روستای برغان کرج؛ سرزمین آلوچه های ایران زمین!

4.1
از 128 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سفر به سرزمین آلوچه های ایران + عکس
16 اردیبهشت 1401 08:00
10

در نزدیکی شهر کرج و در دامنه‌های جنوبی کوهستان البرز، روستای سرسبز و پرطراوتی به نام برغان وجود دارد که حال و هوای ویژه‌ای دارد. روستای برغان به دلیل داشتن باغ‌ها و مزارع سرسبز و رودخانه‌های خروشان، یکی از مقاصد تماشایی برای گردشگران به شمار می‌آید و به همین خاطر میان اهالی سفر و گردشگران به عنوان روستای توریستی و نمونه هدف گردشگری شناخته شده است. برغان با القابی همچون مهد چنارهای هزارساله و سرزمین آلوچه هم شناخته می‌شود و این القاب به شما نشانه‌هایی از حال و هوای این روستا می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با این روستا همراه این مطلب از مجله گردشگری لست سکند باشید.06.jpg

برغان کجاست؟

زندگی در شهر تهران با ترافیک و دود و سر و صدا های عجیب و غریبش، کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل قرار است در این متن پیشنهاداتی برای گذراندن یک آخر هفته‌ خوب در روستای برغان داشته باشیم. اگر هفته‌ای پنج روز سر کار می‌روید، در انتهای آخرین روز حتما زانوهایتان از کلاژ و ترمز گرفتن پشت ترافیک‌ها خسته‌ است یا شاید هم از راه رفتن‌های طولانی و بحث‌های داخل تاکسی‌ها. پس حق دارید اگر بخواهید آخر هفته را جایی غیر از رستوران‌ها و کافه‌های شلوغ همین شهر بگذرانید. البته اگر در کرج یا شهرهای اطراف تهران هم باشید، وضع چندان متفاوتی نخواهید داشت چون این شهرها هم شلوغ هستند و شما احتمالا رنج طی مسافت در جاده را هم برای رسیدن به کارهایتان کشیده‌اید. اما پیشنهاد ویژه‌ یک آخر هفته‌ شاداب، خصوصا در بهار، رفتن به طبیعت است؛ جایی که احساس می‌کنید روح‌ و روان‌تان آرامش می‌گیرد و برای یک هفته‌ دیگر آماده می‌شوید. در طول این متن با تاریخچه‌ روستای برغان، مسیرهای دسترسی به برغان، جاهای دیدنی، آلوچه‌های آن و راه و روش‌های شب‌مانی در روستای برغان آشنا می‌شویم.

 

روستای بی نظیر برغان کرج
روستای برغان

تاریخچه‌ روستای برغان

در منابع گفته شده این روستا قدیمی‌تر از سلسله‌ صفویان است و قدمت روستای برغان به حاکمان طبرستان می‌رسد. در حال حاضر هم زبان مردم روستای برغان، تاتی است که از زیر مجموعه زبان‌های طبری محسوب می‌شود و یک زبان با مجموعه قواعد و کلمات جداگانه است به حدی که ما متوجه این زبان نمی‌شویم.

ردپای حضور شاهان طبرستانی از روی کتیبه‌ای که در سر مسجد جامع این روستا است و اکنون کمی تخریب شده، مشخص است. طبق این کتیبه می‌توان گفت این مسجد به دست جلال‌الدوله کیومرث پبیستون، پسر گستهم از ملوک طبرستان ساخته شده است. این ملوک رستمدار یا سلسله‌ پادوسبانان، سلسله‌ای کوچک در کناره‌ دریای خزر بودند که مردمانشان در ابتدا زرتشتی بودند و سپس به دین اسلام روی آوردند. این سلسله از سده‌ چهارم هجری تا سال 1006 ه.ق در ناحیه‌ طبرستان و رویان بر سر حکومت بود.

در زمان قاجار، نماز جمعه شهرستان ساوجبلاغ در مسجد جامع روستای برغان برگزار می‌شد، در نتیجه آن‌ها به مرمت و بازسازی این مسجد اهمیت دادند و به روستای زیبای برغان توجه بیشتری کردند.

