سفر به ترابزون ترکیه با پرشیا صفر

سفر به ترابزون ترکیه با پرشیا صفر

با نام خدا

سلام

همیشه آرزوم بود با ماشین شخصی به سفر خارج از کشور برم با ماشین کاروان ولی چون تا الان این توفیق به علت گرون بودن کاروان نصیب ما نشده تصمیم گرفتیم با ماشین سواری این دفعه رو بریم ایشالا سری بعد با کاروان. همین که تحویل گرفتیم ماشینو چند روز تو شهر روندیم که آبندی بشه تا مشکلی اگه داشت معلوم بشه تا قبل رفتن برطرفش کنیم . منو رفیقم سینا که همین اردیبهشت امسال ازدواج کرده با خانومش برنامه سفر رو چیدیم. قبل از سفر باید کارای کاپوتاژ ماشین رو انجام میدادیم پس اولین جا رفتیم کانون اتومبیل رانی تبریز ، همه مدارک ماشین ( بیمه - کارت ماشین - گواهینامه - پاسپورت - سند ماشین - برگه سبز ماشین - عکس 3*4 راننده ) باید همراهتون باشه. بعد از اونجا فرستادن گمرک تبریز تا کارای گمرکی ماشین رو انجام بدیم.

این پروسه تقریبا 3 تا 4 ساعت طول میکشه ولی مونده به روزای سال یا شهری که هستین کم یا زیاد بشه ، خوبیش این بوذ که تو همون روز کارا تموم شد و ما پلاک رو تحویل گرفتیم ( پلاک بین المللی بر عکس پلاک معمولی موقع فروش خودرو باید به خریدار بعدی تحویل بدین )

هزینه گمرک      300/000 تومان

هزینه پلاک و کارت ماشین بین المللی      960/000 تومان  (  1 ساله )

هزینه گواهینامه بین المللی        240/000  تومان   ( 1 ساله )

*  چون راننده دو نفر بودیم منو سینا 480 دادیم

هزینه بیمه ماشین     650 لیر   ( 1 لیر = 1800 تومان خودشون گفتن قیمت لیر رو )      1/170/000 تومان    ( 1 ماهه )

*  هزینه بیمه ماشین بالا پایین میشه نسبت به قیمت لیر - انقضاء بیمه   1 ماه 2 ماه 6 ماه و 1 ساله هم هستش که قیمتش بیشتر هست

مدارکی طول سفر باید همراهتون باشه ( پاسپورت - کارت ملی - گواهینامه رانندگی ایرانی و بین المللی - برگه گمرک خوردو - بیمه بین الملی خودرو - کارت ماشین بین المللی )

کل هزینه پلاک خودرو      2/670/000  تومان

پرداخت خروج از کشور  دفعه اول 400/000  دوم 600/000   سوم و به بعد  800/000  تومان

بیمه مسافرتی 3 نفر  50/000 تومان

راهنمای سفر با ماشین شخصی

تایمی که ما میرفتیم قیمت 1 لیر = 1750 تومان بود و دلار رفته بود بالا 1 دلار = 31500 تومان بود و تصمبم گرفتیم بیشتر ارز رو لیر ببریم. مقصد سفرمون ترابزون ترکیه بود ( تبریز - ترابزون ) از تاریخ 7 مهر تا 13 مهر (  6 شب و 7 روز ). تصمیم گرفتیم  1 شب تو ارزروم بمونیم چون مسیر تبریز تا ترابزون حدودا 890 کلیومتر هست با کوهستانی بودن قسمتی از مسیر و رد شده از مرز که خودش زمان بر هستش و اینکه میخواستیم مسیر انتهایی که نرسیده به ترابزون جنگلی و دیدنی هستش تو روز بریم و از مسیر لذت ببریم. هتل‌ها رو هم تصمیم گرفتیم حضوری بگیریم و آنلاین خرید نکردیم ولی چنتا هتل خوب رو تو هر شهری که میخواستیم اقامت داشته باشیم لیست کردیم که اول از همه به اونا سر بزنیم و وقتمون زیاد گرفته نشه.

روز اول سفر

روز پنجشنبه 7 مهر 1401 ساعت 1 ظهر از تبریز راه افتادیم بعد حدود 4 ساعت ( 280 کیلومتر ) به بازرگان رسیدیم که پایانه مرزی 24 ساعته فعاله و مجهزتر نسبت به بقیه پایانه ها . قبل رفتن به پایانه باک بنزینمون رو فول کردیم با بنزین 3 تومن چون قیمت بنزین تو ترکیه خیلی زیاده حدودا  35 تمون ( تایمی که ما رفتیم ) * نکته مهم و عذاب آور اینکه آقایون هموطن پول بنزین رو تو گمرک میگیرن ازتون نسبت به ظرفیت باک خودروتون چه پر کرده باشین چه خالی باشه با قیمت من درآوردی 30500 تومن ، باک بنزین ما 60 بود ولی گفتن تو سیستم 70 هستش در کل ازمون  2/135/000 تومان   پول زور گرفتن!

