روستاهای معروف قشم را بهتر بشناسید!

4
از 37 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
این روستاهای قشم، دیدنی هستند + تصاویر
04 بهمن 1400 08:00
1

روستاهای معروف قشم کم نیستند و از آنجایی که قشم، بزرگ‌ترین جزیره ایران محسوب می‌شود، تقریبا حدود 66 روستا را در خود جای داده است. بسیاری از افراد برای بازدید از مناطق طبیعی و بکر این جزیره به قشم سفر می‌کنند، به همین دلیل بهتر است که لیستی از معروف‌ترین روستاهای جزیره در اختیار شما باشد تا بتوانید از فاصله آن‌ها، جاذبه‌هایی که دارند و سایر ویژگی‌هایشان باخبر شده و با مقصد مورد نظر خود به خوبی آشنا شوید. به این شکل امکان برنامه‌ریزی برای شما در بهترین حالت وجود دارد.

روستاهای جزیره قشم هر کدام دارای جاذبه‌های خاص خود هستند و تعدادی از آن‌ها به دلیل نزدیکی‌شان با مقاصد گردشگری طبیعی و تاریخی دیگر، از اهمیت بالایی برخودار هستند. تمامی موارد در ادامه برای هر یک از روستاها آورده شده تا شناخت بهتری نسبت به آنها پیدا کنید.

01.jpg

روستای برکه خلف

از روستاهای معروف قشم می‌توان ابتدا به روستای برکه خلف که در 19 کیلومتری شهر قشم قرار گرفته است، اشاره کنیم. دلایل متعددی برای بازدید از آن وجود دارد که می‌توان یکی از مهم‌ترین آن‌ها را نزدیک به دره ستارگان با قدمت 2 میلیون سال دانست. فاصله این دره تا روستای برکه خلف حدود 500 متر است، بنابراین دسترسی خیلی خوبی به آن دارد. مسیر رسیدن به خود روستا هم آسفالته است و مشکلی بابت پیمایش آن برای گردشگران وجود ندارد.

این روستا یکی از تمیزترین روستاهای توریستی قشم هم محسوب می‌شود. طبق رسمی که در این روستا وجود دارد، هر هفته یک خانواده وظیفه این را دارد که کل روستا را تمیز کند. مردم این روستا به محیط زیست هم بسیار اهمیّت می‌دهند که این امر خود سبب حفظ گونه‌ای صدف به نام «صدف لب‌سیاه» شده. از هنر دست روستاییان می‌توان به سوزن‌دوزی، گلابتون و... اشاره کرد. بنابراین خرید صنایع دستی از این محل، برای گردشگران بسیار جذاب خواهد بود.

روستای برکه خلف
نمایی از روستای برکه خلف

 

 

روستای توریان

روستای توریان در 33 کیلومتری شهر قشم واقع شده و کار مردم آن هم بیشتر کشاورزی است. وجود مزرعه‌های آفتابگردان و نخلستان‌ها در توریان، مناظر زیبایی را در این روستا ایجاد کرده و بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان را به خود جذب کرده است. در جهات جغرافیایی شمال، جنوب، شرق و غرب روستای توریان، روستاهای دیگری هم وجود دارند که می‌توانید از آن‌‎ها بازدید کنید و با یک برنامه‌ریزی مناسب، آن‌ها را هم در برنامه خود بگنجانید. یکی از معروف‌ترین بخش‌های این روستا، گورستان‌هایی است که قدمت قبرهای آن را بالغ بر 100 سال تخمین زده‌اند.

روستای توریان
روستای توریان از روستاهای دیدنی قشم

 

روستای لافت

این روستا دیدنی‌های مختلفی دارد، همچنین وجود دسترسی‌های متنوع به راه‌های آبی و نزدیکی به جنگل‌های حرا، روستای لافت را به یکی از روستاهای گردشگری قشم بدل کرده است. وجود آب شیرین و بادهای موسمی از جمله مواردی هستند که سکونت را برای اهالی این روستا بسیار راحت‌تر کرده‌اند.

