معرفی مهاجر پذیرترین شهرهای جهان | بهترین شهرها برای مهاجرت

4.2
از 4 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بهترین شهرهای جهان از نظر مهاجران کدام اند؟
29 آبان 1399 07:00
0

افرادی که تصمیم بر مهاجرت می‌گیرند علاوه بر اهداف و انتظارات خود از یک زندگی ایده‌آل باید آمادگی لازم برای مواجه شدن با سختی‌های مسیر پیش رو را نیز داشته باشند. تحقیقات و گردآوری اطلاعات کامل یکی از پیش‌زمینه ‌های اصلی مهاجرت محسوب می‌شود که می‌تواند بر دشواری این موضوع بکاهد. در این مطلب پیرامون یکی از مهم ترین فاکتورهای مهاجرتی یعنی مهاجر پذیرترین شهرهایی که از جذب مهاجران استقبال می‌کنند صحبت خواهیم کرد. در این متن توضیح خواهیم داد که چگونه انتخاب یک شهر مناسب اعم از کشور، مسیر مهاجرتی شما را دستخوش تغییر خواهد کرد. همراه ما باشید.

انتخاب یک شهر مهاجر پذیر می‌تواند به اهمیت انتخاب کشور مقصد باشد

اگر خواهان مهاجرت هستید یا این که پروسه این کار را آغار کرده‌اید باید آگاه باشید که کشور مقصد و یا احتمالی شما ممکن استبه آن ایده‌آلی که تصور می‌کنید نباشد. چرا که بسیاری از افراد پس از مهاجرت و اخذ اقامت خود به دلایل مختلفی از جمله، هزینه بالای زندگی در آن شهر، پذیرفته نشدن از جانب ساکنین از آن شهر،  احساس غریبی و ... از تصمیم خود پشیمان می‌شوند.

انتخاب یک شهر درست می‌تواند مزایای بسیاری برای شما به همراه داشته باشد مانند 

  • در شهرهایی مانند لندن که خواهان جذب مهاجران هستند، دولت‌ سهولت بیشتری برای متقاضیان در نظر خواهد گرفت و پروسه اقامت آن‌ها آسان تر خواهد شد
  • مهاجران فرصت به دست آوردن موقعیت‌های کاری برابری با سایر ساکنین و شهروندان دارند
  • نرخ تنوع نژادی در آن مناطق بیشتر است و احتمال مواجه شدن با مسائل نژاد پرستانه کاهش پیدا می‌کند
  • به دلیل تنوع نژادی تطابق یافتن با دیگر ساکنین کار آسان تری خواهد بود 
  • و ...

فهرستی از مهاجر پذیرترین شهرهای جهان

اکنون نوبت این است تا  به مهاجرپذیر ترین شهر یا به اصطلاح مهاجر دوست‌ترین شهرهای جهان بپردازیم. بسیاری از این شهرها که دارای نرخ مهاجران بالایی نیز هستند به دلایلی چون تامین نیروی متخصص، زنده نگه داشتن فرهنگ و زبان کشور خود به دلیل کمبود زاد و ولد، پیری جمعیت و یا کمبود جمعیت و ... در وهله نخست خود به مهاجران نیاز دارند.

شهرهای مهاجر پذیر ایالات متحده آمریکا

آمریکا را به عنوان مهاجرپذیر ترین کشور جهان می‌شناسیم. کشوری که بیش از هر جای دیگر اتباع خارجی را در خود جای داده است و هیچ زبان رسمی در آن شناخته نمی‌شود! در حال حاضر  جمعیت آمریکا حدودا از 328.200.000 نفر تشکیل شده است که رقمی بالغ بر 47 میلیون نفر آن‌ها مهاجران هستند. در ادمه به معرفی شهرهایی از آمریکا می‌پردازیم که بر اساس 9 فاکتور مهم در این زمینه نظیر، میزان مخارج، میزان درآمد، نرخ تطبیق پذیری با ساکنین،  تعداد دفاتر مهاجرتی دولتی که به تسهیل امور مهاجران می‌پردازند و ... امتیاز قابل قبولی کسب می‌کنند. 

