10 شغل مختلف فرودگاهی

3.9
از 19 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
در فرودگاه چه شغل‌هایی وجود دارد و چقدر حقوق می‌گیرند؟
24 دی 1399 07:00
7

ارزش سهام در بازار بورس جهانی درحال افزایش است اما بااین‌حال بسیاری از مردم آمریکا احساس می‌کنند که حقوق پایینی دارند. کارکنان فرودگاه‌ها در سراسر دنیا درمورد حقوق و شرایط محیط کارشان این احساس را دارند. حقوق، ساعت و شرایط کار و همچنین مزایای کارکنان از یک فرودگاه به فرودگاهی دیگر متفاوت است.

تصورش مشکل است که بتوانیم محل کاری پیدا کنیم که بیش از فرودگاه‌ها فعالیت داشته باشند. اینجا جایی است که به‌طور شبانه‌روز، پر از مسافرینی است که به چهارگوشه کره زمین سفر می‌کنند؛ وکارمندانی از خطوط هواپیمایی و شرکت‌های مختلف درحال کمک به این مسافرین هستند.

فشار برای درست پیش بردن کارها بسیار بالاست. همه ما در فرودگاه ساعات بدی را گذرانده‌ایم. بسیاری از ما نمی‌توانیم سفرهای روزمره و فرودگاهی زیادی را به خاطر بیاوریم که در آنها همه چیز به خوبی پیش رفته باشد.

اشتباهات کاری، صف‌های طولانی به دلیل کم‌کاری کارکنان ناشایسته یا خسته، زمانی‌که چمدان ما گم می‌شود یا آسیب می‌بیند یا هردو؛ درکل نسبت به نکات مثبت، نکات منفی بیشتری را به خاطر می‌آوریم. به همین علت، بهبود این موارد برای خطوط هواپیمایی و پرسنل فرودگاه، از اهمیت بالایی برخوردار است.

چه قصد پرواز شغلی داشته باشیم چه مسافرت تفریحی، وجود پرسنل فرودگاه بخش مهمی از سفر ما خواهند بود و بدون آنها هرگز به‌جایی نخواهیم رسید. باتوجه با این موضوع، بیایید برخی از مهم‌ترین مشاغل فرودگاهی، چگونگی کار آنها و میزان حقوق آنها را بررسی کنیم.

  1. مهماندار هواپیما

متوسط حقوق: 77.197 دلار

در تجربه پرواز، افراد کمی هستند که از مهمانداران هواپیما مهمتر باشند؛ آنها از همان لحظه‌ای که در مقابل ورودی به شما خوشامد می‌گویند تا لحظه پایان سفر در کنار شما هستند. ساعت‌های طولانی را سرپا می‌گذرانند، به مسافران سرویس می‌دهند، هواپیما را تمیز نگاه می‎‌‌دارند و همه در تمام طول مدت که مشغول این کارها هستند، لبخند بر روی لب دارند. اجرای قسمت آخر می‌تواند فوق‌العاده دشوار باشد.

از این گذشته، مهمانداران هواپیما اغلب با مسافران عصبی و یا با شرایط دشوار سروکار دارند؛ و بخصوص مهمانداران خانم، ممکن است آزارهایی ببینند که نمی‌توانند درباره آن صحبتی داشته باشند.

مهمانداران از این مزیت برخوردارند که می‌توانند به دور دنیا سفر کنند. مزایای آنها از یک شرکت هواپیمایی به شرکتی دیگر متفاوت است. باتوجه به شرایط سختی که آنها باید تحمل بکنند، شاید حقوق کمتر از 77.197 دلار کمی پایین به نظر برسد، اما حداقل از سایر مشاغل خدمات محور شرایط بهتری دارد.

مهماندار هواپیما 

  1. صاحب امتیاز

اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که فروشگاه‌های داخل فرودگاه، مواد غذایی، نوشیدنی، وسایل ضروری و سوغاتی را با قیمت‌های گزاف می‌فروشند، باید بگویم که بله حق باشماست. صاحبان امتیاز کسانی هستند که از این فروش‌ها سود می‌برند.

