ماسال کجاست؟ راهنمای کامل سفر به ماسال + عکس

4.5
از 203 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
صفر تا صد سفر به ماسال + عکس
30 تیر 1403 08:00
143

ماسال، با همه جاذبه‌های بکر و طبیعی، جاهای دیدنی و باستانی، آب‌وهوای خاص و رسم‌ورسوم فراوانش، یکی از مقاصد دیدنی و انتخاب بسیاری از گردشگران طبیعت‌دوست است. در این مطلب از مجله لست‌سکند، راهنمای سفر به ماسال را در اختیارتان می‌گذاریم تا شما را با جزئیات بیشتری درباره ماسال آشنا کنیم.

ماسال کجاست؟

ماسال، یکی از شهرستان‌های استان گیلان است و در شمال‌غربی همین استان قرار دارد. شهرستان ماسال از سمت شمال به رضوان‌شهر، از سمت جنوب و شرق به صومعه‌سرا و از سمت غرب به اردبیل می‌رسد.

لیست تورهای ماسال با بهترین قیمت‌

Lastsecond.ir-travel-guide-to-masal.jpg
تصویر زیبایی از طبیعت ماسال

تاریخچه ماسال

ماسال در سال 1376 به شهرستان تبدیل شد و به‌طور کلی از دو بخش به نام های «شاندرمن» و «مرکزی» تشکیل شده است. ماسال، ازنظر ناهمواری‌ها به سه دسته جلگه‌ای، کوهپایه‌ای و کوهستانی تقسیم می‌شود. این ناهمواری‌ها، مناطق زیبای ییلاقی، آبشارها، جنگل‌ها، غارها و اماکن زیبای دیگری را تشکیل داده‌اند. در کنار این جاهای دیدنی، می‌توانید اماکن باستانی و تاریخی مختلفی را هم مشاهده کنید.

در گذشته، ماسال را به نام رودکنار می‌شناختند و یکی از قدیمی‌ترین هفته‌بازارها در همین‌جا برپا می‌شده است. شنبه اول هر هفته، غرفه‌هایی سرپوشیده، هفته‌بازار ماسال را تشکیل می‌دادند. این بازار هفتگی، به‌قدری معروف بود که ماسال را با نام «شنبه‌بازار» هم می‌شناختند. برخی از تعاریف قدیمی درباره این هفته‌بازارها، نشان‌دهنده اختلاف بر سر مالکیت بازارها و تقسیم سهم از منافعش است که بیشتر بین خان‌ها اتفاق می‌افتاده است. این را هم باید اضافه کنیم که این شنبه‌بازارها، نقش مهمی در توسعه شهرستان ماسال داشته‌اند. نکته دیگر این است که مردم ماسال، به زبان تالشی صحبت می‌کنند.

Lastsecond.ir-travel-guide-to-masal-history.jpg
ماسال، با قدمتی تاریخی

بهترین زمان سفر به ماسال

آب و هوای ماسال، مرطوب است و در ارتفاعات، تبدیل به نیمه‌مرطوب کوهستانی می‌شود. اینکه بهترین زمان سفر به ماسال، چه زمانی است، کاملاً به سلیقه و سبک سفر شما بستگی دارد. با همه این‌ها، معمولاً بهترین زمان برای سفر به ماسال، اواسط بهار و اوایل پاییز است. البته با توجه به دما، شما می‌توانید روزهایی از تابستان را هم برای سفرتان در نظر بگیرید.

آب و هوای ماسال در فصل‌های مختلف

بااینکه وضعیت جوی و موقعیت جغرافیایی ماسال به‌گونه‌ای است که در بیشتر اوقات هوای آنجا مرطوب است و در ارتفاعات، نیمه‌مرطوب کوهستانی است، اما در فصل‌های مختلف سال، این آب‌وهوا و دما تغییر می‌کند. این ویژگی، دست شما را برای برنامه‌ریزی‌های سفر، باز می‌گذارد. در ادامه، چگونگی آب‌وهوا در فصل‌های مختلف و میانگین دما را در گرم‌ترین و سردترین ماه هر فصل بررسی می‌کنیم.

