کارت واکسن کرونا؛ راهنمای تصویری دریافت و نکات مهم

3.5
از 8 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
هر آنچه لازم است درباره کارت واکسن کرونا بدانید
10 آذر 1400 08:00
3

افزایش آمار واکسیناسیون جهانی و کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا سبب شده است بسیاری از محدودیت‌های مسافرتی ناشی از کرونا با سختگیری‌های کمتری انجام شود. در حال حاضر یکی از الزامات سفر به کشورهای خارجی، تزریق واکسن کرونا است که از طریق کارت واکسن کرونا به راحتی می‌توان مدرک آن را تهیه کرد. از این جهت در مطلب پیش‌رو به صورت کامل و تصویری توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید کارت واکسن دیجیتال کرونا را تهیه کنید.

12-2.jpg

الزام کارت واکسن کرونا برای سفرهای خارجی 

تا ماه‌های گذشته، مهم‌ترین مدرکی که مسافران برای سفرهای خود به آن نیاز داشتند تست منفی PCR بود. اما اکنون با گسترش واکسیناسیون ارائه کارت واکسن دیجیتال به یک اصل مهم‌ تبدیل شده است که پیش نیاز دریافت آن تزریق واکسن مورد تائید کرونا است. هر کشور واکسن‌های مختلفی را مورد تائید خود قرار داده است که پیش‌تر گفتیم کشورهایی که واکسن سینوفارم را قبول دارند و کشورهایی که آسترازنکا را قبول دارند کدامند. به طور کلی واکسن‌های سینوفارم و آسترازنکا در بسیاری از کشورهای خارجی مورد تائید هستند و با تزریق آن‌ها و دریافت کارت واکسن هوشمند می‌توانید به سفر بروید.

هرچند هنوز کشورهایی هستند که بدون کارت واکسن کرونا بین المللی و فقط با تست PCR هم اجازه ورود مسافران خارجی را می‌دهند برای مثال در شرایط جدید سفر به ترکیه گردشگران خارجی که واکسن کرونا را تزریق نکرده باشند، فقط با ارائه تست PCR منفی می‌توانند به این کشور سفر کنند. البته شهروندان ایرانی برای سفرهای خارجی خود چه به کشورهایی که داشتن کارت واکسن کرونا اجباری کرده‌اند چه نکرده باشند، موظف به تزریق واکسن کرونا و دریافت کارت واکسن کرونا برای سفر خارجی خود هستند.

حدود سه ما پیش بود که در لست سکند از ایجاد سامانه‌ کارت دیجیتال واکسن کرونا برای مسافران سفرهای خارجی گفتیم و اکنون به منظور اجباری شدن کارت واکسن کرونا برای سفرهای خارجی آموزش تصویری آن را برای شما به اشتراک می‌‎گذاریم. 

نحوه دریافت کارت واکسن کرونا برای سفر خارجی

پس از تزریق واکسن به سامانه دریافت کارت واکسن کرونا به آدرس salamat.gov.ir مراجعه کنید و رو گزینه ثبت نام واکسن دیجیتال انگلیسی کلیک کنید. سپس شرایط مذکور در سایت سلامت را مطالعه کنید و جهت تائید آن روی «گزینه متوجه شدم» کلیک کنید.

کارت واکسن
نحوه دریافت کارت واکسن دیجیتال کرونا 
دریافت کارت واکسن کرونا

سامانه دریافت کارت واکسن کرونا

 

 بعد از آن صفحه‌ای همانند تصویر زیر برای شما باز خواهد شد که برای دریافت کارت واکسن کرونا باید اطلاعاتی از قبیل شماره گذرنامه، شماره همراه، نام و کد ملی را وارد کنید. توجه داشته باشید افرادی که بیشتر از 18 سن دارند باید شماره تلفنی را وارد کنند به نام خودشان ثبت شده باشد، در غیر این صورت باید همان شماره‌ای را وارد کنند که جهت تزریق واکسن کرونا ثبت کرد‌‌ه‌اند.

 

ثبت نام کارت واکسن دیجیتال کرونا
فرم ثبت نام کارت واکسن دیجیتال کرونا

 

در نهایت پس از ثبت اطلاعات یک کد 6 رقمی به شماره همراهتان ارسال می‌شود که با وارد کردن آن، آدرس اینترنتی کارت واکسن کرونا فرستاده می‌شود.

در غیر این صورت اگر با هرگونه خطا و مغایرت در اطلاعات (مانند تداخل تاریخ تزریق واکسن) مواجه شدید به آدرس salamat.gov.ir مراجعه کنید و فرم گزارش خطا را تکمیل کنید. توصیه می‌شود حداقل 2 هفته قبل از سفر خارجی، کارت واکسن کرونا را بگیرید.

 

کارت واکسن کرونا
کارت واکسن کرونا برای سفر خارجی 

 

کارت کرونا دیجیتال فارسی 

حتی اگر قصد سفرهای خارجی هم نداشته باشید، بر اساس محدودیت‌های جدید احتمالا برای حضور در یکسری از اماکن خاص مانند اماکن فرهنگی، موزه‌ها و باشگاه‌های ورزشی به کارت واکسن دیجیتال فارسی نیاز خواهید داشت. مراحل دریافت کارت کرونا دیجیتال فارسی همانند انگلیسی مراحل مشابه دارد، با این تفاوت که نیازی به وارد کردن شماره پاسپورت نخواهید داشت. در آخر چنانچه مراحل آن را انجام دهید لینکی برای شما پیامک می‌شود که شبیه به تصویر زیر است.