سان فرانسیسکو – کالیفورنیا (محبوب ترین شهر آمریکا برای مهاجران)

شهر بزرگ سان فرانسیسکو را می‌توان بهشت مهاجران تلقی کرد. تفاوتی نمی‌کند خواهان اخذ کار باشید یا قصد ادامه تحصیل و ... را داشته باشید. سان فرانسیکو از هر لحاظ انتخابی ایده‌آل برای مهاجران است. هم اکنون نیز بیش از 35 درصد از جمعیت این شهر را مهاجران تشکیل داده اند و استقبال بیشتر نیز در سان فرانسیسکو قابل انتظار است. همچنین بر اساس شواهد متعدد سان فرانسیکو یکی از 10 شهر در جهان است که بیشترین میزان تنوع نژاد و بیشترین تنوع فرهنگی را در خود جای داده است.

 

سان فرانسیسکو

 

البته با تمام خوبی ها‌، شهر سان فرانسیسکو داری یک موردی است که کار را کمی برای مهاجران دشوار می‌کند و آن نیز مخارج بالای زندگی می‌باشد. سان فرانسیسکو یکی از سه شهر گران قیمت در آمریکا است که این عامل سبب شده تا مهاجران بسیاری را  در وهله نخست وادار به زندگی در شهر یا ایالتی دگیر کند. مطمئنا به دلیل میانگین درآمد بالا در این شهر مشکل چندانی برای ساکنین سان فرانسیسکو مشکل ساز نخواهد بود. اما ممکن است، دیگر افراد برای مهاجرت به این شهر نیاز به سرمایه یا آمادگی قبلی داشته باشند.

شیکاگو – ایلینوی (مقصدی محبوب برای مهاجران)

شیکاگو یک کلان شهر در آمریکا محسوب می‌شود که جمعیتی نزدیک بر 3 میلیون نفر را در خود جای داده است. اما آنچه در این کلان شهر بسیار واضح است حضور بالای مهاجران با رقمی حدود 1.6 میلیون نفر است. با وجود این ارقام می‌توان پی برد که شهر شیکاگو یکی از مهاجرپذیرترین شهرها در جهان است که تقریبا نیمی از جمعیت آن را مهاجران و اتباع خارجی تشکیل داده اند.

دیگر شهرهای مهاجر پذیر در آمریکا

مقاصد زیادی در آمریکا را می‌توان به عنوان یک شهر مهاجر پذیر در نظر گرفت. تصویر زیر 10 تا از مهاجر پذیر ترین شهرهای آمریکا هستند که سایت transfer wise آن ها را معرفی کرده است. همانطور که ملاحظه می‌فرمایید سه شهر سان فرانسیسکو، شیکاگو و نیویورک سیتی در 3 جایگاه اول قرار گرفته اند و شهر های:

4. سن خوزه - کالیفورنیا

5. بالتیمور - مری‌لند

5. واشینگتون دی سی

7. سیاتل - واشینگتون

8. بوستون - ماساچوست

9. لس آنجلس - کالیفرنیا

10. میلواکی - ویسکانسن در جایگاهای بعدی فهرست شده اند.

most-immigration-friendly-city-in-us.jpg

ایرانیان و ممنوعیت ورود به آمریکا 

متاسفانه با روی کار آمدن دولت ترامپ ممنوعیت های مختلفی جهت ورود ایرانیان به آمریکا صورت گرفت. این ممنوعیت ها که با نام چون تراول بن ترامپ، ابلاغیه PP9645 و ... شناخته می‌شود مسیر مهاجرت به آمریکا را بسیار دشوار کرده است. از این جهت که ایرانیان غیر از ویزاهای تحصیلی آمریکا (ویزای F، ویزای M و ویزای J) به آسانی قادر به اخذ هر گونه ویزای مهاجرتی، غیر مهاجرتی و گرین کارت نخواهند بود و در صورت اقدام می‌بایست پکیج معافیت از این بَن که به travel ban waiver مرسوم است را درخواست دهند.

اگرچه در دولت ترامپ ایرانیان مسیر دشواری برای مهاجرت و اخد اقامت دائمی آمریکا پیش رو دارند اما از این واقعیت که آمریکا مهاجر پذیرترین کشور جهان است نمی‌توان چشم پوشی کرد. چرا که در سالیان اخیر نیز به طور متوسط 25000 اتباع خارجی به این کشور مهاجرت می‌کنند و کامکان نیز ایالات متحده در صدر این لیست جای خواهد گرفت.

