تنفس و تلذذ در مروارید دریای آندامان

20 خرداد 1402 12:00
18.6K

روز پنجم :

پس از صرف صبحانه برای امروز یک برنامه خاص داشتیم . با موتور راهی تایگر کینگدام Tiger Kingdom Phuket شدیم . محل نگهداری و بازدید از ببرهای بنگال . سپس جهت تبدیل دلار به بات راهی مرکز خرید Central Festival شده در طبقه چهارم تبدیل ارز انجام دادیم . به Tiger Kingdom بازگشته و دو بلیط برای بازدید از Giant Tiger به مبلغ هر نفر 1200 بات و مدت 10 دقیقه رزرو کردیم . حدود 10 دقیقه منتظر ماندیم و سپس با چهره ای پر از ترس و اضطراب وارد قفس ببرها شدیم . در این مجموعه تعداد 2 قلاده Giant Tiger وجود دارد که یکی از آن ها خواب و دیگری بیدار بود .

ابتدا به سراغ ببر خوابیده رفتیم و پس از آن ببر بیدار که بر روی تخته سنگ بزرگی نشسته بود . طبق گفته مربی به هیچ عنوان نباید به سر و دست این حیوان نزدیک شد که هر لحظه احتمال حمله وجود دارد . عجب جثه ای داشت . من خود یه سگ روتوایلر 45 کیلویی دارم که بسیار پر ابهت است اما هنگامی که این ببر بیدار را لمس کردم ترس تمام وجودم را گرفته بود . صدای نفس کشیدنش که انگار زوزه ای می کشید هنوز در ذهنم است . به مدت 10 دقیقه فیلم و عکس های خاطره انگیزی گرفتیم و یک خاطره بسیار شیرین و عزیز با کمی چاشنی ترس برایمان به یادگار ماند .

البته متاسفانه این ببرها در این مراکز نگهداری می شوند و امکان جابجایی بالایی ندارند که از این جهت بسیار دلم برایشان سوخت ، انگار که به ما با زبان بی زبانی میگفتند که از اینجا بروند و در طبیعت رها شوند ، چرا که این جثه برای این مکان نیست . البته یه پارک بسیار بزرگ در 90 کیلومتری بانکوک بنام Tiger World Tailand وجود دارد که در آنجا ببرها در آزادی کامل و شرایط راحتی نگهداری میشوند و آزادانه در پارک مشغول گشت و گذار هستند .

Tiger Kingdom Phuket

به هر روی پس از این بازدید دل انگیز و دلهره آور راهی مرکز خرید جانگسیلون شدیم ، مرکز نسبتا جدیدی که فقط بدرد گشت و گذار میخورد . هم چنین تهیه آب انبه خنک جهت فرار از گرما طبق معمول در برنامه کاری ما بود . در راه بودیم که تقاطع خیابان بنگلا پلیس دستور توقف موتور به علت بهمراه نداشتن کلاه را داد ، پس از پیاده شدن ،  پلیس از بنده تقاضای لایسنس رانندگی یا همان گواهینامه خودمان را کرد ، من هم کلا گواهینامه ایرانم باطل شده بود چه برسد به بین المللی گفتم در هتل جا گذاشتم .

سپس پلیس ذکر کرد که باید جهت پرداخت جریمه به اداره پلیس مراجعه کنیم . همانجا بود که دو شهروند دیگر که آنها هم تازه جریمه شده بودند جریان من را فهمیدند ، با اشاره به من گفتند که آرام باش و دچار استرس نشو ، بعد از آن مرا کنار کشیده و این نکته را ذکر کردند که پلیس اینجا غیر مستقیم تقاضای رشوه دارد . ما هم با روی گشاده به پلیس گفتیم که چطور محبت شما را جبران کنیم که آنگاه ما را به داخل کانکس راهنمایی کرد و پس از چونه زدن و پرداخت 500 بات به گرمی توسط پلیس بدرقه شدیم ، به همین راحتی  .

