دریاچه لزور؛ طبیعت پنهان سیاه رود در نزدیکی تهران + عکس

4.2
از 184 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
دریاچه سیاه رود، طبیعت کمتر شناخته شده نزدیک تهران + عکس
28 فروردین 1401 08:00
20

 دریاچه لزور یکی از جذاب‌ترین مقصدها برای سفرهای یک‌روزه و کوتاه اطراف تهران است. این دریاچه که به دریاچه سیاه رود نیز شناخته می‌شود، در مکان خوش‌ آب‌وهوایی با طبیعتی بکر قرار گرفته و با توجه به هم‌جواری با پایتخت مقصد ایده‌آلی برای گردش‌های کوتاه تهرانی‌ها در دامان طبیعت است. اگر پایتخت‌نشین هستید یا اینکه به پایتخت سفر کرده‌اید و هم‌اکنون مشغول برنامه‌ریزی یک گردش و سفر کوتاه خارج از تهران هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه لست سکند باشید تا با یکی از جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری اطراف تهران آشنا شوید.

05.jpg

دریاچه لزور کجاست؟

دریاچه لزور (دریاچه سیاه رود) در استان تهران، شهرستان فیروزکوه، بخش ارجمند، دهستان قزقانچای و روستای لزور قرار دارد. دریاچه لزور فیروزکوه در حد فاصل ۱۷۰ کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده است. سد لزور همچنین در فاصله‌ ۴۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه و دامنه‌ جنوبی رشته کوه البرز مرکزی قرار گرفته است و گاهی مقصد تور طبیعت گردی می‌شود. دریاچه سیاه رود در واقع آبگیر نامتقارنی با طول حدود ۳۰۰ متر و عرض تقریبا ۲۰۰ متر است. این دریاچه دیدنی و خوش‌منظره حدود ۱۵ متر نیز عمق دارد. این دریاچه را می‌توان از جاهای دیدنی اطراف جاده فیروزکوه محسوب کرد.

دریاچه لزور
نمایی از دریاچه لزور، عکس از آرشیو لست سکند، حوریا کریمی

درباره روستای لزور

سد لزور، کنار روستایی به همین نام قرار گرفته که از بزرگ‌ترین روستاهای استان تهران هم به حساب می‌آید. روستای لزور در روزگاران دور در غیاب وسایل حمل و نقل کنونی از اصلی‌ترین توقفگاه‌های مسیر تردد از جنوب به شمال و بالعکس بوده است. اما با راه‌اندازی راه‌آهن تهران- فیروزکوه خیلی زود روستای لزور از این مسیر حذف شد. شواهد باستان‌شناسی خبر از سکونت چند هزار ساله انسان‌ها در روستای تاریخی لزور می‌دهد. دشت‌ها و مراتع وسیع و همین‌طور رودخانه پر آب فرح‌رود باعث رونق همیشگی پرورش دام و کشاورزی در این منطقه شده است.

عمده محصولات کشاورزی این منطقه شامل گندم، جو، سیب‌زمینی، گیلاس، گلابی و آلبالو است. خیاطی و نجاری نیز از دیگر پیشه‌های پررونق اهالی لزور است. مردمان این منطقه به گویش فیروزکوهی از گویش‌های زبان مازنی (مازندرانی) صحبت می‌کنند. واژه‌ لزور نیز در زبان مازنی به معنای «فرد قوی ‌هیکلی که غذای بسیار می‌خورد» است. روستای لزور مبدأ صعود به ارتفاعات برخی از بلندترین قله‌های رشته کوه البرز شرقی از جمله میشینه مرگ و بوم است. منطقه لاسک، امامزاده خوش‌نام، سد لزور و تنگه فرحزاد از جاهای دیدنی این روستای چشم‌نواز هستند.

