اپلیکیشن های کاربردی در سفر به ترکیه + کاربردها

4.5
از 53 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
در سفر به ترکیه چه اپلیکیشن هایی استفاده کنیم؟
27 مهر 1401 08:00
18

فرقی نمی‌کند که در کجای جهان هستید. اپلیکیشن‌های تلفن همراه می‌توانند سریع‌ترین، هوشمندترین و کارآمدترین دستیار شما باشند. داشتن اپلیکیشن‌های کاربردی در ترکیه که برای سفر بسیار ضروری هستند، شما را از دردسرهای گوناگونی خلاص می‌کند. اگر شما هم از مسافران تور ترکیه هستید، احتمالا برای اینکه روی پای خودتان بایستید، دنبال اپلیکیشن‌های مناسب می‌گردید.

خوشبختانه در دنیای امروز، مهم‌ترین اطلاعاتی که نیاز دارید با چند کلیک ساده به‌دست می‌آید و دوران استفاده از نقشه‌های کاغذی و محدود شدن سفر به‌دلیل ندانستن زبان کشور مقصد به تاریخ پیوسته است. در حال حاضر، صدها اپلیکیشن برای افرادی وجود دارد که به ترکیه سفر می‌کنند. در این مطلب از لست سکند ما به بررسی جدیدترین و کارآمدترین این نرم‌افزارها می‌پردازیم.

03-2 (2).jpg

اپلیکیشن‌ های کاربردی در استانبول

اپلیکیشن گرند بازار در استانبول (Grand Bazaar Istanbul)

عظمت گرند بازار یا بازار بزرگ استانبول در نگاه اول ممکن است شما را شوکه کند، این بازار از بهترین جاهای دیدنی استانبول است. زمانی که شما به این بازار می‌روید، با تعداد بیشماری از کوچه‌های باریک روبه‌رو می‌شوید که حدود 4000 مغازه را در خود جای داده‌اند. بدون داشتن یک نقشه مناسب، گشت‌زنی در این بازار کاملاً گیج‌کننده است و سابقه نشان داده که بسیاری از توریست‌ها در این بازار راهشان را گم کرده‌اند.

بنابراین اگر با تور استانبول سفر کردید و تصمیم گرفته‌اید که از گرند بازار بازدید کنید، با داشتن اپلیکیشن گرند بازار، تمام این مشکلات به‌راحتی حل می‌شوند. همچنین این برنامه به شما کمک می‌کند در مورد گذرگاه‌های تاریخی و بهترین مغازه‌های این مرکز اطلاعات مفیدی کسب کنید. بنابراین اپلیکیشن گرند بازار از اپلیکیشن های کاربردی در ترکیه محسوب می‌شود که کمک شایانی به گردشگران می‌کند.

قیمت تورهای استانبول

grand bazar.jpg
اپلیکیشن گرند بازار

اپلیکیشن سیتی مپر استانبول (Citymapper Istanbul)

سفر با حمل و نقل عمومی استانبول، حتی برای شهروندان این شهر کمی گیج‌کننده است. این موضوع برای توریست‌ها ممکن است کابوسی به مراتب وحشتناک‌تر باشد. اگر از اپلیکیشن سیتی مپر استانبول استفاده کنید، احتمال گم شدن یا اشتباه سوار شدن مترو و اتوبوس را برای خود تقریباً به صفر می‌رسانید.

این نرم‌افزار، نقشه‌ دقیق همه راه‌های وسایل نقلیه عمومی را در اختیار شما قرار می‌دهد و از نظر بسیاری از کاربران، بهترین اپلیکیشن مترو استانبول است و جزو اپلیکیشن های کاربردی در ترکیه به حساب می‌آید. علاوه بر آن با استفاده از سیتی مپر می‌توانید از قیمت بلیط وسایل نقلیه هم مطلع شوید. همچنین با مسیرهای دوچرخه‌سواری و مسیرهایی که دارای خطوط تاکسی رانی هستند، آشنا می‌شوید. سیتی مپر یکی از بهترین اپلیکیشن‌های مترو استانبول است و می‌توانیم به‌نوعی آن را اپلیکیشن مسیریابی استانبول هم بدانیم.

سیتی مپر.jpg
سیتی مپر، یکی از اپلیکیشن های کاربردی در ترکیه

اپلیکیشین موویت (Moovit)

زمانی که در شهرهای بزرگ هستید، برای یک جابه‌جایی مقرون‌به‌صرفه و فرار از ترافیک، ممکن است دست به دامن وسایل نقلیه عمومی شوید. اپلیکیشن موویت یکی از بهترین اپلیکیشن های کاربردی در ترکیه است. این اپلیکیشن علاوه بر استانبول در بیش از 150 شهر دیگر خدمت‌رسانی می‌کند و از این نظر، نرم‌افزار محدودی نیست.

