سفر پر خاطره به ازمیر ، آلاچاتی و چشمه

22-Ezmir-Blog cover (01-05-01).jpg

عنوان سفرنامه :  سفررویایی به ازمیر ، آلاچاتی و چشمه

سلام به مسافرای ازمیر

امیدوارم سفرنامه من اطلاعات خوبی رو بتونه بشما منتقل کنه و بتونید خیلی راحت و بدون تور ازمیر سفر کنید . تصمیم سفر ما در اوایل مهر ماه بود  . همه بلیط ها و پروازها رو جستجو کردم. البته اینو بگم که دوست نداشتم با تور سفر کنیم. همه ایرلاین ها رو دیدم به این نتیجه رسیدم اگر پرواز تهران - استانبول و سپس استانبول- ازمیر رو انتخاب کنم هزینه اش مناسب تر میشه. دلیلش هم این بود که پروازهای ارزون ایرانی ، توسط آژانسهای هواپیمایی رزرو میشه . خلاصه اینکه بلیط ها رو از سایت آنلاین گرفتم که کمی ارزون تر بود . البته میتونید از سایت ماهان ( www.mahan.aero ) هم خریداری کنید . و هتل را هم آنلاین خریداری کردم.

• مسیر های قابل انتخاب برای رسیدن به ازمیر :

-تهران به ازمیر با پرواز مستقیم

-تهران به استانبول و بعد استانبول به ازمیر

• بهترین زمان سفر به ازمیر :

بهترین زمان سفر به ازمیر بر اساس آب و هوا، (۲۸ اسفند تا ۲۰ خرداد) و (۲۶ شهریور تا ۱۱ آذر) است.

خوب بلیط تهران- استانبول با پرواز ماهان و دو ساعت بعد، از همون فرودگاه با پرواز پگاسوس به ازمیر بود. بلیط ها برای دو مسیر برای هر نفر 000'800'2 تومن شد. (حواستون باشه که استانبول دوتا فرودگاه داره پس باید توجه داشته باشید که پرواز استانبول – ازمیر از همان فرودگاهی باشه که به اون وارد شدید ).

هتلی که انتخاب کردم، هتل MET BOUTIQUE در مرکز شهر ازمیر بود که البته دلم میخواست هتلی که در آلاچاتی بود رو بگیرم ولی متاسفانه برای تاریخ مد نظرم پر بود ‌. که قیمت رزرو اتاق دو نفره به ازای هفت شب اقامت به همراه صبحانه 000'360'4 تومن بود .

لازمه میدونم بگم واسه کسایی که قصد سفرِ بدون تور یا بصورت BACKPACK رو دارند ، حتماً بیمه مسافرتی خودشون رو هم باید تهیه کنند، که اگه خدای نکرده اتفاقی در حین پرواز و یا سفر براتون پیش اومد ، از خدمات بیمه ای هم بتونید استفاده کنید . که ما این بیمه نامه رو از باجه بیمه در فرودگاه امام در سالن ترانزیت تهیه کردیم که ظاهراً اگر از سایت بیمه بصورت اینترنتی تهیه کنید ، ارزون تر تموم میشه.

بلیط ها رفت و برگشت دو مسیر  دونفر :   000'279'4 تومان

هتل 7 شب یک اتاق اقامت با صبحانه :    000'360'4 تومان

خروجی دو نفر         :                       000'440 تومان

بیمه دو نفر   :                         000'96 تومان

تا اینجا هزینه سفر برای هر نفر   :          000'587'4 تومان

هتل  Met Boutique نزدیک ایستگاه مترو basmane Gar  و ایستگاه çankaya بود و نزدیک به ایستگاه اتوبوس های فرودگاه که دقیقاً  روبروی هتل  swisshotel efes قرار داره . جای هتل عالی بود.

قبل از سفر همه مسیرها، همه ترمینالها ( اتوگارها )، همه خطوط مترو  و  اتوبوس رو چک کردم . چون هیچ سفرنامه ای درباره ازمیر نتونستم ببینم که کمکم کنه بخاطر همین تصمیم گرفتم من بنویسم شاید شاید بدرد یک نفر هم بخوره و بره سفر و حالشو ببره . چون من تو سفر استانبول از سفرنامه های خوب دوستان استفاده کردم و کلی دعاشون کردم . یکی از مهمترین مسایل توی سفر هزینه های حمل و نقل است که اگر خوب شهر و وسایل حمل و نقل رو بشناسیم میتونیم بهترین و با صرفه ترین مسیرها رو انتخاب کنیم ، هم از نظر هزینه و هم از نظر زمان .

پس اول از همه وسایل حمل و نقل ازمیر رو نشونتون میدم :

سیستم حمل و نقل در ازمیر شامل مترو، اتوبوس، تراموا، قطار برقی، کشتی، تاکسی میشه .

