بهترین اپلیکیشن های مترجم صوتی و متنی در سفر + دانلود

4.4
از 106 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بهترین برنامه‌های مترجم صوتی و مترجم متنی برای سفر + راهنمای دانلود
31 فروردین 1403 08:00
8

مترجم صوتی، این روزها بسیار کارآمد است. در عصر دیجیتال، سفر به نقاط مختلف جهان بدون دانستن زبان مقصد، دغدغه بسیاری از افراد است. این روزها اپلیکیشن‌های مترجم صوتی و متنی پیشرفته‌ای وجود دارند که می‌توانند به شما در ارتباط برقرار کردن با مردم محلی کمک کنند. در این مطلب از مجله لست‌سکند بهترین برنامه ترجمه را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین اپلیکیشن های مترجم در سفر

بهترین اپلیکیشن‌های مترجم صوتی

  • Microsoft Translator
  • iTranslate
  • Google Translate
  • SayHi

برنامه‌های مترجم صوتی آفلاین و آنلاین مخصوص سفر

برنامه های مترجم صوتی با قابلیت‌هایی مانند ترجمه آفلاین و آنلاین بهترین و راحت‌ترین گزینه برای ترجمه ویس انگلیسی به فارسی هستند. برنامه های مترجم صوتی مسافرتی آفلاین و آنلاین که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید، به شما کمک می‌کنند تا دیگر دغدغه ارتباط گرفتن و صحبت کردن در یک کشور دیگر را نداشته باشید.

برنامه مترجم صوتی Microsoft Translator

Microsoft Translator یک اپلیکیشن مترجم صوتی، متنی و البته بهترین نرم افزار مترجم صوتی آفلاین است که با هدف آسان کردن ارتباط‌ها در سفرهای خارجی طراحی شده است. این برنامه با پشتیبانی بیش از 70 زبان، امکان دسترسی به ترجمه‌های دقیق را در لحظه فراهم می‌کند.

کارکرد این اپلیکیشن به‌عنوان مترجم صوتی همه زبان ها ساده است. شما به‌سادگی می‌توانید صحبت‌های خود را به‌شکل ویس ضبط کنید و Microsoft Translator بلافاصله آن‌ها را به زبان مد نظر شما ترجمه می‌کند. یکی از ویژگی‌های برجسته این برنامه، توانایی کار در حالت آفلاین است که این امکان را به شما می‌دهد تا حتی در نقاطی که دسترسی به اینترنت محدود یا غیرممکن است، بتوانید از آن استفاده کنید. برای استفاده از این قابلیت، کافی است پیش از سفر، بسته‌های زبانی مد نظرتان را دانلود کنید.

علاوه‌بر ترجمه متنی و صوتی، Microsoft Translator امکانات دیگری مانند ترجمه تصاویر دارد که می‌تواند برای خواندن علائم، منوها و دیگر متون چاپی مفید باشد. این قابلیت‌ها، این برنامه را به گزینه‌ای مطلوب برای سفر با تور خارجی به کشورهای انگلیسی‌زبان که به یک برنامه ترجمه انگلیسی به فارسی نیاز دارند، تبدیل کرده است. Microsoft Translator با دسترسی آسان به ترجمه‌های دقیق و سریع هم در حالت آفلاین و هم آنلاین، بهترین برنامه ترجمه انگلیسی به فارسی است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

  • لینک دانلود Microsoft Translator از Google Play
  • لینک دانلود Microsoft Translator از App Store
Microsoft-Translator (1).jpg
برنامه Microsoft Translator مترجم گویا برای موبایل

برنامه مترجم صوتی Google Translate

گوگل ترنسلیت، یک اپلیکیشن ترجمه انگلیسی به فارسی نام‌آشنا و کاربردی‌ است که چه در سفر باشید و چه بخواهید یک خبر خارجی آنلاین را به زبانی دیگر ترجمه کنید، می‌توانید از آن کمک بگیرید. اغلب افراد با نحوه عملکرد این مترجم صوتی محبوب گوگل آشنا هستند. فقط کافی است در این برنامه مترجم صوتی، زبان مبدأ و مقصدتان را مشخص کنید تا بتوانید کلمه یا جمله‌ای را به زبان مد نظرتان ترجمه کنید.

