دبی یا استانبول؟ مقایسه کامل و جامع دو مقصد پرطرفدار

4.8
از 8 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
دبی یا استانبول؟ مقایسه کامل دو مقصد پرطرف‌دار بین ایرانی‌ها
26 دی 1402 08:00
0

دبی یا استانبول؟ این سؤال می‌تواند ذهن بسیاری از افراد را برای انتخاب مقصد سفر خارجی درگیر کند. استانبول و دبی، هر دو شهرهایی پر از جاذبه‌های خیره‌کننده هستند. دبی با آسمان‌خراش‌ها و مراکز خرید مجلل، شکوه مدرنیته را به نمایش می‌گذارد. در مقابل، استانبول با ترکیب فرهنگ و تاریخ، قصرهای سلطنتی، مساجد باشکوه و بازارهای سنتی، پلی بین فرهنگ‌های آسیا و اروپاست. انتخاب بین استانبول یا دبی، بستگی به علاقه‌مندی‌های شخصی شما دارد که به‌دنبال شهری فوق‌مدرن با برترین امکانات هستید یا می‌خواهید در خیابان‌های تاریخی قدم بزنید و فرهنگ‌های گوناگون را کشف کنید. در این مطلب از مجله لست‌سکند با مقایسه دبی و استانبول، مسیر شما را برای انتخاب مقصد سفرتان هموار می‌کنیم.

دبی یا استانبول؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که معمولاً در استانبول، در مقایسه با دبی کارهای بیشتری برای انجام دادن پیدا می‌شود. استانبول از دبی بزرگ‌تر است و جاذبه‌ها و فعالیت‌های بیشتری برای مسافران دارد. استانبول بیشتر به موزه‌ها، غذاها و دیدنی‌های تاریخی‌اش شناخته می‌شود؛ درحالی‌که دبی محبوبیت بیشتری برای اسکی، زندگی شبانه، موسیقی، مراکز تفریحی، غواصی با لوله تنفسی و شناور شدن، ساحل‌ها و خرید دارد. شاید این‌طور به نظر برسد که استانبول، توریستی‌تر از دبی است؛ اما در واقع این‌ها دو سبک سفر کاملاً متفاوت را می‌طلبند. در ادامه، بیشتر با ویژگی‌های هرکدام از این دو مقصد آشنا می‌شوید.

جاذبه‌های گردشگری دبی یا استانبول؟

اگر از نظر تاریخی نگاهی به هر دو شهر بیندازیم، استانبول نقطه‌ تلاقی تمدن‌ها، با میراث غنی عثمانی و رومی، معماری باستانی و بازارهای سنتی است. در واقع، به‌واسطه سلطنت عثمانی‌ها و در نظر گرفتن استانبول به‌عنوان پایتخت برای قرن‌ها، این شهر تاریخ و فرهنگ عمیقی دارد. به همین دلیل، در بین جاهای دیدنی استانبول، معمولاً مکان‌های قدیمی با قدمت زیادی دیده می‌شود که برای علاقه‌مندان به این سبک سفر بسیار هیجان‌انگیز است.

در دنیای امروز، جاذبه‌های گردشگری یک شهر فقط به جاذبه‌های تاریخی‌اش محدود نمی‌شود. دبی به‌عنوان یکی از زیباترین شهرهای جهان شناخته می‌شود و شهری است پر از شگفتی‌های مدرنیته؛ ازجمله آسمان‌خراش‌ها، جزیره‌های مصنوعی و مراکز خرید مجلل. البته دبی برای علاقه‌مندان به تاریخ کم نگذاشته است و به‌‌غیر از محله‌های قدیمی شهر، موزه‌های تاریخی خوبی نیز برای بازدید دارد. موزه‌های دبی می‌توانند رضایت کسانی را که به فرهنگ و تاریخ علاقه‌مندند، جلب کنند. در نهایت، این موضوع که بین دبی یا استانبول کدام بهتر است، بیشتر بستگی به نوع سفر و خود مسافران دارد. پس بهتر است وقتی از جاذبه‌های گردشگری صحبت می‌کنیم، برای تصمیم‌گیری بین جاهای دیدنی دبی یا استانبول، به سلیقه شخصی‌ رجوع کنیم.

