برج خلیفه؛ از تصاویر داخل برج تا حقایق جالب درباره برج خلیفه

4.1
از 480 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
برج خلیفه دبی؛ نگاهی به درون بلندترین برج جهان + عکس
23 بهمن 1402 08:00
20

برج خلیفه از آن جاذبه‌هایی است که برای اغلب مردم شناخته‌شده است. کمتر کسی را پیدا می‌کنید که بلند‌ترین ساختمان جهان را نشناسد. در میان تمامی سازه‌های عظیم شهر دبی، برج خلیفه را می‌توان نماد اصلی این شهر و حتی کشور امارات دانست. به‌نحوی که اغلب گردشگران، بسیار تمایل دارند تا از این برج هم دیدن کنند. ساخت برج خلیفه از اولین اقدامات چشمگیر دبی در راستای تغییرات شگرف شهری و توسعه صنعت گردشگری محسوب می‌شود. به همین علت، در این مطلب از لست‌سکند قرار است ماجرای ساخته شدن برج خلیفه را شرح دهیم و از دانستنی‌های جالب آن برایتان بنویسیم.

02.jpg

تاریخچه برج خلیفه

اگر نمی‌دانید برج خلیفه در کدام کشور است، باید بگوییم این برج در کشور امارات متحده عربی قرار دارد و تاریخچه آن در عبارت «توسعه صنعت توریسم» خلاصه می‌شود. ماجرا از این قرار است که در دهه 1960 فرمانروای دبی به نیویورک سفر می‌کند و به‌شدت تحت‌تأثیر ساختمان امپایر استیت، بلندترین ساختمان آن دوران، قرار می‌گیرد. سال‌ها بعد، دولت دبی تصمیم می‌گیرد تا بلندترین ساختمان دنیا را بسازد. این ساختمان هر سال بر جمعیت گردشگران خارجی این شهر می‌افزود و در پی آن‌، وابستگی اقتصاد امارات را به منابع طبیعی کمتر می‌کرد. هرچند، ساختن بناهای بزرگ اهداف دیگری هم دارد.

همان‌طور که می‌دانید، بنا کردن ساختمان‌های غول‌پیکر، عادت همیشگی تمدن‌های بزرگ و قدرتمند بوده است. ازاین‌رو، قطعاً یکی دیگر از اهداف مهم افزایش ارتفاع برج خلیفه تا ابرها، جاودانه شدن در تاریخ است. به‌هرحال، ساخت برج خلیفه در سال 2004 شروع شد و هرچه به طبقات بالاتر می‌رسید، سرعت پیشروی کار بیشتر می‌شد. در سال 2007 بااینکه برج خلیفه هنوز کامل نشده بود، عنوان بلندترین ساختمان جهان را به خود اختصاص داد و سرانجام در سال 2009 تمام مراحل ساخت آن به پایان رسید. ارتفاع برج خلیفه، بیش از 3 برابر برج ایفل و همچنین 1.5 برابر ساختمان امپایر استیت آمریکاست. این برج درحال‌حاضر، بلندترین ارتفاعی در دنیا محسوب می‌شود که سکونت در آن امکان‌پذیر است.

10.jpg
نمایی از ورودی‌های برج خلیفه

نام برج خلیفه از کجا آمده است؟

بد نیست بدانید که نام برج خلیفه در ابتدا قرار بود «برج دبی» باشد. شیخ محمد بن‌ رشید که ساخت این برج را آغاز کرده بود، در تأمین هزینه‌های ساخت برج به مشکل خورد و از کمک‌های چشمگیر مالی حاکم ابوظبی و رئیس امارات متحده عربی، خلیفه بن‌ زاید آل نهیان استفاده کرد. حتی پس از افتتاح برج خلیفه، هشت چترباز که پرچم امارات و تصاویر شیخ محمد و شیخ خلیفه را حمل می‌کردند، جلوی شیخ محمد فرود آمدند. به همین دلیل به احترام رئیس امارات متحده عربی، نام برج دبی را به برج خلیفه تغییر دادند.