آب و هوای ماسال در بهار

اوایل بهار، آب و هوای ماسال همچنان سرد است و گاهی حتی با بارش برف و باران هم همراه است. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که اوایل این فصل را برای سفر انتخاب نکنید. هرچه به اواسط بهار نزدیک شوید، هم آب و هوای ماسال دل‌پذیرتر می‌شود و هم می‌توانید از وضعیت مراتع و طبیعت، لذت بیشتری ببرید. معمولاً بیشترین دما در بهار تا حدود 28 درجه سانتی‌گراد می‌رود و کمترین دما هم تا 9 درجه سانتی‌گراد یا پایین‌تر می‌آید.

آب و هوای ماسال در تابستان

طبیعتاً شهرهای شمالی در تابستان، آب‌وهوای بسیار مرطوبی دارند؛ اما با توجه به موقعیت جغرافیایی ماسال و در نظر گرفتن قسمت کوهستانی‌اش، نمی‌توانیم بگوییم که همه جاهای آن برای سفر در تابستان نامناسب و گرم است. ممکن است تور شمال هم در تابستان به‌گونه‌ای برگزار کنند که گرمای هوا، برای گردشگران آزاردهنده نباشد. بیشترین دمایی که برای ماسال در تابستان ثبت شده، حدود 30 درجه سانتی‌گراد بوده است. این دما در کمترین حالت خود حدود 11 درجه سانتی‌گراد است. پس توصیه می‌کنیم که هم لباس گرم همراهتان ببرید و هم لباس خنک داشته باشید تا با تغییرات ناگهانی دما، غافل‌گیر نشوید.

آب و هوای ماسال در پاییز

این فصل، فصل رنگ‌هاست. رطوبت هوا به‌تدریج کم و کمتر می‌شود و طبیعت ماسال برای گشت‌وگذار، بسیار دیدنی و جذاب می‌شود. سفر به ماسال با تور طبیعت‌گردی در این فصل، بسیار دل‌انگیز است. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که در ماسال، بارندگی به‌مرور زمان و هرچه به‌سمت زمستان می‌روید، بیشتر می‌شود و نکته دیگر هم سردی هواست که هرچه جلوتر می‌روید، سفر به ماسال را برایتان سخت و خطرناک می‌کند. در پاییز، میانگین دمای ماسال در بیشترین حالت حدود 23 درجه سانتی‌گراد است و کمترین دما هم تقریباًبه 8 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

آب و هوای ماسال در زمستان

این فصل برای سفر به ماسال بسیار خطرناک است و کمتر کسی تصمیم می‌گیرد که در زمستان به این نقطه از کشور برود. آب و هوای ماسال در زمستان بسیار سرد است و شاید خیلی از افراد نتوانند آن را تحمل کنند. نکته دیگر، بارش زیاد برف و باران است که سفر را برایتان سخت‌تر می‌کند. میانگین دمای ماسال در بیشترین حالت در فصل زمستان، حدود 20 درجه سانتی‌گراد است و میانگین این دما در کمترین حالت حدود 2 درجه سانتی‌گراد یا حتی کمتر است. با در نظر گرفتن این موارد، سفر به ماسال در زمستان را پیشنهاد نمی‌کنیم.

Lastsecond.ir-travel-guide-to-masal-winter.jpg
نمایی از ماسال در زمستان

چرا به ماسال سفر کنیم؟

شاید مهم‌ترین و برجسته‌ترین دلیل سفر به ماسال، طبیعت بکر و زیبایی‌های آن باشد. دلیل دیگری که می‌تواند بسیاری از گردشگران را به ماسال بکشاند، آب‌وهوای آن است. در کنار این دو دلیل اصلی، نمی‌توانیم از جاهای دیدنی باستانی، اماکن تاریخی و دیگر جاذبه‌های ماسال بگذریم. این نکته را هم باید عنوان کنیم که ماسال، به تعدادی از معروف‌ترین و بهترین جاهای دیدنی گیلان مثل قلعه رودخان، آبشار ویسادار، بندر انزلی و دیگر دیدنی‌های این استان، نسبتاً نزدیک است.

