سفر زمینی با ماشین شخصی به استانبول با کودک 3 ساله

25 آبان 1401 12:00
11.6K

مقدمه

در این سفرنامه توضیحات کاملی در مورد سفر زمینی من،‌ به همراه خانواده (همسر، کودک سه ساله و مادر همسرم) با ماشین شخصی(جکs5) به استانبول خواهم داد تا دوستانی که تمایل دارند به جای سفر با تور استانبول، بصورت زمینی با خودرو به این شهر زیبا سفر کنند بتوانند از آن استفاده کنند .ما تا به حال سفر زمینی خارجی نرفته بودیم و همیشه با تور و هتلهای لوکس میرفتیم این اولین تجربه من بود و با اینکه با بچه کوچیک بودم به نظرم سفر خاطره انگیزی شد.در این سفرنامه هتلها تمییز و عادی هستندو جزییات کامل بیان شده است. از توجه و وقتی که برای مطالعه این سفرنامه میگذارید سپاسگزارم.

ملزومات قبل از سفر زمینی با ماشین شخصی به ترکیه

برای سفر با خودروی شخصی به ترکیه اول از همه باید برای ماشین پلاک بین المللی بگیرید برای این کار ما با مدارک کامل ماشین(سند و کارت ماشین)به اداره گمرک اصفهان رفتیم، اگر صبح اول وقت برید همان روز میتوانید پلاک بین امللی خودتون را تحویل بگیرید.

توجه: خیلی از مسافرین دم مرز این کار را انجام میدهند که باتوجه به شلوغی دم مرز این کار چند ساعت زمانتون را میگیرد و خسته کننده است برای همین بهتون توصیه میکنم قبل از سفر از اداره گمرک استان خودتون حتما پلاک را بگیرید. اگر ماشین به نام خودتون نیست باید حتما وکالت نامه محضری از مالک داشته باشید.

مسئله مهم دیگر دریافت بیمه بین المللی است، بیمه ایران این بیمه را صادر میکند البته ما در گمرک آقایی بهمون گفتند که این بیمه را از یک شرکت بیمه ترکیه می توانید بگیرید و همونجا هزینه اش را دادیم که یکم بیشتر بود و بیمه ترکی گرفتیم. این مسئله خیلی بهمون کمک کرد چون توی ترکیه چندبار پلیس برای کنترل مدارک ماشین را متوقف کرد و چون ترکها انگلیسی زیاد بلد نیستند ،‌وقتی بیمه ترکی را دیدند خیلی برخوردشان دوستانه تر شد. بهتر است که همه همراهان خودتون را هم بیمه کنید که اگر حادثه ای در طول سفر رخ داد مشکل بیمه و هزینه ها را نداشته باشید. هزینه این بیمه ها در تاریخ این سفرنامه کم بود مثلا برای پسر سه ساله من 70 هزار تومان شد.

برای دریافت گواهینامه بین المللی به یکی از آژانسهای هوایی معتبر شهرتون برید، البته از قبل  چک کنید چون همه آژانسها انجام نمیدهند،صدور گواهینامه یک ساله هزینه اش حدود 200 هزار تومان بود.و فقط 10 دقیقه طول کشید. پرداخت عوارض خروج از کشور در بانک و تهیه ارز مسافرتی از دیگر کارهایی است که باید قبل از سفر انجام بدهید.

توجه:حتما علاوه بردلار حداقل 3000 لیر همراهتون ببرید برای زدن بنزین(هر باک حدوده  800لیر) و خوردن ناهار(سه نفر حدود220لیر)، چون توی شهرهای کوچک صرافی پیدا نمیکنید و ممکن شب برسید و برای هتل هم پول نیاز دارید.

روز اول: سفر زمینی با ماشین شخصی به ترکیه (از اصفهان تا مرز بازرگان)

ما  با توجه به بررسی هایی که کردیم تصمیم گرفتیم از مرز بازرگان به ترکیه بریم البته از مرز رازی هم میتوانید برید ولی با مشورتی که گرفتیم متوجه شدیم چون مرز بازرگان 24 ساعته است، معمولا خلوت تر از مرز رازی است و برای مقصدی مثل استانبول گزینه بهتری بود، ما ساعت 6.30 صبح از اصفهان به سمت ماکو راه افتادیم، چون مسیر اصفهان تا استانبول حدود 2800 کیلومتر بود و ما بچه کوچک داریم و مادر همسرم هم همراهمون بود برای اینکه خسته نشویم تصمیم گرفتیم شب اول ماکو بمانیم و بعد ادامه مسیر را برویم ساعت 8 شب رسیدیم ماکو البته در طول مسیر برای ناهارو استراحت دو بار توقف 45 دقیقه ای داشتیم ،‌(مسیر اصفهان-دلیجان-میمه-بویین زهرا-زنجان-تبریز-ماکو)در ماکو هتل آپارتمان آیسان را رزرو کردیم که یک سوییت تمییز خوب بود قمیتش هم شبی 800 هزار تومان بود. جاده خیلی سرعت گیرهای تندی داشت و سمت زنجان ماشین سنگین خیلی بود، از تبریز تا ماکو هم حدود سه ساعت راه بود وجاده باریک و دو طرفه است برای همین توصیه میکنم حتما یک جوری راه بیوفتید که در روز توی مسیر باشید و به شب نخورید.