پولی که شما در این موقعیت شغلی می‌توانید به‌دست بیاورید، به ماهیت امتیازات فروخته شده شما بستگی دارد. غرفه سوغات یا لوازم رفاهی، پیشنهادی سودآور است. حتی بسیاری از امتیازات در این غرفه‌ها به‌صورت ساعتی واگذار می‌شوند.

نکته دیگری که درمورد صاحبان امتیاز باید به‌خاطر داشته باشید این است که آنها می‌توانند ساعات کار شناوری داشته باشند. خواه شما ساعت 2صبح از لس‌آنجلس به فرودگاه هیترو برسید و یا ساعت 24 از فرودگاه جان‌اف‌کندی به فرودگاه چارلز دوگل بروید، می‌توانید بسیاری از صاحبان امتیاز را برای فروش کالاهای‌شان ببینید.

فرودگاه 

  1. کنترل‌کننده ترافیک هوایی

حقوق:  از 66,967 تا 101,328 دلار

دشوار است که شغلی را با نقشی بیش از یک کنترل کننده ترافیک هوایی تصور کنیم. لغزشی کوچک می‌تواند فاجعه‌بار باشد. خوشبختانه ، برای یک کنترل‌کننده هوایی و شغلی با این درجه حساسیت، متوسط حقوقی بین 66,967 تا 101,328 دلار درنظر گرفته می‌شود.

کنترل‌کننده هوایی باید در طول ساعات طولانی کار خود، همیشه درحال آماده باش باشد. آنها به‌طورمعمول در یک برج کنترل ترافیک هوایی حضور دارند، کاملاً مراقب اوضاع باشند و با خلبانانی که در فضای نزدیک فرودگاه پرواز می‌کنند در ارتباط باقی بمانند.

آنطور که گفته می‌شود هیچ الزام و مدرک رسمی برای اشغال پست کنترل کننده هوایی وجود ندارد. بنابراین یکی از برترین مشاغل پردرآمد است که می‌توانید بدون داشتن مدرک دانشگاهی آن را به‌دست بیاورید. بااین حال، استانداردهای استخدامی بسیار بالایی برای آن وجود دارد و شما برای کسب این شغل، باید آزمایش‌های سختیگرانه تشخیص صلاحیت و غربالگری را بگذرانید.

برج مراقبت 

  1. مهندس فرودگاه

متوسط حقوق: 64,160 دلار

به چیزهای کوچکی فکر کنید که باید درست انجام شوند تا هواپیما در مسیر درست خود باقی بماند. حالا به این فکر کنید که اگر فقط یکی از آنها درست انجام نشود، چه اتفاقی ممکن است بیافتد. اگر مهندسی فرودگاه درست انجام نشود، می‌تواند به تأخیرهای گسترده یا حتی بدتر از آن منجر شود.

این همان دلیلی است که مهندسان فرودگاه برای روی خط نگه داشتن و طبق نظم کارکردن همه برنامه‌ها و تشکیلات سازمان، بسیار حیاتی هستند. آنها بخش‌های اصلی فرودگاه مانند پرواز و فرود را تنظیم و حفظ می‌کنند.

تحقیقات زیادی بر روی شغل انجام شده است. برنامه‌ریزان فرودگاه اغلب، زمینه‌های تحصیلی مهندسی عمران یا سازه دارند و آزمایش‌های زیادی بر روی آنها انجام می‌گیرد تا اطمینان حاصل کنند که چیزهایی که آنها می‌سازند، به حد نصاب استانداردها می‌رسد. سختی این کار باتوجه به جزئیات کار متصدی، با حقوقی که می‌تواند به 117هزار دلار هم برسد، جبران می‌شود.

خلبان 

  1. برنامه‌ریز فرودگاه

حقوق: 67,055 دلار

برنامه‌ریزان فرودگاه کسانی هستند که ایده‌هایی را ارائه می‌دهند و سپس این ایده‌ها توسط مهندسان عملی می‌شود. آنگونه که گفته شده، بین توصیفات و وظایف این دو شغل، همپوشانی وجود دارد. برنامه‌ریزان فرودگاه علاوه بر برنامه‌ریزی ساختارهای جدید، می‌توانند کارهای اصلاحی را نیز برنامه‌ریزی کنند.