موویت راهنمای گام‌به‌گام استفاده از وسایل نقلیه عمومی همچون مترو، اتوبوس و ترام است که زمان دقیق رفت‌وآمد آن‌ها را ذکر می‌کند. بنابراین می‌توانیم آن را به‌عنوان اپلیکیشن مترو استانبول هم بدانیم. از دیگر قابلیت‌های اپلیکیشن موویت، این است که هنگامی که به مقصد می‌رسید، به شما اطلاع می‌دهد. این برنامه یکی از بهترین ابزار‌های دیجیتال برای انتخاب مترو و قطار در استانبول ترکیه است. 

move it برنامه کاربردی در استانبول.jpg
موویت از اپلیکیشن های کاربردی در استانبول

اپلیکیشن ایسبایک (isbike)

اگر هنگام بازدید از استانبول، هوس ورزش و دوچرخه‌سواری کردید، اپلیکیشن ایسبایک می‌تواند بهترین دستیار شما باشد. این اپلیکیشن به شما امکان کرایه کردن دوچرخه با استانبول کارت را می‌دهد. ایسبایک آمار دقیقی از موقعیت و تعداد دوچرخه‌های باقی‌مانده در هر ایستگاه را به گردشگران ارائه می‌دهد. زمانی که دوچرخه را کرایه کردید، می‌توانید آدرس و مسیر رسیدن به سایر ایستگاه‌های دوچرخه را پیدا کنید. این برنامه هم برای سیستم‌عامل اندروید و هم سیستم‌عامل IOS موجود است.  

برنامه کاربردی در استانبول  LASTSECOND.IR.jpg
اپلیکیشن ایسبایک از اپلیکیشن های کاربردی در استانبول

اپلیکیشن آی‌بی‌بی سپترفیک (İBB CepTrafik)

زمانی که در شهر استانبول هستید، فرار از ترافیک یک مهارت بسیار کارآمد است. از آنجایی که گردشگران به اندازه افراد محلی یک شهر از مسیرها و ساعات شلوغی‌اش اطلاعات ندارند، دانلود یک اپلیکیشن مسیریاب ترکیه، بهترین گزینه است. اپلیکیشن iBB CepTrafik به‌عنوان یکی از اپلیکیشن های کاربردی در ترکیه به شما کمک می‌کند که قبل از شروع حرکت در استانبول، میزان ترافیک در مسیر‌های مختلف را پیش‌بینی کنید و اتلاف وقت خود را به حداقل میزان ممکن کاهش دهید.

Lastsecond.ir-istanbul-tourism-applications-ibb-ceptrafik.jpg
تصاویری از قسمت‌های مختلف نرم‌افزار iBB CapTrafik

اپلیکیشن‌ های کاربردی در ترکیه

اپلیکیشن موزه‌های ترکیه (Museums of Turkey)

اگر به دیدن جاهای تاریخی علاقه دارید و می‌خواهید و اطلاعات خود را درباره گذشته کشور ترکیه بیشتر کنید، حتماً باید از موزه‌های ترکیه بازدید کنید. نرم‌افزار موزه‌های ترکیه را که نصب کنید، در هر کجایی از کشور ترکیه که باشید، نزدیک‌ترین موزه‌ها در این اپلیکیشن به شما، نمایش داده می‌شوند.

در نرم‌افزار موزه‌های ترکیه، تاریخچه، اطلاعات مربوط به محل، قیمت موزه و ساعت‌هایی را که می‌توانید از موزه بازدید کنید، برای شما آورده‌اند. شما با استفاده از این اپلیکیشن، امکانات دیگری هم دارید. برای مثال می‌توانید کارت موزه‌ها را خریداری کنید و سپس در ورودی آن‌ها با اسکن این بلیط از گوشی شما، اجازه ورود به شما را می‌دهند.

بهترین موزه‌های استانبول

Lastsecond.ir-istanbul-tourism-applications-museum-of-turkey.jpg
بخش‌هایی از نرم‌افزار موزه‌های ترکیه

اپلیکیشن یاندکس (Yandex)

این نرم‌افزار هم از دیگر اپلیکیشن های کاربردی در ترکیه است و برای کسانی مناسب است که از نقشه زیاد استفاده می‌کنند. بنابراین اکثر گردشگران می‌توانند از این نرم‌افزار، استفاده‌های بسیار مفید و سودمندی کنند.