تور استانبول از تبریز

روز دوم: مرز بازرگان به سمت استانبول

ساعت 9 صبح مرز بازرگان بودیم،‌سرنشینان با پاسپورت وارد ساختمان میشدند و بعد از زدن مهر خروج از کشور به سمت مامور ترک میرفتند تا مهر ورود را بزند که کلا ده دقیقه طول کشید،  راننده ماشین هم میاد  مهر خروج در پاسپورتش زده میشه و بعد برمیگردد به سمت ماشین و با ماشین وارد ترکیه میشه تا ماشین را چک کنند (دم مرز بازرگان یک آقایی 100 هزار تومان گرفت و با همسرم دنبال کارها رفت که خیلی تند کارمون پییش رفت همونجا پلاک بین الملل را روی پلاک ماشین باید میزدیم و قبلش یکم کاغذ بازی داشت) دم مرز مامورهای ترکیه کامل همه چمدونها را در آورده بودند و توی ماشین را گشته بودند. ساعت 9.30 تعویض شیفت بود که کار ما یکم طول کشید. من و پسرم و مادر همسرم از مرز رد شدیم اما همسرم 2 ساعتی طول کشید تا آمد.(البته همه چیز خیلی روی رواله و جای نگرانی نیست)موقع ورود به ترکیه هم کارت واکسن یا تست کرونا را چک نکردند.

توجه: وقتی از مرز رد میشوید اینترنت گوشی همراهتون قطع میشود و باید حتما بسته رومینگ بین المللی داشته باشید که ما اطلاع نداشتیم  و خودمون هم نمیتونستیم بخریم چون وقتی رمز دوم کارت را میخواستیم بزنیم اس ام اس ده دقیقه طول میکشید تا بیاد ما زنگ زدیم ایران تا برامون این بسته را بخرند. شما حتما قبل از سفرتون از سایت همراه اول بسته رومینگ بخرید. در بعضی سفرنامه ها دیدم که سیم کارت ترکیه ترک سل turk cell خریده بودند اما ما نخریدیم چون هتلهامون همگی وای فای داشت و ما در خیابان و مسیر فقط برای پیدا کردن لوکیشن و جی پی اس از اینترنت استفاده میکردیم و همان بسته 1 گیگا بایت همراه اول که حدود 500 هزار تومان خریدیم برامون در طول سفر کافی بود. البته حتی اگر تصمیم دارید ترک سل بخرید تا رسیدن به اولین شهر که ارزروم است باید 4 تا 5 ساعت رانندگی کنید و به جی پی اس نیاز دارید.

شهرهای بزرگ درمسیر ما از مرز بازرگان-شهر ارزروم-شهر آماسیا-شهر بولو – شهر استانبول. مسیر و جاده ها کاملا استاندارد و عالی بودند اصلا احساس اینکه جاده نا آشناست نمیکنید.(اصلا نگران امنیت  و سختی راه نباشید چون وقتی مسیر را ببینید همه استرستون از بین میرود)البته ما در شهریور ماه جاده ها را رفتیم در مورد زمستان چون بارندگی برف هست وضعیت فرق میکند. پمپ بنزین همه جا هست و قیمت بنزین متغییر است بیرون هر پمپ بنزین یک مانیتور بزرگ هست که قیمت را نوشته حدوده 20 لیر هر لیتر است یعنی برای ما هر باک بنزین حدود 800 لیر میشد.وارد پمپ بنزین که بشوید مسئولش فوری میاد و براتون بزنین میزنه(ترکها انگلیسی اصلا بلد نیستند البته به بنزین همون بنزین میگویند)

وضعیت مناسب جاده ها

ما از سایت گوگل ترنسلیت استفاده میکردیم و فارسی مینوشتیم اونجا ترکی ترجمه میکرد و به هر کسی که میخواستیم نشان میدادیم تا جوابمون را بده(خیلی کار راه بنداز است) از بازرگان تا ارزروم تقریبا 4 تا5 ساعت راه بود پس ناهار را در ارزروم خوردیم و بعد به سمت آماسیا حرکت کردیم، شب ساعت 10 آماسیا بودیم از سایتها یا اپلیکیشن هایی مثل بوکینگ و اوتلز می توانید هتلهای هر شهر را چک کنید.

