حقایقی که زندگی و اقامت در سوئد را جذاب میکند

3.7
از 11 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
چرا سوئد از بهترین کشورها برای زندگی محسوب می‌شود؟
17 آذر 1399 18:00
4

سوئد پنجمین کشور بزرگ قاره سبز و بزرگ‌ ترین کشور در اروپای شمالی محسوب می‌شود که در منطقه اسکاندیناوی واقع شده است. به لطف موقعیت جغرافیایی خود، سوئد یکی از زیباترین کشورهای جهان به‌شمار می‌رود که کمتر کشوری در جهان مناظری نظیرش را دارد. البته کشور سوئد تنها به زیبایی خود مشهور نیست و ویژگی‌های مهم دیگری مثل اقتصاد قدرتمند، آزادی و تنوع فرهنگی بالا، شرایط مناسب مهاجرتی و .... را در خود جای داده است. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا بیشتر با این کشور فوق العاده آشنایی پیدا کنید.

تاریخچه سوئد؛ نسلی از تبار وایکینگ‌ها

سوئد همانند نروژ و دانمارک به دلیل داشتن نژاد هندو – اروپایی تبارشان به وایکینگ‌ها بازمی‌گردد. وایکینگ‌ها که در کشورهای شمالی اروپا ساکن بودند، به دلیل جمعیت زیاد و کمبود مواد غذایی به بسیاری از کشورها یورش برده و به غارت آن‌ها پرداخته اند. قبایل وایکنیگ‌ها که در ادامه با نام نرمن‌ها نیز شناخته می‌شدند علاوه بر غارت به فتح و تصرف کشور فتح شده نیز می‌پرداختند.

البته اشتباه نکنید، قدمت سوئد حتی به هزاران سال قبل از وایکینگ ها هم برمی‌گردد در این زمان چیزی به عنوان کشور سوئد وجود نداشته، اما تمدن و نخستین آثار سکونت در این سرزمین به 9000 سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. هم‌اکنون نیز در بسیاری از استان‌های کنونی سوئد مانند یوهوسلان و بمتلاند سنگ‌نگاره هایی رویت می‌شود که قدمتی چند هزار ساله دارند.

 

سوئد

 

سوئد شادترین مردمان جهان

نشریه و منابع مختلفی سالانه فهرستی از شاد ترین کشورهای جهان را ارائه می‌کنند که با استناد به آن متوجه خواهید شد سوئد یکی از  شادترین کشورهای جهان در 10 سال اخیر است. به عبارتی انقدر زندگی در سوئد از کیفیت بالایی برخوردار است که دلیلی برای خوش حال نبودن وجود ندارد. برخی از مهم ترین دلایلی که سبب این موضوع شده‌اند عبارتند از:

  • از نظر اقتصادی سوئد کشور قدرتمندی ‌به‌شمار می‌رود و این فرصت را برای افراد مختلف ایجاد می‌کند که باتوجه به توانایی خود شغلی متناسب پیدا کنند. در عین حال، مردمان سوئدی خوشحالی را تنها در پول و درآمدزایی نمی‌بینند و به قانع بودن خود (نسبت به جاه طلب بودن) شهرت دارند.   
  • امید به زندگی بالا؛ یکی از عواملی که باعث شده سوئد به عنوان یکی از شادترین کشورهای جهان شناخته شود، امید به زندگی بالای ساکنین این کشور است. به طور میانگین در این کشور مردان تا 80 سالگی و زنان تا 84 سالگی عمر می‌کنند.
  • سوئد یکی از تحصیل کرده‌ترین مردمان جهان را دارد و بیش از 90 درصد از ساکنین آن در بازه سنی 24 تا 35 سال مدرکی بالاتر از مقطع متوسطه دارند. این آمار شاید ارتباط مستقیمی با شاد بودن سوئدی‌ها نداشته باشد اما توجه داشته باشید که یک جامعه با سواد می‌تواند آسان تر اهداف خود را مشخص کند و به آن برسد.
  • سوئد یکی از آزادترین کشورهای جهان است که هرگونه اعتقاد، گرایش و فرهنگ در آن پذیرفته شده است. این مورد علاوه بر این که سوئد را به یک کشور امن تبدیل می‌کند، این فرصت را برای سایر اتباع خارجی نیز ایجاد می‌کند که با هر نژاد، مذهب و پوششی به این کشور مهاجرت کرده و زندگی جدیدی برای خود ایجاد کنند.
  • جایگاه ویژه بهداشت و درمان در سوئد؛ در کشورهای توسعه یافته‌ای مانند سوئد ساکنین این فرصت را خواهند داشت تا به طور رایگان توسط دکتر ویزیت شده، دارو تهیه کنند یا حتی در بیمارستان بستری شوند. درست است که این موراد سبب رفاه بیشتر و دغدغه کمتر سوئدی‌ها می‌شود اما فراموش نکنید که این هزینه‌های پزشکی - درمانی از طریق مالیاتی که شهروندان و مقیمان سوئدی می‌پردازند برای دولت تامین می‌شود.