فرض کنید در مقصدی هستید که زبان آن‌ها را نمی‌فهمید و آن‌ها نیز به زبان شما آشنا نیستند. کافی است اپلیکیشن گوگل ترنسلیت را باز کنید و جمله، سؤال یا کلمه مد نظرتان را به زبان خودتان تایپ یا به‌صورت ویس ضبط کنید و زبان دیگری را که نیاز دارید، انتخاب کنید تا آن را ترجمه کند. بدین ترتیب سفر با تور اقساطی یا دیگر تورها برایتان بسیار ساده می‌شود. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوگل ترنسلیت عبارت است از:

  1. پشتیبانی از 108 زبان مختلف. البته تمامی ویژگی‌های گوگل ترنسلیت در 108 زبان پشتیبانی نمی‌شود؛ یعنی برخی از ویژگی‌های مختلف این اپ مثل مترجم زنده ویدیوئی، فقط در زبان‌های خاصی پشتیبانی می‌شود. 
  2. گوگل ترنسلیت با ترجمه بیش از 100 میلیارد کلمه در روز، پراستفاده‌ترین و بهترین برنامه ترجمه زبان در جهان است. 
  3. امکان تایپ صوتی (تبدیل متن به صوت) 
  4. امکان استفاده به‌صورت آفلاین و آنلاین. برای استفاده آفلاین از مترجم صوتی همه زبان‌ها از اپلیکیشن گوگل ترنسلیت باید اطلاعات زبان مد نظر را داخل برنامه دانلود کنید.
  • لینک دانلود Google Translate از Google Play
  • لینک دانلود Google Translate از App Store
google_translate_logo..jpg
اپلیکیشن گوگل ترنسلیت
google translate.jpg
اپلیکیشن ترجمه انگلیسی به فارسی گوگل ترنسلیت

برنامه مترجم صوتی Say Hi

امروزه تعداد چشمگیری از اپلیکیشن‌های مترجم، قابلیت ترجمه صوتی را به خدمات خود اضافه کرده‌اند؛ اما عملکرد اغلب آن‌ها به خوبی اپلیکیشن مترجم سی های (Say Hi) نیست. در واقع این‌طور می‌توان گفت که اگر قصد سفر خارجی را دارید، یکی از برنامه‌های کاربردی به‌عنوان مترجم صوتی آفلاین رایگان سی های است؛ زیرا هنگام سفر یا گشت‌وگذار، راحت‌ترین حالت ممکن استفاده از مترجم صوتی است که این ویژگی در برنامه سی های به‌خوبی بهینه شده است و کاربران با دقت مناسبی می‌توانند به ترجمه دل‌خواهشان دسترسی داشته باشند. هوش مصنوعی این برنامه به‌قدری عملکرد مطلوبی دارد که حتی اگر اشتباهات لفظی کوچکی در زبان فارسی داشته باشید، آن را تشخیص می‌دهد و عبارت درست را به نمایش می‌گذارد. برخی از ویژگی‌های برنامه Say Hi عبارت‌اند از:

  1. پشتیبانی از 100 زبان مختلف: سی های بهترین نرم افزار مترجم صوتی آفلاین پیشنهادشده‌ای است که مترجم صوتی آن به‌خوبی می‌تواند زبان فارسی را تشخیص دهد و به زبان‌های دیگر ترجمه کند. حتی اگر زبان انگلیسی قوی نداشته باشید، این برنامه بسیار کاربردی است. کافی است زبان مبدأ را مطابق کشوری که قصد سفر به آن را دارید، تنظیم کنید. در کمتر از چند ثانیه، ترجمه آن را به زبان فارسی مشاهده کنید.
  2. امکان ترجمه تصویری: علاوه‌بر قابلیت مترجم صوتی که به‌خوبی در این برنامه بهینه شده است، امکان ترجمه تصویری هم در آن وجود دارد و می‌‌توانید با عکس گرفتن از یک متن، آن را به زبان دل‌خواه ترجمه کنید. البته در مترجم تصویری این برنامه، امکان عکس گرفتن از متن فارسی به زبان دیگر ممکن نیست؛ اما می‌توانید یک متن به زبان دل‌خواه را به زبان فارسی ترجمه کنید. 
  3. قابلبت مکالمه (Conversation Mode): اگر شما در موقعیتی قرار داشته باشید که نیاز به مکالمه احساس شود، برنامه سی های می‌تواند مانند یک مترجم حضوری در کنار شما، این کار را به‌سرعت انجام دهد. بنابرین برای ترجمه هر جمله یا کلمه نیازی به تغییر زبان مبدأ و مقصد ندارید و در کمترین زمان می‌توانید با هر شخصی گفت‌وگو داشته باشید. 
برنامه sayhi.jpg
سی های، بهترین اپلیکیشن مترجم
sayhi-translate.jpg
برنامه Say Hi، یک مترجم گویا برای موبایل