تو بازرگان خروج از کشور رو اینترنتی پرداخت کردیم و بسته 1 گیگ اینترنت ایرانسل رومینگ ترکیه رو با 420/000  تومان فعال کردیم چون سیم کارت ترکیه گرونه و اینکه 1 گیگ کافی بود برای استفاده تو مواقع ضروری و  استفاده از گوگل مپ برا پیدا کردن مسیر و هتل و رستوران ، و اینکه تو  هتل هم  اینترنت رایگان هستش .خلاصه بعد 1 ساعت معطلی تو گمرک مرزی که وقت زیادی هم نیس چون از شانسمون مرز هم خلوت بود به خاطر زمان سفرمون . ساعت نزدیک 7 بود و هوا هم تاریک شده بود مسیر رو به سمت شهر خوب و تمیز ارزروم ادامه دادیم ، بعد از گذشت از شهرهای Dogubeyazit و Agri و Horasan ساعت 11 شب ( بازرگان - ارزروم  4 ساعت و  280 کیلومتر ) به شهر Erzrum رسیدیم .

* از بازرگان تا ارزروم تو 100 کیلومتر اول چنتا ایست بازرسی هستش ولی پلیساشون خیلی خیلی خوش برخورد بودن اصلا نترسین فقط می خوان بدونن کجا میرین * جاده های ترکیه خیلی خیلی خوب بودن استاندارد با آسفالت عالی برعکس کشور خودمون ، خودتون برین متوجه میشین واقعا لذت میبردیم از رانندگی تو جاده و نکته دیگه اینکه حتی 1 ریال عوارض نگرفتن !  زیبا نیست ؟ چنتا هتل که لیست کرده بودیم تو شهر ارزروم  رفتیم دنبال اونا آخر سر هتل  The Erzrum Hotel که هتل 4 ستاره واقعا عالی بود از هر لحاظ خیلی تمیز و تازه احداث .1 شب اتاق 3 تخته با صبحانه ( اینترنت و پارکینگ رایگان ) به قیمت 1000 لیر 1/750/000 تومان پرداخت کردیم.  از هتل خیلی راضی بودیم شاید بهترین هتل ما تو این سفر 6 شبه بود

روز دوم سفر

جمعه 8 مهر

صبحانه هتل درحد عالی بود و ما بعد از صرف صبحانه ساعت 11 صبح رو جمعه هتل رو ترک کردیم تا سری به شهر برنیم شهر ارزروم یه شهر تاریخی هستش و همچنین پیست اسکی معروف Palandoken چسبیده به این شهر که هتل ما هم تو مسیر پیست بود ، درسته فصل اسکی نبود ولی دیدن پیست خالی از لطف نیس. شهر ارزروم 3 تا مرکز خرید داره که MNG AVM از هموشون بهتره بزرگ تره و تازه تاسیس هر برندی هم که مد نظرتون هست لباس ، غذا ، لوازم خانگی و ... میتونین توش پیدا کنین خیلی مجهز هستش .

بعد 3 4 ساعت خرید و صرف ناهار ( نفری حدودا 160/000 تومن ) و بازدید از خیابان اصلی شهر Cumhuriyat Cd و قلعه تاریخی شهر ساعت حدودا 3 ظهر جمعه به طرف شهر ترابزون مسیرمون رو ادامه دادیم .جاده ارزروم به ترابزون خیلی جاده خوب و کل مسیر دو بانده و دیدنی هستش نصف بیشترشم کوهستانی هست با مناظر خیره کننده (عکس زیر) ، بعد گذشت از شهرای Askale و Bayburt و Gumushane و Macka به شهر زیبا و ساحلی ترابزون رسیدیم   ( فاصله شهر ارزروم به ترابزون 270 کلیومتر حدود 4 ساعت طول میکشه ) ساعت 8 شب به ترابزون رسیدیم .ILesCAnYs44RXwTxa55eWb5xwo4nB2SLOqC9uIOP.jpg

* نرسیده به ترابزون باک بنزینمون رو پر کردیم تقریبا 44 لیتر بنزین 95 اکتان مناسب ماشینای وطنی  850 لیر  1/487/500 تومان . چون شنبه یکشنبه تعطیله شب جمعه هم که ما رسیدیم شهر شلوغ بود که من دوست داشتم ، ماشین تو پارکینگ عمومی گذاشتیم ( 25 لیر ساعتی ) تا یه چرخی بزنیم و هتل بگیریم . مرکز شهر یه پارک نه چندان بزرگی هستش Trabzon meydan parki ولی دروبرش پر کافه رستوران که شباش خیلی خوب می شد.