متروی ازمیر :

از طریق مترو می توانید از غرب ازمیر به شرق و از شمال به جنوب آن به راحتی سفر کنید . ساعت کاری مترو  از ساعت ۶ صبح تا 12 شب می باشد. برای اطلاع از ساعات دقیق حرکت مترو می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

عکس 1: مترو ازمیر

قطار برقی ( Izban ) :

در حال حاضر دو خط شهری و مسیرهای دورتر را پوشش میده  و می تونید از شمال به جنوب ازمیر سفر کنید. خط شهری ایزبان از Tepekoy شروع و تا Menemen ادامه دارد و مسیرهای آن از دو طرف تا ایستگاه های Aligea و Selçuk توسعه یافته است. مسافران در طول مسیر نیز می توانند در دو ایستگاه Hilal و Halkapinar خط مترو را با ایزبان جایگزین نمایند.

عکس 2 : ایزبان ازمیر

اتوبوس :

یکی از رایج ترین وسایل حمل و نقل عمومی در شهر ازمیر می باشد. که به نام سامانه حمل و نقل شهری ازمیر یا (Eshot) است . ساعت کاری اتوبوس ها در ازمیر بین ساعت ۷ تا ۹ صبح (هر سه دقیقه و نیم یک اتوبوس)، می باشد و در بقیه ساعات، هر چهار دقیقه و از ساعت ۸ تا ۱۲ شب ، هر هفت دقیقه این امر تکرار می شود. برای اطلاع از ساعات دقیق حرکت اتوبوس های از لینک زیر استفاده کنید :

www.eshot.gov.tr

عکس 3: اتوبوس

تراموا :

جهت حمل و نقل داخل شهری

عکس 4 : تراموا

کشتی (واپور ) :

همه روزه با مجموع ۲۵ کشتی در ۹ مسیر مختلف و با ۲۰۲ سفر، جا به جایی نزدیک به ۵۰۰۰۰ نفر و ۱۳۰۰ خودرو را به عهده دارد. برای اطلاعات بیشتر از ساعات حرکت کشتی ها (واپور)، می توانید به لینک www.izdeniz.com.tr مراجعه کنید.

عکس 5 : واپور

حمل و نقل با تاکسی:

قابل توجه دوستان: هزینه استفاده از تاکسی بسته به مسیری که طی می کنید، متفاوته . اما باید بدانید که ورودیه تاکسی متر تاکسی های ازمیر، حدودا  5 لیر است که به ازای هر کیلومتر 5 لیر به مبلغ ورودیه اضافه می شود. البته اینو هم بگم که هزینه حمل و نقل با تاکسی، نسبت به سایر وسایل نقلیه عمومی خیلی بالاست. وقتی سوار تاکسی می شید ، راننده موظف است تاکسی متر خود را که معمولا روی آینه است، روشن کند و همان لحظه، عدد 5 نشان داده می شود. 5 لیر هزینه ورودی شماست و عدد روی تاکسی متر در طی مسیر، مشخص کننده هزینه کرایه شماست که برحسب مسافت تغییر می کند. ضمنا این هزینه در ترافیک هم محاسبه می شود، چون زمان و استهلاک ماشین نیز باید در نظر گرفته شود.

تهیه کارت الکترونیکی جهت حمل و نقل عمومی :

در ازمیر یک کارت الکترونیکی با نام «ایزمیریم کارت» جهت پرداخت هزینه های حمل و نقل وجود دارد که شبیه به همان کارت متروی خودمونه که با تهیه این کارت می توانید از کلیه وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید . شما می توانید ایزمیریم کارت را از تمام مراکز فروش و یا دکه ها در سطح شهر خریداری کنید؛ این کارت قابل شارژ است و به میزان نیاز خودتون، می توانید آن را شارژ کنید.

بلیط های دیگری به نام «بلیط ۳۵» و تحت پوشش ایزمیریم کارت وجود دارد که به شکل بلیط کاغذی ارائه می شوند و می توان ۳، ۵ و ۱۰ بار از آن استفاده کرد ( که به ترتیب با قیمت های۱۱، ۱۷ و ۳۲ لیر موجود می باشد). که می توانید آن را از ایستگاه مرکزی تهیه کنید ، در مترو، قطارهای حومه شهر و همچنین در تمامی اتوبوس ها قابل استفاده است.

عکس 6 : ازمیریم کارت

حمل و نقل بین شهری و روستایی :

برای اطلاع از این سفرها می توانید به سایت www.izotas.com.tr  مراجعه کنید . «ایزبان» هم یکی از بزرگترین سیستم های حمل و نقل ریلیه که در حومه شبکه بین شهری با راه ارتباطی به فرودگاه خدمت رسانی می کند.

خب حالا برسیم به سفرنامه مون دیگه .

تاریخ حرکت ۱۱ مهر ماه ۹۸ روز پنجشنبه ساعت ۱۰ و نیم صبح با پرواز ماهان از تهران به استانبول شروع شد .

پرواز ماهان ۳۰ کیلو بار بود ولی پرواز پگاسوس ۱۵ کیلو بار بود .و همین منو کلی نگران میکرد . البته میشد که تو فرودگاه استانبول از دفتر پگاسوس بار اضافه بخرم که یادم رفت .