 

سوئد

 

مهاجرت به سوئد

مهاجرت مقوله پیچیده‌ای است که باتوجه به شرایط و نیازهایی که متقاضیان دارند می‌تواند طیف گسترده ای از  کشورها  را در بر بگیرد. اما در این بین، کشورهایی نظیر سوئد هستند که از لحاظ مختلفی می‌توانند یک انتخاب درست عنوان شود. اما چرا ؟

کشور سوئد تاریخ بلندی در پروسه مهاجرپذیری داشته و از سال 1850 تا کنون فازهای مختلفی را در  این زمینه پشت سر گذاشته است. بر اساس داده‌های سایت رسمی دولت سوئد، این کشور از سال 2015 تا کنون فعالیت بالایی در جذب پناهندگان داشته که نشان می‌دهد علاوه بر نیروی متخصص (یکی از متداول ترین برنامه‌های مهاجرتی در جهان) رقم بالایی را به ویزای بشر دوستانه اختصاص داده است. به طور دقیق تر در سال 2019 حدود 117.000 نفر به سوئد مهاجرت کردند که بیشترین سهم در بین کشورهای خارجی به هند و افغانستان تعلق می‌گیرد. 

توجه: در حال حاضر با توجه به تغییرات اعمال شده در دولت سوئد مهاجرت به این کشور بدون پاسپورت یا ویزا سخت گیرانه‌تر شده است. دلیل این اقدام تعداد بالای پناهندگانی است (عمدتا از سوریه) که از سال 2015 به سوئد مهاجرت کردند و دولت در مرحله نخست خواهان بهبود شرایط این پناهندگان است تا جذب پناهندگان جدید.

اما غیر از پناهندگی یکی دیگر از روش‌هایی که مهاجرت به سوئد وجود دارد، مهاجرت از طریق کار و تخصص است. به طور خلاصه مهاجرانی که بتوانند از طریق ویزای کاری سوئد در این کشور ساکن شوند و 4 سال در آن اقامت داشته باشند به طور دائم مقیم این کشور تلقی خواهند شد.

این بخش را با آماری از تعداد ایرانیانی که در کشور سوئد ساکن هستند به اتمام می‌رسانیم. جدول زیر بر اساس آمار سازمان ملل بوده و رشد چشمگیر شهروندان ایرانی را در سوئد نشان می‌دهد.

