تعطیلات اردیبهشت کجا بریم؟ + تقویم اردیبهشت ۱۴۰۱

4.2
از 17 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بهترین مقاصد داخلی و خارجی برای تعطیلات اردیبهشت 1401
01 اردیبهشت 1401 08:00
1

اردیبهشت بین اهالی سفر به بهترین فصل برای مسافرت کردن معروف است، چراکه اقلیم بیشتر مقاصد، معتدل و بهاری است و این یعنی برای گشت و گذار هم هوای خوب و هم چشم اندازهای بی‌نظیری برای دیدن وجود دارند. خبر خوب اینکه اگر نگاهی به تقویم اردیبهشت 1401 انداخته باشید، قطعا تعداد روزهای تعطیل این ماه، توجه شما را به خودشان جلب کرده‌اند.

در این مطلب از لست سکند، قصد داریم با توجه به ویژگی‌های بهاری که هر مقصد دارد، پیشنهادهایی را برای سفر به شما ارائه دهیم و مشخص کنیم هر مقصد برای چه کسانی، با چه سلایقی مناسب هستند و چرا سفر در این موقع از سال و مخصوصا در این روزهای تعطیل به مقاصد عنوان شده مناسب است. در تقویم اردیبهشت 1401 دو سری تعطیلات داریم که یکی برای شب‌های قدر است و دیگر تعطیلات مربوط به عید فطر هستند که خوب است از دستش ندهید!

04.jpg

پیشنهاد سفر برای تعطیلات اردیبهشت 1401

اگر در تقویم 1401 به تعطیلات اردیبهشت نگاهی اجمالی داشته باشیم، درمی‌یابیم که از نظر زمانی و تعداد روزها، این تعطیلات مناسب سفر مخصوصا سفرهای چند روزه هستند. کافی است کمی حساب کتاب و برنامه‌ریزی کنید.

تعطیلی شب‌های قدر 1401 یک روز است و مربوط به شب‌های احیاست که در روز شنبه و قبل از تعطیلات عید فطر است. امّا این بک روز چون بعد از جمعه قرار گرفته، برای سفرهای یکی دو روزه، مناسب است. حتّی می‌توانید این دو سه روز را در شهر خودتان گشت و گذار کنید.

امّا تعطیلات عید فطر تقویم 1401 بسیار هیجان انگیز است و بهتر است زودتر برایش برنامه بچینید. این تعطیلات در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هستند، با توجه به نزدیک بودن آخر هفته به این تعطیلات، می‌توانید استفاده فوق‌العاده خوبی از آن‌ها داشته باشید. اگر پنج‌شنبه‌ها هم تعطیل باشید، فقط کافی است چهارشنبه را مرخصی بگیرید که ترتیب یک سفر چند روزه را بدهید. البته فراموش نکنید که خیلی‌ها مثل شما فکر یک سفر اردیبهشتی خوب هستند، بنابراین بهتر است هر چه زودتر برنامه‌ریزی کنید و جا رزرو کنید.

تعطیلات عید فطر 1401 برای سفرهای چند روزه بسیار خوب هستند، اما عده‌ای برای اینکه به شلوغی جاده‌ها نخورند و با آسودگی از نبود ترافیک سنگین، مسیرها را طی کنند، تا آخرین لحظه از تعطیلات را در مقصد نمی‌مانند و زودتر حرکت می‌کنند، از آن طرف کمی هم استراحت می‌کنند تا برای روزهای کاری آماده شوند. بنابراین، بین مقاصدی که معرفی شده‌اند، می‌توانید مقاصد نزدیک‌تر را انتخاب کنید.

در این مطلب، ابتدا چند مقصد خارجی را با هم بررسی می‌کنیم و سپس به سراغ مقصدهای داخلی و بررسی آن‌ها می‌رویم تا شما از همه‌ نظر امکان برنامه‌ریزی را برای خود داشته باشید و گزینه‌های مختلف پیش رویتان را بسنجید.

Lastsecond.ir-ordibehesh-holiday-1401-calender.jpg
تقویم اردیبهشت 1401

مقاصد خارجی برای سفر در تعطیلات اردیبهشت 1401

معمولا برای سفرهای خارجی، بهتر است چند روز زمان داشته باشید، بنابراین تعطیلات عید فطر اردیبهشت 1401 می‌تواند بهترین موقعیت برای سفرهای خارجی باشد. با وجود این تعداد از تعطیلات و با در نظر گرفتن آب و هوا، شما می‌توانید چند مقصد مختلف را برای سفرهای خارجی در نظر بگیرید تا بهترین استفاده از این روزهای تعطیل را داشته باشید. 