مترجم صوتی iTranslate

یکی از بهترین برنامه‌های مترجم سفر که باید در گوشی خود داشته باشید، آی ترنسلیت است. برنامه‌ای که بیش از 50 میلیون بار در پلی استور دانلود شده و امتحانش را در مواقع لازم پس داده است. برای استفاده از نسخه پیشرفته این اپلیکیشن مترجم، باید هزینه اشتراکش را پرداخت کنید که سالی حدود 40 دلار می‌شود؛ هرچند ممکن است بتوانید نسخه کامل و pro این برنامه را با جست‌وجو در اینترنت به‌صورت رایگان پیدا کنید. برخی از مهم‌ترین دلایلی که سبب شده است اپلیکیشن مترجم ITranslate به‌عنوان بهترین برنامه ترجمه انگلیسی به فارسی شناخته شود، عبارت‌اند از: 

  1.  رابط کاربری آسان و قابل فهم: استفاده از این اپلیکشین مترجم صوتی بسیار ساده است و هر شخصی می‌تواند با محیط کاربری روان و در عین حال کاربردی آن، ارتباط برقرار کند.
  2. پشتیبانی از 100 زبان مختلف: آی ترنسلیت از 100 زبان مختلف ازجمله زبان فارسی پشتیبانی می‌کند. البته توجه داشته باشید که در دیکشنری و مترجم تصویری آی ترنسلیت از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌شود و پیشنهاد می‌کنیم اگر دانش زبان انگلیسی شما در حد متوسط رو به پیشرفته است، زبان مبدأ خود را انگلیسی قرار دهید؛ هرچند در مترجم صوتی و متنی این برنامه می‌توانید بدون هیج مشکلی از زبان فارسی استفاده کنید. 
  3. دقت فراوان و عملکرد خوب: میان اپلیکیشن‌های مترجم، آی ترنسلیت عملکرد خیلی خوبی دارد و در اکثر مواقع می‌تواند کار شما را به‌درستی انجام دهد.
  4. مترجم تصویری: با استفاده از مترجم تصویری آی ترنسلیت، کافی است از یک متن یا نوشته عکس بگیرید و فوری ترجمه آن را به زبان دل‌خواهتان مشاهده کنید. 
  5. دیکشنری کاربردی: ممکن است در سفرتان، برخی مکالمه‌ها اجتناب‌ناپذیر باشند؛ مانند صحبت درباره خرید یک جنس، سؤالات مرتبط با هتل یا استفاده از واژگان پرکاربردی مانند «سلام» و «متشکرم». آی ترنسلیت این واژگان و عبارت‌ها را به‌صورت دسته‌بندی‌شده در یک دیکشنری جمع‌آوری کرده است که امتیاز ویژه‌ای برای این اپلیکیشن ترجمه انگلیسی به فارسی محسوب می‌شود. 
  6. استفاده به‌صورت آفلاین: با برنامه آی ترنسلیت می‌توانید هم به‌صورت آنلاین و هم به‌صورت آفلاین کار کنید. فقط توجه داشته باشید که پیش از سفر داده یا اطلاعات زبان مقصد خود را به صورت درون برنامه‌ای دانلود کنید. 
itranslate.jpg
برنامه آی ترنسلیت 
ای ترنسلیت.jpg
 ترجمه صوتی ITranslate