پس از این داستان جالب ، همسر را به مرکز ماساژ برده و خودم پس از کمی گشتن در ساحل بسیار تمیز پاتونگ راهی هتل شدم . ساحل پاتونگ دقیقا برخلاف پاتایا فوق العاده تمیز با آبی شفاف است . سپس شب هنگام زمان عودت موتور کرایه ای ما فرا رسید . موتور را صحیح و سالم پس داده و پاسپورت را تحویل گرفتم ، راهی خیابان بنگلا و در امتداد آن خیابان Soi Sansabai شدیم ، مقداری خرید کردیم ، در ادامه بازگشت به هتل به جهت اینکه وسایل خریداری شده را در آنجا قرار دهیم ، پس از آن در ساعت 11 شب به همان بازار روبروی خیابان هتل رفتیم و یک شام مختصر خوردیم . در انتها به مرکز ماساژ چسبیده به هتل رفته و ماساژ پا را انتخاب کردیم . در آخر هم خواب شب جهت آمادگی برای تور جزایر فی فی .

مرکز خرید جانگسیلون

روز ششم :

امروز پس از صرف صبحانه در ساعت 7:30 صبح توسط ون کمپانی Love Andaman به اسکله خصوصی Visit Panwa ترانسفر شدیم . اسکله  بزرگ و خصوصی این کمپانی که ابتدا با صبحانه از تمام مهمانان تورهای مختلف استقبال کردند . در ابتدا اشاره کردم که کمپانی مذکور از بهترین و قویترین کمپانی های تورهای ساحلی است . یکی از نشانه های آن وجود اسکله خصوصی و برنامه و نظم بسیار عالی که تورها جهت عزیمت به مقاصد مختلف مانند جزایر فی فی ، جزایر سیمیلان ، جزایر سورین ، جزیره جیمز باند و ... داشتند . تور ما با قایق تندرو بود .

در این تور کاور ضد آب گوشی ، کفش مخصوص غواصی و کاور بارانی به شدت لازم است . قبل از بیان جزییات تور ذکر این نکته را ضروری می دانم که اگر روزی به پوکت سفر کردید و هیچ کاری نتوانستید انجام دهید اما این جزایر فی فی را فراموش نکنید . این روز یکی از خاطره انگیزترین روزهای تمام زندگیم بود . تور جزایر فی فی (یا در اصطلاح درست آن پی پی) به معنای واقعی کلمه بی نظیر بود هرچه بگویم کم گفتم به طور مثال اگر به جیمز باند نمره 100 از 100 بدهم به این تور نمره 150 میدهم . توری پر از هیجان ، شادی ، غواصی ، دیدن زیبایی های بی تکرار و ... . بدین جهت با مبلغ هر نفر 600 بات کفش های غواصی  و عینک و لوله تنفسی مخصوص را از همانجا کرایه کردیم که در انتها با بازگشت وسائل ، مبلغ مورد نظر عودت داده می شود . برنامه این سفر بدین شرح بود : 1- تنگه  pi Leh Lagoon 2- Maya Bay  3- Viking Cave  4-  Monkey Bay 5- صرف ناهار در Phi Phi Don  6- Bamboo Island .

شروع تور با قایق تندرو و کوبش های فراوان در آب بود که در ابتدا با چاشنی ترس همراه بود اما سپس لذتبخش شد . مقصد اول تنگه Pi Leh Lagoon بود ، چه مکانی چه تصویری انگار صحنه فیلم است ، آب چنان شفاف است که گویی قایق ها روی هوا هستند . با خود گفتم ای کاش ساعت ها اینجا بودیم . قایق در تنگه توقف کرد و تعدادی از مسافران که از قبل قایق تایلندی را رزرو کرده بودند سوار قایق های چوبی شدند و ما که عمدا رزرو نکرده بودیم از بالای قایق به داخل دریا شیرجه زدیم . فوق العاده بود یک آبتنی بی نظیر وسط دریا زیر آفتاب با یک ویو ابدی خارق العاده . پس از حدود 45 دقیقه همگی به قایق بازگشتیم و از آبمیوه های خنک بهره بردیم .

تنگه Pi Leh Lagoon

سپس راهی جایی شدیم که برای من زیباترین نقطه سفرم بود . فراتر از هر صحنه ای . شاید با دیدن این متن فکر کنید که اغراق می کنم اما دوستانی که با چشم خود مایا بی Maya Bay را دیده اند به صحت نوشته هایم اذعان می کنند . به اعتقاد من مایا بی نه تنها یکی از زیباترین نقاط شرق آسیا بلکه کل جهان است . هم طراز مالدیو . آبی به همان شفافی و رنگ سبز و فیروزه ای . این خلیج کوچک به قدری زیباست که فیلم The Beach محصول سال 2000 با بازی لئوناردو دی کاپریو در اینجا تصویر برداری شد .