استانبول (ترکیه)

یکی از پرطرفدارترین مقاصد خارجی میان ایرانیان، تور استانبول ترکیه است. از اصلی‌ترین دلایل پیشنهاد استانبول در تعطیلات عید فطر، آب و هوای مناسب این شهر و حال و هوای عید فطر است که هر سال بسیاری را به استانبول می‌کشاند. اگر هم اهل خرید کردن باشید، یکی از بهترین مواقع سال برای سفر به استانبول، همین موقع یعنی هنگام عید فطر است؛ چراکه تقریبا اکثر فروشگاه‌ها، مراکز خرید استانبول و غیره به همین مناسبت روی اجناس خود تخفیف می‌گذارند و شما می‌توانید حراج‌های مختلفی را در سرتاسر شهر ببینید.

پیشنهاد می‌کنیم محله‌ها و منطقه‌های استانبول را خوب بشناسید و در جای مناسبی اقامت بگیرید که از جشن‌ها و رویدادهایی که در شهر برگزار می‌شود غافل نشوید. اگر زمان کافی دارید، پیشناد می‌کنیم سری هم به جاهای کمتر شناخته شده استانبول بزنید که در طبیعت بهاری، بسیار دیدنی می‌شوند.

  • آب و هوای استانبول در اردیبهشت 1401: دمای هوای استانبول از دوشنبه (12/اردیبهشت/1401) تا جمعه (16/اردیبهشت/1401) بین 19 درجه تا 10 درجه سانتی‌گراد در نوسان است. بنابراین با توجه به این پیشبینی، هوای مطلوب و خنک در انتظار شماست. از طرفی در این روزها هوا آفتابی و تا قسمتی ابری است، اما بارندگی ندارد، در نتیجه به‌راحتی می‌توانید در محله‌ها پیاده‌روی کنید و از گردش در فضای باز لذت ببرید.
lastsecond.ir-ordibehesht-holidays-istanbul.jpg
بخش‌هایی از شهر استانبول

آنتالیا (ترکیه)

شهر ساحلی آنتالیا، یکی دیگر از مقاصد پربازدید گردشگری است که سالانه مسافران زیادی را به خود اختصاص می‌دهد و ویژگی‌اش زیرساخت‌هایی است که برای صنعت گردشگری ایجاد کرده است. حالا تصور کنید هوای بهاری، چقدر سواحل بی‌نظیر و طبیعت آنتالیا را زیبا کرده و یک تعطیلی چند روزه در میانه بهار، بدون شک خیلی‌ها را به فکر تور آنتالیا میندازد.

گر چه آب و هوای آنتالیا در این موقع از سال، برای آب‌تنی کردن و تفریحات آبی کمی خنک است امّا به جز تفریحات آبی، جاهای دیدنی آنتالیا تنوع قابل توجهی دارند و برای اکثر سلیقه‌ها، جذاب محسوب می‌شوند. ضمن اینکه هوای آنتالیا برای لذت بردن از سواحل بسیار مناسب است.

  • آب و هوای آنتالیا در اردیبهشت 1401: دمای هوای آنتالیا از دوشنبه (12/اردیبهشت/1401) تا جمعه (16/اردیبهشت/1401) بین 24 تا 10 درجه سانتی‌گراد متغیّر است. در این روزها، هوا آفتابی است و به‌راحتی می‌توانید کنار ساحل و در شهر قدم بزنید و نگران سرد بودن یا گرم بودن هوا نباشید.
lastsecond.ir-ordibehesht-holidays-antalya.jpg
سواحل زیبای آنتالیا

دبی (امارات متحده دبی)

دبی، یکی دیگر از شهرهایی است که برای سفر در تعطیلات اردیبهشت 1401 پیشنهاد می‌کنیم. اما حتما پیش از خرید تور دبی بررسی‌های لازم را انجام دهید و اگر این مقصد مناسب سفرتان بود اقدام کنید؛ زیرا در این موقع از سال، در دبی شاهد برگزاری جشن عید فطر در دبی خواهید بود ولی دمای هوا کمی گرم است و ممکن است برای بعضی آزار دهنده باشد.

با توجه به اینکه هزینه‌ها در دبی زیاد است، پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه در دبی در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید، از وسایل حمل و نقل عمومی دبی با تهیه نول کارت دبی استفاده کنید. از آنجا که دبی یکی از قطب‌های گردشگری خاورمیانه محسوب می‌شود، بهتر است برای رفتن به آن، راهنمای کامل سفر به دبی را مطالعه کنید تا بهترین تجربه از سفر به این شهر را برای خود رقم بزنید.