برج خلیف
عکس برج خلیفه؛ بلندترین برج جهان

برج خلیفه چند متر است؟

دانستن اینکه ارتفاع برج خلیفه چند متر است، برای بسیاری از افراد اهمیت دارد. باید بگوییم که ارتفاع برج خلیفه 828 متر است. این برج تا به امروز، بلندترین سازه‌ای محسوب می‌شود که توسط بشر ساخته شده است. برج خلیفه از نظر ارتفاع، رکوردهای بسیاری را شکسته و نامش را در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسانیده است.

برج خلیفه چند طبقه است؟

پس از اینکه دانستید برج خلیفه چند متر است، نوبت می‌رسد به دانستن اینکه برج خلیفه چند طبقه است. برج خلیفه 163 طبقه است. این برج بخش‌های مختلفی دارد و هر چند طبقه از آن به کاربری خاصی اختصاص داده شده است. هتل، واحدهای مسکونی، واحدهای تجاری، رستوران و امکانات رفاهی تنها بخشی از این برج 163 طبقه هستند.

بخش‌های مختلف برج خلیفه

برخی برج خلیفه را به‌عنوان یک هتل 7 ستاره می‌شناسند. در این برج تقریباً ١٠ هزار نفر زندگی و کار می‌کنند؛ گرچه برج خلیفه همچنان تکمیل نشده است و تا ٣٥ هزار نفر ظرفیت سکونت دارد. طبق اسناد و عکس های داخل برج خلیفه دبی، به‌جز هتل، امکانات این آسمان‌خراش شامل مکان‌های اداری، تجاری، مسکونی‌ و تفریحی هم می‌شود که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

فهرست کامل تفریحات دبی

هتل‌‌های برج خلیفه

هرکسی که به سازه‌های خاص و عجیب دنیا علاقه داشته باشد، حتماً رؤیای سپری کردن یک شب در آن‌ها را در سر پرورانده است. ازاین‌رو، قبل‌از هر چیز، از قیمت رزرو هتل برج خلیفه می‌گوییم. در بلندترین ساختمان دنیا 304 اتاق برای رزرو وجود دارد که زیرنظر برند آرمانی مدیریت می‌شوند. قیمت رزرو هتل برج خلیفه از شبی 3 هزار درهم امارات شروع می‌شود؛ بنابراین اگر قصد دارید تا در این هتل‌ها اقامت داشته باشید و فکر می‌کنید که ممکن است هزینه‌هایتان افزایش پیدا کند، می‌توانید از تور اقساطی دبی استفاده کنید تا با تقسیم‌بندی هزینه‌های تور، مدیریت مالی بهتری برای سفرتان داشته باشید. 

واحدهای مسکونی برج خلیفه

داخل برج خلیفه، در یک سری طبقات خاص، آپارتمان‌های مسکونی متعددی ساخته شده‌اند. این آپارتمان‌ها، هم به فروش می‌رسند و هم اجاره داده می‌شوند. قیمت خانه‌های این برج‌، بسیار نجومی است و هر شخصی قادر به خریدشان نیست. برای مثال، درحال‌حاضر یک واحد آپارتمان یک‌خوابه با متراژ 51 متر، در این برج به قیمت 490 هزار دلار آمریکا به فروش می‌رسد؛ اما در داخل برج خلیفه، سوئیت‌های ارزان‌تری هم دیده می‌شود که قیمتشان از 240 هزار دلار شروع می‌شود. در برج خلیفه درمجموع 900 واحد مسکونی امکان خرید یا رهن کردن دارند. البته به‌غیر از آپارتمان‌های مسکونی، برند جورجیو آرمانی در طبقات 9 تا 16 این برج، مالک واحدهای مسکونی جداگانه‌ای است. کمپانی آرمانی همچنین در طبقه هشتم و در طبقات 38 و 39 هتلی دارد که با نام «هتل آرمانی دبی» شناخته می‌شود.