85184.jpg
نمایی از بنای تاریخی ایاصوفیه در استانبول

هتل‌های دبی بهتر است یا استانبول؟

برای اینکه بهترین هتل‌های استانبول را با هتل‌های شهر دبی مقایسه کنیم، باید بگوییم که دبی و استانبول، هر دو مقصدهای هیجان‌انگیزی برای گردشگران‌اند؛ اما شهر استانبول، بیشتر جایی برای کشف‌کردن و تماشای زندگی شهری است. اکثر مسافران استانبول ترجیح می‌دهند بیشترین زمان خود را در خیابان‌ها و با دیدن اماکن مختلف سپری کنند. این موضوع باعث می‌شود که برخی به رزرو هتلی از میان بهترین هتل‌های 3 ستاره استانبول اکتفا کنند.

باید بگوییم که هتل‌های استانبول از نظر قیمت و امکانات، رده‌بندی‌های مختلفی دارند و با توجه به بودجه‌ای که برای سفرتان در نظر گرفته‌اید، می‌توانی یکی از آن‌ها را انتخاب کنید؛ مثلاً شما می‌توانید به‌جای انتخاب هتلی ارزان، گران‌ترین هتل استانبول را انتخاب کنید؛ اما باید بدانید که در این صورت، باید مبلغ چشمگیری را به اقامت اختصاص دهید و سفر پرهزینه‌ای در پیش خواهید داشت. این نوع سفر شاید برای کسی که با هدف مدیریت هزینه‌هایش، تور اقساطی استانبول را انتخاب می‌کند، مناسب نباشد.

از طرف دیگر، رقابت در دبی برای ساخت هتل‌های پرزرق‌وبرق، داغ است؛ چراکه با توجه به آب‌و‌هوای دبی، معمولاً تفریحات متنوعی در داخل هتل‌ها به چشم می‌خورد. پس اگر دوست دارید در محیطی مانند محیط بهترین هتل‌های دبی با امکانات وسیع و مدرن اقامت کنید و صدالبته نگران هزینه هم نیستید، بهتر است دبی را انتخاب کنید. البته در دبی هم هتل اقتصادی وجود دارد و شما می‌توانید به‌جای اقامت در هتلی شاهانه، در یکی از بهترین هتل‌های 3 ستاره دبی اقامت کنید؛ اما در هر صورت نباید انتظار قیمت بسیار کم داشته باشید.

از آنجایی که اغلب گردشگران بین دبی یا استانبول، به‌دلیل هزینه‌های بیشتری که دبی دارد، استانبول را انتخاب می‌کنند؛ پیشنهاد می‌کنیم درصورتی‌که در رقابت بین استانبول یا دبی، بیشتر علاقه‌مندید به دبی سفر کنید، تور اقساطی دبی را انتخاب کنید تا هم به مقصد دل‌خواهتان بروید و هم با فشار مالی در آغاز سفر مواجه نشوید.

atlantisthepalm-exterior-twilight-1-Ian-and-Ulrike-lemmin-woolfrey.webp
یکی از هتل‌های لوکس دبی 

برای خرید لباس دبی بهتر است یا استانبول ترکیه؟

افراد زیادی برای خرید به ترکیه سفر می‌کنند. اغلب ایرانیان، بهترین مراکز خرید استانبول را از پاساژهای داخل کشورشان هم بهتر می‌شناسند. یکی از ویژگی‌های استانبول این است که در این شهر با هر سلیقه و توان خریدی، گزینه‌های خوبی برای خرید لباس پیدا می‌شود؛ مثلاً اگر نمی‌خواهید هزینه هنگفتی برای خرید در استانبول کنار بگذارید، می‌توانید روی حراجی‌ها و اوت‌لت‌های استانبول حساب کنید. به‌ویژه اگر قصد خرید پوشاک داشته باشید، فروشگاه و پاساژهای متعدد با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌، نمی‌گذارند که شما دست‌خالی به خانه برگردید. اگر قصد دارید سفرتان را با هدف خرید از حراجی‌های استانبول برنامه‌ریزی کنید، حتماً فصلی را برای سفر انتخاب کنید که نهایت استفاده را از حراجی‌ها ببرید.