از زمانی که بلیط گرفتم تا روز حرکت دقیقا دو ماه شده بود . دیگه دل تو دلم نبود . آنقدر بهش فکر کرده بودم که دیگه خسته شده بودم . خلاصه بالاخره ۱۱ ام مهر ساعت 6:20 صبح از کرج به سمت فرودگاه اسنپ گرفتیم .

چرا اسنپ چون؟ (آخرین بار ماشینمون تو پارکینگ فرودگاه به شدت خط خطی شده بود و هزینه پارکینگ فرودگاه هم خیلی زیاد میشه ).

حدود ساعت  ۷ و نیم رسیدیم فرودگاه . خروجی هامون رو تو همون فرودگاه از دستگاه های موجود پرداخت کردیم و بیمه مسافرتی رو هم تو سالن ترانزیت از باجه بیمه مسافرتی پرداخت کردم . صبحانه دبش و گرونی زدیم و به سمت سالن خروجی رفتیم . من دیروز check in رو انجام داده بودم. ۲۴ ساعت قبل از پرواز میتونید برید تو سایت هواپیمایی و check in آنلاین انجام بدید . checkin.mahan.aero (البته فقط اگر مبدا تهران باشه )

ساعت   10:55  صبح هواپیما پرواز کرد ۱۰ دقیقه تاخیر داشت .البته خیلی نگران تاخیر نبودم چون پرواز بعدی حدود ۳ ساعت بعد بود . موقع گرفتن بلیط های چند مسیره خیلی مراقب زمان بین پرواز ها باشید کمتر از ۲ ساعت واقعا استرس میگیرید و حتی ممکنه پرواز رو از دست بدید . من اکثرا با ماهان سفر میکنم . هواپیمایی تمیز و مرتبیه . پذیرایی هم خوب بود .

عکس 7 : پذیرایی ماهان

ساعت حدودا ۱۱ و نیم ناهار اوردن واقعا گرسنه نبودیم بیشتر احتیاج به چای داشتم البته که تا خرخره هم خوردیم چون ناهارش یه قیمه خوشمزه بود . ساعت 13:30 رسیدیم استانبول . تا پیاده بشیم و کارهای گمرک رو بکنیم و چمدان هامون رو بگیریم ، حدود ساعت   ۱۵:00 شد . یه مقدار  لیر تو فرودگاه گرفتم .( حتماً تو فرودگاه یه مقداری پول به لیر تبدیل کنید ولی زیاد چنج نکنید چون اصلا به صرفه نیست )

ساعت ۴ و ربع رفتیم گیت مورد نظر برای سوار شدن به هواپیما پگاسوس . بلیطی که من خریده بودم فقط برای پرواز بود و ۱۵ کیلو چمدان و ۸ کیلو کیف دستی .هرگونه خوراکی رو باید تو پرواز می خریدیم حتی آب رو . که نسبتا هم گرون بود .  ساعت 16:45 پرواز  انجام شد  . ساعت ۱۷:45 رسیدیم  ازمیر . هواپیمایی پگاسوس  خیلی نو بود ولی کوچولو بود تو هر ردیف ۶ تا صندلی بود .  رسیدیم ازمیر بدو بدو پیاده شدیم و چمدان ها رو گرفتیم و دوان دوان به سمت اتوبوسهای فرودگاه (هاواش) رفتیم که اولین اتوبوس هاواش به سمت مرکز شهر (آلسانجیک ) ساعت 18:40  بود . فقط بگم که توی اینجور مسافرتایی که با تور نیستید ،  باید حواستون به ساعت حرکت پروازها و اتوبوسها باشه ، نباید فس فس کنید و توی فرودگاه محو فروشگاههای فری شاپ و .... بشید . باید به سرعت بارتون رو بگیرید و خودتون رو به اولین مترو یا اتوبوس برسونید چون بعداً وقت واسه فروشگاه گردی زیاد دارید .

عکس 8 : اتوبوس هاواش

عکس 9 :  ساعات حرکت هاواش از فرودگاه به مقاصد مختلف

عکس 10 : قیمت هاواش از فرودگاه به مقاصد مختلف

باید ۴۰ دقیقه صبر میکردیم . برای همین همونجا یه کافه بود. ازش دو تا " ازمیریم کارت" خریدم هر کارت ۱۰ لیر بود که البته توی شهر ۶ لیر بود و به سمت ایستگاه مترو رفتیم حدود ۳ دقیقه راه بود . سوار مترو شدیم ایستگاه Hilal  پیاده شدیم و بعد به سمت ایستگاه f-altay  مجدداً سوار مترو شدیم ایستگاه Basmane   پیاده شدیم. حدود ۵ دقیقه پیاده تا هتل بود که خسته و وارفته به طرف هتل حرکت کردیم .

طی تحقیقات من سه راه برای رفتن به شهر وجود داشت .

۱ - خط مترو

۲ - خط اتوبوس شهری (۲۰۲)

۳ – اتوبوس هاواش فرودگاه havaş bus

که باید بر اساس موقعیت هتلتون تشخیص بدید که کدوم راه بهتره . من نقشه اتوبوس شهری و مترو رو براتون گذاشتم .