مترجم صوتی Trip Lingo

تریپ لینگو صرفاً یک اپلیکیشن مترجم نیست؛ بلکه یک راهنمای سفر تمام‌وکمال است. اگر اهل سفر هستید، بهتر است هرچه زودتر این برنامه را روی تلفن همراه خود نصب کنید. تریپ لینگو یک برنامه آموزش زبان است که مخصوص گردشگرانی که به سفرهای خارجی می‌روند، ایجاد شده است. دسترسی به امکانات اپلیکیشن تریپ لینگو در ورژن رایگان محدود است؛ اما نسخه پولی آن امکانات بسیار بیشتری دارد. برخی امکانات این مترجم عبارت‌اند از:

  1. مترجم زنده (Live Translator): یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های برنامه تریپ لینگو که در دیگر برنامه‌های مترجم دیده نمی‌شود، امکان ترجمه زنده است. به این صورت که می‌توانید از طریق تلفن همراهتان، از این ویژگی بهره‌مند شوید. این ویژگی برای انگلیسی و سایر زبان‌های پراستفاده طراحی شده است. استفاده از این قابلیت برنامه تریپ لینگو هزینه مجزایی خواهد داشت؛ اما در مواقع اورژانسی بسیار کارآمد است. 
  2. وجود بیش از 2 هزار عبارت مرتبط با سفر به زبان‌های مختلف: این ویژگی کمک می‌کند گردشگر با توجه به موقعیتی که در آن حضور دارد، مکالمه یا واکنش لازم را به زبان مقصدش ابراز کند.
  3. مترجم صوتی هوشمند: همانند برنامه سی های این امکان رو ایجاد می‌کند در کمترین زمان ممکن دو زبان به یکدیگر ترجمه شود. 
  4. امکان تغییر واحدهای مختلف به زبان دل‌خواه: برای مثال مایل، پوند (lbs) و اینچ در زبان فارسی رایج نیست و به‌جای آن‌ها از کیلومتر، کیلوگرم و سانتی‌متر استفاده می‌کنیم. این برنامه در کنار وظایف ترجمه، این کار را نیز انجام می‌دهد. 

این برنامه درحال‌حاضر در Google play و App store فعال نیست و می‌توانید آن را از سایت‌های دیگر دانلود کنید.

تریپ لینگو.jpg
تریپ لینگو
triplingo.jpg
اپلیکیشن مترجم تریپ لینگو 

بهترین برنامه های مترجم متنی آفلاین و آنلاین مخصوص سفر

مواردی که تاکنون به‌عنوان بهترین برنامه ترجمه صوتی معرفی کردیم، علاوه‌بر ترجمه صوتی، ترجمه متنی هم دارند و اپلیکیشن‌های قدرتمندی هستند. مواردی که در ادامه می‌بینید، بیشتر برای ترجمه متنی کاربرد دارند و در شرایطی که به مترجم گویا برای موبایل نیاز ندارید، مناسب‌اند. 

مترجم متنی Persian-English Translator

برنامه Persian-English Translator یک اپلیکیشن تخصصی است که برای ترجمه بین زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده است. این برنامه به کاربران کمک می‌کند تا به‌سرعت و با دقت متن‌ها، جملات و کلمات را بین این دو زبان ترجمه کنند. از ویژگی‌های کلیدی این اپلیکیشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ترجمه دقیق: با تمرکز بر دو زبان فارسی و انگلیسی، این برنامه سعی در ارائه ترجمه‌های دقیق و کاربردی دارد که برای موقعیت‌های تحصیلی، کاری و روزمره مناسب است.
  2. رابط کاربری ساده و کاربردی: Persian-English Translator با رابط کاربری ساده و قابل فهم خود، دسترسی آسانی را برای افرادی که به‌دنبال ترجمه سریع هستند، فراهم می‌کند.
  3. دسترسی آسان و سریع: به‌دلیل تمرکز بر دو زبان، کاربران می‌توانند به‌سرعت به ترجمه‌های مد نیاز خود دسترسی پیدا کنند؛ بدون آنکه نیاز به جست‌وجو در بین زبان‌های زیادی باشد.

درحال حاضر این برنامه روی App Store در دسترس نیست.