باوجود همه این برنامه‌ریزی‌ها جای تعجب نیست که بدانید این شغل، کارهای دیگری مانند تحقیقات بسیار سنگین را نیز شامل می‌شود. برنامه‌ریزان فرودگاه، علاوه بر بررسی جنبه‌های فنی امور، باید اطمینان حاصل کنند که همه چیز مطابق با مقررات پیش می‌رود.

همچنین مطالعات بلندمدت بر روی پروژه‌های ساختمانی نیز معمولاً جزئی از وظایف آنهاست. برای مثال، برنامه‌ریزان فرودگاه می‌توانند مطالعاتی انجام دهند تا تأثیر پروژه‌های طولانی مدتی که ممکن است رشد فرودگاه بر روی مناطق اطراف آن داشته باشد را پیش‌بینی کنند.

حقوق برنامه‌ریز فرودگاه می‌تواند کمتر از 40.5 هزار دلار تا 90هزار دلار برای برنامه‌ریزان باتجربه‌تر برسد.

شرکت هواپیمایی 

  1. اعضای امنیت فرودگاه TSA/TSO

متوسط حقوق: 30,933  و  38,273 دلار

اگر به‌تازگی وارد فرودگاه آمریکایی شده باشید، TSA را به‌خوبی می‌شناسید. اعضای امنیت فرودگاه، نقش بسیار مهمی در فرودگاه‌های جهان برعهده دارند و این درحالی است که در دو دهه اخیر، پس از حادثه 11سپتامبر، اقدامات امنیتی فرودگاه آمریکا، سختگیرانه‌ترین اقدامات در سراسر جهان شناخته می‌شود و TSA برهمه کارها و بخش‌های فرودگاه نظارت دارد.

انجام این شغل، می‌تواند همه چیز را تحت پوشش قرار بدهد؛ از بازرسی مسافران گرفته تا بازرسی چمدان‌هایشان و تا پرسیدن سوالات امنیتی. تیم‌های امنیتی در فرودگاه‌های ایالات متحده، سالانه میلیون‌ها چمدان را کنترل می‌کنند.

این شغل هم نیازی به مدرک دانشگاهی ندارد. همانطور که حدس می‌زنید این کار حساس امنیتی، به بررسی‌های بسیار شدید و آموزش بسیار بالا برای تبدیل شدن به TSA/TSO دارد. اعضای امنیتی فرودگاه ایالات متحده، برای ساعات طولانی کار خود، حدود 30,933  تا  38,273 دلار حقوق دریافت می‌کنند.

7.jpg 

  1. افسر امنیت پرواز

حقوق: 63,253 دلار

یکی دیگر از بخش‌های امنیتی فرودگاه، افسر امنیت پرواز است. این افراد معمولاً با لباس شخصی فرودگاه را می‌چرخند و هرگونه فعالیت مشکوک یا بالقوه خطرناک را بررسی می‌کنند. ماهیت کار پنهان آنها، ایشان را به مهمترین عامل ضد تروریسم در فرودگاه تبدیل می‌کند.

افسرهای امنیت پرواز جزء معدود کسانی هستند که مجوز حمل سلاح در داخل فرودگاه را دارند و برای امنیت بیشتر برخی پروازها (نه همه آنها) هنگام پرواز در هواپیما حضور دارند. ماهیت شغل سخت و پراسترس آنها با حقوق‌شان به‌خوبی جبران می‌شود. حقوق آنها می‌تواند تا 68.7هزار دلار در آمریکا و 51.7هزار پوند در انگلیس برسد.

کشورهای مختلف، فرآیندها و الزامات مختلفی را برای تبدیل شدن به یک افسر امنیت پرواز مقرر می‌کنند. در انگلیس، افسر امنیت پرواز به‌عنوان بخشی از پلیس کلان‌شهر (متروپولیتن) فعالیت می‌کند، این درحالی است که در ایالات متحده کل سرویس فدرال امنیت پرواز به این کار اختصاص داده شده است.