شهرهای مهاجر پذیر کانادا

با وجود نرخ مهاجرتی بالا تر در کشور ایالات متحده آمریکا، شهرهای کانادا می‌تواند به طور کلی انتخاب مناسب تری باشد به این دلیل که در آمریکا شهر و گاها ایالت‌هایی وجود دارند که مقصد مناسبی برای مهاجران نمی‌تواند بشمار برود، اما در کانادا این دست از شهر بسیار کمتر هستند و غالب نقاط این کشور می‌تواند انتخابی مناسبی برای مهاجران از جمله ایرانیان به شمار رود.

تورنتو –  انتاریو (مهاجرپذیر ترین شهر کانادا)

کشور کانادا سالانه با نرخ مهاجرتی بسیار بالایی مواجه است که از این میان شهر تورنتو، پایتخت استان انتاریو بیشترین میزان مهاجران را در اختیار دارد. به دلیل محدودیت‌های مهاجرتی ناشی از کرونا و به پایان نرسیدن سال جاری میلادی و تکمیل نشدن آمار و اطلاعات مهاجرتی، اعدام و ارقام و استناد‌ شهر‌های مهاجر پذیر کانادا بر اساس سال 2019 و سایت cicnews خواهد بود).

در سال گذشته شهر تورنتو مقصد 117.720 مهاجر تازه وارد بود که رقم بسیار قابل توجهی در این شهر بزرگ محسوب می‌شود. اما علت این امر چیست؟

تورنتو یکی از امن ترین شهرهای کانادا و جهان است که اقتصاد بسیار قدرتمندی دارد. با وجود ثبات اقصادی قوی آمار حاکی از درآمد بالای ساکنین این شهر نسبت به دیگر اغلب نقاط این کشور دارد. همچنین حضور ساکنین ایرانی و تابلو مغازه‌هایی که به زبان فارسی نوشته شده اند، پروسه تطبیق یافتن با محل جدید را برای مهاجران ایرانی تازه ورود بسیار آسان می‌کند. البته علارقم این مزایا، شهر تورنتو یکی از گران ترین شهرهای کانادا محسوب می‌شود و سکونت یکباره در این شهر نیاز به اقدامات قبلی و هزنیه‌های بیشتری خواهد بود. 

تورنتو

 

ونکوور – بریتیش کلمبیا (دومین شهر مهاجر پذیر در کانادا)

ونکوور شهری ساحلی است که سومین شهر بزرگ در کانادا (از نظر جمعیت) و بزرگ ترین شهر در استان بریتیش کلمبیا محسوب می‌شود. حدود 40.000 مهاجر در سال 2019 جمعیت 2.691.000 نفری این کلان شهر را تشکیل می‌داند که شامل 1.5 درصد از کل جمعیت ونکوور می‌شد.

اما شاید سوالی که پیش بیاید این است که چگونه یک شهر می‌تواند پذیرای جمعیتی از مهاجران در یک سال باشد؟ پاسخ این است که کشور کانادا به طور کلی بنا بر دلایلی نظیر جمعیت بسیار کم نسبت به وسعت خود، نیاز به نیروی متخصص برای جایگاهای شغلی ملزم  به جذب مهاجر است. از همین سو دولت کانادا با ایجاد برنامه‌های مهاجرتی نظیر اکسپرس اینتری، کاملا حساب شده انتظار مهاجران را خواهد کشید و بستر مورد نیاز غالب این مهاجران تازه ورود را می‌تواند تامین کند.

vancouver.jpg

 

مونترآل – کبک (سومین شهر مهاجر پذیر در کانادا)

جای تعجب نیست که شهرهای متعددی از کانادا در این لیست جای داشته باشند. همانطور که  دولت کانادا از برنامه جذب یک میلیون و دویست هزار مهاجر در سه سال آینده خبر داد. باید مطالع باشیم که شهر و استان‌های این کشور آمادگی بالایی برای پذیرش اتباع خارجی در نظر گرفته اند. به طور کلی کانادا یکی مهاجرپذیر ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود و شهرهایی بسیاری از این کشور مقصدی مطمئن برای مهاجران بشمار می‌روند.

مونترآل نیز یکی دیگر از این شهرهاست که پذیرای نرخ بالایی از مهاجرین از سرتاسر جهان است. به نقل از  cicnews  در سال گذشته، شهر مونترآل مقصد 34.620 مهاجر جدید بوده است و به طور کلی 23 درصد از جمعیت این شهر را مهاجران تشکیل داده اند.