در این نرم‌افزار با توجه به موقعیت مکانی شما، نزدیک‌ترین دستگاه‌های خودپرداز، داروخانه، مرکز خرید و...، نشان داده می‌شوند. به این صورت شما می‌توانید از جزئیات و ریز اطلاعات آن‌ها هم باخبر شوید. یکی از مزیت‌های بزرگی که این نقشه دارد، امکان استفاده از آن به‌صورت آفلاین است که این ویژگی برای جهت‌یابی بسیار کاربردی است. پس اگر به استانبول رفتید، می‌توانید نقشه آفلاین استانبول را از این نرم‌افزار ببینید یا به‌عنوان اپلیکیشن مسیریابی استانبول از آن استفاده کنید.

Lastsecond.ir-istanbul-tourism-applications-yandex.jpg
بخش‌هایی از اپلیکیشن Yandex

اپلیکیشن مترو توریزم (Metro Turizm)

مترو توریزم، یک شرکت اتوبوسرانی در ترکیه است که اپلیکیشنی کارآمد را ارائه می‌دهد. این نرم‌افزار به زبان انگلیسی ترجمه شده است و اطلاعاتی از قبیل تمام مسیرهای اتوبوس‌رانی، برنامه زمانی و امکان خرید آنلاین بلیط را برای گردشگران فراهم می‌کند. برخی از شرکت‌های اتوبوس‌رانی دیگر در ترکیه نیز دارای اپلیکیشن هستند، اما خدمات خود را تنها به زبان ترکی ارائه می‌دهند. در نتیجه مترو توریزم از اپلیکیشن های کاربردی در ترکیه است که گردشگران هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

metroturzim برنامه کاربردی در استانبول  LASTSECOND.IR.jpg
اپلیکیشن مترو توریزم از اپلیکیشن های کاربردی در ترکیه
metro tourism.jpg
بخش‌های مختلف اپلیکیشن مترو توریزم

اپلیکیشن یمکسپت (Yemeksepeti)

یکی دیگر از اپلیکیشن‌ های کاربردی در ترکیه، یمکسپت است که با استفاده از آن گردشگران هنگامی که خسته هستند یا زمان کافی برای غذا درست کردن و رستوران رفتن ندارند، می‌توانند از آن استفاده کنند. این اپلیکیشن ترکیه‌ای دقیقاً مانند اپلیکیشن Just Eat در انگلستان یا Zomato است و به عنوان اپ سفارش غذا در ترکیه به حساب می‌آید.

علاوه بر سفارش آنلاین غذا، این اپلیکیشن یک ابزار ایده‌آل برای پیدا کردن بهترین رستوران‌ها و غذا‌خوری‌ها در اطراف شماست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که پس از دانلود اپلیکیشن Yemeksepeti در آن ثبت‌نام کنید و موقعیت خود را تعیین کنید. بعد از چند ثانیه تمام رستوران‌ها و فست‌فودی‌های اطراف خود را پیدا خواهید کرد. از یمکسپت می‌توانید در تمام شهر‌های بزرگ ترکیه استفاده کنید و باید بدانید که این برنامه از ترجمه زبان انگلیسی نیز برخوردار است و در تاریخچه سفارش‌های شما، غذاهای محبوبی که تا الان سفارش داده‌اید ثبت می‌شوند.

اپ سفارش غذا در استانبول
یمکسپت، اپلیکیشن کاربردی در ترکیه

اپلیکیشن تی.ای.وی ایرپورت (TAV Airport)

اپلیکیشن تی.ای.وی ایرپورت، تمام اطلاعات مهم از قبیل ساعت دقیق پرواز‌های فرودگاه، خدمات پارک ماشین و امتیاز آن‌ها را نمایش می‌دهد و نزدیک‌ترین مسیر به فرودگاه‌ها را با توجه به موقعیت شما ارائه می‌کند. برخی از فرودگاه‌ها مانند فرودگاه‌ آنتالیا، اپلیکیشن رسمی خود را دارند که اطلاعات مورد نیاز مسافران را ارائه می‌دهد. از اپلیکیشن‌های شبیه به TAV Airport می‌توانیم به اپلیکیشین اپ این دی ایر (App in the air) اشاره کنیم، با این تفاوت که در برنامه اپ این دی ایر، عملکردهای شخصی‌سازی شده‌تری مثل نمایش داده می‌شوند. برخی از این عملکردها شامل پیگیری پرواز‌ها، تاریخچه پرواز و زمان سوار شدن در هواپیما است.

ava airport.jpg
اپلیکیشن مخصوص پرواز

اپلیکیشن سیسلی سوزلوک (Sesli Sözlük)

صحبت کردن به زبان ترکی استانبولی لذت‌بخش است؛ اما برای اکثر گردشگران خارجی قطعاً دشوار است. تلفظ سخت برخی از کلمات، یکی از برجسته‌ترین موانع برای صحبت کردن به این زبان است. جدای از این مورد، بسیاری از شهروندان ترکیه هستند که انگلیسی هم نمی‌توانند صحبت کنند و اینجاست که مشکل بزرگ‌تر می‌شود.