دریاچه سیاه رود
دریاچه سیاه رود، عکس از آرشیو لست سکند، حوریا کریمی

آب‌و‌هوای روستا و دریاچه لزور فیروزکوه

روستای لزور فیروزکوه با توجه به نزدیکی به رشته‌کوه البرز آب‌وهوای کوهستانی دارد. به این جهت، هوای لزور در بهار و تابستان هوای بسیار خنک و دل‌پذیری است. زمستان‌های لزور نیز برفی و سرد است. به این ترتیب، مسافرت در فصول سرد سال به این روستا به دشواری و فقط با پوشاک و تجهیزات زمستانی امکان‌پذیر است.

 یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های روستای لزور، هوای تمیز و سالم آن است که باعث شده تبدیل به بهشت دوست‌داران طبیعت و گردشگران شود. هوای پاک لزور به خصوص برای تهرانی‌ها که از وضعیت آشفته هوای پایتخت فراری هستند، فرصت مناسبی برای استشمام هوای تازه و سالم و بدون هرگونه آلودگی را فراهم می‌کند.

دریاچه لزور
مسیر دوچرخه سواری در دریاچه لزور، عکس از آرشیو لست سکند، حوریا کریمی

بهترین زمان برای سفر به دریاچه لزور

بهترین زمان برای سفر به دریاچه لزور در فصل تابستان است. هوای منطقه در فصل بهار اگرچه مطبوع است، اما همچنان خنکای زمستان را دارد و شب‌های آن زمستانی و سرد هستند. اما در تابستان می‌توانید از هوای بسیار دلپذیر و خنک منطقه نهایت لذت را ببرید. با این حال، فراموش نکنید حتی در تابستان هم توصیه می‌شود لباس گرم به اندازه کافی همراه داشته باشید. بسیاری از مسافرانی که به منطقه سفر کرده‌اند خیلی زود با وزش اولین نسیم‌های شبانگاهی غافلگیر شده‌اند.

 اگر سرمای هوا چندان برای شما آزاردهنده نیست، پاییز دریاچه سیاه رود نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد. به خصوص اگر از علاقه‌مندان به عکاسی باشید می‌توانید مناظر دلفریب زیادی برای عکس گرفتن پیدا کنید. حتی اگر زمستان هم به سد لزور سفر کنید، باز هم از سفرتان لذت کافی می‌‌برید؛ هر چند راه‌بندان و بارش سنگین برف ممکن است سفر شما را دشوار کند.

دریاچه لزور
چشمه‌های آب اطراف دریاچه لزور، عکس از آرشیو لست سکند، حوریا کریمی

در دریاچه لزور چه کار کنیم؟

اگر تصمیم گرفته‌اید بازدید از این دریاچه را در برنامه‌تان قرار دهید، بد نیست با فعالیت‌هایی که در دریاچه لزور می‌توان انجام داد هم آشنا شوید:

  • هوای پاک سد سیاه رود به این معناست که می‌توانید ریه‌های خود به هوای سالم منطقه مهمان کنید، بنابراین کمترین فعالیت هم که استراحت است، در این منطقه لذتبخش خواهد بود. در ضمن، بکری طبیعت منطقه به دور از ترافیک و آلودگی‌های نوری شهری باعث شده دریاچه سیاه رود تبدیل به مکان ایده‌آلی برای رصد آسمان شب به خصوص برای منجمان و ستاره‌شناسان آماتور شود.

  • پیاده‌روی و کوه‌نوردی در مناظر بکر و قله‌های اطراف دریاچه لزور، انتخاب اول اکثر گردشگران است.

  • ماهیگیری یکی دیگر از تفریحات مسافرانی است که در فصل‌های گرم سال به دریاچه سیاه رود سفر می‌کنند.

  • دوچرخه‌سواران نیز از فرصت استفاده می‌کنند تا در مسیر کوهستانی بی‌نظیر اینجا رکاب بزنند.

  • چمنزارهای سرسبز اطراف دریاچه کاملا مناسب برپا کردن چادر و کمپینگ هستند. اگر هم وسایل کمپ و اتراق در طبیعت را برنداشته بودید، اصلا نگران نباشید. می‌توانید یکی از خانه‌ها یا کلبه‌های روستایی بالاتر از دریاچه را با هزینه بسیار مناسبی اجاره کنید.