چهره روستا خود یکی از عواملی است که بر جذابیت‌های آن افزوده و برای بسیاری از گردشگران بسیار جالب توجه است. می‌توان گفت دیدن این روستا شاید کمی شما را به یاد شهر تاریخی یزد بیندازد، دلیل آن هم وجود بادگیرهایی است که روی اکثر خانه‌ها قرار گرفته‌اند. این بادگیرها برای هدایت بادهای موسمی منطقه به داخل خانه‌ها طراحی شده‌اند و تقریبا هر کدامشان دارای نقش و نگارهای هندسی و متنوعی هستند که بر زیبایی آن‌ها افزوده است. خانه‌ها هم خیلی نزدیک به یکدیگر طراحی شده‌اند و در مجموع بافت تاریخی این روستا به خوبی حفظ شده است.

بخشی از جاهای دیدنی قشم که در این روستا یا در نزدیکی آن وجود دارند شامل: قلعه پرتغالی‌ها، قلعه نادری، چاه‌های تلا یا تلاو، زیارتگاه شیخ انور آبی، مساجد، آب‌انبار، گورستان‌های تاریخی، اسکله باستانی، اکوموزه لافت و... هستند.

روستای لافت
روستای لافت از روستاهای گردشگری قشم

 

روستای طبل

این روستا در 70 کیلومتری از مرکز شهر قشم واقع شده و بیشتر مردم آن به صیادی و دریانوردی مشغول هستند. این روستا تنها اسکله گردشگری مربوط به جنگل حرا را در خود جای داده که به ثبت ملی نیز رسیده است. کوه تاریخی کلات کشتاران نیز در این روستا جای گرفته و در کل به دلیل وجود ارتفاعات مختلف در این روستا، مناظر خوبی برای مشاهده فراهم است که گردشگران با رفتن به این ارتفاعات از آن‌ها بهره‌مند هستند.

از دیگر نقاط جذاب این روستا، دره تندیس‌ها است. وجود اشکال و احجام طبیعی پرشمار از جمله مواردی هستند که بر جذابیت این روستا افزوده‌اند. بام قشم نیز می‌تواند مقصد دیگری برای گردشگران روستای طبل باشد که با ارتفاع 220 متری منظره‌های زیبایی را در گستره دید سیاحان قرار می‌دهد.

روستای طبل
روستای طبل از روستاهای معروف قشم

 

روستای کوشه

از دیگر روستاهای دیدنی قشم می‌توان به روستای کوشه اشاره کرد که در 37 کیلومتری شهر قشم قرار گرفته است. بافت تاریخی، آثار و بقایا، مسجد شیخ برخ و بخش‌هایی دیگر از این روستا عواملی هستند که گردشگران را برای بازدید به سمت خود می‌کشانند.

در این روستا نیز گورستانی وجود دارد که قبرهای آن دارای حکاکی‌ها و نوشته‌هایی است که قدمت برخی از آن‌ها طبق این نوشته‌ها حدود 100 سال یا بیشتر تخمین زده شده‌اند؛ حتی در برخی موارد، این قدمت تا 400 سال هم محاسبه شده است. برکه بی‌بی نیز بر تعداد آثار این روستا افزوده و آن را غنی‌تر ساخته است.

روستای کوشه
روستای کوشه از روستاهای زیبای قشم

 

روستای گوران

روستای گوران در 83 کیلومتری غرب شهر قشم واقع شده است. نام «گوران» بر گرفته از «گبران» است، جایی که زرتشتیان در آن سکونت داشته‌اند. اینجا محلی پر رفت و آمد برای تاجران، ملوانان هند و آسیای میانه و دیگر نقاط بوده است. دانش لنج‌سازی مردم روستای گوران که با رو‌ش‌هایی سنتی و با استفاده از چوب ساج، منتیگ و... انجام می‌شده، خود باعث برجسته‌تر شدن نام این روستا شده است. روستای گوران را می‌توان دروازه ورود به تاریخ دریانوردی خلیج فارس دانست. سد گوران از دیگر جاذبه‌های این روستا است که از بزرگ‌ترین مخازن ذخیره آب جزیره قشم به حساب می‌آید و قدمتی تاریخی (از زمان هخامنشیان و ساسانیان) نیز دارد.