فهرست بهترین هتل‌های دبی

داخل برج خلیفه
واحد مسکونی داخل برج خلیفه

واحدهای تجاری و اداری برج خلیفه

با توجه به عکس های داخل برج خلیفه دبی، متوجه می‌شویم که این برج صرفاً یک هتل نیست و چندین نوع کاربری مختلف دارد. واحدهای اداری برج خلیفه در 37 طبقه از این برج قرار گرفته‌اند و میزبان شرکت‌های داخلی و بین‌المللی هستند. همچنین طبقه 122 به‌طور کامل به رستوران Atmosphere (اتمسفر) اختصاص داده شده است؛ رستورانی که به تعریف‌وتمجید نیاز ندارد و تنها موضوعی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند، هزینه آن خواهد بود!

به‌غیر از رستوران اتمسفر، مرتفع‌ترین لانژ جهان هم در برج خلیفه قرار گرفته است؛ لانژی که در ارتفاع 585 متری و در طبقات 152، 153 و 154، بالاتر از همه هتل‌ها، دفاتر اداری، آپارتمان‌های مسکونی برج خلیفه قرار گرفته است. در واقع آخرین طبقاتی که گردشگران و افراد، به‌طور عادی می‌توانند در برج خلیفه حضور پیدا کنند، به همین لانژ برج خلیفه اختصاص داده شده است. این در حالی است که بسیاری فکر می‌کنند سکوی بازدید (Observation Deck) آخرین طبقه برج خلیفه است؛ اما این بخش توریستی در طبقه 124 قرار دارد.

رستوران اتمسفر برج خلیفه
رستوران اتمسفر در برج خلیفه

بهترین زمان برای بازدید از برج خلیفه

بدیهی است که فصل زمستان، بهترین فرصت برای سفر به دبی خواهد بود و بیشترین آمار گردشگران این شهر، مربوط به ماه‌های دی تا فروردین است. اگرچه سیستم خنک‌کننده برج خلیفه در تمام فصول پاسخ‌گوی ساکنانش است؛ اما اگر بخواهید به سایر جاهای دیدنی دبی در اطراف برج خلیفه سر بزنید، بهترین زمان بازدید زمستان خواهد بود. ازآنجایی‌که برج خلیفه در بیشتر روزها شلوغ است، در انتخاب روز و ساعت بازدید نیز دقت ویژه‌ای داشته باشید. در ضمن می‌توانید از فواره‌های برج خلیفه هم بازدید کنید که یکی از محبوب‌ترین دیدنی های این برج محسوب می‌شود. برج خلیفه دبی همه‌روزه به‌صورت 24 ساعته باز است. خوب است بدانید که در ساعات غروب آفتاب، این برج بسیار شلوغ می‌شود. اگر بخواهید طلوع خورشید را از بلندترین برج جهان ببینید، می‌توانید در تورهای طلوع خورشید برج خلیفه شرکت کنید.

قیمت تور دبی 4 شب و 5 روز

برج خلیفه
نمای بیرونی برج خلیفه

دسترسی به برج خلیفه

شما می‌توانید با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در دبی، از هر جای شهر به این برج بلند دسترسی داشته باشید. البته بهترین گزینه برای دسترسی به برج خلیفه، استفاده از متروی دبی است. شما می‌توانید از ایستگاه متروی برج خلیفه واقع در خط قرمز متروی دبی برای دسترسی به این برج استفاده کنید. نکته مهم اینجاست که شما برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در دبی، باید از کارت‌های مخصوصی به نام نول کارت دبی استفاده کنید.

