غذاهایی با خون انسان؛ از پنکیک تا سوسیس خون + عکس

3.9
از 36 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
غذاهای منزجر کننده با خون انسان و حیوان + عکس
21 اردیبهشت 1401 08:00
6

در جهان ما به تناسب فرهنگ‌ها و نژادها، حجم وسیعی از تنوع غذایی وجود دارد. گاهی خوردن غذاهایی با خون انسان یا حیوانات برای یک جامعه پذیرفته شده و معمول است ولی در جوامع دیگر این موضوع منع شده یا اصلا طرفداری ندارد! برخی از این خوراکی‌ها در فرهنگ غذایی کشورها جا افتاده‌اند و مردم به صورت متداول آن‌ها را مصرف می‌کنند. به طور حتم یکی از جذابیت های گردشگری در عرصه‌ بین المللی تست کردن غذاهای محلی، بومی و خیابانی آن کشور است.  این کار علاوه بر تجارب تازه‌ای که به ما می‌بخشد کمک می‌کند تا فرهنگ و رسوم دیگر مردمان نیز آشنایی پیدا کنیم. اما در بعضی موارد امتحان کردن یک غذا خود چالشی بزرگ است. مانند غذاهای شرقی که از حشرات و سخت پوستانی تشکیل شده یا حتی غذاهایی که از گوشت خام حیوانات تهیه می‌شوند.

اما در این بین غذا و خوراکی‌هایی وجود دارد که فراتر از یک چالش هستند و امتحان کردنشان حتی برای آشنایی با فرهنگ ساکنین آن منطقه نیز توصیه نمی‌شود! منظورمان از این غذاها، آن هایی است که از خون حیوانات مرده و حتی زنده تهیه می‌شوند. شاید خوردن این غذاها عجیب، چندش آور و مضر باشد، اما آشنایی با آن‌ها این ویژگی ها را ندارد. بنابراین با ما همراه باشد تا به معرفی 12 غذایی که از خون حیوانات یا حتی انسان تهیه می‌شوند بپردازیم.

03.jpg

 

12- دینوگوان، فیلیپین

دینوگوان که با نام گوشت شکلاتی نیز شناخته می‌شود یک خورشت محبوب در فیلیپین به شمار می‌آید. این غذای عجیب، معمولاً از کله پاچه خوک (ریه ها، کلیه ها، روده ها، گوش ها، قلب و پوزه) یا گوشت پخته شده خوک در سیر، خون خوک، فلفل قرمز (سیلینگ هابا) و سرکه تهیه می‌شود. دینوگوان با انبوهی از اعضای داخلی بدن حیوان که در خون شناور است یک خورشت غنی از پروتئین است.

 

9_BloodyFoods_Dinuguan_shutterstock_499106932_1-768x768.jpg
دینوگوان

11- کشک خون، چین

اکثر افراد توفو (پنیر شیر سویا) را به عنوان یک غذای گیاهی سالم می‌شناسند. این کشک چینی که شباهت زیادی با توفوی تیره رنگ دارد، هرگز در رژیم سالم گیاهخواری قرار نمی‌گیرد، زیرا از خون خوک یا اردک تهیه می‌شود. کشک خون چینی بافتی همانند توفو دارد و یکی از مواد غذایی غنی از پروتئین در این کشور محسوب می‌شود. چینی‌ها این کشک خونی را به جای توفو یا گوشت در غذاهایشان به کار می‌برند. گاهی آن را همراه سبزیجات سرخ می‌کنند و گاهی در سوپ بخارپز می‌کنند. کشک خون نیز مانند توفو یک ماده غذایی پرکاربرد در چین به حساب می‌آید. در واقع این کشک یک تضمین خوب برای گوشتخوارانی‌ست که معقدند هیچ یک از قسمت‌های حیوان نباید هدر برود یا دور ریخته شود.

 

11_BloodyFoods_Blood-Curd_shutterstock_1056035402_1-768x512.jpg
کشک خون

10. نوشیدنی خون فک، اینوئیت‌ها

معرفی این فهرست را با یک نوشیدنی غیر معمول آغاز می‌کنیم که از خون فک تهیه می‌شود. این نوشیدنی عجیب مخصوص اینوئیت ها، گروهی از سرخپوستان ساکن گرینلند و مناطق قطبی کانادا است که از خون فک زنده تهیه می‌شود. از نظر اینوئیت‌ها این نوشیدنی باعث سلامتی بدن می‌شود، هرچند نوشیدن آن را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم!

با این وجود که نوشیدنی های تهیه شده از خون حیوانات بسیار نامتعارف هستند، شواهدی برای نوشیدن آن در قبایل آفریقایی نظیر ماسایی‌ها نیز وجود دارد، این قوم خون حیوانات اهلی زنده را در مراسم‌های سنتی و هنگام تولد نوزادان به طور تازه مورد استفاده قرار می‌دهند. اگر کنجکاو شدید که در مورد این موضوع بیشتر بدانید در اپیزود کنیا، سرزمین حیات وحش رادیو ماجرا در مورد داستان و علت رسم نوشیدن خون در قبیله ماسایی توضیحات شنیدنی و جالبی روایت شده است.

