر در پایتخت مالدیو سکونت دارید، می‌توانید این ساحل مصنوعی را هم ببینید و از امکانات آن بهره‌مند شوید. از جمله کارهایی که در این مکان امکان انجام دادنشان را دارید، شنا کردن، موج‌سواری، غواصی و قایق‌سواری است.
  • ساحل گالی (Gulhi): یکی دیگر از سواحلی که کاربران مختلفی آن را پیشنهاد داده‌اند و به آن رفته‌اند، ساحل گالی است. این ساحل به‌خوبی حفظ شده و به گفته بعضی از گردشگران، مانند یک مقصد رویایی است. ساحلی شنی که اکثر جاهایش پاک و بدون زباله است. یکی از نکاتی که درباره این ساحل باید بگوییم، این است که پیش از استفاده از هر چیزی، از هزینه داشتن یا نداشتن آن مطلع شوید، حتی اگر می‌خواهید زیر چترهای ساحل بنشینید تا آفتاب پوستتان را اذیت نکند. در ساحل گالی می‌توانید سوغاتی‌هایی مثل جواهرات و لباس هم بخرید.
Lastsecond.ir-maldives-attractions-beaches.jpg
نمایی از سواحل مالدیو
Lastsecond.ir-maldives-attractions-Vadhoo.jpg
نمایی از سواحل زیبا و جادویی وادهو

بهترین تفریحات مالدیو

مکان های دیدنی مالدیو در پایتخت، یعنی شهر ماله، تعداد بیشتری نسبت به جاهای دیگر دارند؛ بنابراین اگر بخواهید تعداد جاهای دیدنی مالدیو را در این شهر بشمارید و آن‌ها را با جزیره‌ها و شهرهای دیگر مقایسه کنید، به عدد بالاتری می‌رسید. در ادامه، چند تفریح دیگر را برای شما آورده‌ایم تا بتوانید سرگرمی‌هایتان در مالدیو را کامل کنید.

  • غواصی در تپه دریایی بنانا (Banana Reef): بنانا ریف در واقع بخشی در نزدیکی هول‌هوماله است که غواصی در آنجا تجربه‌ای متفاوت را برای شما به‌همراه دارد، در واقع می‌توان گفت که بنانا ریف یکی از محدوده‌ها و مناطق دیدنی مالدیو است. شنا و غواصی در بخشی محافظت شده و بین‌المللی با استفاده از تجهیزاتی خوب، می‌تواند برای شما بسیار جذاب باشد و تجربه‌ای تکرار نشدنی را رقم بزند. از دیگر مزیت‌هایی که در این منطقه وجود دارد، غنی بودن آن از نظر بافت مرجانی است و این نکته را نیز باید اضافه کنیم که وجود گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف در بنانا ریف، محیط و منطقه آن را بسیار جذاب‌تر کرده‌اند.

  • زیردریایی گردشگری وال: این زیردریایی که مخصوص گردشگران است، یکی از بزرگ‌ترین و بهترین زیردریایی‌هایی است که گردشگران می‌توانند با استفاده از آن دنیای زیر آب‌های اقیانوس هند را ببینند و لذت ببرند. معمولا این زیردریایی در دو عمق مختلف (زیر آب‌ها) می‌ایستد که یکی در عمق 25 متری است و دیگری در عمق 40 متری است که در هر کدام هم می‌توانید جاذبه‌های مختلفی را ببینید.

  • تورهای تفریحی و موضوعی: در کشور مالدیو تورهای مختلفی هم برگزار می‌شود که موضوعات متفاوتی هم دارند، در نتیجه شما با بررسی تورهایی که در خود این کشور انجام می‌شود، می‌توانید تفریحات ترکیبی و موضوعی را با سبک‌های گوناگون تجربه کنید.

  • مراکز خرید مالدیو: مراکز خرید را هم می‌توانیم در بین جاهای دیدنی مالدیو قرار دهیم. این کشور از این نظر هم نیازهای شما را برطرف می‌کند و مراکز خرید و بازارهای مختلفی را دارد.

Lastsecond.ir-maldives-attractions-shoppingjpg.jpg
یکی از مراکز خرید در مالدیو
Lastsecond.ir-maldives-attractions-benana-reef.jpg
برخی از مناظری که هنگام غواصی با آن‌ها مواجه می‌شوید

سفر به مالدیو با تور

سفر با تور مالدیو این اجازه را به شما می‌دهد تا بتوانید از گلچین جاهای دیدنی مالدیو بازدید کنید و گردش در مهم‌ترین جاذبه‌هایش را تجربه کنید. اگر حس می‌کنید برنامه‌های تور رضایتتان را جلب نمی‌کنند، می‌توانید با استفاده از بخش سفرساز سایت لست‌سکند، آنچه را که می‌خواهید به کارشناسان ما بسپارید تا مناسب‌ترین تور را به شما پیشنهاد دهند. اگر هم می‌خواهید در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید، تور اقساطی بهترین گزینه برای شما است.

سخن آخر

در سفر به مالدیو حتماً مطمئن شوید که می‌خواهید از کدام جاذبه‌ها دیدن کنید، آن‌ها را برای خود اولویت‌بندی و سپس برنامه‌ریزی کنید. فراموش نکنید که بیشتر جاهای دیدنی مالدیو، طبیعی هستند و مربوط به جزایر آن می‌شوند، اما با این حال، جاهای تاریخی و باستانی هم در مالدیو یافت می‌شوند که بازدید از آن‌ها بسیار جذاب و دیدنی است. کشور مالدیو از نظر تفریحات آبی و مراکز دیدنی هم گزینه‌های مختلفی را در بر دارد که توصیه می‌کنیم آن‌ها را هم در برنامه خود قرار دهید.

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!