وقتی قایق سرعتش را کم میکند و در ورودی بین کوه ها قرار میگیری ، چشمانت را چند باری باز و بسته می کنی تا مطمئن شوی که صحنه ی روبرویت واقعیت است و خواب نیست . این بهشت اسرار آمیز جزایر فی فی در کشور تایلند  است که از سه طرف با سه صخره به ارتفاع 100 متر محاصره شده است . در ساحل پشت مایا بی توقف کردیم و از طریق راه جنگلی مسیر داخل جزیره را طی کرده و به ساحل مایا بی رسیدیم . محل توقف تمام قایق ها پشت این خلیج بود . عکس های دل انگیزی گرفتیم ، پیاده روی مختصری بر روی ماسه های که به واقع به مانند پودر نرم و طلایی بودند انجام دادیم و راهی قایق جهت حرکت شدیم .

Maya Bay

سپس به غار وایکینگ Viking Cave جهت غواصی رسیدیم . شایعه است که وایکینگها مدتی در این غار اقامت داشته اند ، علت این نامگذاری هم گویا نقاشیهایی روی غار است که به شکل کشتیهای وایکینگهاست . در نزدیکی غار توقف کردیم ، لباس شنا بر تن کرده ، کفش و عینک را پوشیده و وارد آب شدیم . دنیای زیر آب در نزدیکی غار تجربه منحصر به فردی برای من بود . با موبایل شروع به فیلم برداری از ماهی های در حرکت و صخره های زیر آب کردم . ناخودگاه متوجه شدم که فاصله من با قایق زیاد است و هر لحظه به صخره ها نزدیکتر می شوم .

تمامی صخره ها هم نوک تیز بودند و در صورت اصابت با آن ها در این آب شور حرکت به سمت قایق سخت می شود . به هر مکافات به قایق رسیدم و از شدت خستگی کف قایق دراز کشیدم . توصیه من این است که در هنگام غواصی به دلیل وجود صخره های بسیار سخت و تیز خیلی مراقب باشید و در محدوده مجاز شنا کنید که جریان آب شما را به داخل صخره ها نبرد . پس از توقف حدود 40 دقیقه ای راهی جزیره Phi Phi Don برای صرف نهار شدیم . ناهار به مراتب بهتر و کاملتر از تور جیمزباند و با ویو زیباتری نوش جان کردیم ، گشتی در کوچه های این جزیره و مغازه های آن زده ، در نهایت راهی قایق شده و آماده عزیمت به آخرین مقصد ، جزیره بامبو .

رستوران جزیره Phi Phi Don
جزیره Phi Phi Don
بازار جزیره Phi Phi Don

در جزیره بامبو به دلیل مسائل زیست محیطی و حفظ اکو سیستم محیط ، دولت تایلند اجازه ساخت هیچ گونه هتل ، برپایی بازار ، اقامتگاه و کلا هیچ نوع اقامتی را نمی دهد . بامبو شمال شرقی ترین جزیره از مجمع الجزایر فی فی هست . ماسه های این جزیره بی نهایت سفید و آب دریا هم بسیار زلال هست ، دلیل نامگذاری این جزیره هم بدلیل پوشش سبز آن است که از درختان بابمو تشکیل شده است . در هنگام حضور ما باد فراوانی در آنجا بود طوریکه پهلوگیری قایق به سختی انجام شد به همین دلیل اجازه غواصی نیز صادر نشد .

پوشش این جزیره بی نظیر بود جنگل سرسبز پوشیده از درختان بلند بامبو ، سپس ماسه های روان و طلایی و در انتها دریا زلال و بی بدیل . با خودم دو تکه سنگ به یادگار از این جزیره آوردم . جزیره بامبو به واقع نقطه بی نظیری در دریای آندامان و تنگه مالاکا هست که به درستی و به شدت توسط دولت تایلند محافظت می شود . ای کاش به همین شکل از جزیره هرمز ما هم محافظت می شد . اقامتی در بامبو داشتیم ، از ساحل بی بدیل آن لذت بردیم ، عکس های به واقع کارت پستالی گرفتیم ، در انتها به رسم ادب در قسمت کوچکی از این ساحل زیبا اسم زیبای ایران را حک کردم همان کاری که در جزیره Naka Island هم کرده بودم . خواستم به این طریق اسم کشور عزیزم را در این جزیره دور و بکر و بی نظیر به یادگار ثبت کرده باشم . در انتها به اسکله اولیه بازگشتیم و با ترانسفر راهی هتل شدیم . مدت این تور 12 ساعت بود .