شهر زیبای آماسیا

هتل ما آرمین هتل بود که شبی 800 لیر برای اتاق سه تخته دادیم..هتل ساده و تمییزی بود پارکینگ فضای باز هم داشت و از قبل بوک نکرده بودیم فقط نزدیک آماسیا هتل را از سایت چک کردم که جا داشته باشد.

منظره پنجره هتل آرمین آماسیا در زمان سرو صبحانه

روز سوم

پس از گشت در شهر آماسیا ، بقیه مسیر را به سمت شهر بولو bolu حرکت کردیم، هر چی جلوتر می رفتیم جاده و مسیر زیباتر میشود، اطراف جاده سرسبز و پر از رودخانه بود، منظره های خیلی قشنگ و بکری را میبینید. ساعت 9 صبح از آماسیا خارج شدیم و ساعت 2 شهر بولو بودیم برای چنج دلار از چند نفر آدرس پرسیدم در شهر بزرگ و زیبای بولو فقط در مرکز شهر صرافی بود و مرکز شهر هم ماشین نمیتونست برود پس یکم عقبتر پارک کردیم وپیاده رفتیم صرافی، صرافی به ترکی میشه doviz دوویز و مرکز شهر هم همه جا تابلو دارد sehir merkez  قبل و بعد از شهر بولو چند رستوران و پمپ بنزین بود که در همان رستوران بین راهی غذا خوردیم و کسانی هم بودند که وقتی شما غذا میخوردید کل ماشین را میشستند و 10 لیر بهشون میدادی.

توجه: ساعت6 عصر رسیدیم استانبول،‌سر راه دوتا عوارضی بود که هر کدوم 89 لیر حدودا  گرفتند. در مسیر پلیس چند جا بود به پلیس محلی میگویند ژاندارم و مدارک ماشین گواهینامه و اینها را چک میکنند و وقتی میگید ایرانی توریست کاری ندارند. همه جاده دارای دوربین کنترل سرعت هست پس خیلی حواستون باشه اگر جریمه بشید موقع برگشت دم مرز باید تمام جریمه ها را پرداخت کنید .طول مسیر نت بولو سرعت 95 کیلومتر بود از بولو تا استانبول اتوبان 5 بانده میشود و سرعت 140 کیلومتر مجاز بود.

شهر استانبول

شهریور ماه اوج توریست استانبول است و اکثر هتلها پر است پس وقتی نزدیک استانبول شدید در سایت بوک حتما هتل و محل آن و خالی بودنش را چک کنید، متاسفانه ترافیک استانبول در منطقه اروپایی خیلی زیاده و وقتی ما رسیدیم همه هتلها پر بودند و تا ساعت 10 شب دنبال هتل میگشتیم تا سرانجام در منطقه فاتیح هتل گرفتیم دسترسی هتلمون خیلی خوب بود سر خیابان مترو و انتهای کوچه ایستگاه تراموا بود اسم و عکس هتل را میگذارم البته با این قیمت هتلهای بهتری هم میشد گرفت ولی پر بودند و ما نمیخواستیم وقت بیشتری برای انتخاب هتل بگذاریم.

ما 5 روز در استانبول بودیم اینجا خیلی به جزییات استانبول اشاره نمیکنم و فقط کلیاتی که به نظرم مهم است را نوشتم. در این 5 روز به جزیره بویوک آدا رفتیم(ما از اسکله بوسفور رفتیم،‌ آنجا دکه هایی هست که بلیط میفروشه و هر یک ساعت کشتی دارد قیمت بلیط رفت نفری 35 لیر بود و تا جزیره 2 ساعت راه است لباس گرم برای بچه بردارید چون روی کشتی خیلی باد میاد، آبمیوه و خوراکی روی کشتی میفروشند )

مراکز خریدی که رفتیم فروم استانبول بود که شهربازی برای بچه ها  دارد و از یکی از مراکز تفریح کودکان در استانبول هست. در زیر زمین هم آکواریم دارد ما آکواریوم را نرفتیم چون زود میبنده، مرکز خرید جواهر را هم رفتیم که شهربازی ندارد. هر دو مرکز همه مارکها را دارند و با مترو راحت میتوانید برید( دقت کنید مراکز خرید فقط تا ساعت 10 باز است)، watergarden هم رفتیم که خیلی قشنگ بود البته به ما دور بود پر از رستوران است و رقص فواره  دارد البته نسبت به رقص فواره های دبی خیلی کوچیکه ولی دیدنش خوبه.