  • آب و هوای دبی در اردیبهشت 1401: بیش‌ترین دمای هوای دبی بین دوشنبه (12/اردیبهشت/1401) تا جمعه (16/اردیبهشت/1401) 38 درجه سانتی‌گراد است و در کمترین حالت، دما به 24 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این میزان دما نشان می‌دهد که ظهرها گرمای هوا ممکن است آزار دهنده باشد اما به دلیل اختلاف زیاد دمای شب و روز، شب‌ها هوا خنک‌تر است و می‌توانید در شهر قدم بزنید. پیشنهاد می‌کنیم که در زمان‌هایی که گرمای هوا غیر قابل تحمل است، به بازارها و پاساژهای سرپوشیده بروید چون تجهیزات خنک کننده هوا به نوعی است که گرمای هوا را احساس نمی‌کنید.
lastsecond.ir-ordibehesht-holidays-dubai.jpg
عید فطر، از اصلی‌ترین اعیاد مردم امارات متحده عربی

مقاصد داخلی برای سفر در تعطیلات اردیبهشت 1401

ترکمن صحرا (استان گلستان و خراسان شمالی)

ترکمن‌صحرا منطقه‌ای است که قسمت‌هایی از آن در خاک ایران و در استان‌های گلستان و خراسان شمالی قرار گرفته است. منطقه‌ای جغرافیایی با اقلیمی جذاب و دیدنی که در فصل بهار به اوج زیبایی خود می‌رسد و دیدن آن را نباید از دست بدهید. علاوه بر طبیعت بکری که در این منطقه وجود دارد، جاذبه‌های مختلف و شاخصی هم در آن هستند که دیدن آن‌ها را حتما پیشنهاد می‌کنیم. برای مثال دیدن گورستان خالد نبی با آن سنگ‌های عجیب و غریبی که دارند، در این فصل خود یکی از جذابیت‌های این منطقه برشمرده می‌شوند. شما برای رسیدن به این گورستان، باید از جایی به نام هزار دره عبور کنید که به تنهایی بسیار چشم‌نواز است.

دیدن این منطقه برای هرکسی می‌تواند جذاب باشد، اما برای طبیعت‌گردان قطعا حس و حال ویژه‌تری را دارد. برای رسیدن به آرامگاه خالد نبی باید مسیری را پیاده‌روی کنید، با در نظر گرفتن این مهم باید تصمیم بگیرید که چگونه می‌‌خواهید مسیر خود را متناسب با تمامی اعضای خانواده تعیین کنید. در ترکمن صحرا، قسمت‌هایی از شهرهای مختلف وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها هم دیدن کنید. همچنین اگر اهل خرید هستید، می‌توانید از جاهایی مانند بندر ترکمن خرید کنید.

  • آب و هوای ترکمن صحرا در اردیبهشت 1401: بین روزهای پنج‌شنبه (12/اردیبهشت/1401) تا روز شنبه (16/اردیبهشت/1401)، بیش‌ترین دما معادل 30 درجه سانتی‌گراد و کمترین دما هم برابر با 11 درجه سانتی‌گراد است. برای سفر به این منطقه هم باید لباس گرم همراه داشته باشید و هم لباس خنک، چراکه ظهرها هوا گرم است و شاید بهتر باشد که در فضاهای باز نروید، اما رفته رفته هوا خنک می‌شود و حتی رو به سردی می‌رود. اگر می‌خواهید شب‌ها را به پیاده‌روی بگذرانید، پیشنهاد می‌کنیم که یک لباس گرم هم با خود همراه ببرید.
lastsecond.ir-ordibehesht-holidays-khaled-nabi.jpg
نمایی از آرامگاه خالد نبی

دریاسر (استان مازندران)

دشت دریاسر مازندران، به «بهشت اردیبهشت ایران» هم معروف است و چه زمانی بهتر از تعطیلات پیش رو، برای بازدید از دشت چشم‌نواز دریاسر وجود دارد؟ دشت دریاسر در جنوب تنکابن قرار دارد و از جمله جاهای دیدنی تنکابن به حساب می‌آید. دشت دریاسر در چهار فصل دیدنی است، اما در فصل بهار، پر از گل‌های زرد می‌شود و انگار فرشی زردرنگ را از تعداد بی‌شماری گل پوشانیده‌اند، بنابراین حتما پیشنهاد می‌کنیم که از این دشت دیدن کنید. دریاسر مارندران برای کسانی که اهل طبیعت‌گردی و کمپ کردن هستند، بسیار مناسب است و می‌توانند چند روزی را در آن اتراق کنند.