Lastsecond.ir-travel-guide-to-masal-nature.jpg
زیبایی‌های ماسال

فاصله ماسال تا شهرها و مراکز مهم

ازآنجایی‌که در استان گیلان، جاذبه‌های فراوانی وجود دارد و سفر با تور گیلان از سفرهای محبوب داخلی است، بهتر است که فاصله مهم‌ترین شهرهای این استان را از ماسال بدانید. به‌این‌ترتیب اگر وقت کافی دارید، گشت‌وگذار در آن‌ها را هم در برنامه خودتان قرار می‌دهید.

فاصله ماسال تا رشت

سفر به ماسال می‌تواند با تماشای جاهای دیدنی رشت همراه باشد. فاصله ماسال تا رشت را می‌توانید ازطریق جاده‌های مختلفی طی کنید. با توجه به جاده‌های انتخابی شما، این فاصله بین 50 تا 60 کیلومتر است که با خودروی شخصی می‌توانید آن را بین یک ساعت و 15 دقیقه تا یک ساعت و 30 دقیقه طی کنید. بهترین راه برای اینکه از ماسال به رشت بروید، این است که ابتدا به طاهرگوراب، سپس به صومعه‌سرا و بعد هم به‌سمت رشت بروید. اگر از ماسال به رشت می‌روید، صرف یک وعده غذای جانانه در بهترین رستوران‌های رشت را فراموش نکنید.

Lastsecond.ir-travel-guide-to-masal-rasht.jpg
فاصله ماسال تا رشت

فاصله ماسال تا ماسوله

ماسوله در جنوب‌غربی ماسال قرار دارد و برای رسیدن به ماسوله از ماسال، باید راه‌های پرپیچ‌وخمی را بگذرانید. فاصله میان این دو نقطه، با توجه به مسیر انتخابی شما بین 44 تا 53 کیلومتر است و همان‌طور که در راهنمای سفر به ماسوله گفتیم، می‌توانید این مسافت را بین یک ساعت تا یک ساعت و نیم طی کنید. این زمان هم بستگی به مسیر و ترافیک جاده دارد. بهترین مسیری که پیشنهاد می‌کنیم از طریق آن فاصله ماسال تا ماسوله را طی کنید، از سمت مسیر منطقه درخانه، کوچکام، چالاکسر، زیده بالا، درفشه و سپس ماسوله است. لذت بازدید از جاهای دیدنی ماسوله وصف‌نشدنی است.

Lastsecond.ir-travel-guide-to-masal-masule1.jpg
فاصله ماسال تا ماسوله

فاصله ماسال تا بندر انزلی

طبیعی است که با وجود تفریحات فراوان و دیدنی‌های پرتعداد بندر انزلی، بخواهید فاصله ماسال تا انزلی را هم بدانید. برای رفتن به بندر انزلی از ماسال، راه‌های مختلفی وجود دارد که طی کردن آن‌ها بین یک ساعت و 10 دقیقه تا یک ساعت و نیم زمان می‌برد. ازنظر مسافت هم باید بگوییم که با توجه به جاده انتخابی شما، بین 57 تا 62 کیلومتر را باید رانندگی کنید. مسیر پیشنهادی ما، طاهرگوراب، ضیابر، خمیران، کوچک‌محله و سپس بندر انزلی است. درضمن بازدید از تالاب انزلی را هم از یاد نبرید.

Lastsecond.ir-travel-guide-to-masal-masule-anzali.jpg
فاصله ماسال تا انزلی

فاصله ماسال تا قلعه رودخان

قلعه رودخان یکی از جاهای دیدنی فومن است که پیشنهاد می‌کنیم دیدن آن را از دست ندهید. فاصله ماسال تا قلعه رودخان، بسته به مسیر انتخابی، حدود 44 تا 57 کیلومتر است. این فاصله را می‌توانید بین حدوداً یک ساعت و 10 دقیقه تا یک ساعت و 30 دقیقه طی کنید. مسیر پیشنهادی ما، عبور از منطقه درخانه، کوچکام، چالکسر، گشت گوراب، مولسکام، سیدآباد و سپس رسیدن به قلعه رودخان است.

