دشت‌های گل معروف ایران؛ از نرگس زار تا سوسن چلچراغ

4.2
از 69 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
معروف‌ترین دشت‌های گل ایران + عکس
13 اردیبهشت 1401 08:00
1

شاید زمانی که صحبت از دشت گل می‌شود، مجموعه عکس‌هایی از کشورهای خارجی پیش نظر شما بیاید و به حدی دسترسی به این مناظر خیال‌انگیز زیبا سخت باشد و رسیدن به زیبایی‌های دشت گل برای شما غیرممکن به نظر برسد، اما خبر دارید که ایران خودمان از این مناظر بسیار دارد؟ حتی جالب است بدانید که بعضی از این دشت گل‌ های ایران در جهان مشهورند و از این نظر یک جورهایی گنجینه ملی ایران هم حساب می‌شوند. 

حالا که بهار است و فصل گل و طبیعت، خوب است نگاهی به این دشت‌ های گل ایران بیندازیم تا حالا که کم‌کم کرونا دست از گریبان ما برداشته است و می‌توانیم برنامه‌های طبیعت‌‍‌گردی داشته باشیم، زمانی از تعطیلات خود را به گشت و گذار در دشت گل در تهران برویم تا حال و احوالمان تازه شود. اما اگر زمان و تعطیلات بیشتری داشتید، حتما به فهرست دشت‌ های گل ایران که از تهران دور هستند هم نگاهی بیندازید. پیش از معرفی مقاصد، لازم است تأکید کنیم که در جاذبه‌های پرشمار ایران شکی نیست. در این مطلب از مجله لست سکند از  آن دشت‌ های گل ایران نام بردیم که مشهورتر هستند و بدون شک پیراهن‌های پر گل دیگری هم بر تن ایرانمان نشسته که ممکن است در این لیست نباشند.

05.jpg

گل آفتابگردان کالپوش

مزارع آفتابگردان کالپوش | عکس از خبرگزاری تسنیم

 

دشت گل لاله در کندر؛ استان البرز

برای شروع به سراغ دشت گل لاله کندر که یکی از زیباترین دشت گل‌های اطراف تهران است، می‌رویم. برای رسیدن به روستای کندر که در بخش آسارا واقع شده است، لازم نیست فاصله‌ زیادی از شهر تهران بگیرید. روستای کندر  در ۲۲ کیلومتری شمال شرق شهر کرج و در هفت کیلومتری جاده‌ کرج–چالوس واقع شده است و مسیری زیبا و آسان برای عموم مردم ساکن در تهران است.

جالب است بدانید که این دشت گل زیبا در سال 1399 برای اولین بار زیبایی‌اش را به تمامی مشتاقان طبیعت نشان داد. این دشت گل به همت دوستداران طبیعت و مردم محلی این بخش به لاله‌های رنگارنگ و زیبا مزین شده است و سالانه در بهار پای گردشگران بسیاری را به این منطقه باز کرده است. برای بازدید از این دشت گل اطراف تهران زمان را از دست ندهید و در همین روزهای بهاری به دیدار این دشت گل فوق‌العاده بروید. البته پیش از رفتن به این دشت گل حتما از اینکه در آن سال برگزار می‌شود، مطمئن شوید.

دشت کندر lastsecond.ir.jpg
 دشت گل لاله کندر | عکس از همشهری آنلاین

 

دشت گل سوسن چلراغ در داماش؛ استان گیلان

دشت گل سوسن چلچراغ به خاطر گل زیبا و ویژه آن، از جمله کمیاب‌ترین دشت‌ های گل ایران است. این گل فوق‌العاده از گل‌ های نادر ایران است که اهمیتش باعث شده در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود. فصل زیبایی و بلوغ این چراغ‌های بلوری که از دل زمین می‌رویند، آخرین ماه بهار است. بعضی معتقدند رنگ سفید آن باعث شده شبیه چراغ به نظر بیایند و از این جهت به چلچراغ معروف شده‌اند.

حضور این گل‌های گلوله‌ای شکل، چنان حیرت‌انگیز و زیباست که به مناسبت قدم رنجه‌شان جشنوراه‌ سوسن چلچراغ در اطراف داماش برگزار می‌شود. در این جشنواره، مسافران و مردم محلی برای حضور این گل‌ها شادمانی می‌کنند. این جشنواره همراه با موسیقی و رقص محلی است.