توجه: برای سوار شدن به مترو باید استانبول کارت بخرید. در ایستگاههای مترو دستگاههایی است که 100 لیر میگذارید داخلش یک استانبول کارت با 50 لیر شارژ بهت میده، هر مسیری که سوار میشوید پول کل مسیر از کارتتون کم میشود، پس وقتی پیاده میشوید موقع خروج از محیط مترو یک سری دستگاه هست که کارتتون را بزنید تا پولی که اضافه ازتون کم شده به حسابتون برگرده. مسیر را هم از داخل map چک کنید دقیق مینویسه که کدام مترو یا تراموا را سوار بشوید و داخل مترو هم میتوانید از راهنماها یا مردم بپرسید راهنمایی میکنند.

منظره زیبا در ایستگاه تراموا

توجه: برای خرید در استانبول علاوه بر مراکز خرید یکسری بازارهای محلی هم هست مثل شنبه بازار بشیکتاش و سه شنبه بازار کادیکوی که قیمتها در آنها خیلی ارزان است البته اصلا بازار شیکی نیست و توی چادر است و خیلی شلوغ ولی جنسهای خوبی میتوانید با قیمت خیلی ارزانتر از فروشگاهها بخریدحتما چانه بزنید تخفیف میشه ایندریمindirim بازار آکسارای را ما نرفتیم چون میگفتتند خیلی دزد دارد و باید خیلی مواظب باشید.ما به دلیل مشکل جا پارک و ترافیک بیشتر جاهای دیدنی استانبول را با متروو تراموا رفتیم.

توجه: برای غذا خوردن اگر در شعب مک دونالد و ... می روید که موردی نیست ولی اگر در رستورانهای محلی میخواهید غذا بخورید با توجه به قیمت غذا در ترکیه حتما قیمتها را در منو چک کنید. مثلا در بازار ما سه تا دونر و یه سیب زمینی خوردیم 800 لیر شد که خیلی بیشتر از قیمت معمول بود معمولا دونر70 لیر است. بعضی رستورانها هم بین 50 تا 100 لیر پول جا میگیرند.به نظرم در مناطق توریستی خیلی بنداز بنداز است پس حواستون باشد. میتوانید رستورانهای خوب را از نرم افزار foursquare چک کنید.

توجه:برای خرید شکلات میتوانید در مراکز خرید به فروشگاه ماگروس migros برید که همه جا شعبه دارد. من توضیح بیشتری از جزییات استانبول نمیدهم چون سفرنامه های زیادی در این مورد هست.

روز هشتم سفر

برای برگشت آماده شدیم، تصمیم گرفتیم مسیر برگشت را از سمت شهر ترابزون بیایم که شهر ساحلی ترابزون را هم ببینیم. از استانبول به سامسون و بعد ترابزون رفتیم،‌این مسیر مثل مسیر بین شهرهای شمالی کشور بود،‌و چراغ قرمز در محدوده شهرها زیاد بود که از سرعت حرکت کم میکرد، مسیر سر سبز و زیبا بود و برخی جاها دربا در کنار جاده بود، هوا هم خنک  بود رستوران بین راهی هم بود که غذاهاشون خوب بود.پمپ بنزین هم همه جا هست نگران نباشید. در مسیر یک جا به ماشینها ایست میدادند و تست الکل میگرفتند البته ما تا گفتیم ایرانی توریست گفتند برید. شهر سامسون شهر بندری بزرگی است.

مناظر زیبای کنار جاده در مسیر به شهر ترابزون

ساعت 10 شب به ترابزون رسیدیم و در میدان آتاتورک که در مرکز شهر بود و جای توریستی هست هتل گرفتیم، هتلهای شهر خیلی زیاد هستند اما همگی پر بودند و حتما نزدیکهای شهر چک کنید در سایت تا بتوانید هتل مناسب که جای خالی دارد پیدا کنید. شهر ترابزون شهر کوچک و زیبایی است دوتا مرکز خرید اصلی دارد جواهر اوت لت که کوچک است و قیمتهاش خیلی مناسب است و فروم ترابزون. کنار دریا هم میتونید برید. قیمت غذا هم از استانبول پایینتر است.دو شب در ترابزون ماندیم.

جاده زیبای شهر ترابزون به سمت شهر ارزروم

روز 10 ام سفرساعت 9 صبح از ترابزون به سمت مرز بازرگان حرکت کردیم مسیرش اتوبان نبود و مثل جاده شمال دوطرفه و دارای پیچ و خم است ولی خلوت وخیلی زیباست.نهار را درارزروم خوردیم.

مسیر شهر ارزروم تا مرز بازرگان

ساعت4 عصر مرز بودیم یک ساعت دم مرز طول کشید و خدارا شکر هیچ جریمه ای نشده بودیم ولی همه ماشینها جریمه شده بودند،‌دم مرز خیلی چک نکردند ولی کارت واکسن میخواستند واگر نداشتید باید تست میدادید. ساعت 11 شب تبریز بودیم و در هتل شایان اتاق گرفتیم که خیلی تمییز و خوب بود. روز 11 ام سفر به سمت اصفهان حرکت کردیم وسفر ما به پایان رسید.