اگر هنوز نمی‌دانید برای خرید لباس دبی بهتر است یا استانبول ترکیه، باید بگوییم که دبی به‌عنوان مقصد محبوب علاقه‌مندان به خرید مشهورتر است؛ اما با قیمت‌های گران‌تر. در واقع، مشهورترین برندهای جهانی به‌سادگی در بهترین مراکز خرید دبی پیدا می‌شوند؛ اما شما ناچارید مبلغ فراوانی را برای خرید از این پاساژهای لوکس در نظر بگیرید. البته در کنار این مراکز خرید لوکس در دبی، مرکزهای خریدی هم وجود دارند که جزو مراکز خرید ارزان دبی محسوب می‌شوند و شما می‌توانید با گردش در این پاساژها و پیدا کردن آنچه نیاز دارید، مبلغ کمتری در مقایسه با پاساژهای لوکس پرداخت کنید و خودتان را از لذت خرید در دبی بی‌نصیب نگذارید. البته باید به این نکته اشاره کنیم که دلیل مهم محبوبیت خرید در دبی، قرار داشتن تفریحات خاص و پرطرف‌دار در مال‌های بزرگ آن است. تفریحاتی مانند، پیست اسکی و آکواریوم‌های خیره‌کننده که بازدیدکنندگان زیادی را جذب خود کرده‌ است.

قیمت انواع لباس در دبی

127010592Dubai_Mall.jpg
دبی مال، بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان 

تفریحات دبی یا استانبول؟ 

دبی، شهری پر از ترین‌هاست؛ شهری با بلندترین برج جهان، بزرگ‌ترین پاساژ دنیا و... . درباره تفریحات دبی هم اوضاع همین‌گونه است؛ بزرگ‌ترین چرخ‌و‌فلک جهان در این شهر قرار دارد. استفاده از پارک‌های آبی مشهور و سافاری هم جزو تفریحاتی‌اند که به‌هیچ‌وجه نباید در دبی از دست داد. برای سفر به دبی و استفاده از همه تفریحات این شهر توریستی، باید زمان کافی برای امتحان کردن آن‌ها را داشت. چنانچه نگرانی بابت هزینه‌ها، مانع برنامه‌ریزی شما برای استفاده از تفریحات می‌شود، می‌توانید روی تفریحات رایگان دبی حساب کنید.

استانبول، هرچند شایسته رقابت با غول‌های سرگرمی جهان نیست؛ اما به‌اندازه یک شهر بزرگ و جذاب برای شما تفریح و سرگرمی تدارک دیده است. اگر بخواهیم از تفریحات استانبول برایتان بگوییم، باید به تم‌پارک‌ها و آکواریوم‌های گوناگونی اشاره کنیم که در یک سفر کوتاه به استانبول می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. علاوه‌بر این‌ها، بخش مهمی از تفریحات این شهر در پارک‌های آبی استانبول خلاصه می‌شود. ممکن است به‌جای هزینه کردن برای انواع تفریحات در استانبول، ترجیح دهید بودجه‌تان را صرف خرید و گردش‌های تاریخی کنید. چنانچه می‌خواهید بدون صرف هزینه تفریح کنید، می‌توانید تفریحات رایگان استانبول را به‌عنوان گزینه‌ای مناسب در نظر بگیرید.

MIDw0IBp-Ain-Dubai-guide.jpg
چرخ‌و‌فلک دبی، بزرگ‌ترین چرخ‌وفلک جهان

استانبول یا دبی برای سفر خانوادگی بهتر است؟

معمولاً زمانی که قرار است با خانواده به سفر بروید، باید ویژگی‌های مختلفی را در نظر بگیرید؛ به‌ویژه زمانی که کودک همراهتان است. در انتخاب بین استانبول یا دبی برای یک سفر خانوادگی باید هر مقصد را از جنبه‌های گوناگونی بررسی کنید. در مقایسه دبی و استانبول، باید گفت که تفریحات دبی برای کودکان بسیار گسترده و جذاب است؛ از موشن گیت گرفته تا پارک‌های آبی با امکانات خاص. البته باید در نظر داشته باشید که هزینه این تفریحات کم نیست. همچنین برای همراهی کودکان در این تفریحات احتمالاً شما باید زمان زیادی را صرف کنید. در مقابل، تفریحات استانبول برای بچه‌ها محدود نیست و در استانبول هم می‌توانید از همراهی کودکان و دیگر اعضای خانواده لذت ببرید. پس شما بین دبی یا استانبول، هرکدام را که انتخاب کنید، هیچ‌گونه نگرانی بابت سرگرمی کودکتان نخواهید داشت. به‌جز تفریحات، انتخاب اقامتگاه هم در سفر خانوادگی مهم است.

