زیباترین طوطی های جهان به رنگارنگی طبیعت! + عکس

4.3
از 335 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
زیباترین طوطی های دنیا با جذابیتی خیره کننده + عکس
29 دی 1402 08:00
6

پرهای روشن، رنگارنگ و خیره‌کننده، در کنار صدایی زیبا، برخی از ویژگی‌هایی هستند که امکان دارد یک طوطی را به فهرست زیباترین مخلوقات دنیا اضافه کند. بسیاری از زیباترین پرندگان، در زیرشاخه طوطی‌ها قرار گرفته‌اند و از دیرباز، به‌دلیل پرهای زیبا و قابلیت تقلید صدای انسان‌ها، توجه بسیاری از افراد را جلب کرده‌اند. در این مطلب از لست‌سکند، با تعدادی از زیباترین طوطی‌های جهان و ویژگی‌هایشان آشنا می‌شوید و عکس‌هایشان را می‌بینید. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

02.jpg

بزرگ‌ترین طوطی جهان

بزرگ‌ترین طوطی جهان ماکائوها هستند که اغلب جثه بزرگ‌تری در مقایسه با سایر طوطی‌ها دارند. از ماکائوها چند هزار تا بیشتر باقی نمانده است و به‌علت شکار و خریدوفروش غیرقانونی، در خطر انقراض قرار گرفته‌اند. در بین ماکائوها، ماکائوی هایسینث بزرگ‌ترین طوطی جهان است که در ادامه، به معرفی و بررسی بیشتر این طوطی آبی‌رنگ خواهیم پرداخت و عکس طوطی بزرگ هایسینث را مشاهده خواهید کرد.

طوطی هایسینت (Hyacinth Macaw).jpg
عکس بزرگترین طوطی جهان

1. طوطی ماکائو هایسینث (Hyacinth Macaw)

ماکائو هایسینث با طول یک متر، بزرگ ترین طوطی جهان و از قدبلندترین طوطی‌های دنیاست که فقط در جنگل‌های بارانی جنوب برزیل پیدا می‌شود. این پرنده طوطی در آزمایش‌های مختلف ثابت کرده است که هوش بسیار بالایی دارد. در این آزمایش‌های کنترل‌شده‌، طوطی‌ها نشان داده‌اند که می‌توانند از ابزارهای مختلف برای به دست آوردن و خوردن غذایشان استفاده کنند. ماکائو هایسینث، رنگ آبی لاجوردی تیره‌ای دارد و اندکی دور چشمان و پشت منقارش زرد است. این ترکیب رنگ، زیبایی خاصی به این طوطی بخشیده است. به‌دلیل همین زیبایی، انسان‌ها درحال شکارش هستند و این گونه از طوطی‌ها در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

Hyacinth macaw.jpg
عکس طوطی بزرگ ماکائو هایسینث
Hyacinth macaw sizq.jpg
عکس بزرگترین طوطی جهان

2. طوطی ماکائو اسکارلت (Scarlet Macaw)

اسکارلت، یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین طوطی‌‌های جهان است که با پرهای رنگارنگ و هوش سرشارش شناخته می‌شود. طوطی اسکارلت، بومی جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی و مرکزی است؛ اما هم‌اکنون به‌عنوان حیوان خانگی در سراسر دنیا یافت می‌شود. بیشتر پرهای اسکارلت قرمز است؛ اما رنگ‌های زرد، سبز و آبی نیز روی بال‌ها و دم آن به چشم می‌خورد. طوطی‌ها، از باهوش‌ترین حیوانات جهان هستند. اسکارلت هم بسیار باهوش است و می‌تواند شکل و رنگ را تشخیص دهد. ازآنجایی‌که تقاضای زیادی مبنی‌بر نگهداری اسکارلت به‌عنوان حیوان خانگی وجود دارد، این پرنده طوطی به‌صورت غیرقانونی قاچاق می‌شود و جمعیتش به‌طور چشمگیری در طبیعت کاهش یافته است.