Lastsecond.ir-travel-guide-to-masal-masule-ghale-rud-khan.jpg
فاصله ماسال تا قلعه رودخان

جاهای دیدنی ماسال

جاذبه‌های گردشگری این منطقه، بسیار متنوع هستند و شما می‌توانید با هر سلیقه‌ای که دارید، برنامه‌ای جذاب را برای خودتان بچینید و از گشت‌وگذار در ماسال لذت ببرید. در ادامه برخی از جاهای دیدنی ماسال را به شما معرفی می‌کنیم.

غار آویشو

غار آویشو بزرگ‌ترین غار شهرستان ماسال است که در فاصله 22 کیلومتری از خود ماسال قرار دارد. به‌طور کلی، تابه‌حال حدود 17 غار در ماسال کشف شده که مهم‌ترین و بزرگ‌ترینشان، غار آویشو بوده است. برخی از این غارها قدمت بسیار زیادی دارند و قدمتشان حتی تا 3 هزار سال هم می‌رسند. در برخی از این غارها آثار سفال، دست‌افزارهای سنگی مربوط به عصر آهن هم پیدا شده است.

غارهای شگفت‌انگیز ایران کدام‌اند؟

jIxfvzFQL8HYStvQXWWXo3IQtjwFYKVe4R2Psje1.jpg
غار آویشو در ماسال

بام سبز

بام سبز با چشم‌اندازی که به طبیعت بکر ماسال، صومعه‌سرا، انزلی و رضوان‌شهر دارد، یکی از مکان‌های دیدنی در ماسال است که پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن را در سفرتان بگنجانید. فاصله بام سبز تا ماسال، حدود یک کیلومتر است. در اینجا، علاوه‌بر طبیعت بکر ماسال و استان گیلان، می‌توانید از دیدن خانه‌های روستایی زیبا هم لذت ببرید.

اولسبلنگاه

ییلاق اولسبلنگاه، یکی از زیباترین و معروف‌ترین منطقه‌هایی است که در نزدیکی ماسال قرار دارد. بسیاری از گردشگران، صرفاً برای اینکه بتوانند در این منطقه کمپ کنند و از طبیعتش لذت ببرند، به اولسبلنگاه می‌روند. مناظر سرسبز، کلبه‌ها، وجود ابرها، باعث جذب گردشگران به این نقطه شده‌اند.

آبشارها

در این منطقه، آبشارهای متعددی وجود دارد که تنوع مناظر را برای شما بیشتر می‌کند. آبشار خون با ارتفاعی بیشتر از 15 متر، آبشار تولی نسا، آبشار رامینه و آبشار ویوز، از نمونه آبشارهایی هستند که می‌توانید در این منطقه از آن‌ها بازدید کنید. این را هم باید بگوییم که مناطق دیدنی و جاذبه‌های این منطقه، فقط محدود به مواردی نمی‌شود که به آن‌ها اشاره کردیم. شما می‌توانید از دیدنی‌های دیگری هم مثل قلعه کول، گورستان دوره اشکانی، دره خون، دشت النزه و جاهای دیگر ماسال یا جاذبه‌هایی که در نزدیکی آن هستند هم بازدید کنید.

Lastsecond.ir-travel-guide-to-masal-attractions.jpg
جاهای دیدنی ماسال گیلان

چگونه به ماسال سفر کنیم؟

برای اینکه به ماسال بروید، می‌توانید از چند طریق اقدام کنید. هم می‌توانید با استفاده از یک وسیله نقلیه به‌طور مستقیم وارد ماسال شوید و هم می‌توانید هر قسمت از راه را با وسایل نقلیه مختلف به‌سمت ماسال طی کنید. در ادامه حالت‌های مختلف این مسیرها و نحوه طی کردنشان را بررسی می‌کنیم و این شمایید که انتخاب می‌کنید با چه وسیله‌ای به ماسال سفر کنید.

  • سفر به ماسال با هواپیما: نزدیک‌ترین فرودگاه به ماسال، فرودگاه رشت است. اگر بخواهید، می‌توانید ابتدا با هواپیما خودتان را به رشت برسانید و سپس با استفاده از وسایل نقلیه دیگر مانند اتوبوس یا اتومبیل شخصی، به ماسال بروید.