 

روستای بی نظیر برغان کرج
روستای برغان در پاییز

 

مسیرهای دسترسی به روستای برغان

اکنون که از گذشته این روستای تاریخی گفتیم، به سراغ مسیر دسترسی آن می‌رویم. روستای برغان جزئی از شهرستان ساوجبلاغ است و بین شهرهای کرج و هشتگرد واقع شده است. از غرب تهران اگر به سمت برغان و دیدنی‌های برغان بروید، مسافتی حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر پیش رو دارید که طی کردن آن حدودا 90 دقیقه طول می‌کشد. فاصله تهران تا روستای برغان آنقدرها هم زیاد نیست، اما بهتر است برای رسیدن به روستای برغان از اپلیکیشن‌های مسیریابی استفاده کنید و از راه کم‌ ترافیک‌تر به این روستای زیبا برسید. همچنین بهتر است صبح زود راه بیفتید تا از همه جاهای دیدنی برغان کرج بازدید کنید.

روستای برغان کرج در این سال‌ها به علت واقع شدن بین راه کرج - کردان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. دلیل دیگر استقبال گردشگران از این روستا، مناسب بودن برغان به عنوان مقصد گردشگری و جاهای دیدنی اطراف تهران است. مسیر برغان از آزاد راه کرج - تهران و سپس کرج - قزوین است و راه سخت یا مسیر ناهمواری هم ندارد.

راه دومی هم برای رسیدن به این روستا وجود دارد و آن از داخل شهر کرج است. از سمت رجایی شهر و گوهر دشت کرج وارد جاده باغستان - آتشگاه می‌شوید و اپلیکیشن‌های مسیریابی و تابلوهای راهنما شما را در رسیدن به روستا و جاهای دیدنی برغان کمک خواهند کرد. البته خوب است بدانید اگر این مسیر را انتخاب کنید جاده‌ای کوهستانی و پرپیچ و خمی در انتظار شماست.

 

روستای بی نظیر برغان کرج
مسیر روستای برغان 

 

جاهای دیدنی برغان

برغان مجموعه کاملی از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی است، جایی که باغ‌های زیادی از جمله باغ‌ آلو دارد. البته این موضوع جای تعجبی هم ندارد، زیرا بخش بزرگی از این روستا، زمین‌هایی با کاربری کشت دارند. این باغ‌ها علاوه‌بر محصولاتشان یک مکان بی‌نظیر برای عکاسی هم به‌شمار می‌روند. دیدنی‌های برغان کرج به دو دسته تقسیم می‌شوند. دیدنی‌های تاریخی و دیدنی‌های طبیعی که اول به سراغ حال و هوای تاریخی این روستا قدیمی می‌رویم.

 

روستای بی نظیر برغان کرج
طبیعت روستای برغان کرج 

 

جاهای دیدنی تاریخی روستای برغان کرج

قدمت روستای برغان که به دوره‌ صفویه برمی‌گردد، باعث می‌شود دیدنی‌های آن بسیار بیشتر از حد انتظار ما از یک روستای کوچک در حاشیه شهر تهران باشد. اصلا شاید برای بسیاری دور از تصور باشد که در حوالی تهران و کرج، روستایی مربوط به عصر صفوی وجود داشته باشد در حالی که ما سال‌‌ها فقط شهر اصفهان را به عنوان پایگاه صفویان شناخته‌ایم. جاهای دیدنی برغان به شما نشان می‌دهد که قدمت این روستا از شهر کرج هم بیشتر است. پیشینه‌ برخی از جاهای دیدنی برغان، مثل حسینه‌ اعظم برغان و پل برغان به زمان صفویه می‌رسد، جاذبه‌هایی که هر دو به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

درخت چنار مسجد

درخت چنار داخل محوطه‌ مسجد جامع یکی از آثار به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی ایران است که در روستای برغان واقع شده. این درخت چند صدساله با قامتی بیشتر از دوازده متر در معماری مسجد جامع برغان کرج تنیده است. داخل این درخت کاملا خالی شده و در زیر آن فضایی برای نشستن بیش از ده نفر پدید آمده است. اگر به روستای برغان رفتید، دیدن این درخت و نشستن داخل فضای خالی تنه آن را از دست ندهید یادتان باشد به دیدار این درخت کهنسال برغانی که رفتید، حتما سری به داخل مسجد بزنید تا ردپایی از تشییع قبل از صفوی را در ایران ببینید.