طوطی اسکارلت (Scarlet Macaw).jpg
 عکس طوطی اسکارلت
طوطی اسکارلت (Scarlet Macaw)2.jpg
طوطی اسکارلت، از زیباترین طوطی‌‌های جهان

3. طوطی اکلکتوس (Eclectus)

این طوطی فقط در جنگل‌های پاپوآ گینه‌نو دیده می‌شود. هر دو جنس نر و ماده آن، پرهای روشن و رنگارنگی دارند؛ اما نکته جالب، تفاوت زیاد دو جنس این طوطی با یکدیگر است. این تفاوت‌ها به‌قدری است که باعث شده برای مدت‌های طولانی، گونه‌هایی جدا از هم محسوب شوند. جنس نر، پرهای سبزرنگ و منقاری زرد و نارنجی دارد؛ درحالی‌که جنس ماده، پرهای بنفش و قرمز و همچنین نوک مشکی‌رنگ دارد. یکی از نکات جالب درباره این طوطی‌ها، بالا بردن موهای سرشان هنگام خطر است. اِکلِکتوس‌ها حدود 30 سال عمر می‌کنند و به‌عنوان حیوانات خانگی بسیار پرطرف‌دار هستند. به همین دلیل زندگی آن‌ها در حیات وحش تهدید شده است. اکلکتوس به‌نظر برخی‌ها، زیباترین طوطی سخنگو به شمار می‌آید. 

اکلکتوس (Eclectus).jpg
عکس طوطی رنگارنگ اکلکتوس
اکلکتوس (Eclectus)2.jpg
طوطی اکلکتوس، یکی از زیباترین طوطی‌های جهان

4. طوطی خورشیدی (Sun Parakeet)

هنگامی که این پرنده در جنگل‌های آمریکای جنوبی پرواز می‌کند، رنگ زرد و نارنجی پرهای آن، توجه هرکسی را به خود جلب می‌کند. نوع نر و ماده این گونه کاملاً شبیه به هم هستند؛ اما رنگ پرهای طوطی‌های نوجوان در ابتدا سبز کم‌رنگ است و به‌مرور و در عرض 6 ماه زردرنگ می‌شود. این پرنده قابلیت تقلید صدای انسان و سایر صداها مثل زنگ تلفن همراه را دارد. این طوطی‌های زیبا به‌صورت گروهی زندگی می‌کنند و با هم به‌دنبال غذا می‌گردند و لانه‌های خود را در کنار هم بنا می‌کنند. 

طوطی خورشید (Sun Parakeet).jpg
طوطی خورشیدی
طوطی خورشید (Sun Parakeet)2.jpg
عکس طوطی خورشیدی

5. طوطی طوسی آفریقایی (African Grey)

این طوطی زیبا، بومی کنگوی آفریقاست و در جنگل‌های انبوهی زندگی می‌کند که بیشتر از نصف این کشور را در بر گرفته‌اند. طول بال‌های این طوطی، بسیار بلند است و به 50 سانتی‌متر می‌رسد. رنگ این طوطی، طوسی است که البته نقاط مشکی، سفید و قرمز هم روی پرهای آن دیده می‌شود. مانند بیشتر طوطی‌ها، در این گونه نیز تفاوت ظاهری بین جنس نر و ماده وجود ندارد. این طوطی‌ها به‌عنوان حیوانات خانگی بسیار پرحرف هستند و به‌راحتی اصوات انسان‌ها را تقلید می‌کنند. طوطی طوسی آفریقایی بسیار باهوش است و الگوها را نیز به‌خوبی درک می‌کند.

طوطی طوسی آفریقایی (African Grey)2.jpg
طوطی طوسی آفریقایی با نقاط قرمز رنگ
طوطی طوسی آفریقایی (African Grey).jpg
عکس طوطی سخنگوی طوسی آفریقایی

6. طوطی ماکائوی آبی و زرد (Blue and Yellow Macaw)

این طوطی زیبا نیز مانند طوطی اسکارلت، در جنگل‌های آمریکای جنوبی و نزدیک تالاب‌ها، باتلاق‌ها و مرداب‌ها دیده می‌شود. پرهای این طوطی اغلب آبی است؛ اما نواحی زیر گلو، زیر بال‌ها و شکم رنگ زرد دارند. همچنین در قسمت سر پرنده هم رنگ‌های سبز و مشکی دیده می‌شود. این پرنده طوطی جزو حیوانات خانگی محبوب است که به‌علت پرهای زیبایش، شکار و قاچاق می‌شود. گاهی نیز از این طوطی زیبا برای اجرا در سیرک استفاده می‌کنند. امروزه نابودی زیستگاه این پرندگان باعث شده است که در معرض خطر قرار بگیرند. طوطی آبی و زرد که با نام ماکائو هم شناخته می‌شود، یکی از جانوران با بیشترین طول عمر در جهان است.