جزیره بامبو

به مانند روزهای گذشته رفع خستگی در هتل و استخر هتل بود . شب هنگام راهی فود هال روبروی جانگسیلون شدیم و دو بشقاب بزرگ برنج و مرغ مجموعا به مبلغ 400 بات سفارش دادیم . پس از آن همسر راهی مرکز ماساژ شده جهت ماساژ کامل به مبلغ 400 بات و بنده به رستوران آمریکایی Hard Rock در انتهای خیابان هتل رفتم . یه رستوران بسیار معروف و البته گران . من هم برای اینکه بی دلیل نرفته باشم با توجه به خوردن شام ، یک سیب زمینی سرخ کرده به مبلغ 250 بات سفارش دادم و از موسیقی زنده و دیوارهایی پر از عکس های آمریکایی و حال و هوای آن لذت بردم . سپس به دنبال همسر رفته به هتل برگشتیم و استراحت برای آخرین شب اقامت در پوکت زیبا .

روز هفتم :

پس از صرف صبحانه به وسیله ترانسفر تور ، راهی فرودگاه پوکت شدیم ، پیاده از ترمینال پروازهای خارجی به سمت پروازهای داخلی پوکت رفتیم ، مراحل مربوط به چک این و صدور کارت پرواز هم انجام شد و با حدود نیم ساعت تاخیر به وسیله هواپیمایی Vietjet Air در ساعت 13:45 فرودگاه پوکت را به مقصد فرودگاه سووارنابومی ترک کردیم .

پوکت در اینجا برای ما تمام شد اما خاطره اش برای همیشه پایدار و زنده است . ای کاش دو هفته در پوکت می ماندم تا مناطق بیشتر و زیبایی های بیشتر آن را ببینم . همه چیز در آن عالی بود از تور جزایر تا پارک ببرها ، تا دیدن فیل ها ، تا ویو پوینت ها و مناطق بکر آن و موتور سواری فوق العاده اش که می توان تمام شهر را زیرپا گذاشت . پوکت را باز باید تکرار کرد .

بخش دوم سفر :

بانکوک

پس از رسیدن به فرودگاه و کارهای مربوط به تحویل چمدان ها ، به وسیله ترانسفر تور به همراه 2 خانواده ایرانی دیگر راهی هتل هایمان شدیم . بانکوک به مانند تهران یک پایتخت بزرگ است دارای بیشترین تعداد توریست در مقایسه با دیگر شهرهای جهان ، مساحتی تقریبا دو برابر تهران ، جمعیت حدود 11 میلیونی ، شهری که به قطع نمی توان آن را در سه روز سفر کردن خلاصه کرد پس هدف ما از عزیمت به بانکوک دیدن کمی از جاذبه های شهر و باغ وحش معروف آن ، آشنایی اندک با فرهنگ اصیل تایلندی و مردمان آن ، مقداری خرید شخصی و سوغاتی و تمام .

بخش تحویل چمدان ها فرودگاه بانکوک

هتل انتخابی ما برای بانکوک Pannarai Hotel بود ، هتلی نسبتا خوب با موقعیت مکانی قابل قبول نزدیک به منطقه Pratunam ، اتاق های هتل کوچک بودند ، بر خلاف پوکت ، ویو از اتاق نداشتیم و واحد پشت و با دید خرابه به ما دادند که چون در بانکوک بیشتر اوقات بیرون از هتل هستیم برایمان مهم نبود . ولی در مجموع رضایت من برای این هتل جلب نشد و اگر یکی از معدود نقاط قوت آن را بخواهم نام ببرم به استخر فوق العاده در آخرین طبقه با ویو شهر آن اشاره می کنم .

بانکوک نیاز به هتل لاکچری ندارد چون فقط باید شهر را دید . صبحانه طبقه هشتم و استخر هتل که انصافا فوق العاده بود و یک دید وسیع به کل منطقه داشت در طبقه نهم به صورت سرباز بود . من در این هتل هیچ هموطن ایرانی ندیدم و پس از صحبت با مدیریت هتل متوجه شدم که این هتل بیشتر در اختیار تورهای کشورهای شرق آسیا به مانند کامبوج ، ویتنام ، لائوس ، مالزی و اندونزی است . اتاق را تحویل گرفته و مبلغ 1000 بات به عنوان دیپوزیت تحویل پذیرش شد .