  • سفر به ماسال با قطار: ماسال، به‌خودی‌خود ایستگاه قطار ندارد و اگر بخواهید با قطار به ماسال سفر کنید، بهتر است که ابتدا خودتان را با قطار به رشت برسانید و پس از آن هم با استفاده از اتوبوس یا ماشین شخصی به‌سمت ماسال، مسیرتان را ادامه دهید.

  • سفر به ماسال با اتوبوس: خوشبختانه، برای رفتن به ماسال، اتوبوس مستقیم وجود دارد. سفر با اتوبوس به ماسال، بستگی به این دارد که مبدأ شما کجا باشد. به‌این‌ترتیب، می‌توانید با برنامه‌ریزی، خودتان را به ماسال برسانید و دیگر وسیله نقلیه‌تان را هم تغییر ندهید.

  • سفر به ماسال با اتومبیل شخصی: برای مقاصد داخلی، اتومبیل، یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید. شاید بزرگ‌ترین مزیت اتومبیل شخصی، آزادی عمل شما برای رفتن به جاهای دیدنی مختلف باشد. اگر به جهانگردی با خودروی شخصی علاقه‌مند باشید، سفر با اتومبیل شخصی اولین گزینه‌ای است که به ذهنتان می‌رسد.

Lastsecond.ir-travel-guide-to-masal-how-to-travel.jpg
نمونه‌ای از مسیرهای جاده‌ای به ماسال

در ماسال چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

غذا به‌تنهایی در شمال ایران به‌عنوان یک جاذبه شناخته می‌شود و تنوع غذاهای شمالی به‌قدری زیاد است که قطعاً در سفر به ماسال، می‌توانید غذاهای متنوع و فراوانی را نوش جان کنید و از طعم‌های نابشان لذت ببرید. سفر به ماسال، فرصت خوبی برای امتحان کردن غذاهای محلی گیلان است. ماهی مالاتا، لونگی، اناربیج، فسنجان محلی ترش و خیلی از غذاهای دیگر که تعدادی از آن‌ها را در ادامه می‌آوریم، جزو غذاهای خوش‌مزه شمالی هستند.

  • کته کباب: این غذا در کنار برنج شمالی آماده می‌شود و یکی از معروف‌ترین کباب‌های شمال است. کته کباب، با مخلفات بسیاری مثل زیتون پرورده، اشپل، ماست چکیده، باقالی تازه، گردو و پیاز و مخلفاتی دیگر سرو می‌شود.

  • ماهی دودی: این ماهی را با نمک فراوان و سپس با دودی کردنش آماده می‌کنند. احتمالاً نمونه‌ای از این ماهی را در بازارهای رشت و حتی جاهای دیگر دیده‌اید؛ ماهی‌هایی که در پلاستیک‌های معمولاً وکیوم‌شده گذاشته‌اند و آن‌ها را از نقاط مختلف فروشگاه آویزان کرده‌اند. ماهی دودی را بیشتر به‌صورت نیمه‌پخته یا خام میل می‌کنند.

  • انار مسما: این غذا هم نوعی خورش است و ترکیبات اصلی‌اش را مرغ، انار و رب‌انار تشکیل داده‌اند.

  • شوید قرمه: غذایی ترش است که گاهی آن را با شکر یا چاشنی‌هایی دیگر میل می‌کنند. اجزای اصلی این غذا، شوید و گوشت قرمز است.

Lastsecond.ir-travel-guide-to-masal-foods.jpg
نمونه‌ای از غذاهای گیلانی

هزینه سفر به ماسال

برای محاسبه و تخمین هزینه سفر به ماسال، بهتر است که هزینه رفت‌وآمد، اقامت و خوردوخوراک را مد نظر قرار دهید. با توجه به اینکه با چه وسیله‌ای به ماسال بروید، هزینه سفر به ماسال متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر بخواهید از تهران با اتوبوس به ماسال بروید، در تابستان 1403 باید حداقل بین 200 تا 250 هزار تومان هزینه بلیط بدهید. بماند که رفت‌وآمدتان در خود ماسال هم هزینه‌های جداگانه‌ای دارد.