مونترآل بزرگ ترین شهر در استان کبک محسوب می‌شود و زبان نخست این شهر ( همچنین استان کبک) فرانسوی است و در بیشتر دانشگاه‌ها، مراکز اداری و ... زبان فرانسوی نسبت به انگلیسی ارجحیت دارد.

montral.jpg

 

سیدنی – استرالیا (مهاجرپذیرترین شهر استرالیا)

نادیده گرفتن شهرهای استرالیا در میان قصدهای مهاجرپذیر غیر قابل چشم پوشی است. این کشور نسبت به وسعت خود دارای جمعیت بسیار کمی است و با توجه به اقتصاد قدرتمند و پایدار در این کشور، پذیرش مهاجران متخصص و یا کارآفرین در اولویت دوولت استرالیا می باشد.

سیدنی را می‌توان مهاجرپذیر ترین شهر استرالیا محسوب کرد که جمعیتی بالغ بر 5 میلیون نفر داشته که از میان حدود 2 میلیون نفر در کشوری غیر از استرالیا متولد شده اند. کشورهای بریتانیا، ایرلند و چین بیشترین نرخ مهاجرت به سیدنی را به ثبت رسانده اند.

سیدنی

 

شهرهای مهاجر پذیر در آلمان ( جذب بیش از 2.5 میلیون مهاجر از سال 2015)

مهاجرت در کشورهای اروپایی از رونق و تقاضای بالایی برخوردار است در این زمینه  نام کشور آلمان نسبت به بسیاری از کشورهای قاره سبز  پررنگ تر است. به طور دقیق تر شهرهای فرانکفوربت و برلین یکی از مهاجرپذیر ترین شهرهای حال حاضر در جهان هستند که نرخ بالایی از مهاجران را در خود جای داده اند. شهر فرانکفورت دارای جمعیتی حداقل 750.000 نفری است که بیش از نیمی از آن ها را مهاجران تشکیل داده اند.

غیر از فرانکفورت نیز برلین، پایتخت ژرمن ها دارای جمعیت دست کم 3.700.000 نفری است که از این بین حدود 777.000 نفر از اتباع خارجی و مهاجران به حساب می‌روند. در سال گذشه برلین شاهد جمعیت 33.000 نفری از مهاجرین بود. همچنین تنوع نژادی در این شهر بسیار بالا بوده و میزبان مهاجرینی از 190 کشور مختلف بشمار می‌رود. بیشترین جمعیت مهاجران حاضر در برلین و همچنین آلمان شامل کشورهای ترکیه، سوریه و لهستان می‌شود.

سایر شهرهای مهاجرپذیر در جهان

غیر اسامی نامبرده شده فهرست زیر لیستی از شهرهایی است که در جهان به عنوان مهاجرپذیرترین شهرهای جهان شناخته می‌شوند.

  • استکهلم و مالمو – سوئد
  • زوریخ – سوئیس
  • استوانگر – نروژ
  • آمستردام – هلند
  • لندن – انگلیس
  • پاریس، لیون – فرانسه
  • وین – اتریش
  • اوکلند - نیوزلند

آن روی سکه از مهاجرت

ممکن است شما کشوری مهاجر پذیری را برای مقصد بعدی خود انتخاب کرده باشید. اما توجه نکردن به شهر مورد اقامت می‌تواند عواقب نچندان خوشایندی داشته باشد. ممکن است فردی در شهری اقامت بگزیند که جمعیت آن شهر مملو از شهروندان بومی آن شهر و کشور باشد و مانند دیگران با مهاجران برخورد نکنند این اتفاقات می‌تواند به دلیل داشتن لحجه یا نداشتن تسلط کامل به زبان آن منطقه، داشتن رنگ متفاوت، داشن عقاید متفاوت و ... اتفاق بیافتد.  بنابراین اگر در پروسه مهاجرت قرار دارید علاوه بر کشور مقصد خود به شهر مورد سکونت خود نیز توجه ویژه ای داشته باشید.

در این لیست تنها نامی از مهاجرپذیرترین شهرهای‌جهان گردآوری شد و مطمئن باشید این فهرست می‌تواند به صد ها شهر مهاجرپذیر دیگر نیز تعمیم پیدا کنند.

 

منبع: لست سکند

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.