بعد بازدید از چنتا هتل یه هتل خوب گرفتیم ( FUNDA Hotel چهار ستاره تازه بازسازی شده )  نزدیک مرکز شهر که موقع صبحانه رستوران هتل ویو دریا رو داشت که واقعا حس خوبی به آدم دست می داد. 3 شب سوئیت 4 تخته مستر هر اتاق به قیمت شبی 1500 لیر در مجموع  4500 لیر   7/875/000 تومان ( صبحانه و پارکینگ رایگان ) هتل موقعیت مکانی عالی داشت و تازه بازسازی شده بود اتاقاش خیلی خوب بود و در کل هتل خوب و تمیزی بود ( از هتل ارزروم گرونتر بود ولی یکی دو  لول پایین تر بود صبحانه هم کیفیت متوسطی داشت نسبت به پولی که دادیم )

میدان اصلی شهر شام خوردیم ( نفری تقریبا  180/000 تومان )  رفتیم ساحل شهر یکم نشستیم که منظره خوبی داشت هوا هم خوب بود 25 درجه می شد ولی امکانات خاصی نداشت نرسیده بودن به ساحل ، ساحل هم شنی نبود سنگی بود یکی دو ساعت نشستیم بعدش رفتیم هتل که بخوابیم چون خیلی خسته بودیم روز دوم سفرمون هم به این شکلی تموم شد .

روز سوم سفر

شنبه 9 مهر

ترابزون یه مرکز خرید خیلی بزرگ داره به اسم Forum Trabzon AVM  تصمیم گرفتیم ادامه خریدامون رو هم تو این مرکز خرید که همه براندارو داره انجام بدیم تقریبا 5 6 ساعت گشتیم ناهار رو هم همین جا خوردیم ( نفری حدودا  160/000 تومان )  عصر رو هم تو مرکز شهر گشتم تو خیابون معروف و سنگ فرش به اسم Kahramanmaras Cd و Uzun Sk که چسبیده به پار اصلی شهر  که از جاهای دیدنی ترابزون محسوب میشه و شبیه جاده استقلال استانبول هست ولی در سایز و کیفیت کوچیک و پایین .اگه توی تور ترابزون اهل نایت لایف باشین یه کافه رستوران به اسم Big Yellow Taxi Benzin Cafe که نزدیک مرکز خرید فروم هستش شب رفتیم اونجا ( هزینه 3 نفر  725 لیر  1/269/000 تومان ) بیشتر زمان روز سوم رو تو خرید صرف کردیم ( امان از دست خانوما)

روز چهارم سفر

یک شنبه 10 مهر

امروز که روز تعطیل بود تصمیم گرفتیم یکم شهر و حومه شهر بگردیم بعد صرف صبحانه به Boztepe که یه پارک جنگلی کوهستانی رو به دریا و شهرو داشت رفتیم یه چای ذغالی زدیم ( 70 لیر ) شهر و دریا کلا زیر پاهاته . بافت مرکزی و بیشتر شهر قدیمی و فرسودس ولی قسمت غربی شهر نوساز و خوب بود و دارن به زیرساخت شهر میرسن از پولی که از توریست درمیارن شهر پر بود از مسافر و بیشتر از کشورهای عربی اومده بودن بعد فهمیدم پاتوق شمال (چالوس)  کشورهای عربی ( عراق - سوریه - لبنان - کویت و ... ) هست  از سر وضع شهر و اون مناطق ( شمال شرق ترکیه ) معلوم بود زیاد مسافر از اون کشورا میاد .hZL3JVcyM2VO3LYEfUlAUAnociwSMAFNBL2tqF0Y.jpg

بعد به Akcabat که شهر حومه ترابزون که حدودا 20 دقیقه فاصله داشت رفتیم که کوفته هاش معروفه  واسه ناهار یه رستوران انتخاب کردیم چون تعداد رستورانا زیاده ما رفتیم Cemilusta kofte  که لب دریا بود و منظره خوبی داشت و کیفیتشم خوب بود ( هزینه 3 نفر 485 لیر   850/000 تومان )