عکس 11 : نقشه اتوبوس شهری

عکس 12 : نقشه مترو و ایزبان

خوب حالا درباره هاواش بگم براتون.

مسیر های اتوبوس هاواش در شهر ازمیر به طرف مقاصد مختلف به صورت زیر بود .

۱ -  اتوبوس مسیر فرودگاه که در 2 ایستگاه مسافرین رو پیاده و سوار  میکنه 1- در محله آلسانجیک ( مرکز شهر ) ، که روبروی هتل SwissHotel Efes پیاده و سوار میکنه . و 2-  محله کارشیاکا  روبروی Ege Park Mall   و ماوی شهیر ( ماوی شهیر یه مال بزرگه ) پیاده و سوار میکنه . که کرایه اش12 لیره و هر یک ساعت یکبار حرکت داره .

۲ – اتوبوس مسیر فرودگاه به  شهر چشمه و آلاچاتی که هر یک ساعت ماشین داره و محل سوار و پیاده شدن هم ترمینال آلاچاتی Pazar yeri karşisi  و اتوگار (ترمینال) چشمه است که کرایه اش ۳۰ لیر و حدود ۱۲۰ دقیقه تا چشمه فاصله است البته بستگی به ترافیک داره .

در ضمن حتماً بهتون پیشنهاد میکنم که رقتن به شهر آلاچاتی و چشمه رو توی مسافرت به ازمیر فراموش نکنید .

۳  - اتوبوس مسیر فرودگاه به شهرهای آیدین و نازیلی .

۴  - اتوبوس مسیر فرودگاه به شهر های کوش آداسی و söke

۵  - اتوبوس مسیر فرودگاه به شهر مانیسا .

وبسایت مسیر هاواش رو هم براتون میذارم که اگر اطلاعات تکمیل تری هم خواستید ازش بردارید .

www.havas.net/tr

من مقدارکمی دلار تو فرودگاه چنج کردم برای خرید " ازمیریم  کارت" . تو شهر نزدیک هتل قیمت چنج ها همیشه  بهتره .

دیگه بعد از دو تا پرواز نسبتاً طولانی و یه اتوبوس گردی هیجان انگیز رسیدیم هتل خوشگل موشگلمون . بعد از یه کمی استراحت و وارسی کردن تجهیزات اتاقمون و یه استراحت کوچیک ، رفتیمو از فروشگاه BIM نزدیک هتل خرید مختصر خوراکی و تنقلات کردیم که نسبت به بقیه فروشگاه ها قیمتاش خیلی مناسب تر بود .

عکس 13 : اتاق هتل

روز اول :

از شوق صبحونه از ساعت 7 صبح ما بیدار و آماده صبحونه خوردن بودیم . ساعت 8 صبح رفتیم سالن صبحانه . از صبحانه دیگه نگم براتون ، که واقعاً خوب و عالی و کامل بود . ما هم که تخصص در تست انواع غذاهای مختلف داشتیم ، از خجالت همه چیز دراومدیم .

عکس 14 : صبحانه هتل

عکس 15 : صبحانه هتل

عکس 16 : صبحانه هتل

توضیحات درباره هتل رو در قسمت هتل ها در سایت لست سکند کامل نوشتم که اگه خواستید برید و بخونید .  بعد از صبحانه پیاده به سمت میدان کناک و برج ساعت رفتیم که جزء مراکز تاریخی و زیبای شهر به شمار می اومد و شبها هم محل تجمع و پایکوبی مردم بود که حال و هوای خیلی خوبی داشت . البته از هتل تا میدان کناک تقریباً راه زیادی بود که ما فقط روز اول تونستیم پیاده بریم اونم به خاطر این بود که تا خرخره مون صبحونه زده بودیم .

بعد از دیدن برج ساعت به طرف اسکله کناک رقتیم که دیگه وااااااااای ، ساحل قشنگ مدیترانه ، دریای لاجوردی ، آب هوای مطلوب و خنک ، بوی دریا یه حال و هوایی به آدم میداد که نگو و نپرس . به هر حال کنار ساحل کلی کیف کردیم . نزدیک اسکله پشت میدان کناک یه بازار تو در توی محلی به اسم بازار کِمر آلتی (Kemer Alti  ) بود که ما از ایران کلی واسه دیدن این بازار نقشه کشیده بودیم . خیلی بازار خوشگل و باصفایی بود کلی مغازه های خوشگل و کافه های با حال داشت که نشستن جلوی این کافه ها و قهوه و چایی کمر باریک خوردن و شاید یه دست تخته نرد بازی کردن ، دیگه همه چی رو کامل میکرد . که البته ما همه رو امتحان کردیم .جاتون خالی

