یک ماهیگیر تندیس قرون ‌وسطایی مریم مقدس و فرزندش را کشف کرد!

4.4
از 11 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
یک ماهیگیر، مریم مقدس و فرزند 700 ساله اش را در بستر رودخانه کشف کرد! +تصاویر
30 تیر 1399 07:00
2

یک ماهیگیر مجسمه مذهبی و تاریخی مریم مقدس و فرزندش را که حدود ۷۰۰ سال سن دارد، پیدا کرده‌ است. از میان بسیاری از مناظر تاریخی، فرهنگی و مذهبی در اسپانیا که هرساله میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جذب می‌کنند، جذاب‌ترین مکان زیارتی در شمال کشور اسپانیا سانتیاگو د کمپوستلا است. در ادامه همراه ما باشید تا ماجرای این مجسمه را برایتان بازگو کنیم.

ماهیگیر تندیس قرون‌وسطایی مریم مقدس و فرزندش را از بین ماسه‌های رودخانه پیدا کرد

هرساله، صدها نفر از مردم در این مسیر پیاده‌روی می‌کنند، این مسیر از "پامپلونا" به کلیسای جامع در سانتیاگو که چندین قرن قدمت دارد و پایان مقصد زائران است، ادامه دارد. برخی افراد به دنبال خواسته‌های معنوی خود هستند؛ اما برخی دیگر این کار را انجام می‌دهند تا از مناظر زیبا  و روستاهای جالبی که در امتداد مسیر قرار دارند لذت ببرند، و این در حالی است که برخی دیگر فقط این کار را برای چالش فیزیکی آن انجام می‌دهند تا از زندگی شلوغ و مدرن شهری فاصله بگیرند.

دلیل کارشان هر چه که باشد، این مسیر برای دهه‌ها موردعلاقه‌ی مردم سراسر جهان بوده ‌است: برخی تنها بخشی از این مسیر را طی می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر حدود ۳۵ روز در راه هستند تا مسیر را کامل طی کنند و اگر  ۲۷ کیلومتر در روز راه بروند به انتهای مسیر خواهند رسید. بااین‌وجود، آن‌هایی که این پیاده‌روی را انجام می‌دهند اغلب می‌گویند که این سفر شباهتی به سفرهای دیگر ندارد: «این سفر با آزمون استقامت و تجربه نیاز به شجاعت، شایستگی و سازگاری دارد.»

ماهیگیر تندیس قرون‌وسطایی مریم مقدس و فرزندش را از بین ماسه‌های رودخانه پیدا کرد

تیم محققان در اطراف مجسمه

افرادی که در داخل و نزدیک سانتیاگو زندگی می‌کنند، شاهد پیاده‌روی در طول دهکده‌شان هستند. آب رودخانه این منطقه سه یا چهار ماه در  سال کاهش پیدا می‌کند و به همین سبب ماهیگیر فرناندوبرو در اوایل ماه ژوئن و یک روز که در کنار رودخانه در حال انجام دادن کارهایش بود، مجسمه مریم مقدس و فرزندش  را پیدا کرد. ماهیگیر تازه در کنار رودخانه کارش را شروع کرده بود که مجسمه را پیدا کرد و خیلی سریع متوجه شد که این ‌یک مجسمه معمولی نیست!

هر چه بیشتر نگاه می‌کرد بیشتر متوجه می‌شد که این‌یک مجسمه خارق‌العاده است. او به مجسمه ۷۰۰ ساله مریم مقدس که فرزندش را در آغوش گرفته و به کودک خود نگاه می‌کند برخورد کرده بود. روی هر یک از شانه‌های مریم مقدس یک فرشته نشسته و گویی فرشته‌ها به مریم مقدس و فرزندش نگاه می‌کنند. بلافاصله با آنا پائولو متخصص محلی و یکی از اعضای انجمن میراث فرهنگی در آن نزدیکی تماس گرفت. پائولو نیز با مقامات وزارت فرهنگ در Galacia کار خود را شروع کردند.

کارشناسان موزه زیارتگاهی سانتیاگو به‌زودی برای بررسی گنج وارد این منطقه شدند و برای تمیز کردن و انجام یک معاینه کامل مجسمه را به محل کار خود بردند. ارزیابی اولیه آن‌ها حاکی از این است که مجسمه مریم مقدس و فرزندش از گرانیت ساخته‌ شده و تقریباً مربوط به قرن 14 است. متأسفانه، چهره‌های مریم مقدس و مسیح از بین رفته است و متخصصان تنها حدس می‌زنند که این‌یک عمل عمدی و برای هتک حرمت بوده که شاید چند قرن پیش رخ ‌داده است.

ماهیگیر تندیس قرون‌وسطایی مریم مقدس و فرزندش را از بین ماسه‌های رودخانه پیدا کرد

مجسمه از رودخانه برداشته شد و به موزه زیارتگاهی سانتیاگو منتقل شد

همان‌طور که مجسمه به‌خودی‌خود جذاب است، برای کارشناسان نیز جالب است که چگونه یک مجسمه 330 پوندی می‌تواند در حاشیه یک رودخانه و به مدت چند دهه یا حتی قرن‌ها بدون آنکه از پیش کشف ‌شده باشد، وجود داشته باشد. رومن رودریگز وزیر فرهنگ منطقه‌ای پس از دیدن این یافته شگفت‌انگیز به رسانه‌ها اعلام کرد: «فراتر از ارزش فرهنگی و تاریخی آن، ما باید سعی کنیم آن را در حد یک روایت نگه‌ داریم... فقط یک روایت!»

واقعاً یک روایت است. این‌طور نیست که یک نفر بتواند به‌سادگی آن اثر ساختگی را در تاریکی شب بدزدد و آن را روی بستر رودخانه رها کند - آیا چنین کاری ممکن است؟ در این زمان است که مهارت‌های تحقیقاتی تاریخ‌شناسان، باستان شناسان و متخصصان هنر وارد بازی می‌شود و انقدر آن را بررسی می‌کنند تا هیچ تردیدی در مورد این مجسمه مذهبی مرموز باقی نماند و جواب همه سوالاتشان را پیدا کنند. در مورد اطلاعات پس‌زمینه این مجسمه، مجسمه‌ساز و سرنوشت آن در آب‌های کم‌عمق رودخانه، جایی که مجسمه مریم مقدس و فرزندش درنهایت توسط یک ماهیگیر پیدا شد، تحقیقات بیشتری انجام خواهد شد.

 

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.