معرفی انواع مسیرهای سفر از مشهد به کیش (هوایی و زمینی)

4.4
از 8 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
راه‌های مختلف سفر از مشهد به کیش
28 تیر 1402 08:00
0

علاوه بر تهران که از نقاط پرتردد به کیش است، مسیر مشهد به کیش هم پرطرفدار است؛ چه برای خود مشهدی‌ها و چه مسافرانی که از مشهد می‌خواهند به کیش سفر کنند. سفر از مشهد به کیش می‌تواند از مسیرهای مختلف و به شکل‌های گوناگونی صورت بگیرد، هر کدام از حالت‌های آن هم لذت‌ها و جذابیت‌های خودش را دارد و البته هر شکل از آن، مزایا و معایبی دارد که به آن می‌پردازیم. در مجموع می‌توان گفت مسیر مشهد به کیش را می‌توانید به صورت‌های هوایی، زمینی و ریلی طی کنید؛ اما اینکه شما برای سفر خود کدام را انتخاب می‌کنید، جای بحث دارد و در این مطلب می‌خواهیم به شرح و تفسیرش بپردازیم تا بتوانید در آخر بهترین تصمیم را بگیرید.

مسیر مشهد به کیش را می‌توان از ابعاد مختلفی مثل مدت زمان، فاصله و برخی از محدودیت‌ها بررسی و مقایسه کرد و در نهایت بهترین تصمیم را برای انتخاب گرفت تا تجربه این سفر برای شما بسیار دلنشین باشد.

03-2.jpg

بهترین مسیر مشهد به کیش کدام است؟ 

برای سفر به مشهد از کیش روش‌های مختلفی وجود دارد که به فصل و زمان سفر هم بستگی دارد؛ مثلا در گرمای تابستان، استفاده از تور کیش مرداد شاید بهترین گزینه باشد اما اگر بخواهید در فصلی مناسب، مسیر زمینی را انتخاب کنید، می‌توان گفت که بهترین مسیر سفر به کیش از مشهد، مسیر زمینی با گذر از شهرهای تربت‌حیدریه، دیهوک، راور، سیرجان و بندرعباس است. در ادامه، انواع روش های سفر از مشهد به کیش را توضیح داده‌ایم.

انواع روش‌های سفر در مسیر مشهد به کیش

سفر از مشهد به کیش روش‌های متفاوتی دارد. هر کدام از این روش‌ها مزیت‌ها و چالش‌های خودش را دارد؛ اما بیاید به صورت کلی نگاهی به این روش‌های گوناگون و مسائل پیش رویتان در سفر بیندازیم چرا که قرار نیست همه سفر شما محدود به مقصد و دیدن جاهای دیدنی کیش شود. گاهی مسیر و اتفاقات پیش نشده آن به قدری سفر شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد که ممکن است یک سفر ساده و خاطره‌انگیر به کابوس تبدیل شود! 

بر این اساس می‌توانیم در قدم اول به بحث مدت زمانی که شما در مسیر می‌مانید بپردازیم. البته بهتر است به این نکته توجه کنید که همه اعداد مربوط به زمان سفر شما حدودی هستند و ممکن است در شرایط متفاوت تغییر کنند. برای مثال در شرایط بد جوی، ممکن است تأخیر هواپیما بسیار طولانی مدت باشد و این مسئله روی سفر شما به شدت تأثیر می‌گذارد. حالت دیگر برای مسیرهای جاده‌ای است، اینکه زمان حرکت شما به چه صورت باشد تا به ترافیک کمتری بخورید و موارد این چنینی، بر مدت زمان سفر تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین در نظر داشته باشید که مدت زمان تخمینی که در ادامه آورده شده، در شرایط عادی محاسبه شده است. (برای مسیرهای ریلی و جاده‌ای، ابتدا باید خود را به بندر عباس رسانده و از آنجا برای ادامه مسیر تصمیم بگیرید.)

  • مدت زمان پرواز کیش به مشهد: حدود 2 ساعت
  • مدت زمان سفر با اتومبیل شخصی از مشهد تا کیش: حدود 16 تا 17 ساعت تا بندر عباس. سپس 6 ساعت از بندر عباس به بندر چارک و حرکت به جزیره کیش با لندینگ کرافت (لندیگراف)
  • مدت زمان سفر ریلی مشهد به کیش: حدود 21 تا 22 ساعت تا بندر عباس و 4 تا 5 ساعت از بندرعباس به بندر چارک و سپس حرکت به سمت جزیره با شناورهای مسافربری

حال با توجه به زمان تخمین زده شده، بهتر است هر کدام از حالت‌ها را به تفکیک بررسی کنیم و جزئیات بیشتری از آن‌ها را ارائه کنیم تا بتوانید با شناخت بهتری نوع تور کیش از مشهد را انتخاب کنید و تجربه خوشایندی را برای خود رقم بزنید.