کوه‌هایی که در اطراف این دشت قرار گرفته‌اند، برای کوهنوردی هم مناسب هستند و گفتنی است که آلودگی هوا در این منطقه کم است و تقریبا نور مزاحمی را در شب ندارید، همین امر کمک می‌کند که شما بتوانید شب‌ها آسمانی پر ستاره را داشته باشید و از دیدن آن لذت ببرید. نزدیک‌ترین شهر به دریاسر، تنکابن است، بنابراین اگر شما نمی‌خواهید برنامه کمپینگ داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که به تنکابن بروید و از اقامتگاه‌های آن استفاده کنید؛ همچنین به این صورت می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی تنکابن نیز بهره‌مند شوید.

  • آب و هوا: بین روزهای پنج‌شنبه (12/اردیبهشت/1401) تا روز شنبه (16/اردیبهشت/1401)، بیش‌ترین دما معادل 20 درجه سانتی‌گراد و کمترین دما هم برابر با 11 درجه سانتی‌گراد است. دریاسر به‌خاطر اقلیمی که دارد، آب و هوایش کمی سرد است. همین‌طور باید بدانید که در این روزها، هوای آفتابی، ابری، بارانی و نیمه‌ابری را در این منطقه تجربه خواهید کرد.
lastsecond.ir-ordibehesht-holidays-daryasar.jpg
دریاسر مازندران، عکس از خبرگزاری تسنیم، عرفان کوچاری

باغ ایرانی تهران (استان تهران)

باغ‌های ایرانی به‌خاطر سبک طراحی و شکل و شمایل خاص خود، شهره هستند. در تهران نیز یکی از این باغ‌های ایرانی وجود دارد که در منطقه ده‌ونک قرار گرفته است. اگر در تهران زندگی می‌کنید و قصد مسافرت رفتن ندارید، یا اینکه در شهرهای دیگر هستید و می‌خواهید به تهران بروید، دیدن این باغ را در میان تعطیلات اردیبهشت 1401 هرگز از دست ندهید. تهران و خیلی از شهرهای دیگر در این تعطیلات بسیار جذاب و دیدنی می‌شوند، اما باغ ایرانی که از تفریحات رایگان تهران است، چون پر از گل‌های لاله و انواع دیگری از گل‌های رنگارنگ می‌شود، جذابیتی توصیف ناشدنی دارد که بازدید از آن را حتی برای یک‌بار هم که شده، بر هرکسی واجب می‌کند.

احتمالا تصویر پیش زمینه‌ای خیلی‌ها از تهران، معطوف به آلودگی هوا و دود و دم است، اما قطعا با دیدن این باغ نظر هرکسی عوض می‌شود. فراموش نکنید که تهران، پر است از باغ‌موزه‌ها و بوستان‌های فراوان که هر یک جذابیت‌های خودشان را دارند. بازدید از جاذبه‌ها و  می‌تواند خاطرات خوبی را برای شما رقم بزند. 

  • آب و هوای باغ ایرانی در اردیبهشت 1401: بین روزهای دوشنبه (12/اردیبهشت/1401) تا جمعه (16/اردیبهشت/1401)، بیش‌ترین دما معادل 27 درجه سانتی‌گراد و کمترین دما هم برابر با 13 درجه سانتی‌گراد است. تهران در این روزهای تعطیل، آب و هوای آفتابی و نیمه‌ابری دارد. آفتاب ظهر هم خیلی آزاردهنده و غیرقابل تحمل نیست، پس شما می‌توانید در طول روز هم از جاهای روباز دیدن کنید و پیاده‌روی داشته باشید. اما بهتر است که برای قدم زدن در شب همراه خود لباس گرم هم داشته باشید.
lastsecond_ir_ordibehesht_holidays_tehran_iranian_garden_سعیده_قاسم.jpg
نمایی از باغ ایرانی، عکس از آرشیو لست سکند، سعیده قاسم پور

باغ گیاهشناسی تهران (استان تهران)

در شمال غربی تهران و در دامنه‌های جنوبی البرز، باغ گیاهشناسی ملی ایران با وسعت 145 هکتار قرار گرفته است. در این باغ، گونه‌های مختلف بومی و غیر بومی در فضاهای باز و گلخانه‌ای کاشته می‌شوند. از جمله کارهای مختلفی که در این باغ انجام می‌شود، مطالعه و تحقیق روی گونه‌های گیاهی مختلف است که به‌منظور گرفتن نتایج مختلف روی آن‌ها تحقیقات مختلفی انجام می‌شود.