 

animal-blood-drinks.jpg
نوشیدن خون فک
animal-blood-drink.jpg
نوشیدن خون فک توسط قبیله اینوئیت ها

9. سوسیس خون، متدوال ترین غذای این فهرست

یکی از عجیب ترین و در عین حال متداول ترین غذایی تهیه شده از خون، سوسیس خون است. در تهیه این نوع سوسیس از خون حیواناتی نظیر خوک و گاو به عنوان ماده اصلی استفاده می‌شود و پس از استخراج آن از بدن، به همراه افزودنی‌های مختلف پخته می‌شود. هنگامی که سوسیس سرد شده و بافتی ماسیده و منسجم پیدا کند می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد (در نهایت این غذا به صورت گرم سرو می‌شود).

 سوسیس خون در بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی قابل یافت است و همچنین به صورت بومی تهیه و پخته می‌شود. از این بین پودینگ سیاه را می‌توان از مشهورترین انواع سوسیس‌های خونی محسوب کرد که نخستین بار از کشورهای بریتانیا و ایرلند به جهانیان معرفی شد. مواد تشکیل دهنده پودینگ سیاه شامل خون خوک، چربی خوک، جو بلغور و گل پونه است.

 

blood-sausage.jpg
سوسیس خون
bloody-sausage.jpg
تهیه سوسیس خون

8. پنکیک خونی، اسکاندیناوی

اگر روزی به کشورهای اسکاندیناویایی سفر کردید و برای صرف یک صبحانه وارد رستوران شدید هنگام سفارش پنکیک کمی دقت کنید! چرا که در کشورهای سوئد، فنلاند، نروژ و استونی پنکیک خونی ممکن است به عنوان یک صبحانه سنتی سرو شود.

این پنکیک که با نام های blodplättar یا veriohukainen شناخته می‌شود متشکل از خون خوک (ماده اصلی)، شیر، پیاز، گندم سیاه، نمک، فلفل سفید و کره است که همانند یک پنکیک معمولی موارد با یک دیگر میکس شده و به مدت چند دقیقه روی گاز حرارت می‌بیند.

 

BloodPancakes.jpg
پنکیک خونی
blodplattar.jpg
پنکیک خون غذای اسکاندیناوی

7. ماکارونی با خون یخ‌زده اسب، اویمایکن

در سیبری، منطقه ای به نام اویمایکن وجود دارد که به عنوان سردترین نقطه مسکونی جهان شناخته می‌شود، چرا که ساکنین این مکان در دمای متوسط منفی 50 درجه سانتی گراد مشغول به زندگی هستند.

 اما عجیب تر از زندگی در این منطقه مسکونی، یکی از غذاهای محبوب این منطقه  500 نفری است که به نوعی ماکارونی با قطعه‌های یخ زده از خون اسب تعلق پیدا می‌کند. 

 

ice-cube-blood.jpg
خون یخ‌زده اسب

6. سانگوئیناچو، ایتالیا

سانگوئیناچو (Sanguinaccio) نوعی پودینگ ایتالیایی است که از شکلات، دانه کاج، شیر، شکر، کشمش و البته خون خوک تهیه می‌شود. در این دسر یا صبحانه همه‌ مواد تشکیل دهنده حاکی از یک پودینگ خوش‌مزه ایتالیایی را می‌دهد که خون خوک ماجرا را خراب می‌کند.

البته خیالتان راحت باشد که اگر به ایتالیا سفر کنید نام این پودینگ را در  منو و در کنار تیرامیسو نخواهید دید! این غذا در رستوران های معدودی سرو می‌شود و همانند پنکیک خونی کشورهای اسکاندیناوری بین ساکنین خود کشور نیز از محبوبیت بالایی برخوردار نیست.

 

sanguinaccio.jpg
سانگوئیناچو
sanguinaccio-blood.jpg
پودینگ ایتالیایی تهیه شده از خون

 5. سوپ خون، همچون سوسیس خون محبوب و همه‌گیر

سوپ خون همانند سوسیس‌های خونی در بسیاری از کشورها دستور پخت بومی خود را دارد و می‌توان گفت پس از سوسیس‌های خونی محبوب و البته ترسناک ترین نوع از غذاهای تهیه شده از خون است.

به طور دقیق تر می‌توان اشاره کرد که در کشورهای اروپایی نظیر فنلاند، لهستان، سوئد، یونان و در کشورهای آسیایی چون ویتنام، اندونزی، چین، تایلند، کره و کشورهای آمریکایی مثل اکوادور با طرز تهیه بومی و مخصوص به خود طبخ می‌شود. در تصاویر زیر چندی از انواع سوپ های خونی مختلف را می‌توانید  ملاحظه کنید.