سفر از مشهد به کیش
سفر از مشهد به کیش

سفر از مشهد به کیش با هواپیما

بیایید به یک سوال پر تکرار پاسخ دهیم، فاصله مشهد تا کیش چند کیلومتر است؟ این دو شهر بیشتر از 1200 کیلومتر از هم فاصله دارند و طولانی بودن مسیر مشهد به کیش یک دلیل خوب برای انتخاب هواپیما به عنوان وسیله نقلیه است؛ چرا که سفر هوایی زمان سفر را به اندازه قابل توجهی کوتاه می‌کند. برای سفر کیش از مشهد شما حدودا دو ساعت از زمانتان را در هواپیما خواهید بود از طرف دیگر سفر با هواپیما به شما فرصت داشتن امکانات رفاهی بیشتری را می‌دهد، درضمن اگر تورهای لوکسی مانند تورکیش هتل ترنج یا تور کیش هتل داریوش را انتخاب کرده باشید، امکان استفاده از ترنسفر فرودگاهی را هم دارید و لازم نیست نگران طی کردن مسیر فرودگاه تا هتل باشید.

اما اگر بخواهیم در رابطه با معایب سفر هوایی بگوییم، می‌توانیم به چند نکته اشاره کنیم. یکی از این نکات تاخیر پروازهاست. هرچند این مورد معمولا با چک کردن هواشناسی برطرف می‌شود و خیلی معضل بزرگی نیست؛ اما شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین عیب سفر هوایی از مشهد به کیش، گران بودن هزینه سفر هوایی به کیش به نسبت سفر ریلی و سفر زمینی با خودرو است. مسئله دیگر محدودیت جابه‌جایی شما در مقصد، یعنی در خود جزیره کیش است که این مسئله در سفر با اتومبیل شخصی وجود ندارد. گرچه سفر با ماشین شخصی هم مزایا و معایب خودش را دارد و جلوتر، آن را بررسی خواهیم کرد. برای حل این مشکل، راهکارهایی مانند کرایه اتومبیل وجود دارد که در مطالب دیگری به آن پرداخته‌ایم. 

هر آنچه باید درباره اجاره خودرو در کیش بدانید

بد نیست بدانید پروازهای مسیر مشهد به کیش، از فرودگاه هاشمی‌نژاد انجام می‌شود و معمولا در روزهای مختلف هفته می‌توانید از این پروازها استفاده کنید، مگر اینکه شرایط آب و هوایی مناسب نباشد. این حالت برای پرواز کیش به مشهد هم وجود دارد.

سفر از مشهد به کیش
سفر هوایی، یکی از سریع‌ترین راه‌های سفر از مشهد به کیش

سفر زمینی به کیش از مشهد

سفر زمینی به کیش به دو صورت اتفاق می‌افتد که یکی به با استفاده از اتومبیل شخصی است و دیگری با استفاده از اتوبوس. در ابتدا باید بگوییم که هزینه سفر زمینی از مشهد به کیش با اتومبیل شخصی بیشتر از هزینه آن با اتوبوس است، اما آزادی عمل شما بسیار گسترده‌تر خواهد بود. با تفسیر این مسیرها و حالت‌ها، می‌توانید انتخاب دقیق‌تری داشته باشید. هرچند اگر دلیل شما برای انتخاب روش سفر زمینی به کیش مدیریت هزینه است، می‌توانید به گزینه‌های دیگری از جمله انتخاب تور ارزان کیش 3 شب و 4 روز هم فکر کنید. 

 این بار به این سوال پاسخ می‌دهیم، از مشهد تا کیش چند ساعت راه است؟ از شهر مشهد تا بندر چارک فاصله حداقل 19 ساعت است اما بد نیست فاصله زمانی برای طی کردن مسیر مشهد تا بندرعباس که حدود 16 الی 18 ساعت است را هم بدانید. البته بسته به ترافیک، توقف‌ها و دیگر شرایط تغییر هم می‌کند. طول این مسیر هم در کمترین حالتش برابر با 1381 کیلومتر است. با توجه به این مدت زمان و این میزان از فاصله، پیشنهاد می‌شود که حتما در بین راه، یک شب را در یکی از شهرهایی که در مسیرتان وجود دارد بگذرانید تا هم بتوانید استراحت کنید و هم فرصت بازدید از برخی جاذبه‌های شهرهای در مسیر را داشته باشید. برای مثال یکی از این شهرها می‌تواند کرمان باشد که امکان دیدن جاهای دیدنی کرمان نیز برای شما میسر می‌شود.