این باغ در فصل بهار، به یکی از خرم‌ترین و سرسبزترین حالات خود در می‌آید و زیبایی وصف‌ناپذیری دارد. وجود بخش‌های مختلف، گونه‌های گیاهی متنوع، دریاچه و خیلی مؤلفه‌های دیگر، این زیبایی را چندین برابر می‌کنند و سبب می‌شوند که چند ساعتی را به قدم زدن در باغ گیاهشناسی بپردازید. اگر دوست‌دار گیاهان و گونه‌های مختلف آن‌ها هستید، باغ گیاهشناسی یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید آن را مشاهده کنید.

  • آب و هوای باغ گیاهشناسی در اردیبهشت 1401: بین روزهای پنج‌شنبه (12/اردیبهشت/1401) تا روز شنبه (16/اردیبهشت/1401)، بیش‌ترین دما معادل 27 درجه سانتی‌گراد و کمترین دما هم برابر با 13 درجه سانتی‌گراد است. درست مانند جاذبه قبلی که شرح دادیم، امکان گردش در روز وجود دارد، در شب هم بهتر است که لباس گرم همراه شما باشد.
Lastsecond.ir-ordibehesh-holiday-1401-tehran-garden.jpg
نمایی از باغ گیاهشناسی تهران

دشت شقایق سمنان (استان سمنان)

اگر اهل طبیعت هستید و همچنان سوال شما این است که «در تعطیلات اردیبهشت 1401 کجا بریم؟» پیشنهاد ویژه‌ای برایتان داریم، دشت کالپوش سمنان یا همان دشت شقایق‌های سمنان یکی از ویژه‌ترین جاذبه‌های طبیعی و از دشت‌های گل معروف در ایران است که می‌توانید آن را بازدید کنید و لذت ببرید. مخصوصا اواسط بهار، این دشت پر می‌شود از گل‌های قرمز شقایق و منظره‌ای با شکوه را در معرض دید شما می‌گذارد. غیر از این منظره، دشت کالپوش آبشار، چشمه و گونه‌های مختلفی از درختان جنگلی را هم در خود جای داده است که این منطقه را غنی‌تر می‌کنند. اگر با پیاده‌روی مشکلی ندارید و عاشق طبیعت هستید، این منطقه می‌تواند مانند یک بهشت برای شما باشد.

  • آب و هوای دشت کالپوش در اردیبهشت 1401: بین روزهای پنج‌شنبه (12/اردیبهشت/1401) تا روز شنبه (16/اردیبهشت/1401)، بیش‌ترین دما معادل 30 درجه سانتی‌گراد و کمترین دما هم برابر با 13 درجه سانتی‌گراد است. با توجه به دمای هوا، احتمال اینکه گرمای خورشید در ظهر شما را اذیت کند، وجود دارد، پس حتما لباس خنک داشته باشید. اما برای شب، باید با ملاحظه بیشتری لباس انتخاب کنید، چراکه شب‌ها هوا کمی سرد می‌شود.
Lastsecond.ir-ordibehesh-holiday-1401-semnan.jpg
دشت شقایق سمنان، عکس از ایرنا

کاشان (استان اصفهان)

کاشان به خودی خود پر است از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی مختلف، همچنین در نزدیکی این شهر برخی از بهترین کویرهای نزدیک به تهران هم قرار گرفته‌اند که از نظر گردشگری طبیعی، جاذبه‌های آن را بیشتر می‌کنند و مناسب این فصل سال است.

امّا یکی از معروف‌ترین مراسمی که هرساله در این شهر برگزار می‌شود، مراسم گلاب‌گیری است. خیلی از گردشگران خارجی برای دیدن همین مراسم و تهیه گلاب به این شهر می‌آیند. این سنت دیدنی، از جذاب‌ترین مراسمی است که حضور در آن برای هر کس جالب است. مراسم گلاب‌گیری معمولا در اردیبهشت‌ماه هر سال برگزار می‌شود و تعطیلات تقویم اردیبهشت 1401 بهترین موقع برای رفتن به کاشان، یکی از اصلی‌ترین برگزارکنندگان این مراسم است.