 

کارت واکسن دیجیتال کرونا
کارت واکسن دیجیتال کرونا

 

نحوه دریافت کارت واکسن دیجیتالی کرونا، منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

 توجه داشته باشید که مراحل گفته شده برای اشخاصی کارآمد است که یک یا دو دور از واکسن‌های مورد تائید مانند سینوفارم، بهارات، آسترازنکا، اسپوتینک V و کوو ایران برکت را تزریق کرده‌ باشند، در غیر این صورت کارت واکسن دیجیتال برای آن‌ها صادر نمی‌شود.

کارت واکسن کسانی که خارج از کشور واکسن زده‌اند

تعدادی از ایرانیان در کشورهای دیگر واکسن کرونا تزریق کرده‌اند و حالا با ایجاد سامانه کارت واکسن این سوال پیش می‌آید که اگر واکسن کرونا خارج از کشور تزریق کرده‌ایم چطور می‌توانیم کارت واکسن دریافت کنیم؟ نگران نباشید! کسانی که در کشورهای خارجی اقدام به تزریق واکسن کرونا کرده‌اند هم می‌توانند به راحتی کارت واکسن دریافت کنند فقط باید به معاونت بهداشت شهرشان مراجعه کنند و با راستی‌ آزمایی تزریق واکسن، کارت واکسن کارت واکسن دیجیتال کرونا را دریافت کنند. مدارکی که باید حین مراجعه به معاونت بهداشت باید همراه داشته باشید عبارتند از:

  1. کپی کارت ملی (پشت و رو)

  2. کپی صفحه اول گذرنامه

  3. صفحه مهر ورود و خروج (مرتبط با سفر به کشور مربوطه)

  4. کپی کارت واکس خارجی

  5. تکمیل اطلاعات فرم در محل

مواجه با خطا در سامانه دریافت کارت واکسن کرونا

این امکان وجود دارد که برخی از اشخاص با وجود تزریق واکسن‌های مورد تائید و دریافت کارت فیزیکی واکسن کرونا موفق به دریافت کارت واکسن دیجیتال نشوند؛ در این صورت اشخاص باید در سریع‌ترین زمان ممکن به پایگاهی که در آن واکسن تزریق کرده‌اند مراجعه کنند و خطای خود را گزارش کنند. البته اگر آن پایگاه واکسیناسیون دیگر وجود نداشته باشد، آن‌ها می‌توانند با رجوع به آدرس salamat.gov.ir و ثبت گزارش خطا، مراحل دریافت کارت واکسن خود را طی کنند. طی این شرایط به همراه داشتن کارت فیزیکی کرونا الزامی است. 

سوالات متداول کارت واکسن کرونا

چه زمانی می‌توان کارت واکسن کرونا را دریافت کرد؟

پس از تزریق واکسن مجاز افراد می‌توانند به صورت آنلاین کارت واکسن دیجیتال را دریافت کنند.

آیا دریافت کارت واکسن کرونا در ایران اجباری است؟

کسانی که قصد سفرهای خارجی دارند ملزم هستند دو هفته پیش از سفر خود کارت واکسن را دریافت کنند.

آیا دریافت کارت واکسن دیجیتال هزینه دارد؟

خیر. دریافت کارت واکسن کرونا کاملا رایگان است.

آیا با تزریق 1 دوز از واکسن می‌توان کارت واکسن کرونا دریافت کرد؟

بله، اما کارت صادر شده ناقص خواهد بود و تنها اطلاعات دوز اول واکسن در آن درج می‌شود.

آیا اتباع خارجی که در ایران واکسن زده‌اند می‌توانند کارت واکسن کرونا دریافت کنند؟

در صورت تزریق واکسن با رجوع به آدرس salamat.gov.ir و انتخاب گزینه دریافت کارت واکسن برای اتباع خارجی این امر امکان پذیر است.

آیا روش دیگری برای دریافت کارت واکسن کرونا وجود دارد؟

خیر. تنها روش برای دریافت کارت واکسن کرونا ورود به آدرس salamat.gov.ir است.

سخن نهایی

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب نحوه دریافت کارت واکسن کرونا را توضیح دادیم که مراحل آن کمتر از چند 7 دقیقه زمان می‌برد. کارت واکسن کرونا همانند واکسن کرونا رایگان است و همچنین این کارت برای اشخاصی که واکسن‌های متفرقه تزریق کرده باشند صادر نخواهد شد.

 

تالیف: تیم نویسندگان لست سکند

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.

سوالات متداول

چه زمانی می‌توان کارت واکسن کرونا را دریافت کرد؟
آیا دریافت کارت واکسن کرونا در ایران اجباری است؟
آیا دریافت کارت واکسن دیجیتال هزینه دارد؟
آیا با تزریق 1 دوز از واکسن می‌توان کارت واکسن کرونا دریافت کرد؟
آیا اتباع خارجی که در ایران واکسن زده‌اند می‌توانند کارت واکسن کرونا دریافت کنند؟
آیا روش دیگری برای دریافت کارت واکسن کرونا وجود دارد؟