بهترین هتل‌های خانوادگی دبی کدام‌اند؟

20190603_0025_Stoen-60.jpg
عکاسی در تنگه بسفر، از تفریحات خانوادگی استانبول

پیاده‌گردی در استانبول یا دبی؟

بسیاری از مسافران حرفه‌ای، یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر خود را تجربه پیاده‌گردی در شهر مقصد و آشنایی با فرهنگ و مردم محلی می‌دانند. استانبول، با بافت تاریخی و خیابان‌های سرزنده، گزینه‌ای بی‌نظیر برای پیاده‌گردی است. این امکان وجود دارد تا از میان بازارهای قدیمی مثل بازار بزرگ گذر کنید، در کوچه‌های سرسبز اورتاکوی گشت‌وگذار کنید یا در کنار تنگه بسفر قدم بزنید.

دبی، با هوای گرم‌تر و طراحی شهری که بیشتر بر استفاده از خودرو متمرکز شده است، پیاده‌راه‌های محدودی دارد. اگرچه مناطقی مثل بلوار محمد بن راشد و منطقه داون‌تاون دبی استثناهای خوبی هستند؛ ولی برای قدم زدن و آشنایی با فرهنگ محلی، مزایای استانبول بیشتر از دبی است. اگر با بهترین لوکیشن‌های عکاسی در استانبول آشنا باشید، این شهر یکی از زیباترین شهرها برای علاقه‌مندان به پیاده‌روی است. البته برای کشف آن، باید حتماً زمان کافی بگذارید. 

galata-tower-istanbul-square.jpeg
پیاده‌گردی، از بهترین فعالیت‌ها در استانبول

حمل‌ونقل در استانبول یا دبی بهتر است؟

یکی دیگر از شاخصه‌هایی که در انتخاب مقصد گردشگری به شما کمک می‌کند؛ این است که بدانید رفت‌وآمد شما در شهر مقصد به‌راحتی انجام می‌شود یا خیر. برای اینکه بدانید حمل‌ونقل در استانبول بهتر است یا دبی، باید بگوییم که در هر دو مقصد، شما گزینه‌های مختلفی برای رفت‌وآمد در شهر دارید؛ از اتوبوس، مترو و تاکسی گرفته تا تراموا. باید این را در نظر داشته باشید که حمل‌و‌نقل عمومی در استانبول به دلیل نوع شهرسازی که از گذشته داشته، طوری طراحی شده است که شما به‌راحتی به همه نقاط شهر دسترسی داشته باشید؛ اما دبی ساختار شهری کاملاً متفاوتی دارد که دسترسی‌ها را بدون خودرو ناممکن می‌کند. البته سیستم حمل‌ونقل در دبی بسیار مطلوب است و به‌گونه‌ای طراحی شده که به‌ویژه برای گردشگران بسیار مناسب و کارآمد باشد. در نهایت باید بگوییم که بین دبی یا استانبول، هزینه‌های رفت‌وآمد در دبی بیشتر است.

در استانبول به‌راحتی می‌توانید با استفاده از استانبول کارت به‌آسانی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید و خیالتان بابت رفت‌وآمد در شهر راحت باشد. گفتنی است که شما در دبی هم می‌توانید برای تردد مقرون‌به‌صرفه و آسان در شهر، از نول کارت استفاده کنید و به‌این‌ترتیب، با آسودگی خاطر در شهر جابه‌جا شوید.

Screen-Shot-2021-12-23-at-16.26.52.png
حمل‌و‌نقل عمومی در استانبول

غذاهای دبی یا استانبول؟  

در سفر از هرچه بشود چشم‌پوشی کرد، از غذا خوردن نمی‌شود. اگر ذائقه شما با غذاهای عربی سازگار نیست، بهتر است چندان به سراغ غذاهای عربی نروید. این نکته را بدانید که تقریباً همه رستوران‌های زنجیره‌ای با شهرت جهانی، در دبی پیدا می‌شوند و اگر فست‌فود را ترجیح می‌دهید؛ دبی بهترین گزینه برای لذت‌بردن از این نوع غذاست. علاوه‌بر این، اگر از افرادی هستید که درباره غذا ریسک نمی‌کنید و به هر کشوری که سفر کنید، در پی رستوران ایرانی می‌گردید، می‌توانید در بهترین رستوران‌های ایرانی در دبی غذا میل کنید. درمجموع باید بگوییم همان‌طور که احتمالاً حدس می‌زنید، قیمت غذا در این شهر، ارزان نیست.