  • آب و هواب کاشان در اردیبهشت 1401: بین روزهای پنج‌شنبه (12/اردیبهشت/1401) تا روز شنبه (16/اردیبهشت/1401)، بیش‌ترین دما معادل 32 درجه سانتی‌گراد و کمترین دما هم برابر با 17 درجه سانتی‌گراد است. کاشان هم چون در منطقه‌ای کویری است، توصیه می‌کنیم که در روز لباس خنک بپوشید، اما باید بدانید که تحمل آفتاب کویری کاشان، ممکن است برای شما سخت باشد. شب‌ها اما خیلی سرد نیست، ولی بهتر است که لباس گرم داشته باشید.
Lastsecond.ir-ordibehesh-holiday-1401-golabgiri-irna.jpg
گل‌های محمدی و برخی از ابزار و ادوات گلاب‌گیری، عکس از ایرنا

لاله‌های واژگون (استان لرستان)

استان لرستان سرشار از جاذبه‌های طبیعی است، از برخی آبشارهای مرتفع ایران گرفته تا دشت‌های پهناور و وسیعی که هر کدام خصوصیاتی کم‌نظیر را در نوع خود دارند. دشت لاله‌های واژگون یا همان دشت دالانی که بر اساس برخی از منابع، وسیع‌ترین دشت لاله‌های واژگون در جهان است، در 35 کیلومتری جنوب شرقی الیگودرز قرار گرفته است. لاله‌های واژگونی که در این دشت هستند، در فصل بهار شروع به رویش می‌کنند و عظمتی که این دشت دارد، گردشگران را برای چند لحظه‌ای خیره نگه‌می‌دارد و با قدم زدن در این دشت، چنان حس مثبتی می‌گیرید که تا مدت‌ها آن را همراه دارید.

از آنجایی که طبق نظرسنجی‌های لست سکند از مردم، استان لرستان زیباترین استان بهاری ایران لقب گرفت، فرصت بسیار خوبی برای شما پیش آمده تا بتوانید با استفاده از تعطیلات اردیبهشت 1401 چند روزی را در این استان سپری کنید و از اکثر جاذبه‌هایی که دارد بازدید کنید.

  • آب و هوای لرستان در اردیبهشت 1401: بین روزهای پنج‌شنبه (12/اردیبهشت/1401) تا روز شنبه (16/اردیبهشت/1401)، بیش‌ترین دما معادل 28 درجه سانتی‌گراد و کمترین دما هم برابر با 9 درجه سانتی‌گراد است. روزهای لرستان (مواقع ظهر) کمی گرم است و همراه داشتن لباس خنک، حتما توصیه می‌شود، اما باید بدانید که شب‌های این استان بسیار سرد است و تقریبا نمی‌توانید بدون لباس گرم مناسب از خانه خارج شوید.
lastsecond.ir-ordibehesht-holiday-1401-lorestan.jpg
لاله‌های واژگون استان لرستان

دشت‌های گل محلات (استان مرکزی)

محلات را با عنوان «هلند ایران» هم می‌شناسند. این شهر، یکی از مهم‌ترین مراکز پرورش گل در ایران و آسیا است و بیش از 120 نوع گیاه را در زمین‌ها و گلخانه‌های آن پرورش می‌دهند. در مجموع وسعت زمین‌هایی که در آن‌ها به کاشت و پرورش گل‌ها و گیاهان می‌پردازند، بیش از 900 هکتار است. اردیبهشت‌ماه زمان بسیار خوبی است برای اینکه بتوانید دنیایی از گل‌های رنگارنگ را در محلات ببینید و از آن‌ها لذت ببرید. محلات مهم‌ترین شهر ایران برای صادرات گل نیز محسوب می‌شود.

البته استان مرکزی و شهر محلات، فقط برای گل‌هایی که دارند، مشهور نیستند، جاذبه‌های مختلفی از جاذبه‌های تاریخی و باستانی گرفته تا جاذبه‌های طبیعی در این شهر وجود دارند که می‌توانید در روزهای سفر خود از آن‌ها بازدید کنید.

  • آب و هوای محلات در اردیبهشت 1401: بین روزهای پنج‌شنبه (12/اردیبهشت/1401) تا روز شنبه (16/اردیبهشت/1401)، بیش‌ترین دما معادل 29 درجه سانتی‌گراد و کمترین دما هم برابر با 12 درجه سانتی‌گراد است. ظهرها برای گردشگ در محلات شاید خیلی مناسب نباشد، ولی چون زیبایی گل‌ها را باید در روز ببینید، پیشنهاد می‌کنیم که یا صبح یا بعد از ظهر به تماشای آن‌ها بروید. شب‌ها هم خیلی سرد نمی‌شود و هوا خنک است بهتر است لباس گرم داشته باشید.
lastsecond.ir-ordibehesht-holiday-1401-mahallat.jpg
محلات، مرکز پرورش بیش از 120 نوع گل است

پاوه (استان کرمانشاه)

استان کوهستانی کرمانشاه، با ارتفاعاتی که دارد، در فصل بهار بسیار دیدنی می‌شود. پاوه یکی از شهرهای این استان است که تاریخی مفصل دارد و از نظر فرهنگی، بسیار غنی است و با دیدن این منطقه، چند هدف را با یک تیر می‌زنید.