تعداد مهاجران ایرانی که در طی 30 سال اخیر به سوئد به مهاجرت کردند

بازه‌های زمانی

1990

1995

2000

2005

2010

2015

2019

جمعیت ایرانیان ساکن در سوئد

40.154

47.650

51.101

54.470

62.120

69.067

79.308

 

زندگی در سوئد

 

مزایا و معایب زندگی در سوئد

اکنون نگاهی مختصر به مزایای و معایب زندگی در سوئد می‌پردازیم. موارد ذیل چکیده‌ای از مزایا  و معایبی است که خود سوئدی‌ها در سایت‌های مختلف از جمله Quera مطرح کردند. بنابراین اظهارات زیر از زبان نویسنده این مطلب نیست و کاملا بدون جانب‌داری گردآوری شده است.

مزایای زندگی در سوئد:

  • کشوری منظم و متعهد؛ به این معنا که اگر قرار است اتوبوسی راس ساعت 7:00 صبح در یک ایستگاهی باشد این اتفاق در همان ساعت و دقیقه خواهد افتاد، یا اینکه اگر برنامه قرار است برای چند سال بعد پیاده‌سازی شود، مطمئن باشید که عملی خواهد شد.
  • در سوئد بالاترین استانداردهای زندگی را شاهد خواهید بود؛ از کیفیت بالای مواد غذایی گرفته تا مراکز تحصیلی، شما در سوئد این فرصت را خواهد داشت تا از هر لحاظ یک زندگی با کیفیت داشته باشید
  • امنیت بسیار بالا و نرخ پایین جرایم
  • کار کردن در سوئد راحت تر از چیزی است که تصور می‌کنید. میزان درآمد، امنیت کاری و ... طوری ایجاد شده است که محیطی سالم برای همگان وجود داشته باشد.
  • اگر اهل ماجراجویی هستید، سوئد مقصدی بی‌نظیر برای شما خواهد بود. علاوه بر مناطق گردشگری غنی سوئد، سفر به دیگر کشورهای اروپایی نیز کاملا کم خرج و راحت است.
  • تبعیض‌های جنسیتی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته رنگ باخته است. در این میان سوئد یکی از کشورهایی است که عملکرد چشم‌‍ گیرتری از خودش به جای گذاشته. در سوئد زنان می‌توانند به راحتی مستقل شوند، به مسافرت بروند و ...
  • سوئد یکی از تمیزترین کشورهای جهان است.
  • مراکز تحصیلی سوئد از جمله دانشگاه‌های آن از اعتبار بالایی برخورداراند و اخذ مدرک در آن آینده کاری اشخاص را می‌تواند تضمین کند.

 

sweden ok jpg

 

معایب زندگی در سوئد:

  • اولین مزیت زندگی در سوئد، عیب آن هم محسوب میشود زندگی در سوئد از نظم بالایی پیروی می‌کند و شاید این عامل باعث شود زندگی در این کشور قابل پیشبینی و خسته کننده باشد.
  • سوئدی ها گرمترین مردمان جهان نیستند؛ در سوئد شاید با گرمترین و بهترین نوع استقبال مواجه نشوید، اما این مورد به این معنی نیست که نتوانید به آن‌ها اعتماد کنید. تنها توقع برخوردی که در کشورهایی مثل مکزیک با دیگران شکل می‌گیرد را در سوئد نداشته باشید.
  • وضعیت جوی در سوئد تعریفی ندارد؛ در سوئد خیلی توقع تابستان های طولانی و گرم را نداشته باشید و خود را برای هوایی سرد، سوزناک و بارانی در زمستان آماده کنید. شرایط جوی طوری است که حتی بسیاری از سوئدی‌ها نیز به آن عادت نکردند.
  • اگر در سوئد زندگی می‌کنید زبان سوئدی را یاد بگیرید؛ با وجود اینکه غالب ساکنین سوئد به زبان انگلیسی تسلط دارند اما سوئدی زبانی است که بخشی از فرهنگ و هویت این کشور محسوب می‌شود و از مقیمان خارجی انتظار می‌رود حداقل به طور ابتدایی این زبان را فرابگیرند. هرچند در زمان پیدا کردن شغل در سوئد اهمیت دانستن زبان سوئدی به مراتب بیشتر می‌شود.
  • مالیات بالا؛ نرخ مالیات بر درآمد در کشور سوئد با توجه به بازه درآمدی فرد می‌تواند بسیار زیاد باشد. هرچند رفاه عمومی و دریافت خدمات پزشکی رایگان می‌تواند تا حدودی این مسئله را توجیه کند، اما اگر پول هدف اصلی شماست شاید سوئد انتخاب درستی نباشد.