 

درخت برغان.jpg
درخت قدیمی برغان

حسینه اعظم برغان

اگر در ماه محرم قصد بازدید از برغان را داشتید، حواستان به برگزاری تعزیه در حسینیه‌ اعظم برغان باشد. این حسینیه از خشت و چوب ساخته شده است و از زمان صفویه پابرجاست، این حسینیه در دوره‌های مختلف تاریخ دستخوش مرمت و بازسازی شده و تا کنون میزبان تاریخ و روایات شیعه بوده است، تا جایی که در ماه عزای حسینی میزبان مهمانانی از خارج ایران هم می‌شود. حضور این حسینه در روستای برغان، استان البرز را به مهد تعزیه در فلات مرکزی ایران تبدیل کرده است. یادتان نرود اگر خواستید از افراد محلی برای پیدا کردن حسینیه کمک بگیرید، نام این حسینیه‌ تاریخی نزد محلیان برغان "تکیه بارمله" به معنی "تکیه بالا محله" است.

 

روستای بی نظیر برغان کرج
حسینیه برغان

پل برغان

 پل برغان یکی از جاهای دیدنی برغان محسوب می‌شود که به دلیل اهمیت تاریخی‌اش در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این پل قدیمی به دلیل عدم رسیدگی حال و روز خوبی ندارد، اما یک جای عالی برای عکاسی و کمی استراحت است. درختان سرسبز و رود خروشانی که در اطراف و زیر پل قرار گرفته‌اند، ارزش بازدید از این جاذبه تاریخی را دوچندان می‌کند. 

روستای بی نظیر برغان کرج
پل برغان از جاهای دیدنی برغان

زیارتگاه چهل‌ دختران برغان

زیارتگاه چهل دختران از دیگر اماکن مذهبی است که در لیست جاهای دیدنی روستای برغان کرج جای می‌گیرد. درباره‌ این زیارتگاه این طور می‌گویند که محل دفن چهل تن از دختران نوادگان ائمه‌ اطهار است. البته این موضوع از داستان‌هایی است که دهان به دهان بین افراد محلی چرخیده است و ممکن است این نکته دقیق نباشد. ممکن است عدد چهل را از جهت اهمیتی که در مذهب اسلام دارد روی این زیارتگاه گذاشته باشند و نه از روی تعداد افراد دفن شده در این محل.

جاهای دیدنی طبیعی روستای برغان کرج

حالا نوبت به گشت‌ و گذار در طبیعت زیبای برغان کرج است. روستای برغان، بین‌النهرین اطراف تهران است. این یاقوت سبز زیبا بین دورود سنج و شاهرود واقع شده است و باغ‌های سرسبز و پرمیوه‌ این روستا کم نیستند.

آبشار سنج 

در ابتدا از دیدن آبشار سنج یا به زبان محلی آبشار "چوب بست" غافل نشوید. البته این آبشار در روستای سنج در نزدیکی برغان است و 12 کیلومتر با روستای برغان فاصله دارد، اما یادتان باشد خبری از جاده و راه ماشین‌ رو نیست پس کفش راحت به پا کنید و از دیدن این مسیر سرسبز در آب‌ و هوای خوب روستا برغان لذت کافی ببرید. 