روستاهای پلکانی کمتر شناخته شده کرمانشاه در پاوه، چشمه‌ها، بازار و غیره، از جاذبه‌های گردشگری در این منطقه هستند که هر فردی را به سمت خود می‌کشانند. برای اینکه بتوانید برنامه بهتری را برای گردش در فصل زیبای بهار و دیدن جاذبه‌های این منطقه بریزید، پیشنهاد می‌کنیم از مطالب سفرنامه‌های پاوه که سایر مسافران و گردشگران آن‌ها را نوشته‌اند استفاده کنید. برخی از روستاهای پلکانی کرمانشاه به‌عنوان لوکیشن سریال نون خ هم استفاده شده‌اند.

  • آب و هوای پاوه در اردیبهشت 1401: بین روزهای پنج‌شنبه (12/اردیبهشت/1401) تا روز شنبه (16/اردیبهشت/1401)، بیش‌ترین دما معادل 22 درجه سانتی‌گراد و کمترین دما هم برابر با 3 درجه سانتی‌گراد است. در مجموع پاوه هوای خنکی دارد و حتما باید لباس گرم ببرید، شب‌ها هم دما به شدت کاهش پیدا می‌کند و نمی‌توانید بدون لباس گرم باشید.
lastsecond.ir-ordibehesht-holiday-1401-pawe-irna.jpg
طبیعت پاوه، عکس از ایرنا

ایلام (استان ایلام)

ایلام به طبیعت بی‌نظیرش معروف است. اگر از آن دسته افرادی هستید که طبیعت به وجدتان می‌آورد و عاشق کمپ و طبیعتگردی هستید، میانه اردیبهشت می‌تواند بهترین انتخاب برای سفر به طبیعت بی‌نظیر ایلام باشد. دره‌ها و مناظر ایلام به اندازه‌ای زیباست که به تایلند ایران معروف شده است. 

  • آب و هوای ایلام در اردیبهشت 1401: بین روزهای پنج‌شنبه (12/اردیبهشت/1401) تا روز شنبه (16/اردیبهشت/1401)، بیش‌ترین دما معادل 27 درجه سانتی‌گراد و کمترین دما هم برابر با 9 درجه سانتی‌گراد است. هوای ایلام هم بسیار خوب است خورشید در روز شما را اذیت نمی‌کند، اما شب‌ها هوا خنک می‌شود و حتما باید لباس گرم با خود ببرید.
lastsecond.ir-ordibehesht-holiday-1401-ilam.jpg
طبیعت بکر ایلام

شیراز (استان فارس)

نمی‌توان از بهار و اردیبهشت صحبت کرد، اما یادی از شیراز و عطر بهارنارنج آن نکرد. باغ‌های شیراز، حافظیه، سعدیه، تخت جمشید و خیلی از جاذبه‌های دیگری که در این استان قرار دارند، همه و همه نشانگر آن هستند که باید چند روزی را برای سفر و گردش در این شهر کنار بگذارید. اردیبهشت شاید بهترین ماه برای دیدن این شهر است و هر چیزی در زیباترین حالت خودش قرار دارد. به همه این‌ها عطر دل‌نشین بهارنارنج را هم اضافه کنید که حسابی هوش از سرتان می‌برد.

جاذبه‌های شیراز فقط محدود به جاهای دیدنی آن نیستند، فرهنگ مردم مهربان شیراز هم به خودی خود یک جاذبه است. غذاهای شیرازی‌ها هم به‌قدری دلچسب و خوشمزه هستند که حتی برخی از آن‌ها جهانی شده‌اند.با وجود اینکه جاهای دیدنی شیراز انقدر زیادند که برای سفر چند روزه برنامه شما را تکمیل می‌کند، امّا می‌توانید سری هم به جاذبه‌های یک‌روزه اطراف شیراز بزنید و حال و هوایی در طبیعت این شهر اردیبهشتی تازه کنید.