سفر با خودرو شخصی
سفر با خودرو شخصی، محدودیت کمتر و آزادی عمل بیشتر

نزدیک‌ترین مسیر مشهد به کیش در سفر زمینی

در نزدیک‌ترین مسیر یعنی مسیر مشهد به بندر چارک از شهرهای مختلفی عبور خواهید کرد که چند نمونه از آن‌ها عبارتند از: ملک آباد، گرماب، تربت حیدریه، فیض آباد، بجستان، فردوس، نای‌بند، راور، چترود، کرمان، سعادت آباد، بردسیر، سیرجان، حاجی آباد، دشت امام و بندر عباس. از بندر عباس هم بسته به تصمیم شما، می‌توانید یکی از بنادر لنگه، چارک یا آفتاب را انتخاب کنید و خود را با اتومبیل به جزیره کیش برسانید. در واقع تفاوتی ندارد که کدام یک از این بنادر را انتخاب کنید برای رسیدن به هر کدام از آن‌ها می‌توانید از همین مسیر به عنوان بهترین مسیر زمینی از مشهد به کیش استفاده کنید. 

این نکته را هم در نظر بگیرید که می‌توانید مسیر خود را از دیهوک به سمت یزد کج کنید و به مسیرتان ادامه دهید؛ اما در این صورت، مدت زمان بیشتری را در مسیر خواهید ماند و فاصله بیشتری را هم باید طی کنید تا به بندر عباس برسید. حال باید به بررسی 3 بندری که پیش‌تر نام بردیم بپردازیم و مشخصات آن‌ها را برای شما بازگو کنیم تا بتوانید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید.

نقشه مسیر مشهد تا بندرعباس
نمایی از مسیر جاده‌ای بین مشهد تا بندرعباس

خودروی شخصی را چطور به جزیره ببریم؟ 

قدم بعدی در مسیر مشهد به کیش آن هم با خودروی شخصی، بردن ماشین به جزیره کیش است، در این قسمت شما باید با لندینگ کرافت از یکی از بنادری که برای این کار انتخاب شده‌اند خودروی شخصی تان را کیش ببرید. در واقع هر کدام از بندرها را که انتخاب کنید، به‌دلیل اختلاف فاصله‌ای که بین آن‌ها تا جزیره کیش وجود دارد، مدت زمان رسیدن شما به کیش را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته نکته حائز اهمیتی که حتما باید به آن توجه داشت، در رابطه با تعداد شناورها و لندیگراف‌هاست.

گفتنی است که بندر لنگه فقط در ایام عید شناور و لندیگراف دارد و در مقایسه با بندر چارک و آفتاب، باید گفت که بندر چارک تعداد شناورها و لندیگراف‌های بیشتری دارد، در نتیجه سریع‌تر می‌توانید وسیله مورد نظرتان را پیدا کنید. بندر آفتاب با اینکه نزدیک‌ترین بندر به جزیره کیش است؛ اما به نسبت چارک از شناورها و لندیگراف‌های کمتری دارد. به همین منظور شاید فواصل حرکت وسیله‌ها از این بندر، کمی طولانی‌تر باشد.

مشخصات سه بندر لنگه، چارک و آفتاب:

  • فاصله بندر آفتاب تا جزیره کیش: حدود 18 کیلومتر، فاصله زمانی رسیدن مسافر به جزیره با شناور حدود نیم ساعت، فاصله زمانی رسیدن لندیگراف به جزیره حدود 1 ساعت 
  • فاصله بندر چارک تا جزیره کیش: حدود 32 کیلومتر، فاصله زمانی رسیدن مسافر به جزیره با شناور حدود 1 ساعت، فاصله زمانی رسیدن لندیگراف به جزیره حدود 2 ساعت و نیم 
  • فاصله بندر لنگه تا جزیره کیش: حدود 93 کیلومتر، فاصله زمانی رسیدن مسافر به جزیره با شناور حدود 2 ساعت و نیم، فاصله زمانی رسیدن لندیگراف به جزیره حدود 4 ساعت

برای رسیدن به این سه بندر هم از بندرعباس باید فواصل مختلفی را طی کنید که طول این فاصله‌ها و مدت زمان حدودی برای طی کردن آن‌ها با اتومبیل شخصی برابر است با:

  • بندر عباس تا بندر لنگه:  184 کیلومتر؛ حدود 2:20 دقیقه
  • بندر عباس تا بندر چارک:  271 کیلومتر؛ حدود 3:20 دقیقه
  • بندر عباس تا بندر آفتاب: 307 کیلومتر؛ حدود 3:50 دقیقه

از همه این‌ها که بگذریم، حالت دیگر مسیر جاده‌ای، استفاده از اتوبوس به‌عنوان ارزان‌ترین راه رفتن به کیش از مشهد است. انواع مختلفی از آن هم برای سفر از مشهد به کیش وجود دارد که می‌توانید بر اساس آنچه که می‌خواهید انتخاب کنید. سفر با اتوبوس ارزان‌تر تمام می‌شود و می‌توانید تا اندازه زیادی هزینه سفرتان را پایین بیاورد هر چند که باز هم راه‌های ساده‌تری برای مدیریت هزینه‌های سفر به کیش وجود دارد، مانند استفاده از تور اقساطی کیش. اگر هم همچنان دوست دارید مسیر مشهد به کیش را با اتوبوس طی کنید، باید بدانید که این مسیر در 18 ساعت طی می‌شود و شما امکان بازدید از جاذبه‌های مختلفی که در مسیر وجود دارد را ندارید.