البته این گل کمیاب و ویژه در سایر نقاط ایران مثل کلاردشت، اسالم، کجور، درفک و اردبیل هم می‌روید، امّا به اندازه داماش، وسیع و پرشمار نیست. موضوع غمناک درباره این گل‌های زیبا این است که تولید مثل‌شان بسیار اندک است و همین مسئله، این اثر طبیعی ملی را با خطر انقراض مواجه می‌کند.

گل‌های گلوله‌ای
گل سوسن چلراغ | عکس از امید رجب پور، خبرگزاری تسنیم

 

دشت گل لاله واژگون در الیگودرز؛ استان لرستان

سرخی لاله‌ها با تنه‌های سبز رنگ و پهنه آبی آسمان، چشم اندازی را خلق می‌کند که تا مدت‌ها از فکرتان بیرون نخواهد آمد. لاله‌ای که عادت همیشگی گل‌ها را بر هم زده و برگ‌هایش بالاتر از گلبرگ‌هایش قرار گرفته! همین واژگونی‌شان باعث شده شیره شفاف و شیرین درون گل به بیرون بریزد و چون این صحنه شاعرانه، شبیه گریه کردن گل است، بومیان آن را «اشک مریم» بنامند. این دشت گل خاص، یکی از زیبا‌ترین و کم‌نظیرترین دشت گل‌ های ایران است.

لاله‌های واژگون تنوع بسیاری دارند و هر جای دنیا ممکن است نوعی از آن یافت شود، امّا گفته‌اند که منشأ اصلی لاله واژگون ایران، افغانستان و ترکستان تا مناطق غربی هیمالیاست، امّا آنچه توجه‌مان را به سمت این دشت گل زیبا جلب می‌کند، این است که نوعی از لاله واژگون که در مناطق زاگرسی می‌روید، فقط مختص ایران است.

گفتیم زیستگاه این گل غمگین زاگرس است. امّا می‌دانید که زاگرس منطقه وسیعی از ایران را شامل می‌شود. بخش‌های شمالی زاگرس، فصل بهار به انتظار رویش این گل می‌نشینند و اهالی زاگرس جنوبی در فصل تابستان. البته به جز زاگرس، این گل در ارتفاعات سبلان و خراسان شمالی هم دیده شده است.

از بین مناطقی که نام بردیم، الیگودرز را وسیع‌ترین دشت لاله واژگون در جهان می‌دانند! بنابراین اگر وسیع‌ترین دشت گل لاله واژگون را می‌خواهید ببینید، سراغش را در الیگودرز بگیرید. امّا بدانید که در سایر مناطق هم این دشت زیبای قرمزپوش، دست یافتنی است.

لاله واژگون
گل لاله واژگون | عکس از خبرگزاری تسنیم

دشت گل‌های بابونه در فندقلو؛ اردبیل

از دور انگار برف روی دشت سرسبز نشسته، امّا نزدیک که بروید می‌بینید سفیدی گلبرگ‌های بابونه‌ است که از دور، روی دشت پهن شده. با انتشار عکس‌های حیرت انگیز این منطقه، به مرور مسافران زیاد و زیادتر شدند. حالا جشنواره‌ گل بابونه هم همراه رویش آن برگزار می‌شود.

بهترین فصل سفر به این دشت گل که از جمله زیباترین دشت گل‌ های ایران است، بهار و اوایل تابستان است. این دشت را در شهرستان نمین استان اردبیل می‌توانید پیدا کنید و از زیبایی‌اش لذّت ببرید. حتما خبردارید که بابونه جزو گیاهان دارویی محسوب می‌شود و خواص فوق‌العاده‌ای دارد.