بعد صرف ناهار به دریاچه Sera Golu رفتیم واسه قدم زده و کمی ریلکس کردن که طبیعت واقعا خوبی داره. نکته مهم دیگه اینکه هیچ جایی تو شهر جاده یا طبعیتشون آشغال ندیدم ( اگه بود خیلی خیلی کم ) متاسفانه بر عکس کشور خودمون و  اینکه مردم خیلی خوب رانندگی میکردن با حوصله بدون عجله ، بوق الکی نمیزدن قوانین رو خیلی خوب رعایت میکردن واسه شخص خودم خیلی جالب بود که قسمت شرق ترکیه که زیاد پیشرفته نیست نسبت به غرب ترکیه این همه خوبی ببینی !!!

چون امروز خرید نکرده بودیم ساعت 5 به هتل برگشتیم و به یه مرکزخرید دیگه که نزدیک مرکز شهر و هتلمون بود رفتیم  ماشین رو تو پارکینگ هتل گذاشتیم و پیاده به سمت مرکز خرید Varlibas AVM رفتیم که زیاد جالب نبود و نصف مغازه فعال نبودن توصیه میکنم نرین . تو شهر هم قدم زدیم و به پارک Zaganos Valley Park که پارک جالب و خاصی بود رفتیم Sl1LpGDroq7EAOAlFqdIqAuyeoR32o1NK7XyL3WM.jpg

امروزمون رو هم با صرف یک شام در مرکز شهر ( نفری 200/000 تومان ) به پایان رسوندیم

روز پنجم سفر

دوشنبه 11 مهر

امروز آخرین روزمون در شهر زیبای ترابزون بود و مقصد بعدیمون  Uzun Gol بود. بعد صرف صبحانه ( صبحانه هر سه روز هم عین هم بود بدون هیچ تغییری ) Check Out زدیم. هوا امروز بارونی بود ولی نه درحدی که اذیت کنه ، رمانتیک بود. قبل رفتن به Uzun Gol به شهر Rize هم سر زدیم که نزدیک مرز ترکیه و گرجستان هستش و چای این شهر خیلی معروفه و ریزه رو با چاییش میشناسن . مسیر ترابزون به ریزه 80 کیلومتر در خط نوار ساحلی ادامه پیدا می کنه و حدود 1 ساعت طول میکشه ساعت حدود 4 بود میخواستیم برگردیم به مسیرمون که بریم به Uzun gol اتفاقی جلوی یه مرکز خرید متاسفانه خیلی بزرگ و تازه تاسیس ریزه به اسم Rize Simal AVM وایستادیم  بعد یک دقیقه خودمون رو در حال خرید در این مرکز خرید دیدم. خلاصه بعد کلی خرید و صرف ناهار و قهوه ( نفری 230/000 تومان ) ساعت 8 افتادیم جاده و مسیر ریزه به اوزون گل 70 کیلومتری و 1 ساعته رو تو تاریکی طی کردیم.

ساعت حدودا 10 شب بود که به طبیعت  فوق العاده اوزون گل رسیدیم چون شب بود چیزه خاصی دیده نمی شد ولی شبش هم خوب بود هوا هم یکم سرد شده بود نم نم هم بارون می بارید رفتیم زود یه هتل دل جنگل گرفتیم به اسم Kilpa Hote که هتل 4 ستاره و خیلی خوبی بود

1 شب اتاق 3 تخته     1100 لیر     1/925/000 تومان  ( صبحانه و پارکینگ رایگان )

روز ششم سفر

سه شنبه 12 مهر

صبح زود بیدار شدیم بعد صرف صبحانه ( کیفیت نسبتا خوب بود ) اتاق رو تحویل دادیم  از هتل که درومدیم با یه صحنه فوق العاده روبرو شدیم و محو طبیعت اوزون گل شدیم رفتیم دور دریاچه رو پیاده روی کردیم

دور دریاچه پر از هتل و رستوران هستش و مسافرانی که بیشترشون عرب بودن هست

چون میخواستیم کم کم به سمت ایران بیایم و فاصلمون از اوزون گل تا  تبریز زیاد بود مثل رفت ، برگشت رو هم تصمیم گرفته بودیم در ارزروم یک شب بمونیم فاصله اوزون گل تا ارزروم 400 کیلومتر حدودا 5:30 ساعت طول کشید ( در راه برگشت باز از شهر ترابزون رد شدیم ) 25 لیتر بنزین زدیم 500 لیر    875/000 تومان ( جوری حساب کردیم که تا مرز مارو برسونه که همینم شد 50 کیلومتر مونده به مرز بازرگان چراغ بنزین روشن شد بین مسیر اوزون گل تا ارزروم بین راه می خواستیم به یه جای تاریخی و دیدنی به نام Soumela Monastrey که از جاده اصلی ( از شهر Macka )  تقریبا 15 کیلومتر راه هست یک مکان بکر و واقعا دیدنی بود .