استخر زیبای هتل

در ساعت 18 به بیرون از هتل حرکت کردیم . در مسیر قدم زدن باز هم به مراکز ماساژ رسیدیم که در تایلند به مانند سوپرمارکت می ماند . اولین توقفگاه بازار Indra Square بود ، مرکز خریدی سراسر از شهروندان هندی ، گشتی زده و سپس پیاده به سمت مرکز خرید بسیار بزرگ سنترال ورلد Central World حرکت کردیم که حدود یک ربع زمان گرفت .

بازار Indra Square
Central World

هوای بانکوک بسیار شرجی و آزار دهنده بوده و قابل مقایسه با هوای پوکت نبود . پس از گشت زنی در این مرکز خرید عظیم مجدد به صورت پیاده تا مرکز خرید لوکس سیام پاراگون حرکت کردیم . میدان سیام متشکل از مراکز خرید سیام سنتر – سیام پاراگون – سیام دیسکاوری و سیام اسکایپ می باشد که از طریق این میدان همگی بهم ارتباط دارند . به قول تور لیدر ما این نقطه از بانکوک گرانقیمت ترین قسمت از زمین های شهر است .

این مراکز جهت بازدید بسیار مفید است اما متاسفانه برای ما ایرانیان با توجه به قیمت بسیار بالای ارزهای خارجی ، خرید از این گونه مراکز به صرفه نیست هرچند که بسیاری از اینها برندهای معروف هستند . لیکن توصیه من این است در مرکز خرید سیام پاراگون به غرفه Zara و H&M سر بزنید .تخفیف های واقعا خوبی روی پوشاک داشت که خرید را بسیار مقرون به صرفه می کرد .

مرکز خرید لوکس سیام پاراگون

سپس از یکی از شعبات مک دونالد دو برگر خوک و نوشابه به مبلغ مجموعا 218 سفارش دادیم . پس از آن با یک توک توک به مبلغ 120 بات به سمت بازار Pratunam Night Market حرکت کردیم .

توک توک سواری

بازاری که مختص دست فروش هاست و از لحاظ کلاس کاری و کیفیت اجناس و افراد حاضر در آن وقتی با سیام پاراگون مقایسه کردم خیلی خنده دار به نظر می آمد . در این بازار تا چشم کار می کند هندی ها حضور داشتند ، البته که انسان های بدی نیستند و آزاری ندارند اما متاسفانه نمی دانم چرا اینقدر در رعایت بهداشت و نظافت بی خیال هستند .

در یکی از پاساژهای کوچک این خیابان یک مغازه فروش تور قرار داشت که مختص هندیها بود . ما تور کامل باغ وحش را به مبلغ 1200 بات به ازای هر نفر برای روز پنجشنبه رزرو کردیم . این قیمت به نظرم پایینترین قیمت موجود بود و بعید می دانم بتوان تور کامل را پایینتر از این نرخ پیدا کرد . همچنین هدفم علاوه بر قیمت پایین همگروه شدن با هندیان بود تا ببینم دقیقا چطور رفتار می کنند .

بازار Pratunam Night Market

از این بازار شبانه مقداری سوغات خریدیم سپس ماساژ پا و پس از آن با توک توک به مبلغ 160 بات به بازار شبانه Patpong در خیابان Silom رفتیم . در جهت موازی این خیابان ، خیابان Thaniya قرار دارد. در Patpong که سراسر آن رستوران و کافه و لباس فروشی بود گشتی زدیم و غذا خوردیم . پس از یک گشت زنی شبانه در سیلوم به وسیله توک توک و با مبلغ 140 بات به هتل Pannarai مراجعت کردیم . نکته جالب توجه اینکه قیمت اولیه راننده توک توک 400 بات بود اما در نهایت به 140 بات تقلیل پیدا کرد . توصیه من این است که در تایلند مخصوصا بانکوک چونه زدن را مثل نفس کشیدن ضروری حساب کنید . پس از رسیدن به هتل به استراحت پرداختیم .

بازار شبانه Patpong
توک توک ها در انتظار مسافران
مردمان همه چیز خور از سوسک و کرم و ملخ تا عقرب
میوه های استوایی محبوب و مخصوص تایلند

روز هشتم :

پس از صرف صبحانه پیاده تا کانال آبی Saen Saep که موازی با جاده پتچابوری می باشد رهسپار شدیم و در ایستگاه Pratunam Pier با استفاده از قایق های حدودا 40 نفره و با هزینه نفری 12 بات به سمت پل Phan Fa Lilat حرکت کردیم . در طول راه از دور خانه جیم تامپسون(یک آمریکایی شیفته فرهنگ تایلند که خانه اش امروزه یکی از نمادهای زیبایی بانکوک است) را مشاهده کردیم و در نهایت در ایستگاه منتهی به مرکز خرید Bobae Tower پیاده شدیم . اینجا یکی از مراکز عمده فروشی شهر است . کیفیت پوشاک معمولی و خوراک سوغاتی دادن است .