عکس 17 : برج ساعت

عکس 18 : برج ساعت در شب

عکس 19 : ساحل کناک

به انتهای بازار که رسیدیم ، مسجد حصار رو دیدیم که اونم قشنگ بود و دیدنش خالی از لطف نیست . حالا دیگه ظهر شده  و بعد از این همه پیاده روی نوبت چیه ؟؟؟ بلهه ه ه ه . ناهــــــار .... ناهار روز اول رو توی همون بازار توی یه رستوران خیلی معروف و خوش قیمت و با حال به نام " Gozlemecim  " خوردیم که واقعاً بهتون پیشنهاد میکنم از دست ندید و امتحانش کنید . از غذاهاش هم اگه بخوام بگم ، همه چی داشت . دیگه چون جونی واسمون نمونده بود ، با پاهای خسته و شکم پُر ، دوباره به سمت هتل حرکت کردیم تا یه استراحتی بکنیم و دوباره بزنیم بیرون . تا 4:30 عصر استراحت کردیم و واسه عصر برنامه ریزی . از اونجایی که یکی از زیبایی های سفر واسه ما خانم ها خریده ، حالا نوبت پاساژ گردی شده بود . پس به سمت اولین مقصد پاساژ گردی که یه  مرکز خرید بنام konak pier   در کنار دریا بود رفتیم  . بد  نبود ولی خیلی هیجان انگیز هم نبود ( که من خودم پیشنهادش نمی کنم ) . ولی کنارش یه پارک خوشگل بود و رو بروش هم ساحل زیبای آلسانجیک . که حتماً پیشنهاد می کنم اونجا پیاده روی کنید.  دیگه هوا تاریک شده و واقعا ما توان نداریم ولی خسته بودن ما دلیل نمیشه که شام نخوریم . شام رو توی  مکدونالد نزدیک هتل خوردیم و دیگه واقعا خسته به هتل برگشتیم و خوابیدیم و روز اول تموم شد .

عکس 20 : مرکز خرید Konak pier

عکس 21 : شام مک دونالد

عکس 22 : رستوران  Gozlemecim

عکس 23 : مسیر هتل تا عکس مرکز خرید Konak pier

روز دوم :

روز دوم سفرمون شروع شده و هوا هم خیلی خیلی عالیه . انقدری که واقعا نمیتونم وصفش کنم . برنامه امروزمون رفتن به محله آگورا  (Izmir Agora) بود . حدود ساعت ۹ صبح از هتل بیرون زدیم و  پیاده راه افتادیم به سمت آگورا که دقیقا پشت بازار کمرالتی میشه . تا یادم نرفته توی شهرهای دیدنی و قدیمی ، سعی کنید که پیاده روی توی شهر  و محله رو به ماشین گردی ترجیح بدید چون این شکلیه که با فرهنگ و آداب و رسوم اون شهر خوب آشنا میشید .

حالا محله آگورا چی داشت که ما رفتیم :

آگورا (Izmir Agora) یکی از بناهای تاریخی خیلی زیبا و اعجاب انگیز و شایدم یه کمی ترسناک با قدمت 2000 ساله بود . چندین بنا و محله بازمانده از بازاری که زمانی در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و کانالهای آبی که در آن زمان در این منطقه جاری بود، همچنان هم جاریه و از وسط این بازار عبور می‌کند .

ورودی محله اگورا نفری ۱۴ لیر بود و موزه آگورا هم نفری ۷۰ لیر .

عکس 24 : مسیر رفتن به آگورا

عکس 25 : آگورا

عکس 26 : آگورا

دیگه دم دمای ظهر شده بود که از آگورا بیرون اومدیم  و مقصد بعدی مون رفتن به فروشگاه IKEA بود .

از آیکیا بگم براتون . آیکیا احتمالاً خیلیا هم باهاش آشنا هستید . یه فروشگاه خیلی خیلی بزرگ و جذاب و ولع انگیزه که تقریباً همه کالاهای مورد نیاز زندگی رو اعم از دکوری و مبلمان و ..... داره . البته که در کشور ترکیه شعبه شهر ازمیر جزء بزرگترین شعبات این فروشگاه به حساب میاد . اینطوری بگم که هر کی که داخل این فروشگاه بره دست خالی بیرون نمیاد .

ما تا بعد از ظهر اونجا بودیم . ناهار هم در فود کورت آیکیا خوردیم که واقعاً نمیدونم چطوری براتون از غذاهای اونجا بنویسم که حق مطلب رو گفته باشم . پر بود از غذاهای رنگارنگ و خوشمزه و از همه مهمتر قیمت ها مناسب . خلاصه خیلی عالی و اوکی بود . واسه رفتن به فروشگاه آیکیا هم از سمت بازار کمرالتی باید مترو کناک سوار  و ایستگاه Bornova   پیاده بشیم ‌. دقیقا جلوی درب مترو مینی بوس های سفید و آبی برای مرکز خریدBornova   وIKEA  وجود داره که نفری ۳ لیر هم میگیره .

برنامه امشبمون رفتن به بنای مرتفعی به نام آسانسور بود . البته اولش خیلی دلم نمیخواست برم . احساس میکردم با توجه به وقت محدودمون ، ممکنه جای زیاد جالبی نباشه و فقط زمان رو واسه دیدن جاهای دیگه از دست بدیم . ولی به قول ننه جونم که میگه " آدم دنیا دیده بهتر از دنیا ندیده است ننه "  ما  هم گفتیم بریم . که البته چه خوب که رفتیم .