سوپ خون اردک  لهستانی.jpg
سوپ خون اردک لهستانی
raw-pig-blood-soup.jpg
سوپ خون خوک
duck-soup-blood.jpg
سوپ خون اردک

4. کیک خون، تایوان

در دل خیابان های تایوان بخش مهمی از فرهنگ و رسومات این کشور دیده می‌شود و این مورد در غذاهای خیابانی به اوج خود می‌رسد. در اغذیه فروشی خیابانی تایلند، شما می‌توانید شاهد طیف وسیعی از خوراکی ها و فست فودهای محلی باشید که برای هر وعده ساکنین و توریست ها چیزی در چنته دارند. در این بین کیک خونی تایوانی از ظاهر جذاب و وسوسه انگیزی برخوردار است، اما متاسفانه باید گفت که رنگ تیره این کیک ها به جای شکلات، ناشی از خون خوک های بی‌گناه است.

کیک خونی که به عنوان کیک سیاه نیز شناخته می‌شود متشکل از برنج‌های چسبناک مخصوصی است که به همراه خون بخارپز شده خوک و پودر بادام زمینی است.

 

Pig-cake
کیک خون
Taiwanese_pig_blood_cake.jpg
کیک خون تایوان

3. کابیدلا، پرتغال

پرتغال با تمام زیبایی‌هایی که در خود جای داده است غذایی ترسناک و زشت به نام کابیدلا دارد. البته ترسناک توصیف کردن یک غذا شاید کار درستی نباشد، به هر حال مطمئن باشید که صبحانه محبوب ایرانی‌ها، یعنی کله پاچه نیز از نظر خیلی‌ها ترسناک ترین غذای جهان است.

اما کابیدلا یک خوراک سنتی در پرتغال است که از گوشت طیوری چون مرغ، اردک و ...  تهیه می‌شود. اما نه به صورت معمول، بلکه گوشت و خون حیوان پس از ذبح شدن در تابه‌ای ریخته می‌شود و تا مغز پخت شدنش به طبخ آن ادامه داده می‌شود، در نهایت نیز خون حیوان همانند سس و روی گوشت ریخته می‌شود.

این غذای پرتغالی می‌تواند با برنج نیز سرو شود که در این صورت باید از خون پخته شده به عنوان سس روی برنج ریخته شود.

 

blood rice.jpg
کابیدلا
Receita.jpg
خوراک سنتی در پرتغال تهیه شده از خون

2. نوشیدنی خون مار، آسیای شرقی

در آغاز مطلب پیرامون نوشیدن خون فک و خون چهارپایان توسط قطب نشینان و قبایل آفریقایی صحبت شد. اما چیزی که نوشیدنی خون مار را نسبت به آن‌ها متمایز می‌کند، در وهله نخست نوع سرو آن است به صورت کاملا رسمی و در لیوان‌ شیک ریخته می‌شود و دیگری اشخاص و جامعه‌ای است که از این نوشیدنی استقبال می‌کنند، چرا که سبک زندگی سرخپوستان قطب نشین و قبایل آفریقایی با جوامع امروزی شکل گرفته تفاوت‌های کاملا اساسی دارد.

به هر حال توریست‌ها با رجوع به کشورهای واقع در شرق و جنوب شرقی آسیا از جمله کشورهای ویتنام و تایوان این فرصت را خواهند داشت تا این نوشیدنی منزجر کننده را امتحان کنند.

 

snake-blood.jpg
خون مار
snake-blood-drink.jpg
نوشیدن خون مار

1. سوسیس خون انسان، اسپانیا

غیر معمول ترین و چندش آورترین غذای این لیست به سوسیس خون انسان تعلق پیدا می‌کند. خوشبختانه خوردن خون انسان به شکل سوسیس در هیچ جای جهان به عنوان یک غذای محلی، رسمی یا هر چیز باب دیگری شناخته نمی‌شود و تنها ترندی است که از سال 2019 توسط رائول اسکوئین، یک فرد اسپانیایی گیاه خوار آغاز شد که به منظور حمایت از حیوانات خون خود را از طریق یک سرنگ بیرون کشید و با آب‌پز کردن و به حالت سوسیس درآوردن آن، شروع به خوردنش کرد.

 

human-blood-sausage.jpg
سوسیس خون انسان، غذاهایی با خون انسان

 سخن آخر

غذاها جزئی از فرهنگ یک کشور به شمار می‌آیند. شاید غذایی مرسوم در کشور ما برای یک توریست عجیب و غیر قابل خوردن به حساب آید و شاید برای ما نیز غذاهای کشورهای دیگر متداول نباشند. با این وجود نمی‌توان با قاطعیت این موضوع را بیان کرد که صرف یک نوع غذا توسط یک ملت اشتباه محض است هر چند خوردن غذاهایی با خون انسان و حیوان در هر صورت کمی مشمئز کننده است. با این حال با ورود به هر یک از کشورها می‌توانیم با فرهنگ غذایی آن تا حدودی آشنا شویم، آنچه مورد پسندمان است میل کنیم و به عادات غذایی آنها نیز احترام بگذاریم.

 

منابع: pulpitandpen، wikipedia، ranker، fodors

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.