مرکز خرید Bobae Tower

پس از گشت و خرید در اینجا با توک توک تا پاساژ MBK رهسپار شدیم . در اینجا هم به روال معمول گشتی زدیم و اگر چیز مناسبی به چشم میخورد می خریدیم . طبقه سوم این مرکز مختص موبایل و تجهیزات الکترونیکی است .

پاساژ MBK
طبقه سوم پاساژ MBK

سپس مجدد با توک توک به مبلغ 100 بات به پاساژ City Complex در روبروی مرکز خرید پلاتینیوم مراجعه کردیم . خرید آنچه نیاز بود و در انتها پیاده تا هتل . کمی استراحت و استفاده از استخر دلباز با ویو شهر . سپس در عصر رهسپار پاساژ Palladium Shopping Mall شده و خرید کمی انجام دادیم .

دست فروش های کنار پاساژ Palladium
ایستگاه BTS

سپس بازار پراتونام و در انتها ، شب هنگام با توک توک و مبلغ 100 بات راهی Khaosan Road شدیم . خیابانی سراسر همهمه و ازدحام و بسیار سرزنده ، منتها اینقدر تعداد کلاب ها زیاد بود که انگار صدای بلند آنها در هم پیچیده بود . فرهنگ این خیابان مناسب همه خانواده است . خیابانی پر از همه چیز منتها نظم خاصی ندارد فقط صداس که می شنوید . خوراکی خوردیم و ماساژ گرفتیم البته اینبار به صورت روباز و در کنار خیابان با تخت های مخصوص . سپس با توک توک راهی هتل شده و شب را سپری کردیم .

Khaosan Road
 بستنی وانیلی با نارگیل

روز نهم :

پس از صرف صبحانه برنامه بازید از باغ وحش بانکوک Safari World رو در نظر داشتیم . ترانسفر تور باغ وحش به دنبالمان آمد و به همراه سایر مسافران که البته همگی از هند بودند راهی مقصد شدیم . پس از رسیدن به مقصد به گروه ما یک شماره مخصوص دادند که بر روی سینه بچسبانیم . باغ وحش بانکوک دو بخش است بخش اول مارین پارک و بخش دوم تور سافاری که با خودرو به میان حیوانات می روند . ابتدا وارد بخش اول شدیم . در مارین پارک شوهای مختلفی در ساعات مقرر تدارک دیده شده بود . این شوها شامل شو اورانگوتان ، شو فیل ها ، شو جنگ جاسوسان ، شو دلفینها و شو شیر دریایی بود .

طبق برنامه وارد باغ وحش شدیم ، دارای محیط بسیار بزرگ و منظم . به همراه گروهمان ابتدا به شو اورنگوتان و سپس فیل ها رفتیم . نمایش های قشنگی بودند و ارزش دیدن داشتند . از این جا به بعد از گروه جدا شدیم و به دیدن شوهای دیگر نرفتیم چون جذابیت خاصی برایمان نداشت و بیشتر مناسب بچه های مدرسه ای بود که آمده بودند . قرار شد که در ساعت 13 جهت ناهار به رستوران Savani ملحق بشویم . پس با استفاده از نقشه ای که در ورودی باغ وحش هم توزیع می شود به دیدن سایر نقاط رفتیم .

از پارک تمساح ها دیدن کردیم . اورانگوتان معروف باغ وحش که به ازای 300 بات برای هر نفر با او عکس های یادگاری می گیرند را دیدیم ، قفس ببرها ، مارها و در نهایت قسمت زرافه ها . قسمت زرافه ها فوق العاده بود ، با 140 بات برای آن ها غذا خریدیم و در یک محیط آزاد به آن ها غذا دادیم . ارتفاع چند متری و سر دراز آنها در حالیکه با زبانشان به بدن و صورت شما حمله می کردند واقعا تجربه شیرینی بود . عکس های زیبایی گرفتیم و لذت بردیم .