روستای گوران
روستای گوران از روستاهای معروف قشم

 

روستای شیب دراز

از روستاهای جذاب قشم می‌توان به روستای شیب دراز اشاره کرد. به دلیل وجود لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، گردشگران بسیاری به این نقطه از جزیره قشم وارد می‌شوند و در آن سیاحت می‌کنند. یکی از جذابیت‌هایی که در این روستا می‌توان کشف کرد، تخم‌گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی است که باید برای مشاهده آن‌ها در زمان مناسب به روستا رفته و دیدن این صحنه‌ها را تجربه کرد. این روستا دارای یک اقامتگاه نیز هست که توسط یکی از اهالی قدیمی آن، یعنی ناخدا دیرستانی اداره و مدیریت می‌شود. این اقامتگاه 7 اتاق و امکانات رفاهی مناسبی هم دارد.

روستای شیب دراز
روستای شیب دراز قشم

 

روستای باسعیدو

آخرین نقطه غربی جزیره قشم، روستای باسعیدو است. اینجا در گذشته مقر انگلیسی‌ها بوده و در آن آثار و بناهایی مثل انبار ذغال‌سنگ، مهمان‌سرا، گورستان پرتغالی‌ها و... قرار دارد. آب و هوای این روستا گرم و خشک است و پوشش گیاهی مخصوص به خود را دارد. وجود مرغان دریایی و دیدن آن‌ها نیز خود از دیگر جاذبه‌های این روستا است.

روستای باسعیدو
روستای باسعیدو قشم

 

روستای چاهو

این روستا نزدیک به تنگه چاهکوه بوده که یکی از زیباترین تنگه‌های جزیره قشم است. در این تنگه چاه‌های آبی نیز وجود دارد که آب باران در آن‌ها ذخیره می‌شود اما گفتنی است که تعدادی از این چاه‌ها خشک شده‌اند و دیگر مانند سابق نیستند.

چاهکوه قشم
چاهکوه در نزدیکی روستای چاهو

 

روستای گیاهدان

گیاهدان را بیشتر برای خرید لوازم برقی می‌شناسند، اما باید گفت که یکی از روستاهای معروف قشم به واسطه داشتن جاذبه‌ها، این روستاست. وجود سد درهاش که یکی از آثار به جای مانده از زمان مادهاست، خود گویای قدمت و دلیل جذب گردشگران است.

روستای گیاهدان قشم
روستای گیاهدان قشم

 

روستای رمچاه

روستای رمچاه در 4 کیلومتری ساحل جنوبی قشم واقع شده است و مردمان آن هم بیشتر سنی هستند. فاصله این روستا تا خربس تقریبا 5 کیلومتر است. در این روستا مسجد جامعی وجود دارد که بازدید آن برای گردشگران حائز اهمیت بوده و بسیاری از افراد را به همین دلیل به سمت خود می‌کشاند.

روستا رمچاه قشم
روستا رمچاه قشم

 

سخن آخر

در این مطلب سعی شد اطلاعات اکثر روستاهای معروف قشم را معرفی کنیم که اگر با تور قشم یا شخصی به این جزیره جذاب سفر کردید، آنها راببینید. هر یک از این روستاها دارای جاذبه‌هایی خاص هستند که با توجه به آن، افراد را جذب می‌کنند، برخی از نظر تاریخی اهمیت ویژه دارند و برخی دیگر از نظر طبیعی بسیار مهم هستند. به این ترتیب، گردشگران با هر سلیقه و علاقه‌ای که دارند، می‌توانند بهترین و مناسب‌ترین گزینه را برای خود برگزینند تا سفر خود را به یکی از بهترین تجربه‌ها تبدیل کنند. با خواندن سفرنامه‌های قشم می‌توانید در جریان تجربه مسافرینی که از این روستاهای گردشگری قشم بازدید کرده‌اند هم قرار بگیرید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.