مسیر رفتن به سمت " آسانسور" از   متروی جانکایا سوار شدیم و ایستگاه ücyol   پیاده شدیم یه ۵ دقیقه ای به سمت دریا امدیم از وسط یه سری محله های قدیمی و خیلی خیلی خوشگلی رد شدیم که یه حال خیلی خوبی رو به آدم میداد . محله ها توی سراشیبی تندی بودند که نمای روبروشون هم دریای مدیترانه بود. حالا دیگه رسیدیم جلوی جایی که بهش میگفتن " آسانسور" . وای خیلی قشنگ بود . شب بود نمای شهر فوق العاده زیبا بود . هوا عالی بود باد خنکی صورت رو نوازش میکرد . " آسانسور " یه بنای خیلی بلند بود که بصورت 360 درجه به تمام شهر ازمیر هم اشراف داشت هم دید . که اگه از اون بالا میرفتی توی دو طبقه دو تا تراس خیلی بزرگ داشت که محل اجتماع مردم و خوردن چای و نوشیدنی و دیدن نمای زیبای شهر بود . در ضمن رستوران و کافه هم برای پذیرایی بود . که ما همونجا نشستیم و یه چایی دبشِ کمر باریک ترکی خوردیم و از هوای علی لذت بردیم.  با اسانسور اومدیم پایین و پیاده تا اسکله کناک اومدیم زباد بود ولی خوب بود. کمی کنار اسکله نشستیم تخمه خوردیم و بعد با مترو ایستگاه کناک اومدیم جانکایا و پیاده تا هتل . امروز دیگه اساسا پا برامون نمونده .

عکس 27 : مرکز خرید بورنوا bornova

عکس 28 : بنای آسانسور

عکس 29 : بنای آسانسور

روز سوم:

برنامه امروز رفتن به روستای زیبای شیرینجه و افسوس بود. سوار مترو شدیم به سمت ایستگاه hilal و از انجا پیاده شدیم سوار متروی tepekoy شدیم  و ایستگاه آخر tepekoy  پیاده شدیم . ۱ ساعت منتظر موندیم تا متروی  سلجوک بیاد . ساعت رفت و برگشت مترو از سلجوک تا tepekoy  وبلعکس در عکس زیر هست ( ساعت های حرکت از سلجوک زیر قرمز ها و بلعکسش ابی هاست) .خلاصه بالاخره رسیدیم سلجوک. وای که چقدر با صفا بود کوچه های خوشگل با کافه های باصفا .

عکس 30 :  ساعت رفت و برگشت مترو از سلجوک تا tepekoy  وبلعکس

عکس 31 : ایستگاه سلجوک

عکس 32 : ورودی شهر تاریخی سلجوک

عکس 33 : روستای شیرینجه

عکس 34 : روستای شیرینجه

عکس 35 : روستای شیرینجه

عکس 36 : روستای شیرینجه

عکس 37 : میوه کمیاب جگر زلیخا یا خربزه جزامی

پرسون پرسون خودمون رو به اتوگار سلجوک رسوندیم حدود ۱۰ دقیقه راه بود. تو این اتوگار دولموش (مینی بوس کوچولو ها ) برای شیرینجه، افسوس ، ازمیر ،کوش اداسی، پاموکاله و .. بود . ما سوار دلموش شیرینجه شدیم کرایه نفری ۴ لیر بود . ۱۵ دقیقه راه بود . رسیدیم شیرینجه که روستایی بالای کوه بود. شکل روستای جواهرده گیلان باصفا پر از مغازه های خوشگل و کافه های باحال  . اونجا آب انار طبیعی و  سوغاتی و صابون ها با اسانس های مختلف و قهوه داخل ماسه بادی داغ دم میکردن  . عالی بود طعمش عالی بود و حرف نداشت .

بعد از گشت و گذار در شیرینجه که حدودا ۱ ساعتی وقت میبره. دوباره از همونجا که از دلموش پیاده شدیم سوار شدیم به سمت سلجوک . به اتوگار که رسیدیم به سمت ایستگاه مترو اومدیم . مترو( سلجوک - تپکوی) رو سوار شدیم ۱۲ لیر و حدود  ۲۵  دقیقه   طول کشید یه نیم ساعتی معطل شدیم تا مترو (تپکوی- منمن)راه بیوفته.

متاسفانه انقدر خسته شدیم که قید رفتن به افسوس رو زدیم.

تا ایستگاه hilal  حدود 16 ایستگاه فاصله بود و  حدود ۶۰  دقیقه  طول کشید تا رسیدیم ایستگاه hilal و بعد سوار مترو  faltay شدیم و ایستگاه cankaya پیاده شدیم و به سمت هتل رفتیم. ساعت حدود ۵ و نیم رسیدیم هتل تا ۸ خوابیدیم خیلی خسته بودیم . ۸ بلند شدیم و رفتیم   lunapark واقعا عالی و باحال بود. تازه پشمک هم خوردیم . لوناپارک از هتل 10 دقیقه پیاده بود .از هتل به طرف میدان 9 eylul که دقیقا توی میدان درب پارک قرار داره و واردش میشی ابتدا یه پارک بزرگ و باصفا بود و بعدش به لونا پارک میرسیدیم. خیلی شهربازی بزرگی نبود ولی به نسبت بد هم نبود .