قیمت انواع نوشیدنی و غذا در دبی

در سوی دیگر این رقابت، استانبول برای شما تجربه جدیدی از طعم‌هایی دارد که احتمالاً هیچ‌گاه از ذهنتان پاک نخواهد شد. این شهر با انواع‌واقسام رستوران‌هایش، حسابی از شما پذیرایی می‌کند.  شما می‌توانید در بهترین رستوران‌های استانبول به دنیای طعم‌ها سفر کنید و رنگ‌وبوی تازه‌ای به سفرتان بدهید. از غذاهای رنگارنگ و خوش‌مزه که بگذریم، شما می‌توانید در بین پرسه‌زنی‌ها و پیاده‌گردی‌هایتان، سری هم به بهترین کافه‌های استانبول بزنید و با سیمیت یا باقلوا لذت سفرتان را دوچندان کنید. علاوه‌بر این انتخاب‌ها، چنانچه ترجیح می‌دهید در سفر هم به غذاهای ایرانی و طعم‌های سرزمین مادری وفادار بمانید، می‌توانید از میان بهترین رستوران‌های ایرانی در استانبول، یک رستوران را برای صرف غذا انتخاب کنید. در نهایت بین غذاهای استانبول یا دبی، غذاهای هر دو شهر معمولاً برای ایرانی‌ها جذاب است؛ چون متناسب با ذائقه‌ و عادت‌های غذایی داخل ایران است؛ اما قیمت غذا در ترکیه، ارزان‌تر از دبی است.

turkish-foods72022865.jpg
غذاهای محبوب ترکی

هزینه‌ها در استانبول بیشتر است یا دبی؟

پاسخ دادن به این سؤال برای پی بردن به اینکه دبی بریم یا استانبول، تقریباً کار ساده‌ای است. اگر براساس هزینه‌ها مقصدتان را انتخاب می‌کنید، باید بگوییم که دبی ابداً انتخاب خوبی برای سفر ارزان نیست. البته روش‌هایی وجود دارد که سفر ارزان به دبی را برایتان ممکن می‌کند؛ اما باید بدانید که دبی به‌هیچ‌وجه شهر ارزانی محسوب نمی‌شود و شما باید برای استفاده از تفریحات رنگارنگ و جاذبه‌های بی‌انتهایش هزینه درخور توجهی را پرداخت کنید.

استانبول، دقیقاً در طرف دیگر سکه قرار دارد. درست است که در استانبول اگر بخواهید هزینه کنید به‌سادگی ممکن است تفریحات و جاذبه‌های این شهر جیبتان را خالی کند؛ ولی شما انتخاب‌های متنوعی دارید؛ از قدم زدن گرفته تا خوردن غذاهای خیابانی استانبول که می‌تواند هزینه سفرتان را تا اندازه زیادی کاهش دهد. پس اگر کم‌هزینه بودن سفر برایتان مهم است، استانبول یک انتخاب اقتصادی برای شما خواهد بود. ضمن اینکه اگر با راه‌های سفر ارزان به استانبول آشنا شوید، می‌توانید هزینه‌های سفرتان را از حد معمول هم کمتر کنید.

Is-Dubai-expensive-333.jpg
دبی، شهری گران در خاورمیانه

آب‌وهوای دبی بهتر است یا استانبول؟

به این سؤال نمی‌توان پاسخ مشخصی داد؛ چراکه هرکدام از این شهرها فصل متفاوتی را به‌عنوان فصل پرگردشگر دارند و مسافرانی که پیش‌ از این در زمان اوج گردشگری از هرکدام از این شهرها بازدید کرده‌اند، در اغلب اوقات از آب‌وهوا احساس رضایت کرده‌اند. به‌طور کلی اگر بخواهید به استانبول سفر کنید، بهتر است این کار را در فصول گرم سال انجام دهید؛ چراکه معمولاً این شهر، زمستان سردی دارد و ممکن است در گردش و استفاده از امکانات گوناگون با مشکلاتی مواجه شوید. برای اینکه بهترین زمان سفر به این شهر بدانید، راهنمای سفر به استانبول را بخوانید.