گل‌های بابونه
دشت گل بابونه | عکس از خبرگزاری مهر
مزارع گل‌های بابونه
 دشت گل بابونه | عکس از علی انور، خبرگزاری ایسنا

دشت گل‌های نرگس در بهبهان؛ استان خوزستان

خوزستان را با آب و هوای گرم می‌شناسیم امّا شاید فراموش کنیم خاک مرغوب و جلگه‌ای این منطقه، چه منظره‌های بی‌نظیری می‌تواند خلق کند! یکی از این مناظر خوش عطر، دشت گل‌های نرگس در بهبهان است. گر چه بیشتر گل‌ها فصل چشم نوازی‌شان بهار است،  نرگس‌ها در فصل‌های نیمه دوم سال سر از خاک در میاورند و بالغ می‌شوند.

این نرگس زار بهبهان قدمتی طولانی هم دارد و از همه نرگس‌زارهای طبیعی، قدیمی‌تر است. می‌گویند حتّی سرگذشتش به پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد! یعنی هزاران سال است مردمان از زیبایی‌ این دشت گل بهره می‌برند. این گلزار قدیمی که به ثبت ملی هم رسیده، سه نوع نرگس درونش پرورش می‌دهد که بیشترین سهم را نرگس‌های شهلا دارند.

نرگس بهبهان
عکس از میلاد خراسانی | خبرگزاری تسنیم

دشت شقایق و آفتابگردان کالپوش؛ استان سمنان

دشت شقایق‌های وحشی کالپوش هم از آن دشت گل‌ های ایران است که گردشگران را هر ساله مجذوب خودش می‌کند. این زیبایی مثل سایر دشت‌ها، سبب برگزاری جشنواره هم در کنار دشت می‌شود. برای دیدن این دشت گل زیبا، بهار بهترین فصل است. بنابراین سفرتان را در این زمان برنامه‌ریزی کنید که کیف وافری از دیدن مناظر بی‌بدیلش ببرید.

البته ماجرا فقط به دیدن شقایق‌ها ختم نمی‌شود و مزارع زیبای گل آفتابگردان هم در نزدیکی آن خودنمایی می‌کنند. البته هم شقایق و هم گل‌های آفتابگردان در سایر نقاط ایران هم دشت‌های بی‌نظیری ایجاد کرده‌اند ولی کالپوش از شهرت ویژه‌ای برخوردار شده است.

گل شقایق
دشت شقایق | عکس از خبرگزاری مهر
گل آفتابگردان سمنان
گل آفتاب گردان | عکس از خبرگزاری مهر

گل محمدی در لایزنگان؛ استان فارس

پیش از این که درباره مزارع گل محمدی در ایران صحبت کردیم، گفتیم مناطقی مثل استان فارس هم ظرفیت تولید گلاب و رویش گل‌ های محمدی را دارند. حالا جالب است بدانید که بزرگترین دشت گل محمدی در داراب فارس قرار دارد. دشت‌های وسیع گل محمدی در این منطقه که زیر کشت دیم هستند، سالانه سهم بسیاری از تولیداتشان را به صورت گلاب به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌کنند. 

اگر شیفته بوی خوش این گل و رنگ صورتی ملایمش هستید، فصل بهار بهترین زمان برای دیدن مناظر شگفت‌انگیزش است که در لایزنگان داراب می‌توانید از نزدیک ببینید.

گل محمدی در لایزنگان
گل محمدی | عکس از ایرنا
مزارع گل محمدی
دشت گل محمدی | عکس از خبرگزاری ایرنا

 

سخن آخر

همانطور که گفتیم، این فهرست از دشت گل‌ های ایران که در اینجا گفتیم، تنها محل رویش این گل‌ها نیستند، امّا از مناطق مشهور نه تنها در ایران بلکه گاهی در جهان هستند. نکته‌ای که هنگام بازدید از این زیبایی‌های تکرار نشدنی باید به آن توجه کنیم این است که حواسمان به مراقبت از آنها هم باشد. برای خاطر دلمان، از آنها نچینیم و فکر کنیم زیادند! فراموش نکنیم بعضی از این گونه‌ها کمیاب و در معرض انقراضند و حواسپرتی ما برای لذت چند روزه از آنها در خانه‌مان، خطر نابودی‌شان را به دنبال دارد. اگر شما هم به این دشت گل‌ها سفر کرده‌اید، از تجربه‌تان برایمان بنویسید.

 

تألیف: لست سکند

منابع: خبرگزاری ایسنا، ایرنا، فارس و مهر

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.