باغ وحش بانکوک Safari World
قسمت رودخانه باغ وحش
 منطقه کروکودیل
 قسمت زرافه ها

پس از آن رهسپار رستوران Savani شده و چون تمام غذاها هندی و تند بودند ما را به سمت رستوران بین المللی راهنمایی کردند . پس از صرف نهار در حالیکه از شدت گرمای بانکوک کلافه بودیم کمی خوابیدیم تا ساعت 15 که به همراه تورمان سوار اتوبوس شده و رهسپار بخش دوم باغ وحش گردیدیم .

رستوران Savani

در این بخش حیوانات در یک محیط آزادانه در تردد بودند از فلامینگو و مرغابی و غاز تا خرس و کرگدن و البته شیر و ببر در حال تردد یا استراحت بودند . دیدن این حیوانات از نزدیک لذت داشت اما به سبب گرمی هوا بیشترشان در حال استراحت بودند . در مجموع این تور را پسندیدم چرا که محیط بزرگ و منظمی داشت و دیدنشان از نزدیک برایم زیبایی خاصی به ارمغان آورد ، لذا آن را توصیه می کنم . در پایان با ترانسفر راهی هتل شده و با استفاده از استخر هتل کمی استراحت کردیم .

شب هنگام برنامه بازدید از بازار شبانه Asiatique The Riverfront که از جاهای دیدنی بانکوک هست رو در نظر داشتم . به وسیله توک توک رهسپار این مکان شدیم . البته کسانی که به اسکله Sathorn در رودخانه چائوپرایا نزدیک هستند ، می توانند به وسیله کشتی های مستقر در این اسکله تا بازار شبانه آسیا تک را رایگان طی کنند . یک بازار شبانه بسیار بزرگ با حدود شاید 1000 مغازه که البته تعدادی از آن ها خالی بود و انگار اجاره نرفته بود و یک چرخ و فلک عظیم الجثه در آن . ورودی این چرخ و فلک برای هر نفر 500 بات بود که به نظرم ارزش نداشت چون هیجان خاصی ندارد ، پس به مانند خیلی ها از پایین نظاره گر آن بودیم .

منظره رودخانه چائوپرایا اما زیبا بود و برای یک شب نشینی دلپذیر . البته دقت کنید در این مرکز اجناس فیک تایلندی هم فراوان است . گشتی در این بازار شلوغ زدیم ، انگار به اندازه افراد در آنجا رستوران بود . در نهایت با توجه به سرماخوردگی همسرم که امری رایج در بانکوک به حساب می آید(بس که این شهر هوای شرجی دارد) با توک توک راهی هتل شده و استراحت کردیم .

بازار شبانه Asiatique The Riverfront

روز دهم :

این روز آخرین روز ما در تایلند بود . صبح پس از صرف صبحانه و جمع و جور کردن همه وسایل در ساعت 12 اتاق را تحویل داده و مبلغ 1000 بات را پس گرفتیم . سپس پیاده به مرکز خرید پلاتینیوم رفته و خریدهای آخر را انجام دادیم . توصیه من خرید کفش های برند Baoji تایلندی است ، از هر مرکز خریدی که خواستید فقط حتما اصل باشد چرا که بسیار با دوام و دارای قیمت بسیار مناسب است .

مرکز خرید پلاتینیوم

پس از صرف ناهار در حین پیاده روی به سیام پاراگون رسیده ، گشتی هم در آنجا زده و از H&M خرید کردیم ، در نهایت با توک توک به هتل برگشته و در ساعت 16 با ترانسفر به همراه سایر هموطنان از دیگر هتل ها راهی فرودگاه سووارنابومی شدیم . واقعا کیفیت و عظمت فرودگاه امام تهران به عنوان شریان اصلی پروازهای بین المللی ایران در مقابل این فرودگاه خجالت آور است . طبق روال معمول مراحل دریافت کارت پرواز ، کنترل پاسپورت و ورود به گیت را انجام داده و در نهایت با تاخیر حدود یکساعته با ایرباس 600-340 ماهان عازم تهران شدیم . سفری ده روزه که شیرین و لذتبخش بود و قسمت پوکت آن برای ما یک خاطره فوق العاده . مطمئنا اگر خداوند توفیق دهد و عمری بر ما جاری و ساری باشد ، در سال های آینده مجدد به پوکت سفر خواهیم کرد .