  • لینک دانلود Persian-English Translator از Google Play
sfsdf (1).jpg
برنامه Persian-English Translator

 مترجم متنی WayGo

اگر به آسیای شرقی و کشورهایی مثل چین یا کره سفر کرده باشید، می‌دانید زبانشان جزو سخت‌ترین زبان‌های دنیا است و جدا از بحث مکالمه، خواندن نوشته و تابلوهای شرقی تا چه حد دشوار است. زبان‌ کشورهای آسیای شرقی طوری نیست که بتوان به راحتی آن‌ها را در برنامه‌های مترجم صوتی خواند و شاید نوشتن آن‌ها به‌تنهایی یک معضل محسوب شود. پس اگر در سفرتان به کشورهای آسیای دور، شخصی را ندارید که با زبان این کشورها آشنایی داشته باشد، سریع‌ترین روش برای ترجمه واژگان، عبارات و جمله‌ها، استفاده از مترجم متنی و تصویری وی گو است.

اپلیکیشن مترجم وی گو به‌طور اختصاصی برای ترجمه زبان‌های آسیای شرقی ایجاد شده و در چند ثانیه می‌تواند جملات چینی، کره‌ای و ژاپنی را به زبان انگلیسی برگرداند. توجه داشته باشید که زبان فارسی در این برنامه وجود ندارد و باید به انگلیسی ترجمه کنید. برخی از ویژگی‌های وی گو عبارت‌اند از: 

  1. برنامه به‌صورت آفلاین است و بدون نیاز به اینترنت می‌توانید از متون مختلف عکس بگیرید و ترجمه آن را در کمتر از چند ثانیه دریافت کنید.
  2. برخلاف سایر برنامه‌های این مطلب، نسخه رایگان این برنامه بسیار محدود است. نسخه پولی این برنامه به این صورت است که می‌توانید با پرداخت مبلغی به دلار از همه زبان‌های مقصد، یعنی چینی، کره‌ای و ژاپنی، به‌صورت نامحدود استفاده کنید. همچنین امکان خرید اشتراک هفتگی یا خرید یک زبان با قیمت کمتر هم وجود دارد.
way go.jpg
اپلیکیشن مترجم وی گو 

برنامه مترجم صوتی فارسی به ترکی استانبولی مخصوص سفر به ترکیه 

شاید نوشتن زبان ترکی استانبولی، کمی سخت باشد و نیاز به تسلط کافی داشته باشد. برای سفر به ترکیه، استفاده از برنامه‌های مترجم صوتی که از فارسی به ترکی استانبولی ترجمه می‌کنند، می‌تواند گزینه خوبی برای صحبت کردن و ارتباط گرفتن با افراد بومی این کشور باشد. در بین برنامه‌های ترجمه صوتی، بهترین برنامه مترجم صوتی فارسی به ترکی استانبولی گوگل ترنسلیت است که می‌توانید از آن استفاده کنید. در این برنامه می‌توانید از فارسی به ترکی و برعکس را به‌شکل ویس ضبط کنید و در لحظه ترجمه کنید. برای استفاده در حالت آفلاین، می‌توانید زبان‌ فارسی و ترکی استانبولی را دانلود کنید تا اگر دسترسی به اینترنت نداشتید، بتوانید از ترجمه صوتی بهره‌مند شوید.

  • لینک دانلود Google Translate از Google Play
  • لینک دانلود Google Translate از App Store

راهنمای کامل سفر به استانبول

 سخن آخر 

در این مطلب، مترجم صوتی و بهترین اپلیکیشن‌های مترجم سفر را به شما معرفی کردیم. هرکدام از این برنامه‌‌های معرفی‌شده به‌نوعی کاربردی و مکمل یکدیگرند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پیش از سفر و هنگام بررسی چک لیست سفر، دست‌کم دو تا از اپلیکیشن‌های مترجم را دانلود کنید. شما تاکنون کدام‌یک از برنامه‌های معرفی‌شده در این مطلب را استفاده کرده‌اید؟ به‌نظر شما بهترین برنامه ترجمه و بهترین نرم افزار مترجم صوتی آفلاین چیست؟

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.