یکی از بهترین راهکارها برای ایجاد امکان مکالمه، نصب یک اپلیکیشن مترجم همراه است. اپلیکیشن سیسلی سوزلوک یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای گردشگران است که با استفاده از آن، انجام کارهایی همچون آدرس پرسیدن، صحبت با فروشندگان و سلام و احوال‌پرسی، بسیار راحت‌تر صورت می‌گیرد. این برنامه بیش از 20 میلیون کلمه و 17 زبان مختلف است که زبان فارسی هم شامل می‌شود. اپلیکیشن سیسلی سوزلوک، مترجم آنلاین در ترکیه، برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و IOS وجود دارد.

unnamed.jpg
اپلیکیشن مترجم در سفر به ترکیه

اپلیکیشن ایکس ای کارنسی (XE Currency)

زمانی که صحبت از اپلیکیشن‌های کاربردی برای مسائل مالی گردشگران می‌شود، نام اپلیکیشن XE Currency خوش می‌درخشد. این برنامه امکان محاسبه قیمت هتل، خدمات یا اجناس مورد نظر شما را با پول ایران فراهم می‌کند. با استفاده از این برنامه می‌توانید میزان خرج و مخارج خود را هم به ریال و هم به لیر مدیریت کنید. ایکس ای کارنسی هم از اپلیکیشن های کاربردی در ترکیه است. گفتنی است که این نرم‌افزار، علاوه بر لیر، سایر ارز‌های رایج در جهان را نیز پشتیبانی می‌کند.

currancy.jpg
فضای برنامه XE Currency

اپلیکیشن ای تاکسی (iTaksi)

اپلیکیشن ای تاکسی نیز یکی دیگر از ابزارهای جستجو آنلاین تاکسی در استانبول است که طرز کار آن به سایر اپلیکیشن‌های تاکسی آنلاین شبیه است. در این برنامه، زمان رسیدن تاکسی به مبدأ سفر شما به همراه مسیری که تاکسی درحال حرکت است، نمایش داده می‌شود. علاوه بر آن، شما برخی از اطلاعات جزئی در مورد راننده را نیز مشاهده خواهید کرد و در صورت نیاز می‌توانید با او تماس بگیرید. پرداخت کرایه تاکسی در این اپلیکیشن، هم از طریق کارت اعتباری بانکی و هم به‌صورت نقدی امکان‌پذیر است. این برنامه علاوه بر استانبول در شهر آنکارا هم خدمات ارائه می‌دهد. با استفاده از ای تاکسی نیازی اپلیکیشن مسیریاب ترکیه ندارید.

5ac6294f7152da1e0855eca6.jpg
اپلیکیشن آی تاکسی از اپلیکیشن های کاربردی در ترکیه

اپلیکیشن بی تاکسی (BiTaxi)

اپلیکیشن بی تاکسی دقیقاً حکم برنامه اوبر در آمریکا و تاکسی‌های اینترنتی ایران را دارد. این اپلیکیشن در شهر استانبول و آنکارا خدمات خود را ارائه می‌دهد. شما با چند کلیک ساده می‌توانید بین نقاط مختلف شهر جابه‌جا شوید. بی تاکسی یکی از امن‌ترین روش‌های جابه‌جایی در شهر است. پس از دانلود رایگان این اپلیکیشن، از طریق وارد کردن اطلاعات خود در آن ثبت‌نام کنید.

نحوه انجام کار با این برنامه نیز درست مانند اوبر است. شما موقعیت فعلی و مقصد خود را انتخاب می‌کنید و منتظر راننده می‌شوید. این برنامه، ترجمه انگلیسی دارد و برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و IOS در دسترس است. از سایر امکانات اپلیکیشن بی تاکسی می‌توانیم به قابلیت اشتراک‌گذاری جزئیات سفر با سایر افراد (برای امنیت بیشتر) و امکان پرداخت نقدی و آنلاین اشاره کنیم.

bitaxi.jpg
اپلیکیشن BiTaxi

اپلیکیشن هواشناسی ترکیه (Turkey's Weather)

نیازی به توضیح در مورد اهمیت نقش آب‌وهوا در یک مسافرت خوب نیست! اگر در وضعیت جوی نامناسب از بهترین جاذبه‌های ترکیه هم دیدن کنید، لذتی نمی‌برید. برای جلوگیری از چنین فجایعی، هیچ چیز مهم‌تر از پشتیبانی درست آب‌وهوا، کارآمد نیست. اپلیکیشن هواشناسی ترکیه به شما امکان پیش‌بینی آب‌وهوای نقاط مختلف این کشور را تا 14 روز آینده فراهم می‌کند.