 

ابشار سنج کرج-min (1).jpg
آبشار سنج در نزدیکی برغان

 

مهمان چناران کهن باشید

به برغان «مهد چناران هزارساله» می‌گویند. اگر به برغان رفتید، بعد از دیدن مسجد جامع و درخت چنار کهن و اهالی مهمان نوازش، سراغی از درخت‌هایی که هرکدام برای خود نامی دارند بگیرید. دنبال درخت «پیر سپیدارک» در قسمت دره‌ شاهرود بگردید. درختی که مردم محلی معتقدند مقدس است و به آن دخیل‌هایی برای برآورده شدن آرزوهایشان بسته‌اند. درخت "نارون بیخ" از دیگر درختان مهم روستای برغان کرج است که در ماه‌های محرم و صفر میزبان عزاداران حسینی می‌شود. در نهایت به "تپه کش کلا" بروید که در قسمت شمالی روستای برغان واقع شده است و سرتاسر پر است از درختان کهن‌سالی که دیدنشان خالی از لطف نیست.

 

روستای بی نظیر برغان کرج
برغان در پاییز

 

آلوچه برغان از جاذبه‌های فراموش نشدنی

آلوچه برغان قرار است از هر آلوچه‌ دیگری که تا به حال خورده‌اید خوشمزه‌تر باشد. اگر به ترشیجات و آلوچه‌ها علاقمندید، قطعا برغان از جمله جاهای خوشمزه برای شماست. به غیر از آلوچه، یادتان باشد توت، گیلاس، آلبالو و فندق برغان هم از میوه‌های خوشمزه برغان هستند که هر کدام را در فصلش می‌توانید امتحان کنید. در این روستا قرار نیست به شکمتان هم بد بگذرد. بعدش به سراغ بستنی گِله بروید که اگر این بستنی را نخورید یکی از خوراکی‌های ثبت ملی شده‌ روستای برغان کرج را از دست داده‌اید. پس به سراغ بستنی گله بروید تا از طعم شیر محلی، هل و یک سس ترش مخصوص روحتان به وجد بیاید.

 

روستای بی نظیر برغان کرج

آلوچه برغان، عکس از آرشیو لست سکند | آزاده

 

چه فصلی به برغان برویم؟

فصل بهار و مهمانی طبیعت را که نمی‌شود از دست داد. در بهار به برغان بروید و از دیدن شکوفه‌ها و رنگ سبز جوان درخت‌ها لذت ببرید. البته در تابستان برغان هم می‌توانید از چیدن و خوردن میوه‌های تازه و خوشمزه تجربه‌ متفاوتی کسب کنید. از برغان در پاییز هم غافل نشوید، چرا که پاییز وقت مهمانی رنگ‌های قرمز و نارنجی و برگ‌های رقصان و سمفونی خش‌خش برگ‌های روی زمین در برغان است.

 

روستای بی نظیر برغان کرج
طبیعت روستای برغان کرج

اقامت در برغان

بعد از این که یک روز را در برغان سپری کردید، شاید دلتان نخواهد از این همه زیبایی دست بکشید و برگردید، پس از قبل به فکر این موضوع باشید و وسیله‌ کمپینگ با خود ببرید تا شب را در روستای برغان سپری کنید و از دیدن آسمان پرستاره روستای برغان و شهرستان ساوجبلاغ لذت ببرید. ضمن اینکه جدا از کمپینگ اقامت‌های بومگردی نیز در این روستا وجود دارد و فرصت این تجربه فراموش‌ نشدنی را هم خواهید داشت. 

 سخن آخر 

در نهایت پس از گردشب در برغان، پیشنهاد می‌کنیم از روستاهای اطراف تهران به‌ خصوص روستای برغان غافل نشوید، روستایی که با جاذبه‌های فوق‌العاده‌اش و با فاصله‌ کمی که تا تهران دارد شگفت زده‌تان خواهند کرد. روستای برغان از جمله جاذبه‌های گردشگری اطراف کرج هست که توصیه می‌کنیم اگر پایتخت نشین هستید، اما به هر دلیلی زمان یا تمایلی به بازدید از جاذبه‌های دیدنی دورتری را ندارید به آن سر بزنید. اگر هم تجربه بازدید از  این روستای برغان را دارید خوشحال می‌شویم نظرتان را در قسمت کامنت‌ها با ما و دیگر کاربران لست سکند به اشتراک بگذارید.

 

 تالیف: تیم نویسندگان لست سکند