موقعیت دقیق برج خلیفه روی نقشه

حقایقی جالب از برج خلیفه

کمی از معرفی واحدها و طبقات برج خلیفه فاصله می‌گیریم و به آمار و حقایق جالبی از این برج می‌پردازیم. شاید با دیدن تصاویر برج خلیفه، حدس شما این باشد که ارتفاع برج خلیفه، همه آمارها، رکورد‌ها و حقایق جالب را به خود اختصاص داده باشد؛ اما اشتباه نکنید، زیرا چیزهای عجیبی درباره این برج وجود دارد که حتی فکر آن هم به ذهنتان خطور نمی‌کند. در ادامه، این نکات جالب را بررسی می‌کنیم.

شکل برج خلیفه

شاید اولین باری که تصاویر برج خلیفه را دیده‌اید، متوجه هیچ شباهتی بین شکل این ابرسازه و عناصر طبیعی نشده باشید. اما اگر درست بر فراز این برج پرواز کنید و از بالا آن را ببینید، ماجرا به‌کلی عوض می‌شود و شکلی شبیه آرم بنز نظرتان را جلب خواهد کرد. این طراحی جالب از یک گل محلی به نام «لیلی عنکبوتی» الهام گرفته شده است که در مناطق بیابانی رشد می‌کند. بعضی‌ها هم شکل برج خلیفه را به برخی از عناصر معماری اسلامی، مثل معماری مناره‌ها، شبیه می‌دانند. البته نکته مهم این است که به‌دلیل بلندی بیش از حد برج خلیفه، قطعاً در طبقه‌های بالاتر، سرعت باد بیشتر خواهد شد؛ در نتیجه احتمال دارد تعادل ساختمان به هم بریزد. به همین دلیل، پلان برج خلیفه به‌شکل «Y» است تا سرعت و قدرت بادی را که بر ساختمان وارد می‌شود، کنترل کند و کاهش دهد.

history-dubai-architecture-4.jpg
عکس گل عنکوبتی، الهام‌بخش طرح برج خلیفه

اختلاف دما در اولین و آخرین طبقه برج خلیفه

قبل‌تر اشاره کردیم که برج خلیفه چند متر است؛ بنابراین با یک محاسبه ساده، کاهش دما در آخرین طبقه برج خلیفه برایتان مشخص می‌شود. در بالای برج خلیفه، دمای هوا حدود 6 درجه سانتی‌گراد نسبت به طبقه همکف آن کاهش می‌یابد؛ بنابراین، اگر با تور دبی اسفند به این شهر سفر می‌کنید و در این روزها قصد دارید از طبقات بالای برج خلیفه دیدن کنید، بهتر است مختصر لباس گرمی همراه خود ببرید. 

اما در تابستان اوضاع چطور است؟ ازآنجایی‌که امارات متحده عربی جزو کشورهای گرم و بیابانی محسوب می‌شود، بدون شک برای بلندترین برج جهان اقدامات ویژه‌ای تدارک دیده‌اند. برج خلیفه، یک روکش نقره‌ای‌رنگ براق دارد. طراحان، این روکش را برای جلوگیری از ورود گرما به برج طراحی کرده‌اند. بدین صورت که این روکش با منعکس کردن نور و گرمای خورشید، از داغ‌شدن سازه جلوگیری می‌کند؛ بنابراین، اگر قرار باشد فصل تابستان را برای سفر به دبی و بازدید از برج خلیفه انتخاب کنید، احتمالاً دمای بالای برج، اختلاف محسوسی با گرمای سطح زمین خواهد داشت.

برج خلیفه
برج خلیفه، بلندترین ساختمان دنیا

نظافت برج خلیفه

مشاهده تصاویر برج خلیفه شاید این سؤال را در ذهنتان تداعی کند که چطور این برج را تمیز می‌کنند. اینجاست که باید به ضرب‌المثل «هر که بامش بیش، برفش بیشتر» اشاره کنیم. تمیز کردن تمام پنجره‌های برج خلیفه دبی برای کارکنان نظافتی این سازه دست‌کم سه ماه طول می‌کشد و به‌محض تمام شدن این مأموریت نظافتی طولانی، کارگران مجدداً نظافت پنجره‌ها را از اول شروع می‌کنند.