راهنمای صفرتاصد سفر به کیش با ماشین شخصی

لندینگ کرافت
تصویری از اتومبیل‌هایی که با لندینگ کرافت در حال جابجا شدن هستند
بندر عباس
نمایی از بندر عباس

سفر با قطار از مشهد به کیش

یکی دیگر از راه‌هایی که برای سفر از مشهد به کیش وجود دارد، سفر با قطار است. نمی‌توان گفت که انتخاب قطار به عنوان بهترین مسیر زمینی مشهد به کیش لزوما کار درستی است؛ اما به هر ترتیب یکی از انتخاب‌ها برای سفر، انتخاب قطار مشهد بندر عباس است. محدودیت‌های ماشین نداشتن همچنان برای شما در این نوع از سفر نیز وجود دارد و باید برای آن برنامه‌ریزی درستی داشته باشید. شاید خواندن حتی راهنمای سفر به کیش در برنامه‌ریزی این سفر به شما کمک کند، چرا که داشتن یا نداشتن وسیله نقلیه می‌تواند تاثیر مستقیمی در بازدید از جاذبه‌ها یا انتخاب تفریحات و حتی رستوران‌ها داشته باشد. لازم به ذکر است که هزینه تهیه بلیط برای قطار، نسبت به هواپیما بسیار کمتر است.

برای تهیه بلیط مشهد به کیش قطارهای مختلفی وجود دارند، اما دو تا از بهترین انواع قطارها، قطار چهار ستاره و چهار تخته غزال در این مسیر است. همچنین توجه داشته باشید که مسافت طولانی بوده و باید بهترین و راحت‌ترین انتخاب را داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم که پیش از سفر، از تمامی خدمات قطاری که بلیط آن را تهیه می‌کنید، آگاه شوید. یکی دیگر از قطارهایی که می‌توان از آن استفاده کرد، قطار سه ستاره و شش تخته اپتیما است. برخی از شهرهایی که در مسیر خود از آن‌ها عبور می‌کنید، خراسان، یزد، بخشی از اصفهان، کرمان، هرمزگان و شهرهای دیگر هستند. فراموش نکنید در سفر با قطار نیز شما ابتدا به بندرعباس می‌روید و سپس از آنجا باید خود را به یکی از سه بندری که گفته شد رسانده و پس از آن به جزیره کیش بروید.

سفر با قطار
سفر با قطار، از ایمن‌ترین و جالب‌ترین انتخاب‌ها

خرید تور کیش ساده ترین راه سفر

از مسیر مشهد به کیش برایتان گفتیم؛ اما همیشه راه ساده‌تری برای سفر کردن هست! اگر می‌خواهید به خودتان دردسر برنامه‌ریزی مسیر را ندهید، این کار را به آژانس‌هایی بسپارید که به صورت تخصصی این تور را برگزار می‌کنند. یکی از راه‌های پیدا کردن بهترین تورها به مقصد کیش این است که به سراغ صفحه تورهای کیش لست‌سکند بروید. در آن جا شما می‌توانید آژانس‌های متنوعی را که به برگزاری تور کیش می‌پردازند ببینید و بر اساس سلیقه شخصی‌تان در سفر انتخاب کنید.

سخن آخر

این مطلب در واقع یک راهنما برای کسانی بود که قصد دارند از شهر مشهد به کیش سفر کنند. تلاش کردیم تا در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند مزیت‌ها و معایب هرکدام از روش‌های سفر به کیش از مشهد و همین‌طور بهترین مسیر زمینی از مشهد به کیش را به شما معرفی کنیم. اینکه شما چه روشی را انتخاب می‌کنید یا دوست دارید سفر کیش از مشهد شما از طریق چه مسیری صورت بگیرد دیگر بستگی به سلیقه شما در سفر دارد. هرچند که جاذبه‌های در مسیر هم می‌تواند تأثیر بسیاری در انجام این سفر داشته باشد، راستی با توجه به آنچه که در این مطلب برایتان گفتیم شما دوست دارید سفر زمینی به کیش را تجربه کنید؟

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!