این اپلیکیشن سرعت بالایی دارد، استفاده از آن آسان است، وضعیت آب‌وهوا را ساعت به ساعت گزارش می‌کند و امکاناتی کاملاً رایگان دارد. البته از آنجایی که این برنامه فقط نسخه اندروید دارد، کاربرانی که سیستم‌عامل گوشی آن‌ها IOS است، می‌توانند با دانلود برنامه windy از وضعیت دقیق هوای ترکیه با خبر شوند.

walking-in-the-rain-istanbul-turkey.jpg
هوای بارانی استانبول

برنامه گوگل ترنسلیت (Google Translate)

ترکیه نه تنها یک مقصد گردشگری خارجی مهم برای توریست‌های ایرانی است، بلکه این کشور هر ساله میزبان تعداد زیادی توریست از سراسر جهان هم هست. به‌طوری که شهر استانبول جزو 10 شهر برتر توریستی در ترکیه به شمار می‌رود. به‌همین دلیل، علاوه بر نیاز به استفاده از زبان ترکی برای ارتباط با مردم ترکیه، ممکن است به سایر زبان‌های زنده دنیا برای ارتباط با دیگر گردشگران نیاز پیدا کنید. در این زمینه، گوگل ترنسلیت می‌تواند پل ارتباطی شما شود. با استفاده از گوگل ترنسلیت به زبان ترکی می‌توانید برای هر زبانی، جملات معادل ترکی آن را پیدا کنید.

meetinglocals_talk.jpg
ارتباط برقرار کردن با دیگران در سفر با استفاده از گوگل ترنسلیت

اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در ترکیه

درست مانند هر نقطه دیگری از جهان، برنامه‌های واتس‌اپ، تلگرام، اینستاگرام و فیسبوک مهم‌ترین ابزار ارتباطی بین مردم ترکیه هستند. زمانی که در حال گشت‌وگذار در ترکیه هستید، فعال بودن در این اپلیکیشن‌ها را جدی بگیرید. علاوه بر فراهم‌سازی امکان اشتراک گذاشتن تصاویر مسافرت خود با دوستان و خانواده‌تان، این برنامه‌ها کاربرد‌های دیگری هم دارند. ممکن است در طول سفر به یک مدرک خاص نیاز داشته باشید و تنها راه برای ارسال تصاویر، موقعیت، فایل‌ها و غیره برای مردم ترکیه، همین اپلیکیشن‌ها باشند یا برای تحقیق در مورد یک موضوع چاره‌ای جز چک کردن شبکه‌های اجتماعی که شهروندان ترکیه در آن فعالند، نداشته باشید.

سخن آخر

اپلیکیشن های کاربردی ترکیه بسیارند که هم مردم و هم گردشگران این کشور در زمینه‌های مختلفی از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنند. انتخاب اپلیکیشن درست در سفر، باعث جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه می‌شود، بنابراین در انتخاب اپلیکیشن دقت کنید. این اپلیکیشن‌ها به‌ویژه برای کسانی مناسب است که تورهای کوتاه‌مدت (مثل تور استانبول 4 شب و 5 روز) را خریداری کرده‌اند. در این مطلب سعی کردیم بهترین و کاربردی‌ترین مسیریاب‌ها، مترجم‌ها، تاکسی‌های اینترنتی و سایر برنامه‌های مورد نیاز گردشگران در ترکیه را به شما معرفی کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم سفرنامه‌های ترکیه را هم بخوانید، گاهی مسافران از تجربه کار با اپلیکیشن های مناسب در ترکیه و اپلیکیشن های کاربردی در استانبول و سایر شهرها گفته‌اند. اگر تجربه استفاده از هر یک از این برنامه‌ها را در گذشته داشته‌اید، می‌توانید در بخش نظرات این مطلب تجربه‌تان را با دیگران در میان بگذارید.

 

 تالیف: تیم نویسندگان لست سکند

منابع: turkeypropertybeys , heytripster , Adventurefolio , localie و ankaratips

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.