هزینه کلی سفر

1- تور کامل شامل پرواز بین المللی ، پرواز داخلی از فرودگاه اصلی بانکوک ، تمامی ترانسفرها و اقامت در هتل های پوکت و بانکوک : 59،000،000 تومان به ازای هر نفر

2- هزینه تفریحات ، رستوران ، خریدها و جابجایی ها و حمل و نقل درون شهری : 1300دلار

نکات مهم پایانی

1- جهت گرفتن ویزا تمکن مالی به لاتین به ازای هر نفر 50 میلیون تومان الزامیست – عکس جداگانه حتما باید جدید و متفاوت از پاسپورت باشد .

2- پرواز داخلی از بانکوک به پوکت در 2 فرودگاه انجام می گیرد ، سووارنابومی و دن موئنگ . مورد دوم با شهر یکساعت فاصله دارد پس حتما هنگام تهیه تور دقت کنید که پرواز داخلی هم از همان فرودگاه سووارنابومی انجام شود . هواپیمایی های Thai Smile و Thai Viejet از فرودگاه اصلی پرواز دارند .

3- در پوکت دکه های آبی ، قرمز ، سبز ، بنفش جهت تبدیل ارز وجود دارند و هر دفعه یکی از آنها قیمت مناسب تری ارائه می دهد . منتها کلا اختلاف همه شان در 100 دلار حدود 30 بات  است .

4- برای خرید تورهای تفریحی پوکت باالخص دریایی ، کیفیت کمپانی و قایق تندرو یا لنج در قیمت گذاری موثر است . توصیه من استفاده از تورهای کمپانی Love Andaman است .

5- در میانه خیابان بنگلا دو مرکز تفریحی بسیار معروف وجود دارد، Illuzion و Tiger که دقیقا در روبروی هم قرار دارند ، استفاده کردن از این اماکن گران است اما کیفیت آنها در پوکت زبانزد است .

6- در سفر حتما قرص سرماخوردگی ، ضد تهوع ، حساسیت ، استامینوفن ، ضد آفتاب صورت ، ضد آفتاب بدن ، دمپایی ، مایو و عینک آفتابی به همراه داشته باشید .

7- هنگام رسیدن به تایلند در فرودگاه بانکوک پاسپورت ، ویزا و تیکه کوچک بلیط صادر شده را چک می کنند .

8- امنیت در پوکت بسیار بالاست حتی به نظر برخی دوستان بالاتر از بالی . من شب ها موتور را در خیابان و روبروی هتل پارک می کردم و صبح با خیال راحت به سراغش می آمدم .

9- دیدن شهر قدیم پوکت و ویو پوینت های معروف آن از جمله Cape Phrom Thep و Windmill را هم در نظر داشته باشید ، بسیار زیبا و دل انگیز است .

10- چونه زدن به مانند یک فرهنگ در تایلند است ، پس آن را فراموش نکنید .

11- بازدید از مجموعه بزرگ گرند پالاس بانکوک را هم در نظر بگیرید ، معماری بسیار شگفت انگیزی دارد . منتها به دلیل گرمای هوا و شلوغی این مجموعه حوصله بازدید آن را نداشتم .

12- اگر به بانکوک سفر کردید و در روزهای شنبه و یکشنبه در این شهر مستقر بودید بازار روباز Chatuchak را فراموش نکنید ، یکی از بزرگترین بازارهای دنیا با هزاران غرفه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد ، فقط بسیار دقت کنید تا کالای اصل را انتخاب کنید چراکه مملو از اجناس فیک است .

13- بانکوک دارای رستوران های بسیار گرانقیمتی با ویو پوینتهای خارق العاده است . نمای کل شهر با برج های زیبا و نورانی و بسیار بلند در شب در ارتفاعات بالا . هزینه این بازدیدها گران و هر وعده تا چند هزار بات می رسد اما خب برخی دوست دارند و مایل به پرداخت آن هستند . بنابراین من لیست برخی از این رستوران ها را ضمیمه می کنم :

Octave Rooftop Lounge & Bar

Tichuca Rooftop Bar

Sky Bar

Rooftop Bar at Sala Rattanakosin Bangkok

Cooling Tower Rooftop Bar

Vertigo and Moon Bar Bangkok

و معروف ترین در این لیست ، رستوران Mahanakhon Bangkok Skybar با ورودی نفری 800 بات برای بزرگسالان

و گرانترین در این لیست ، رستوران سیزکو واقع در هتل Lebua به عنوان مرتفع ترین رستوران جهان و دارای گرانترین دسر دنیا به قیمت 50 هزار دلار به عنوان بستنی با روکش طلا .