امنیت پرواز 

  1. مکانیک بال و بدنه هواپیما

حقوق: 48,554 و  64,073 دلار

وسایل الکترونیکی هواپیما توسط تیم تعمیر هوایی اداره و کنترل می‌شود. مکانیک‌های بال و بدنه‌ی هواپیما با هر چیزی اعم از موتور تا ترمز، قطعات فرود و هر بخش مهم دیگری از هواپیما سروکار دارند.

همانگونه که تصور می‌کنیم کار کردن بر روی چنین قطعات بزرگی از ماشین آلات، تاحدی نیازمند به قدرت بدنی بالاست. همچنین باید دانش خوبی نسبت به پیچیدگی‌های نحوه کار هواپیما داشت. بنابراین شما به سطح بالایی از تحصیلات نیاز دارید.

متخصصان حرفه‌ای هواپیمایی باید توسط یک نهاد رسمی معتبر مانند آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) یا اداره هوانوردی فدرال (FAA) تأیید شوند. مکانیک‌های بال و بدنه هواپیما هم معمولاً همین کار را انجام می‌دهند. سختی کار آنها با حقوق متوسط 52هزار دلار در آمریکا و متوسط 39.1هزار پوند در انگلیس به‌خوبی جبران می‌شود.

ساخت هواپیما 

  1. بارگیرها

حقوق: 23.5هزار دلار

اگر فقط یکبار در سالنی به‌هم ریخته به‌دنبال چمدان خود گشته باشید، اثر مهمی که بارگیرها می‌توانند در تجربه پرواز شما داشته باشند را درک کرده‌اید. امیدوارم تجربه شما چندان هم منفی نباشد.

وقتی متصدیان بارگیری، کار خود را درست و به‌خوبی انجام بدهند، شما به‌سختی می‌توانید متوجه حضور آنها در محل کارشان بشوید. اما آنها درهر لحظه از روز و شب، درحال انجام وظایف سنگین خود هستند. جابه‌جایی چمدان کار بسیار پرمشغله‌ای است که اغلب به متصدیان بارگیر نیاز دارد تا کیف‌های بسیار سنگین را بلند کنند.

همچنین آنها وظیفه دارند چمدان‌ها را برای پرواز، بسته بندی کنند و همچنین چمدان‌ها را بر روی نوار نقاله که به منطقه بارگیری منتهی می‌شود، قرار دهند. همه اینها کار زیادی می‌طلبد که برای متصدیان بارگیری به‌طور متوسط 23.5هزار دلار درآمد به همراه دارد.

بار هواپیما 

  1. خلبان هواپیما

متوسط حقوق: 119,701 و  156,001 هزار دلار

آخرین و البته نه مهمترین مشاغل، خلبانی است. مگر لیست مشاغل فرودگاه بدون خلبان کامل خواهد بود؟ خلبان در رأس هواپیماهایی دیده می‌شود که انواع مسافرها و بارها را در سراسر جهان حمل می‌کند. مراحل آموزش و بررسی‌ها برای تبدیل شدن به یک خلبان مجاز، سالها طول می‌کشد.

این بیشتر بدان خاطر است که خلبان‌ها فقط هواپیماهای خودشان را به پرواز درنمی‌آورند. آنها بررسی‌های پیش از پرواز را انجام می‌دهند، با اعضای ترافیک هوایی ارتباط برقرار می‌کنند تا از صاف بودن آسمان و نبود ترافیک هوایی مطمئن شوند، درصورت لزوم مسیرهای پرواز را تنظیم می‌کنند و مسافران را ازنظر وضعیت پرواز آگاه می‌کنند.

خلبانان می‌توانند برای شرکت‌های خصوصی یا به‌عنوان خلبان شخصی برای کارآفرینان پرواز کنند. خلبانان بسته به زمینه‌ای که در آن مشغول به‌کار هستند و همچنین سطح تجربه‌شان، می‌توانند درحالیکه در سراسر جهان سفر می‌کنند، بین 119,701 و  156,001 هزار دلار درآمد کسب کنند.

خلبان 

 

منابع: aircraftcompare و salary

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.