به‌صورت میانگین، هر سال حداقل چهار بار شیشه‌های برج تمیز می‌شوند؛ با وجود اینکه جنس شیشه‌های موجود در برج به‌گونه‌ای‌ است که تا حد ممکن تمیز می‌مانند و به‌سختی کثیف می‌شوند. خوب است این را هم بدانید که نظافتچیانی که فقط نمای برج را تمیز می‌کنند، حدود 120 نفرند و یک تیم 36 نفره از آن‌ها همیشه درحال انجام این کار است. وزش باد در طبقات آخر برج، کار نظافتچی‌ها را دشوار می‌کند. در عوض، کارگرانی که این وظیفه را دارند، دستمزد خوبی دریافت می‌کنند. عکس های داخل برج خلیفه دبی هم به ما نشان می‌دهد مسئولان برج همان‌قدر که به فکر تمیزی ظاهر برج هستند، نظافت داخل آن را هم فراموش نکرده‌اند.

شکست احتمالی رکورد برج خلیفه

هرچند بیشتر از 10 سالی می‌شود که هیچ ساختمانی ارتفاع برج خلیفه را فتح نکرده است؛ اما پروژه‌های عظیمی در دست ساخت هستند که احتمال می‌رود در همین دهه، رکورد برج خلیفه را بشکنند. یکی از آن‌ها برج الخور دبی است. البته اصلی‌ترین رقیبی که انتظار می‌رود در آینده‌ای نه‌چندان دور، رکورد ارتفاع برج خلیفه را بزند، برج جده است که احتمالاً ارتفاعش به بیش از هزار متر خواهد رسید.

burj-khalifa-jeddah-tower-composite.jpg
برج جده و برج خلیفه در یک نگاه

ارتفاع محرمانه برج خلیفه دبی

قبل‌از اینکه این برج تأسیس شود، هیچ‌کس نمی‌دانست که برج خلیفه چند متر است. شاید دلیل اصلی فاش نشدن ارتفاع این برج، دیرتر شکسته شدن رکوردش باشد؛ همچنین معماران بیم آن را داشتند که قبل از اعلانیه‌های رسمی، درباره ارتفاع برج شایعه‌پراکنی شود. البته ازطریق اندازه‌گیری سایه، محاسبه ارتفاع برج خلیفه بسیار آسان بود، اما کسی زحمت این کار را به خودش نمی‌داد.

سنگینی برج خلیفه

اگر تمام وسایل و اشیای داخل برج خلیفه را بیرون بریزیم، سنگینی خالص این بنا به بیش از 500 هزار تن می‌رسد که این مقدار با وزن بیش از صدهزار فیل برابری می‌کند. وزن آلومینیوم استفاده‌شده در برج خلیفه، برای ساخت 5 هواپیمای ایرباس A380 کافی است. جالب است بدانید که برای جاودانه شدن برج خلیفه در تاریخ، بیش از 12 هزار کارگر با ملیت‌های مختلف در تمام ساعات شبانه‌روز در تکاپو بوده‌اند.

ساخت برج خلیفه دبی، چیزی حدود 6 سال زمان برده و 4 میلیارد دلار هم هزینه داشته است. کل هزینه پروژه، یعنی همراه با محوطه و آب‌نما و سایر امکانات، 20 میلیارد دلار برآورد شده است. از پایین تا طبقه آخر برج خلیفه هم از ٣٣٠ هزار متر مربع بتن، تقریباً ١٠ کیلومتر میله فولادی و ٣ هزار تن آلومینیوم استفاده شده است. مالک برج خلیفه، یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های کشور امارات یعنی اعمار است که در زمینه توسعه املاک و مستغلات، ساخت‌وساز برج و برخی مراکز خرید دبی فعالیت دارد.