ورودی مجموعه نفری 10 لیر بود و ورود به قلعه سوملا 120 لیر

ماشین رو نزدیکی قلعه بردیم گذاشتیم پارکینگ 10 لیر و سوار ون شدیم رفت و برگشت 18 لیر نفری

sk2D2lExlZyVvxybwVEZ7lIpOM2Lhc7aaua9q4cg.pngdFqTmYdHt8uV4ApcakAa1tYUuj84tZ0bJ7pCIpHZ.jpgR1u9yoSGJ8jtDykGULdFsZ6rqQTyEWUtKLMudBty.jpgc6cCNjXWbLc4sxgLnlnjVKnL8HFtnSqZaW8rV7E3.jpg

Caption

ساعت 3 از قلعه به سمت ارزرو حرکت کردیم خیلی خسته بودیم ناهارم نخورده بودیم ساعت 8 شب یه ارزروم رسیدیم رفتیم به یه هتلی که تو لیستمون بود گرفتیم به نام Grand Catalkaya هتل 4 ستاره خیلی خوب و خیلی تمیز که تازه بازسازی شده بود تو مرکز شهر ارزروم

1 شب اتاق 4 تخته         850 لیر       1/488/000  تومان   ( صبحانه و پارکینگ رایگان )

برای شام رفتیم مرکز خرید MNG ( نفری 150/000 تومان )

• تقریبا هر وعده غذایی ذر بازه زمانی که ما رفتیم با ( لیر 1750 ) 150/000 تا 200/000 می شد ( مثل مکدوناد - برگر کینگ - کی اف سی - اچ دی اسکندر و .. ) رستورانای خاص بمراتب قیمتاشون بیشتر بود 300/000 به بالا که قیمت غذا در ترکیه تقریبا مثل تهران خودمون بود
  • درکل قیمت همه چی بخصوص پوشاک مثل ایران خودمون هستش در بعضی چیزا کمتر و در قیمت بنزین حدودا 11 برابر بیشتر

روز هفتم سفر ( آخرین روز سفرمون )

چهارشنبه 13 مهر

بعد صرف صبحانه ( کیفیت و تنوع در حد عالی ) و تحویل اتاق به مرکز خرید MNG رفتیم چون یه مقدار پول ته جیبمون مونده بود و اذیتمون می کرد بیشتر رفیقم سینا و خانومش خرید کردن و ماشین رو تا خرخره تا جایی که واسه 3 نفر جا بمونه پر کردیم و ناهار رو هم اونجا خوردیم و قهوه رو زدیم بر بدن ( 230/000 تومان ) تا انرژی بگیریم چون  که راه زیادی داریم تا تبریز . ساعت 5 بعد از ظهر از ارزروم راه افتادیم تا بازرگان 300 کیلومتر 4 ساعت راه داشتیم سینا تا بازرگان رو روند ساعت 10 شب رسیدیم بازرگان. هم بنزینمون صفر شد هم ارزی که برده بودیم و هم شارژ رومینگ ایرانسل ( تا این حد دقیق حساب کرده بودیم) کارای ترخیص خیلی زود تموم شد حدود 40 دقیقه طول کشید چون خیلی خلوت بود . باک بنزین رو پر کردم تا تهش. لیتری 3 تومن  اینجا بود به زندگی کردن تو ایران به خودم و کشورم افتخار کردم . از بازرگان تا تبریز  حدودا  280 کیلومتر 4 ساعت من روندم ( تو شب اصلا این جاده رو نرین خیلی خیلی بی استاندارد و خوفناک مثلا جاده اصلی ارتباط ایران با اروپاست )

ساعت 3 صبح به منزل شخصی اینجانب در تبریز رسیدیم . بهترین زمان سفر به ترابزون اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد - و اواخر شهریور و مهر هستش . کل هزینه من تو این سفر ۷ روزه ۱۷ میلیون تومان با کمی خرید که متناسب به خریدتون میتونه بیشتر بشه . بدون خرید تقریبا ۱۱ ۱۲ میلیون هزینه من با اقامت تو هتل هزینه ماشین و بنزین و غذا و تفریح . امیدوارم تونسته باشم کمک کوچکی کرده باشم به مسافرانی که قصد سفر به ترابزون و اوزون گل با ماشین شخصی رو دارن.