برای اقامتگاه هم می‌توانید ویلاها، کلبه‌ها و خانه‌هایی را اجاره کنید که در ماسال وجود دارند. قیمت اجاره یک شب اقامتگاه برای 2 نفر، حدوداً از 400 هزار تومان شروع می‌شود. با توجه به اینکه گفتیم تنوع غذاها در ماسال بسیار زیاد است، باید بگوییم که با در نظر گرفتن آن، قیمت‌ها هم متفاوت است و شروع قیمت برای یک وعده غذا، از حدود 90 هزار تومان است.

سوغات ماسال

اکنون می‌رسیم به یکی از اصلی‌ترین سؤال‌هایی که درباره ماسال مطرح می‌شود؛ یعنی سوغات ماسال چیست یا از ماسال چه بخریم؟ شما، هم می‌توانید از ماسال، صنایع‌دستی بخرید و هم می‌توانید مواد غذایی را به‌عنوان سوغاتی تهیه کنید. ازجمله مواد غذایی که می‌توانید به‌عنوان سوغاتی تهیه کنید، عسل، گردو، مرکبات، پنیر و نانی به نام زرین نان است. داخل زرین نان با زردچوبه، دارچین، شکر، گردو و مواد دیگر پر می‌شود.

اگر هم می‌خواهید برای دوستان و خانواده، صنایع‌دستی تهیه کنید، می‌توانید گلیم، لباس‌های پشمی، انواع شال، صنایع‌دستی چوبی، انواع حصیر، قلاب‌دوزی و مواردی از این دست را بخرید. اگر با تور ایرانگردی به سفر می‌روید، می‌توانید عکس‌های زیبایتان از جاذبه‌ها را به‌عنوان سوغات با خود بیاورید.

Lastsecond.ir-travel-guide-to-masal-sovenir.jpg
نمونه‌ای از صنایع‌دستی گیلان، عکس از Reza Khabazan

برخی باورها و آداب‌ورسوم در ماسال

جالب است بدانید که در ماسال و بسیاری از نقاط دیگر گیلان، هنگام اولین رعدوبرقی که در سال زده می‌شود، بزرگ‌ترها در خانه و خانواده، فرزند کوچک‌تر را کنار ستون ایوان یا در کنج دیوار خانه، بغل می‌گیرند و سپس بلند می‌کنند و با حالت دعا می‌گویند: «خدایا، نوغان بده». این جمله و دعا برای بیشتر شدن محصولاتشان است. یکی دیگر از آدابی که همچنان در برخی از قسمت‌های ماسال انجام می‌شود، این است که محلی را که در آنجا شخص فوت‌ شده، می‌شویند و تا 3 شب در آنجا چراغ روشن می‌کنند.

سفر به ماسال با تور

برای اینکه خاطره‌ای به‌یادماندنی از سفرتان به ماسال را رقم بزنید، می‌توانید به صفحه تور ماسال در وبگاه لست‌سکند بروید و در آنجا بین تورهای مختلفی که به این مقصد می‌روند، گزینه مناسب خودتان را انتخاب کنید و از برنامه هر تور هم پیش از خرید، مطلع شوید. زمان سفر، مدت اقامت، اقامتگاه و خیلی از اطلاعات دیگر، به شما کمک می‌کنند تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

Lastsecond.ir-travel-guide-to-masal-tour.jpg
کلبه‌ها و طبیعت ماسال

سخن آخر

در این راهنمای سفر به ماسال، سعی کردیم که جزئیات بیشتری از این مقصد را در اختیارتان بگذاریم تا بتوانید برنامه‌ریزی بهتری برای سفرتان انجام دهید. از جاهای دیدنی گرفته تا غذاهای معروف، آب‌وهوا، بهترین زمان سفر و فاصله ماسال تا شهرهای مهم دیگر، همگی اطلاعاتی هستند که برای رفتن به این نقطه از ایران نیاز دارید. شما تابه‌حال تجربه سفر به ماسال را داشته‌اید؟

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!