آسانسورهای برج خلیفه

برج خلیفه دبی به 57 آسانسور مجهز است که با آسانسورهای بلند‌ترین آسمان‌خراش‌های جهان رقابت می‌کنند و می‌توانیم نامشان را در لیست طولانی‌ترین، مرتفع‌ترین و پرسرعت‌ترین آسانسورهای دنیا قرار دهیم. آسانسورهای برج خلیفه با ظرفیت 30 نفر، می‌توانند تقریباً 10 متر را در یک ثانیه طی کنند و در یک دقیقه هم قادرند از طبقه همکف به طبقه 124 برج برسند. این آسانسورها به‌ازای طی کردن هر سه طبقه، می‌توانند توقف کنند.

در واقع، امروزه طولانی‌ترین مسیری که یک آسانسور می‌تواند طی کند، آسانسور برج خلیفه با مسافت 504 متر است. همچنین بالاترین ارتفاع نصب آسانسوری که در دنیا صورت گرفته، آسانسور داخل میله بالای برج خلیفه است. در صورت خرابی آسانسور هم نگران نباشید؛ چون کارگرها و کارمندهای برج، آموزش‌هایی را برای استفاده از پله‌های اضطراری یاد گرفته‌اند که می‌توانند به بازدیدکنندگان منتقل کنند.

نمای برج خلیفه دبی

اگر خوب به تصاویر برج خلیفه دقت کنید، متوجه می‌شوید که نمای این آسمان‌خراش از صفحات شیشه‌ای پوشیده شده است. نمای برج خلیفه از حدود 26 هزار صفحه شیشه‌ای تشکیل شده است که همگی با زحمت‌ دست کارگران، ساخته و نصب شده‌اند. این شیشه‌ها در برابر عوامل طبیعی کاملاً مقاوم هستند و عملکرد خوبی در حفظ تعادل دمای داخل برج دارند. مساحت این شیشه‌ها در مجموع 174 هزار متر مربع است که با مساحت حدود 24 زمین فوتبال برابری می‌کند.

دوستی برج خلیفه با محیط‌زیست

خوب است بدانید که از حداقل منابع تجدیدناپذیر در داخل برج خلیفه استفاده شده است. همچنین پنل‌های خورشیدی این برج، توانایی گرم کردن 140 هزار گالن آب در هر 24 ساعت را دارند. باید گفت که در این ساختمان، روزانه یک میلیون لیتر آب مصرف می‌شود که این مورد می‌تواند از میزان دوستی‌اش با محیط‌زیست بکاهد؛ اما در طرف دیگر داستان، از آب اضافی سیستم‌های خنک‌کننده این ساختمان، برای آبیاری گیاهان فضای سبز برج استفاده می‌شود.

همچنین پایین برج خلیفه دبی، پارک عظیمی با مساحت 11 هکتار قرار گرفته است که شامل درختان، دریاچه، شهربازی و غذاخوری‌های مختلف می‌شود. نکته جالب، پوشش گیاهی پارک است که با تحقیقات فراوانی توسط طراحان SWA انتخاب شده است. پوشش گیاهی این پارک متشکل از گیاهان بومی مانند نخل، ساکولنت و درختچه‌های خاردار است.

دو غروب در برج خلیفه

جالب است بدانید که در برج خلیفه طی یک روز، دو بار می‌توانید غروب خورشید را تماشا می‌کنید؛ یک بار زمانی که در طبقه اول هستید و بار دوم هم زمانی که در طبقه آخر برج خلیفه باشید؛ زیرا خورشید در این نقطه سه دقیقه دیرتر از طبقات پایین غروب می‌کند. به همین علت هم در ماه رمضان، ساکنان بالای برج، دیرتر از همسایگان طبقات پایینشان افطار می‌کنند و از طرفی هم زودتر سحری می‌خورند.