دبی برعکس استانبول به‌دلیل فاصله کمی که از خط استوا دارد؛ ممکن است در اغلب فصول سال بسیار گرم باشد؛ بنابراین بهتر است بازدید از دبی را به فصل‌های سرد سال موکول کنید و برای دانستن بهترین زمان سفر به این شهر، راهنمای سفر به دبی را بخوانید. البته منظور از سرما در دبی به معنی دمای بسیار پایین نیست؛ بلکه منظورمان هوایی معتدل و مطلوب است که امکان گردش در شهر و استفاده از تفریحات را فراهم می‌کند.

قیمت تور دبی ۴ شب و ۵ روز

snow-turkey_1576185817.jpg
منظره برفی استانبول

برای بازدید از دبی یا استانبول چقدر زمان کافی است؟

یکی از معدود مواردی که در مقایسه دبی و استانبول ممکن است مشابه باشد؛ مدت‌زمانی است که برای دیدن این شهرها نیاز دارید. هر دو شهر، پر از جاذبه و جاهای دیدنی است و ممکن است برای خرید و کشف‌های تازه در هر شهر به زمان زیادی نیاز داشته باشید؛ اما اگر حداقل‌ها را در نظر بگیریم، برای بازدید از استانبول یا دبی، دست‌کم به 3 تا 5 روز زمان نیاز دارید. مدت اقامت، کاملاً به شرایط سفر، زمان و البته بودجه مد نظرتان بستگی دارد. برای اقامت بلندمدت، تور استانبول ۷ شب و ۸ روز پیشنهاد خوبی برای سفر به این شهر زیباست. در نهایت تصمیم‌گیری برای اینکه دبی یا استانبول را انتخاب کنید، منوط به مدت‌زمانی نکنید که می‌توانید در آن شهر سپری کنید.

Museum_of_the_Future_Dubai.jpg
موزه آینده، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های دبی

مقایسه قیمت تور دبی با تور استانبول

آخرین گزینه‌ای که شاید بیشترین تأثیر را در انتخاب شما بین استانبول یا دبی داشته باشد، در نظر گرفتن قیمت تور این دو مقصد است. پیش‌‌تر گفتیم که دبی، شهری گران‌تر از استانبول است؛ اما درمورد تور نمی‌توان صرفاً براساس ارزان‌تر یا گران‌تر بودن مقصد تصمیم گیری کرد. هر تور براساس فصل، پرواز، تاریخ، نوع هتل، قیمت‌های متفاوتی دارد و ممکن است بتوانید آنچه را دوست دارید، با قیمتی مناسب پیدا کنید. برای دانستن اینکه کدام تور برای مقصد شما مناسب است، می‌توانید در وبگاه لست‌سکند، به‌سادگی تورهای مختلف را براساس امکاناتی که ارائه می‌دهند و قیمت‌هایی که آژانس‌های گردشگری برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند، مقایسه کنید؛ برای مثال به صفحه تور دبی بروید و قیمت‌های مختلف را بررسی کنید تا ببینید با توجه به شرایطتان و بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید، چه توری مناسب شماست.

قیمت تورهای استانبول

سخن آخر

در این مطلب، سعی کردیم به تردیدهای شما درباره انتخاب بین دبی یا استانبول، پایان دهیم. هدف ما این نبود که با رتبه‌بندی بخواهیم بگوییم که دبی بهتر است یا استانبول؛ بلکه صرفاً تلاش کردیم تا با مقایسه دبی و استانبول با توجه به اولویت‌های مسافران، شما را به‌سمت انتخابی هوشمندانه هدایت کنیم. حالا می‌توانید برای سفرتان به یکی از مقصدهای استانبول یا دبی برنامه‌ریزی کنید. اگر تاکنون به هر دو مقصد سفر کرده‌اید، بین دبی و استانبول، کدا‌م‌یک را برای سفر پیشنهاد می‌کنید؟

پوپک کفیلی
پوپک کفیلی

دانش آموخته خبرنگاری و عاشق ماجراجویی‌ام. کشف دنیای جدید، وسوسه همیشگی من است و دوست دارم قبل از اینکه بمیرم، به‌اندازه کافی دنیای اطراف را دیده باشم. فکر می‌کنم بهترین راه کشف دنیا، سفرکردن و خواندن و نوشتن است، برای همین هم سعی می‌کنم دنیای اطراف را بهتر ببینم، بیشتر بخوانم و حتی بیشتر از آن بگویم.