Jungle-Gardens-Girl-holding-a-macaw-scaled.jpg
عکس طوطی بزرگ آبی و زرد
طوطی آبی و زرد (Blue and Yellow Macaw).jpg
عکس طوطی رنگارنگ آبی و زرد 

7. طوطی گالا (Galah)

این پرندگان معمولاً با عنوان طوطی کاکل‌دار سینه‌صورتی شناخته می‌شوند و اغلب در نواحی استرالیا حضور دارند. گالاها، پرهایی صورتی‌رنگ در ناحیه سینه، سری خاکستری و دمی کوتاه دارند. جنس مذکر و مؤنث این طوطی کاملاً شبیه به یکدیگرند و تنها تفاوت آن‌ها در رنگ چشم‌هایشان است. این پرندگان بسیار اجتماعی هستند و در دسته‌های هزارتایی پرواز می‌کنند. این دسته‌ها، مسافت‌های طولانی را در جست‌وجوی غذا می‌پیمایند و برخی اوقات نیز در شکل‌های بسیار جالبی پرواز می‌کنند که تماشایی است.

گالا (Galah)2.jpg
گالا، از زیباترین طوطی‌های جهان
گالا (Galah).jpg
عکس طوطی گالا

8. طوطی داسکی لوری (Dusky Lory)

داسکی لوری با طول 9 اینچ و پرهای مشکی و نارنجی، از پرندگان بومی کشور پاپوآ گینه‌نو محسوب می‌شود. از ویژگی‌های بارز این طوطی زیبا می‌توان به نوک بزرگ نارنجی و پرهای سفید پشتش اشاره کرد. افراد زیادی از این حیوان بسیار باهوش نگهداری می‌کنند؛ زیرا این طوطی بسیار اجتماعی است و توانایی تقلید صدای انسان را دارد. غذای این پرنده، انواع مختلف دانه‌ها و میوه‌های بِری است.

داسکی لوری (Dusky Lory).jpg
طوطی داسکی لوری
داسکی لوری (Dusky Lory)2.jpg
داسکی لوری، از خاص‌ترین طوطی‌های جهان

9. طوطی بال‌برنزی (Bronze Winged Parrot)

این پرنده، با رنگ پرهای آبی و بنفش، یکی از زیباترین طوطی‌های پیداشده در جنگل‌های آمریکای جنوبی است. روی بال طوطی بال‌برنزی، یک نقطه بزرگ برنزی وجود دارد که همین، دلیل نام‌گذاری این طوطی زیبا شده است. تعداد این طوطی‌ها در حیات وحش به‌دلیل جنگل‌زدایی و قاچاق، بسیار اندک است. طوطی‌های بال‌برنزی در حفره‌های درخت زندگی می‌کنند و از ماه مارس تا ژوئن، زمان تولیدمثل آن‌هاست. هر فصل، جنس ماده این طوطی، حدود سه تا چهار تخم می‌گذارد.

(Bronze Winged Parrot).jpg
عکس طوطی بال‌برنزی
(Bronze Winged Parrot)2.jpg
طوطی بال‌برنزی، از زیباترین طوطی‌های جهان

10. طوطی کاکادو سولفور کرست (Sulphur Crested Cockatoo)

این طوطی زیبا با شکل متفاوت خود، در نواحی جنوب شرقی آسیا و استرالیا یافت می‌شود و به‌دلیل داشتن کاکلی به‌رنگ زرد سولفوری به‌راحتی تشخیص داده می‌شود. جنس نر و ماده کاکادو سولفور کرست، بسیار شبیه به هم هستند؛ اما مانند طوطی گالا، رنگ چشم‌های آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. این طوطی‌ها، صداهای گوناگونی دارند که هرکدام از آن‌ها می‌تواند مشخص‌کننده یک موضوع متفاوت باشد. طوطی‌های کاکادو سولفور کرست در حفره‌های درختی زندگی می‌کنند و طول عمرشان در طبیعت می‌تواند به هفتاد سال نیز برسد. خانواده‌های این پرنده طوطی، سال‌ها در کنار هم می‌مانند و به این موضوع نیز معروف هستند. رژیم اصلی این طوطی‌ها، دانه‌ها، انواع بری‌ها و ریشه‌هاست. 

(Sulphur Crested Cockatoo)2.jpg
عکس طوطی کاکادو سولفور کرست
(Sulphur Crested Cockatoo).jpg
کاکادو سولفور کرست، از زیباترین طوطی‌های جهان

11. طوطی کاکاپو (kakapo)

کاکاپو، یکی از خاص‌ترین و زیباترین طوطی‌های جهان است که ظاهرش با اکثر طوطی‌هایی که می‌شناسید، تفاوت دارد. این پرنده برخلاف سایر هم‌نوعانش، به پرواز کردن علاقه‌ای ندارد و جانوری شب‌زی به‌شمار می‌رود. متأسفانه تعداد کم کاکاپو در طبیعت باعث شده است تا نامش در فهرست حیوانات در خطر انقراض قرار بگیرد.