برای درک ارتفاع برج خلیفه باید به این نکته اشاره کنیم که طبقات بالای این برج از فاصله 100 کیلومتری هم دیده می‌شوند؛ البته به این شرط که هوا تمیز باشد. زمانی هم که دریا آرام و هوا مساعد باشد، احتمال دارد از بالای برج خلیفه بتوانید سواحل ایران را ببینید. گفتنی است اگر یک انسان از آخرین طبقه برج خلیفه سقوط کند، حدود 20 ثانیه طول می‌کشد تا به زمین برسد.

نمایی از داخل برج خلیفه.jpg
چشم‌انداز دبی از بالای برج خلیفه

بازپس‌گیری رکورد بلندترین ساختمان

قبل از اینکه غربی‌ها حتی فکر ساختن آسمان‌خراش‌ها را در سر داشته باشند، هرم بزرگ مصر، بلندترین سازه جهان بود و میراثی عظیم در خاورمیانه به شمار می‌رفت. پس از آن، ساختمان‌های بلند جهان یکی پس از دیگری در شهرهایی مثل نیویورک و شیکاگو ساخته شدند و خاورمیانه هیچ سهمی از این رکوردها نداشت تا سرانجام برج خلیفه، عنوان بزرگ‌ترین ساختمان جهان را دوباره به خاورمیانه بازگرداند.

بازخوردها درباره برج خلیفه

نظرهای کارشناسان و منتقدان معماری و برج‌سازی درباره برج خلیفه دبی، بیشتر مثبت بوده است. در ضمن، این آسمان‌خراش با کسب حدود 30 جایزه، از جمله جایزه بهترین ساختمان بلند خاورمیانه و آفریقا، توانسته بیش‌ازپیش نظرات مثبت را در امور گردشگری، ساختمان‌سازی و... به خود جلب کند. البته روی تاریک ماجرا اینجاست که شکایات متعددی از سوی نیروی کار ساخت‌وساز برج خلیفه مطرح شده است که بیشترشان از مهاجران جنوب آسیا بوده‌اند؛ شکایاتی مربوط به دستمزدهای پایین و مصادره گذرنامه کارگران تا زمان تکمیل ساختمان.

سفر به دبی با تور

با این توصیف‌ها، هیچ‌جوره نباید دیدن این برج معروف را از دست بدهید. بهترین راهکار برای سفر به دبی و بازدید از برج خلیفه، این است که تور مناسبی تهیه کنید که هم قیمتش مناسب باشد و هم با برنامه‌ریزی‌های شما هماهنگ باشد. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد سفر به دبی دارید، سری به صفحه تور دبی در وبگاه لست‌سکند بزنید تا با قیمت‌های متنوع و روزهای مختلف برگزاری، بتوانید تور مد نظرتان را پیدا کنید. مهم‌تر از همه اینکه، خیالتان راحت است که تور را از آژانس معتبری تهیه می‌کنید.

قیمت تورهای نوروزی دبی

 سخن آخر

برج خلیفه در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از لوکس‌ترین برج‎‌های جهان، میزبان سلبریتی‌ها و بسیاری از اشخاص سرشناس بوده است. طبیعتاً هزینه تفریحات،  رزرو هتل، رستوران و خرید آپارتمان در این برج، بسیار سرسام‌آور است. در این مطلب، به‌طور مفصل با برج خلیفه آشنا شدید، تصاویر برج خلیفه را دیدید، متوجه شدید که برج خلیفه چند طبقه است، چه ویژگی‌های خاصی دارد و چه رکوردهایی را جابه‌جا کرده است. دیدنی‌های این شهر توریستی بسیار است، از بلندترین برج تا بزرگ‌ترین چرخ‌وفلک جهان. اگر تاکنون به دبی سفر کرده‌اید و برج خلیفه را دیده‌اید، مشتاقیم تا نظرتان را درباره این برج با ما و دیگر کاربران لست‌سکند به اشتراک بگذارید.

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.