  • آب و هوای شیراز در اردیبهشت 1401: بین روزهای پنج‌شنبه (12/اردیبهشت/1401) تا روز شنبه (16/اردیبهشت/1401)، بیش‌ترین دما معادل 31 درجه سانتی‌گراد و کمترین دما هم برابر با 11 درجه سانتی‌گراد است. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه گرمای هوا در ظهر شما را اذیت نکند، بیشتر از جاهای سرپوشیده بازدید کنید، و صبح‌ها و بعد از ظهرها را برای گردش انتخاب کنید. فراموش نکنید که شیراز، شب‌های نسبتا سردی دارد، پس لباس خنک را از یاد نبرید.
lastsecond.ir-ordibehesht-holiday-1401-bagh-din.jpg
نمایی از باغ ارم شیراز

مشهد (استان خراسان رضوی)

شهر مشهد پیشنهاد ما برای تعطیلی اول، یعنی سوم اردیبهشت است، زیرا هم مشهد در این بازه زمانی هوای مناسبی دارد و هم اگر هم اهل شرکت در مراسم شب‌های قدر هستید، یکی از بهترین زمان‌های سفر به مشهد، همین موقع است که می‌توانید با آسودگی در مراسمی که برای شب‌های قدر برگزار می‌شود، شرکت کنید. غیر از همه این موارد، تدارک سفر دو سه روزه به مشهد با انواع وسایل حمل و نقل به راحتی امکان‌پذیر است.

البته در تعطیلات عید فطر هم تور مشهد از پرطرفدارترین تورهای ایران می‌شود، چون هم جشن و مراسم مذهبی دارد و هم جاهای دیدنی. البته پارک‌های آبی مشهد هم در جذب گردشگران بی‌تاثیر نیستند. اگر از لحاظ زمانی فرصت کافی دارید، توصیه می‌کنیم که از جاذبه‌های یک‌روزه اطراف مشهد هم دیدن کنید.

  • آب و هوای مشهد در اردیبهشت 1401: بین روزهای پنج‌شنبه (اول اردیبهشت 1401) تا روز شنبه (سوم اردیبهشت 1401)، بیش‌ترین دما معادل 28 درجه سانتی‌گراد و کمترین دما هم برابر با 9 درجه سانتی‌گراد است. شاید هنگام ظهر کمی حرارت آفتاب شما را اذیت کند، در نتیجه این موقع از روز را برای کارهایی اختصاص دهید که در فضاهای سرپوشیده و با تهویه‌های مناسب هستند. اما در نظر بگیرید که هرچه به شب نزدیک‌تر وسید، هوا سرد و سردتر خواهد شد. پس لباس گرم همراه داشته باشید.
lastsecond.ir-ordibehesht-holidays-mashhad.jpg
حرم حضرت امام رضا (ع)

قم (استان قم)

خلاف آنچه تصور می‌کنید، جاذبه‌های قم شاید در مقایسه با بسیاری از استان‌ها و شهرهای دیگر، زیاد نباشند، اما با این حال بهتر است که از آن‌ها مطلع باشید و دیدنشان را فراموش نکنید. قم مقصد مناسبی برای آنهایی است که قصد شرکت در مراسم مذهبی را چه در شب‌های قدر و چه در تعطیلات عید فطر دارند.

  • آب و هوای قم در اردیبهشت 1401: بین روزهای پنج‌شنبه (اول اردیبهشت 1401) تا روز شنبه (سوم اردیبهشت 1401)، بیش‌ترین دما معادل 32 درجه سانتی‌گراد و کمترین دما هم برابر با 16 درجه سانتی‌گراد است. قم که شهری کویری است، اساسا آفتاب‌هایی زننده و تند و تیزی دارد، پس روزهای گرمی را در این شهر سپری می‌کنید. اما هنگام غروب و شب، هوا خیلی بهتر می‌شود.
lastsecond.ir-ordibehesht-holidays-qom.jpg
قم و حرم حضرت معصومه

سخن آخر

تعطیلات تقویم 1401 اردیبهشت ماه، به‌ شکلی چیده شده‌اند که امکان برنامه‌ریزی سفرهایی جذاب را برای همه ایجاد کرده‌اند، چه بهتر از اینکه شانس سفر رفتن، در تعطیلات اردیبهشت 1401 ایجاد شده و هم می‌توانیم نقاط مختلف ایران را در یکی از بهترین ماه‌های سال ببینیم. اگر شما هم منطقه‌ای را می‌شناسید که می‌تواند به این لیست اضافه شود، آن را با ما در میان بگذارید، مقصد مورد نظر شما برای سفر در این تعطیلات کجاست؟ اگر می‌خواهید به تقویم امسال دسترسی داشته باشید، با رفتن به صفحه تقویم ۱۴۰۳ می‌توانید تقویم کامل امسال را دانلود کنید. همچنین اگر می‌خواهید کل ماه‌های امسال را همراه با مناسبت‌های مهم و تعطیلات در یک صفحه داشته باشید، می‌توانید به صفحه تقویم ۱۴۰۳ در یک نگاه بروید و آن را دانلود کنید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!