لیست قرمز حیوانات در خطر انقراض

kakapo.png

کاکاپو، از نادرترین طوطی‌های جهان

kakapo2.jpg
عکس کاکاپو

12. طوطی رنگین‌کمانی (Rainbow Lorikeet)

اگر قرار باشد رنگ را ملاک زیبایی یک طوطی قرار دهیم، بدون شک طوطی رنگین‌کمانی با سر آبی و پرهای رنگی زیباترین طوطی دنیا خواهد بود. طوطی رنگین‌کمانی بومی کشور استرالیاست؛ اما در مناطقی از نیوزلند، تاسمانیا و جنگل‌های بارانی هنگ‌کنگ هم دیده می‌شود. این پرنده که به طوطی کوچک استرالیایی هم معروف است، به‌هیچ‌عنوان خجالتی نیست و همواره تمایل دارد جلب‌توجه کند. این ویژگی در کنار سخنگو بودنش، موجب شده است که بازار شکار و خریدوفروش آن‌ها حتی در ایران هم پررونق باشد.

Rainbow Lorikeet طوطی رنگین کمانی-min.jpg
 عکس طوطی سخنگوی رنگین‌کمانی 
طوطی رنگین کمانی Rainbow Lorikeet2.jpg
عکس طوطی خانگی رنگین‌کمانی، یکی از زیباترین طوطی‌های جهان

13. طوطی آمازون پشت گردن زرد (Yellow Naped Amazon)

این گونه از طوطی‌ها بسیار مهربان و پر سروصدا هستند و توانایی صحبت کردن دارند. طوطی آمازون پشت گردن زرد، همان‌طور که از نامش پیداست، پشت گردنش زردرنگ است و بیشتر بدنش از پرهای سبز پوشیده شده است. این گونه از طوطی‌ها در سواحل اقیانوس آرام و در حوالی جنوب مکزیک و آمریکای مرکزی ساکن‌اند. متأسفانه این طوطی زیبا هم با از دست رفتن 93 درصد از جمعیتشان در معرض انقراض قرار گرفته است و به‌طور کلی می‌توان گفت هر چیز زیبایی، از شر انسان در معرض انقراض قرار خواهد گرفت.

Yellow-naped-parrot.-Credit-ondrejprosicky-Adobe-Stock-e1677687037536.jpg
عکس طوطی خانگی پشت گردن زرد
yellow naped amazon.jpg
طوطی پشت گردن زرد درحال پرواز

سخن آخر 

در این مطلب با انواع طوطی آشنا شدید و عکس‌های آن‌ها را دیدید؛ از عکس طوطی خارجی گرفته تا عکس بزرگترین طوطی جهان که اغلب جزو زیباترین طوطی‌ها هم محسوب می‌شوند. البته زیبایی، مسئله‌ای سلیقه‌ای است و نمی‌توانیم به‌طور دقیق بگوییم که زیباترین و بهترین طوطی جهان کدام است. درمجموع، طوطی و هیچ جانوری را نمی‌توان به‌طور مطلق از لحاظ زیبایی سنجید. طوطی‌هایی که در این مطلب معرفی کردیم نیز صرفاً به‌دلیل ظاهر خاص و رنگ‌وروی متفاوتی که دارند، لقب زیباترین طوطی‌های جهان را گرفته‌اند. به‌هرحال اگر به چنین موضوعاتی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی هم به مطلب عجیب‌ترین حیوانات جهان بیندازید.

حسین نادری
حسین نادری

مهندس نرم‌افزاری خسته از کُدزنی هستم که عاشق سینماست و فیلم‌نامه‌نویسی می‌کند. مدتی‌ست که به دنیای تولید محتوا قدم گذاشته‌ام و نوشتن در لست‌سکند کار هر روز من شده است. نوشتن برای لست‌سکند به من این فرصت را می‌دهد تا با واژه‌ها به گوشه‌گوشه دنیا سفر کنم و تجربه‌های تازه‌ای به دست آورم. پس، نوشتن شد فصل مشترک مهندسی، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای گردشگری؛ چیدن و مهندسی‌کردن هنرمندانه واژه‌ها کنار هم و کشف دنیاهای جدید.