عکس 38 : لونا پارک

روز چهارم :

امروز تصمیم داشتیم بریم بازار ماوی باغچه و ege park که اون هم یه مال بزرگ بود .اسکله پاساپورت سوار شدیم تا اسکله  بوستانلی رفتیم .

زمان حرکت کشتی ها در اسکله ها :

www.izdeniz.com.tr

حدودا ۲۰ دقیقه (با همون ازمیریم کارت) راه بود و  از اونجا سوار اتوبوس ۴۴۵ شدیم و ایستگاه ماوی شهیر پیاده شدیم (باز از چند تا اتوبوس ها هم بپرسید که ماوی شهیر ایستگاه دارند یا نه خیلی از اتوبوس ها مسیرشون میخوره) . رفتیم مرکز خرید ماوی باغچه کلی گشت زدیم بسیار زیبا وبزرگ بود. همه برندها اونجا شعبه دارند. ناهار رو اونجا توی فودکورت بزرگش خوردیم . بارون وحشتناکی گرفته بود مجبور شدیم یه کم بشینیم و بعد رفتیم سمت پاساژ ege park که درست روبروش بود وقتی از باجه پارک اومدیم بیرون یه ایستگاه اتوبوس روبروش بود با اتوبوس ۲۲۷ به اسکله بوستانلی رفتیم  و به سمت کناک سوار کشتی (واپور ) شدیم  و از کناک با مترو برگشتیم سمت هتل . ساعت حدود ۳ و نیم تا ۶ استراحت کردیم و بعد پیاده راه افتادیم سمت ساحل السانجیک برنامه مون این بود که بریم مادو(MADO  ) برای خوردن کنافه معروف آن. حتما امتحان کنید طعم عالی داره .بی نظیر بود .جاتون خالی ...

عکس 39 : ماوی باغچه

عکس 42 : واپور

روز پنجم :

برنامه امروز رفتن به آلاچاتی و چشمه بود . از شب قبل خیلی هیجان داشتم البته استرس زیادی هم داشتم چون نتونسته بودم مسیر خوب و روشنی رو پیدا کنم با چند نفر هم تو ازمیر هم مشورت کردم ولی جز تاکسی دربستی و رفتن به فرودگاه و از اونجا با هاواش رفتن تا چشمه نظر دیگه ای ندادن . ساعت ۹  از هتل زدیم بیرون . با خط مترو از ایستگاه basmane رفتیم تا ایستگاه fahrettin .atay  .اونجا یه ترمینال اتوبوسرانی بود . سوار اتوبوس ۹۸۴ شدیم که به urla میرفت. (بهتر بود که ایستگاه اتوبوس های چشمه سیاحت رو در شهر پیدا کنید مستقیم میره چشمه) حالا میگم چرا ؟ ؟

عکس 45 : آدرس و شماره تماس اتوبوس های چشمه سیاحت

ایستگاه آخر پیاده شدیم . مااشالا همه ترکی حرف میزدن . هیچ کس یه کلمه انگلیسی بلد نبود . اینترنت هم وصل نمیشد وای خدای من داشتم دیوونه میشدم . از این جور موقعیت ها خیلی کلافه و عصبانی میشم . میگفتن حرکت اتوبوس ها ۲ تا صبح زود و ۲ تا عصر هست که میره چشمه فقط .که هیچکدومش به کار نمی اومد . خلاصه مجبور شدیم سوار تاکسی بشیم که تاکسی متر هم داشت . از راننده پرسیدم حدودا چقدر میشه تا چشمه . میگفت نگران نباش تاکسی متر هست . آقا خدا روز بد بهتون نده .چنان تاکسی متر تند تند حرکت میکرد که قلبم داشت ایست میداد .هی به خودم میگفتم نگران نباش اشکال نداره . خلاصه فکرکردم آلاچاتی پیاده بشیم بهتره .(آلاچاتی حدودا 10 دقیقه تا چشمه فاصله داره ) تا ما رو آلاچاتی رسوند ۱۶۵ لیر گرفت .(فاصله urla تا آلاچاتی حدودا 15 دقیقه بود ) بالاخره الاچاتی بلوار آتاتورک پیاده شدیم و تا پیاده شدیم دلموش های چشمه سوار شدیم (نفری 5 لیر ) و حدود ساعت ۱۲ و نیم رسیدیم چشمه. چشمه رویایی و زیبا . مثل خواب بود باورم نمیشد که بالاخره رسیدیم چشمه. عجب سفری شد .  یک ساعتی توی چشمه دور زدیم قلعه چشمه ، موزه چشمه و کنار ساحل رفتیم فوق العاده زیبا بود و چشم نواز . ساحل تمیز و هوا عالی بود و بافت روستایی شهری بی نظیری داشت .