 

swedish-thumbsdown.jpg

 

کشور سوئد به چی مشهور است؟

از جنبه‌های مختلفی کشور سوئد را بررسی کردیم و به توضیح آن پرداختیم. اما چیزی که تا الان پیرامون سوئد گفته نشده این است که سوئدی به چیزی شهرت دارند. با ما همراه باشید تا  به 9 تا از مطرح ترین موراد آن بپردازیم:

  1. فصول سال در سوئد کمی متفاوت تر از دیگر نقاط است. برای مثال در فصل تابستان پدیده‌های طبیعی رخ می‌دهد که سبب می‌شود نور خورشید 24 ساعت در آسمان‌های شمال سوئد بدرخشد. در جنوب سوئد نیز پدیده‌ای که شب‌های سفید نام دارد باعث می‌شود تا این مناطق، شب‌های کوتاه و نه چندان تاریکی را تجربه کند.
  2. جمعیت سوئد حدود 10 میلیون نفر است که برای پنجمین کشور بزرگ اروپا رقم کمی به‌حساب میاد. در این کشور بیش از 90.000 دریاچه و 3000 کیلومتر خط ساحلی وجود دارد که هر کسی می‌تواند به راحتی مکانی دنج و خلوت را برای خود پیدا کند.
  3. متروهای سوئد تنها برای حمل و نقل مسافرین ایجاد نشده‌ است. در مترو استکهلم سوئدی‌ها این فرصت را دارند که از یک نمایشگاه هنری 110 کیلومتری دیدن کنند.
  4. می دانستید در سوئد هنوز سلطنت پا بر جاست؟ سوئد یکی از کشورهای سلطنتی قدیمی است که هنوز جشن های سلطنتی ازدواج در آن برگزار می‌شود.
  5. یکی از رسوم‌ دیرینه و مهم سوئدی‌ها در فیکا خلاصه می‌شود. فیکا نوعی صبحانه محبوب در این کشور است که از یک تکه کیک به همراه قهوه تشکیل می‌شود. به‌طور کلی قهوه جایگاه مهم در سوئد داشته و محبوب ترین نوشیدنی این کشور است.
  6. در کنار تمامی فضای سبز، دریاچه‌ها و سواحل‌؛ شفق‌های قطبی از جایگاه خاصی در سوئد برخوردارند. این مناظر حیرت انگیز در مناطق شمالی سوئد به وضوح دیده می‌شوند.
  7. خیلی ها سوئد رو با IKEA وH&M می‌شناسند. چرا که دیزاین و طراحی در تاروپود زندگی سوئدی‌ها دیده می‌شود.
  8. میدانستید سوئد هتل‌های یخی دارد؟ هتل یخی در منطقه لاپلند سوئد است. دمای این هتل منفی 4 درجه ست که طراحی ها و مجسمه های یخی آن آسیب نبیند.
  9. موسیقی پاپ در سوئد کاملا محبوب بوده و خوانندگان یا موزیسین‌های مطرحی اهل این کشور هستند. قطعا اگر اهل موسیقی پاپ خارجی باشید نام‌هایی چون زارا لارسون، Tove Lo و آویچی را شنیده اید.

 

fact about sweden.jpg

 

همانطور که مشاهده کردید در این حقایقی جالب از سوئد، مهاجرت به سوئد، معایب و مزایای زندگی در سوئد پرداخته شد و امیدوار هستیم که این اطلاعات برای شما کاربردی و جالب بوده باشد.

منابع:  quora ، sweden.se

 

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.