  •  یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید در سفر به سد لزور انجام دهید، عکاسی است. قطعا تماشای دشت‌های سرسبز منطقه با گل‌های خوش‌رنگ و لعاب به اندازه کافی تجربه خاطره‌انگیزی است، اما با عکس گرفتن از این مناظر می‌توانید خاطرات فراموش‌نشدنی ‌ خود را با دیگران (به خصوص دنبال‌کنندگان‌تان در شبکه‌های اجتماعی) سهیم شوید.

دریاچه لزور
منظره دریاچه لزور، عکس از آرشیو لست سکند، حوریا کریمی

آدرس دریاچه لزور

بعد از اینکه با این جاذبه گردشگری بکر آشنا شدید، بهتر است با آدرس دریاچه لزور آشنا شویم. ابتدا باید بدانید فاصله تهران تا روستای لزور حدود ۲۰۰ کیلومتر است. مسیر راحت پایتخت تا روستای لزور فیروزکوه هم باعث شده تا همیشه به تعداد گردشگرانی که به این روستای خوش‌منظره سفر می‌کنند، اضافه شود.

نحوه دسترسی به دریاچه لزور

برای آغاز سفر خود به دریاچه لزور، ابتدا باید از تهران به سمت جاده فیروزکوه برانید. پس از گذر از پمپ‌ بنزین نمرود، باید به سه‌راهی لاسم رفته و از آنجا به سمت شمال و بخش ارجمند رانندگی کنید. پس از ۲۷ کیلومتر به ارجمند و سپس با پیمودن ۱۳ کیلومتر به روستای لزور می‌رسید. در این مسیر از روستاهای مختلفی از جمله شادمهن و اهنز عبور می‌کنید. خوشبختانه تمام جاده تا روستای لزور آسفالت است.

 اگرچه مسیر جاده‌ فیروزکوه نسبتا سرراست‌ است، اما از جاده هراز هم می‌توانید به سمت سد لزور رانندگی کنید. از این مسیر باید در نزدیکی پلور وارد جاده هراز- لاسم شوید و از آنجا روستاهای زیار، نجفدر و لاسم عبور کنید. پس از رسیدن به یک دوراهی باید به سمت چپ بروید تا به ارجمند برسید.

برای دسترسی به دریاچه سیاه رود دو انتخاب دارید:

  • انتخاب اول از طریق جاده خاکی تنگه لاسک است. این مسیر ۲۵ کیلومتری با ماشین بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

  • روش بعدی برای دسترسی به سد لزور پیاده‌روی است که البته تنها به طبیعت‌گردان حرفه‌ای توصیه می‌شود؛ چرا که برای پیمودن این مسیر باید از دو دشت، یک تنگه و برخی نواحی صخره‌ای، سنگلاخی و صعب‌العبور گذر کنید. نکته دیگر اینکه تنگه فرح‌رود که در مسیر قرار دارد همیشه پر آب است. بنابراین باید در قسمتی از مسیر از درون آب عبور کنید. در مجموع، پیاده‌روی تا دریاچه تنها به ورزشکاران، ماجراجوها و کسانی که آمادگی جسمانی بالایی دارند توصیه می‌شود.

موقعیت دقیق دریاچه لزور

دریاچه لزور
دریاچه لزور، عکس از آرشیو لست سکند، حوریا کریمی

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی دریاچه لزور یا سیاه رود و همینطور روستای لزور پرداختیم و از جاذبه‌‌ها، تاریخچه و ویژگی‌هایش گفتیم. دریاچه سیاه رود مقصد بسیار خوبی برای گردش‌های یک‌روزه به خصوص در فصل‌های گرم سال برای تهرانی ها است. با اینکه این دریاچه خارج از تهران قرار دارد اما جزو یکی از جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود. در پایان خوشحال می‌شویم نظر شما را هم درباره این دریاچه زیبا بدانیم و اگر هم به آن سفر کرده‌‌اید از سفرتان به دریاچه برایمان بگویید.

 

 تألیف: تیم نویسندگان لست سکند