عکس 46 : چشمه

عکس 47 :چشمه

ساعت ۱و۳۰ ظهر از چشمه به سمت الاچاتی رفتیم. میدان مرکزی چشمه سوار دلموش آلاچاتی شدیم. نفری ۵ لیر دادیم و خیابان اتاتورک الاچاتی روبروی ایستگاه ceşme syahat پیاده شدیم و خوشحال و شادان بلیط برگشت هم برای  ساعت ۱۶و ۱۰ دقیقه به ازمیر رو نفری ۲۰ لیر گرفتیم . رفتیم داخل کوچه پس کوچه های آلاچاتی که اصلا توصیف شدنی نیست اصلا گفتنی نیست. فقط باید ببنید با چشم های خودتون. حتی عکس هم گویای زیبایی اینجا نیست . از آسیاب بادی ها گرفته تا کوچه های تنگ پر از کافه های کوچولو و خوشگل موشگل که میز و صندلی هاشون رو بیرون چیدن با رومیزی های آبی چهارخونه و رنگی و گلهای کاغذی صورتی و بنفش و آبی که از دیوار خونه ها اویزون شده . سگ ها گربه ها و آدما که کنار هم با مهربونی زندگی میکنن . جالبه گربه ها و سگ ها کنار هم خوابیدن با هم بازی میکنن اصلاً انگار اینجا همه چی بهشتیه . ناهار رو هم در آلاچاتی خوردیم .خلاصه ساعت ۴و ۱۰ عصر سوار شدیم ۵ رسیدیم میدان f.altay توی ازمیر و سوار مترو شدیم . ایستگاه کناک پیاده شدیم و به سمت کشتی (واپور) راهی شدیم و به اسکله بوستانلی رفتیم . برای دیدن غروب افتاب شنیده بودم زیباترین مکان برای دیدن غروب افتاب اینجاست. امروز توی ذهنم حک شد روز پر از هیجان . هرچی رو که میدیدم انگار یکی از آرزوهام بر آورده میشد .

عکس 48 : ایستگاه چشمه سیاحت

عکس 49 : آلاچاتی

عکس 50 : آلاچاتی

عکس 51 : آلاچاتی

عکس 52 : ناهار آلاچاتی

عکس 54 : نقشه مسیر برای دیدن غروب آفتاب

روز ششم :

صبح بعد از خوردن صبحانه برای آخرین بار  رفتیم بازار کمرالتی ( خدایی ازش سیر نشدم ). عصر هم قرار بود بریم سینمایی که در مرکز خرید کناک بود ولی نرفتیم . به جاش رفتیم ساحل کناک . یه چیز خیلی جالب که توی این شهر مرسومه ، این بود که توی ساحل سنگی و زیبای کناک ، تمام شبها مردم که از کار برمیگشتن توی این ساحل مینشستن و نوشیدنی و تخمه به مقدار زیادی میخوردن . البته که خیلی هم حال میداد  . که ما هم روز آخر رو مثله اونا کنار ساحل به تخمه خوری به پایان رسوندیم .

روز آخر :

بعد از صبحانه چک اوت کردیم و تا swisshotel پیاده اومدیم (حدودا ۸ دقیقه) . ایستگاه هاواش کنار کافه مادو mado  در بلوار قاضی عثمان پاشا بود . ساعت ۱۰ و نیم اتوبوس هاواش اومد. کرایه هاواش تا فرودگاه  ۱۲ لیر نفری است  . همونجا ایستگاه اتوبوس شهری  eshot  هم بود (شماره ۲۰۲)  . ساعت ۱۰:۳۰ ما رو سوار کرد چون صبح بود فکر کنم یه کم ترافیک بود . ساعت ۱۱:۱۵ رسیدیم فرودگاه. باید میرفتیم قسمت domostic terminal و بعد روی تابلو شماره پرواز رو نگاه کنید و گیت چک cheack in برید .

چمدان ها رو که تحویل دادیم  ۷ کیلو اضافه بار داشتم که شد ۶۰ لیر . اومدیم گیت مورد نطر نشستیم منتظر پرواز . حدودا نیم ساعت تاخیر داشت . این پرواز پگاسوس فقط پول بلیط بود و داخل هواپیما میتونستید با قیمت های چند برابر هرچی میخواید بخرید .مثل ایر ایشای مالزی . خلاصه بالاخره بعد از یکساعت پرواز رسیدیم استانبول. فرودگاه جدید خیلی بزرگه از زمان نشستن هواپیما تا استاپ کنه تقریبا ۱۰ دقیقه طول کشید . دیگه بقیه سقر تکراری و از حوصله همه خارجه.

در اخر یه چیزی بگم و اون اینه که خیلی سفر برید پول سفر برمیگرده ولی عمر نازنین هیچ وقت برنمیگرده . کسی که زیاد سفر میره همیشه داستان های خوب و هیجان انگیزی برای تعریف داره و یه قصه گوی بی نظیر میشه . من هر بار بعد از سفر، بیشتر و بیشتر به این موضوع پی میبرم . سفر به استان ازمیر جز بهترین سفرهام وتجربه هام بود و به نظرم حتما قبل از مرگم یه هفته ای اقامت تو آلاچاتی خودمو مهمون میکنم . امیدوارم هرچه زودتر شما هم ازش لذت ببرید .